همه آن‌چه که باید در مورد اندروید 4.3 آبنبات پاستیلی بدانید

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
گوگل چهار شنبه، دوم مرداد ماه نسخه‌ی جدیدی از اندروید آبنبات پاستیلی را به همراه نسل دوم از نکسوس 7 معرفی کرد. در این مطلب، به بررسی عمیق و موشکافانه‌ی اندروید 4.3 می‌پردازیم.
تبلیغات

نخست به سراغ بخش گرافیکی می‌رویم که گویی بیشترین توجه مهندسان را به خود جلب کرده بوده است. بافرینگ سه گانه، کاهش تاخیر در پاسخ دهی لمسی، پشتیبانی از vsync به صورت زمان بندی شده، استفاده بهینه از حداکثر توانایی‌های پردازشگر و از همه مهم‌تر پشتیبانی از OpenGL ES 3.0، ویژگی‌های جدیدی هستند که بالاخره به اندروید اضافه شدند. OpenGL ES به توسعه دهندگان بازی‌های موبایل اجازه می‌دهد از نظر گرافیکی، کیفیت اپلیکیشن‌های خود را افزایش داده و مولفه‌های محیطی و بصری بسیار بیشتر و دقیق‌تری را به محصولات خود بی‌افزایند که این موضوع می‌تواند به نزدیک‌تر شدن کیفیت بازی‌های موبایل و کامپیوترهای شخصی کمک شایان توجهی کند.

پردازش و در نهایت رندر تصاویر با رزولوشن بالا نیز تا حدود زیادی، خصوصا در دو بعد، ارتقا یافته و در بازی‌های گوناگون، افزایش نرخ فریم در هر ثانیه، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. در حقیقت با آمدن اندروید 4.3، می‌توان گفت که از ظرفیت‌های سخت افزاری دستگاه، خصوصا در بخش گرافیکی، به شکلی بهینه‌تری بهره برداری می‌شود.

رندر متن و تصاویر ایستا (و نه پویا) که تا حدود بیشتری مورد توجه دارندگان تبلت‌های کوچک‌تر مانند نکسوس 7 است، یکی از زمینه‌هایی است که گوگل به آن توجه نشان داده و پس از مقایسه‌ای نمایندگان iOS، می‌توان گفت چقدر به اپل نزدیک شده است. شاید حتی از آن عبور هم کرده باشد. در این مورد، رندر اشکال هندسی و مربع‌هایی با گوشه‌های گرد، نمایش فونت‌های گوناگون در کنار هم و به نمایش درآوردن تصاویر در طبیعی‌ترین و شفاف‌ترین حالت ممکن حائز اهمیت است.

در نهایت انیمیشن‌ها و جلوه‌های نمایشی و بصورت کلی، جا به جایی در بین مکان‌های گوناگون سیستم عامل نیز قدری روان‌تر رخ خواهند داد. چیزی که مسلما مدت‌ها منتظرش بودید. جالب است بدانید که پنهان از دید عموم، پشتیبانی از دسته‌های بازی و پدهای لمسی نیز به اندروید آمده است.

برای توسعه دهندگان هم که این روزها تعدادشان در ایران در حال افزایش است، اخبار خوبی داریم. حالا می‌توانید نظارتی همه جانبه از درگیر شدن واحدهای گرافیکی دستگاه، توسط اپلیکیشنتان داشته و با استفاده از اطلاعاتی که بدست می‌آورید، عملکرد برنامه یا بازی‌تان را بهینه کرده و به حد مطلوبی برسانید.

همچنین به کمک ابزار Systrace، می‌توانید شناخت دقیق‌تری از عملکرد و رفتار کلی اپلیکیشن خود بدست آورده و آن را در شرایط گوناگون، مورد بررسی قرار دهید.

texting

برای فعال سازی امکانات ویژه‌ی توسعه دهندگان به مسیر Settings>About Phone>Build Number رفته و هفت بار شماره ساخت (Build number) تلفنتان را لمس کنید.

جلوه‌های صوتی سیستم عامل نیز با بهبودهایی رو به رو بوده و اکنون با فناوری صدای فراگیر، در هنگام تماشای فیلم یا گوش فرا دادن به موسیقی، کیفیت بهتری را تجربه خواهید کرد.

صفحه کلید مجازی دستگاه بهتر از هر زمان دیگری، به حدس کلمات بعدی پرداخته و تایپ جملات طولانی را برایتان آسان‌تر می‌کند. صفحه شماره گیری هم در حدس شماره‌های مورد نظرتان هوشمندتر گشته و با استفاده از الگوریتمی جدید، به پیشنهادهای بهتری دست می‌زند.

نسخه‌ی دوم اپلیکیشن نقشه‌ی گوگل با پشتیبانی از اتصال غیر همیشگی وای-فای در دسترس کاربران قرار گرفته که اکنون از ویژگی‌های سه بعدی خوبی برخوردار است.

رمزنگاری شبکه‌ی اتصال از طریق پروتکل WPA2 در خود سیستم عامل گنجانده شده و API رمزنگاری به صورت EAP هم برای توسعه دهندگان عرضه شده تا امنیت دستگاه را در هنگام اتصال به شبکه‌های محلی تضمین شود. حساب‌‍‌های کاربری چندگانه با تنظیمات اختصاصی و قابلیت ایجاد حساب مهمان با سطح دسترسی محدود، از جمله ویژگی‌های خوب دیگری است که در کنار بهبودهای بخش KeyChain برای ذخیره و نگه‌داری اطلاعات و کلمات عبور محرمانه، به هرچه بالاتر رفتن امنیت دستگاه و حساب‌های بانکی و مجازی‌تان کمک می‌کند.

در آخر هم از تغییرات صورت گرفته در اپلیکیشن دوربین برایتان بگوییم که عمل پیمایش در هنگام انتخاب حالات گوناگون و تغییر تنظیمات را سهولت بخشیده است.

اندروید 4.3 ابتدا برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های نکسوسی ارائه خواهد شد و سپس برای دیگر دستگاه‌های مورد پشتیبانی در دسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات