با روبات‌های معرکه ژاپنی آشنا شوید

پنج‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
دوره دوره‌ی روبات‌های رنگارنگی است که توانایی‌های بسیاری دارند. گرچه این روبات‌ها به هواپیما و موشک تبدیل نمی‌شوند، اما می‌تواند زندگی بسیاری از ما را متحول کنند. بسیاری از ما نخستین بار در کارتون‌های علمی تخیلی با روبات‌های معرکه ژاپنی آشنا شده‌ایم. بیایید با ما همراه باشید تا با برخی از جذاب‌ترین روبات‌های ژاپنی آشنا شویم.
تبلیغات

جالب است بدانید برخی کارشناسان مانند جان فانک، این اشتهای سیری‌ناپذیر ژاپنی‌ها به ساخت روبات‌های آهنی قدرتمند را ریشه‌یابی کرده و آن را ناشی از دوران پس از پایان جنگ دوم جهانی می‌داند که این مردمان هم از نظر نظامی و فنی مقهور غربی‌ها شده بودند. پس از آن ژاپنی‌ها به کشوری صنعتی تبدیل شد که سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه‌ی روباتیک کرده بود. این قدرت‌نمایی تا بدان جا گسترش یافت که امروزه این کشور در زمینه‌ی روباتیک پیشرو است.

فانک در ادامه به جنبه‌های مثبت روبات‌ها می‌پردازد و می‌نویسد: «روبات‌ها نه تنها روند تولید را بسیار تسهیل کرده‌ بودند، بلکه حضورشان در همه صنایع گوناگون ژاپن، خود به یکی از زیرساخت‌های این کشور بدل شد و روند صنعتی‌شدن را تسریع کرد. این آدم‌های آهنی نماد و نمونه‌ای بارز از قدرت فنی و پیشرفت‌های صنعتی این کشور در عرصه‌ی جهانی به شمار می‌رفت».

جالب‌تر اینکه این روبات‌ها آنچنان در مردمان کشور نیپون، آفتاب تابان، نفوذ کرده که حتی در فرهنگ ژاپنی‌ها نیز می‌توان رگه‌هایی از این موجودات صنعتی یافت. حتی وزیر دفاع ژاپن در نمایشگاهی به بررسی امکان استفاده از روبات‌های نظامی پرداخت و گام‌هایی برای حقیقی‌سازی این حوزه برداشت.

البته ژاپنی‌ها روبات‌های حقیقی بسیاری شبیه به مرد، زن و حیوان ساخته‌اند که چشم بسیاری را در اقصی نقاط جهان گرد کرده است. در ادامه با برخی از این روبات‌های معرکه آشنا می‌شویم که نه تنها ظاهری عجیب دارند، بلکه می‌توانند وظایف مختلفی را به انجام رسانده و بدردبخور باشند.

HRP-4C، روبات فشن

این روبات که برای استفاده در محیط‌های صنعتی طراحی شده است، دارای بیش از 42 میلیون موتوری است که حرکات روبات را مانند آدمی میسر می‌سازد. این روبات علاوه بر خرامیدن همچون مدل‌ها، قادر به صحبت و گاهی خواندن نیز هست!

RIDC-01، خانم خانه‌دار

این یک روبات زمین‌شو، پخش کننده‌ی دی‌وی‌دی و حتی همزن دسر در آشپزخانه است. این روبات تنها 122 سانتی‌متر طول و 99 کیلوگرم وزن دارد و قادر به تشخیص صدای انسان است. در سر این روبات یک پروژکتور قرار دارد که می‌تواند فیلم‌های دی‌وی‌دی یا سایر اطلاعات را به نمایش درآورد. البته قیمت این مستخدم الکترونیکی باوفا قدری زیاد است و باید 50 هزار دلار برایش بپردازید.

ASIMO، همیار آدمی

شرکت ژاپنی هوندا سازنده‌ی روبات آسیمو است. نام این روبات مخفف سامانه‌ی متحرک نوآورانه و پیشرفته است و می‌تواند به افرادی که نیاز به کمک فیزیکی دارند، کمک کند. این روبات 130 سانتیمتری حرکات افراد، ژست‌ها، صداها، صورت افراد و غیره را تشخیص داده و به راحتی می‌تواند با انسان ارتباط برقرار کند. آسیمو می‌تواند با سرعت 2.7 کیلومتر بر ساعت راه برود و با سرعت 5.9 کیلومتر بر ساعت بدود.

GEMINOID F، صورتی واقعی!

هیروشی ایشیگوری طراح اصلی روبات GEMINOID F است که موفق شده روبات دست ساز خود را درست مانند خودش بسازد. جالب است بدانید 12 عدد فعال کننده‌ی حرکتی، وظیفه‌ی مدیریت حرکات صورت این روبات را بر عهده دارند که شامل لبخند، اخم، چشمک و ده‌ها حرکت دیگر می‌شود. این روبات انسان نما حتی می‌تواند آواز بخواند یا صحبت کند. هرچند اغلب روبات‌هایی که هیروشی ایشیگوری و همکارانش می‌سازند بیش از یک میلیون دلار هزینه در بر دارد، اما این یکی تنها با 110 هزار دلار ناقابل قابل تهیه است!

T-52 ENRYU، اژدهای نجاتگر

enryu-t52-7

زمانی که ماشینی در بهمن گیر می‌افتد یا در زیر برف‌ها مدفون می‌شود، روبات 5 تنی T-52 ENRYU که به اژدهای نجاتگر نیز معروف است به دادش می‌رسد. این روبات که دارای بدنه‌ای شبیه به بلدوزر است، بازوهایی به طول 4.5 متر داشته و می‌تواند تا 3 متر بلند شود.

AFFETTO، روبات بچه‌نما

affetto

لابراتوار آسادا در دانشگاه اوزاکای ژاپن موفق به ساخت روباتی شبیه بچه شده که AFFETTO نام دارد. این روبات واقعی‌ترین نمونه‌ای است که از بچه‌ی آدمی ساخته شده است. هدف از ساخت این روبات تحقیق بیشتر بر روی نحوه‌ی بچه‌داری و تعاملات بین والدین و طفل است. این روبات 1.3 کیلوگرمی دارای صورتی شبیه به بچه است که سطح پوستش با ژل الاستومر اورتان پوشیده شده است. جالب اینکه بعضی از اجزای بدن این روبات، من‌جمله بازوها، گردن و ستون فقراتش با استفاده از محرک‌های بادی حرکت می‌کند.

MOTOMAN، روبات املت پز!

SDA10 w Head cropped  low res

دو شرکت ژاپنی دست به تولید روبات آشپز MotoMan SDA10 زده‌اند؛ از مزیت‌های این آدم آهنی‌های خوش اشتها می‌توان به پخت معرکه‌ترین املت‌ها اشاره کرد. این روبات قادر به مخلوط کردن تخم مرغ‌ها، پنیر، کلم (!!) و سپس پخت املت به سبک ژاپنی است! این شرکت معتقد است روباتی که می‌تواند املت بپزد، قابلیت‌های بسیار زیادی برای انواع کارها خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به سرهم کردن اجزای دوربین‌های دیجیتالی اشاره کرد. اما خودمانی، هیچ روباتی نمی‌تواند آن املت معرکه‌ای که بنده برای دوستانم در محیط مفرح سربازی می‌پختم را بپزد؛ املت‌هایی که هواخواهان بسیار در تمامی سطوح و درجات داشت؛ یاد باد آن روزگاران یاد باد...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات