دختر 15 ساله چراغ قوه‌ای اختراع کرد که از گرمای دست نیرو می‌گیرد!

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دنیای فناوری همه را تحت تأثیر خود قرار داده و دیگر جوانان و نوجوانان همچون نسل‌های پیشین تنها به بازی و سرگرمی مشغول نیستند، بلکه در این جهان ابداعات، تولیدات و اختراعاتی دارند که گاه حیرت آور و عجیب است. از تهیه و تولید برنامه و بازی‌های رایانه‌ای و موبایل گرفته تا ساخت ابزارهای حقیقی، همگی نشان از هوشمندی نسل تازه دارد. اخیراً دختری ۱۵ ساله در نمایشگاه نوآوری‌های گوگل، از چراغ قوه‌ی ابداعی خود پرده برداری کرده که تنها با نیروی حاصل از گرمای دست کار می‌کند!
تبلیغات

نمایشگاه علم و نوآوری گوگل میزبان آن ماکوسینسکی (Ann Makosinski)، ساکن در ویتوریای بریتیش ‌کلمبیا بود؛ دختری که موفق به ساخت چراغ‌قوه‌ای شده که تنها با گرمای دست کار می‌کند. این اختراع او را به یکی از ۱۵ فینالیست این رویداد علمی بدل ساخت. به همین روی او بلیط سفر به مقر اصلی گوگل در مانتن‌ویو‌ی کالیفرنیا را دریافت کرد و اواخر تابستان به این شرکت رویایی سفری خواهد داشت.

در این رویداد علمی، گوگل از بین شرکت کنندگان در سه گروه سنی مختلف، یک نفر را برگزیده و از بین این سه تن نیز یک نفر را به عنوان برنده‌ی اصلی معرفی خواهد کرد؛ برنده خوش اقبال این رقابت، جایزه‌ی ۵۰ هزار دلاری مسابقه را به همراه  بلیط سفر به جزایر گالاپاگوس از آن خود خواهد کرد.

ماکوسینسکی ۱۵ ساله هم که به استفاده از انرژی‌های نهفته در محیط پیرامونیمان علاقه‌مند بود، توانست کاشی‌های پلتیری (Peltier tiles) بسازد، که می‌توانند گرمای تولیدی بدن را جذب کرده و الکتریسیته پس دهد. زمانی که یک سوی این کاشی‌ها گرم می‌شود، سطح دیگرش سرد می‌گردد. همین موضوع موجب شد این دختر نوجوان به بهره‌برداری از انرژی تبادل شده برای روشن کردن چراغ‌های LED ترغیب گردد.

او متوجه شد علیرغم تولید انرژی از این طریق، نمی‌تواند ولتاژی ایجاد نماید. به همین خاطر، مداری ابداع کرد تا با تقویت انرژی تولید به عنوان یک ترانسفورماتور عمل کرده و ولتاژ مربوطه را افزایش دهد. ابزاری که توانست مفید فایده باشد و عملاً چراغ این چراغ قوه را روشن کند.

ابزار ابداعی وی دارای بدنه‌ای آلومینیومی است که در داخل لوله‌ای از جنس PVC قرار گرفته است. در بخش‌های خاصی، این لوله برش داده شده تا دست کاربر با کاشی‌های پلتیری در تماس باشد. این دستگاه با توجه به وابستگی به این نوع کاشی‌ها کارایی بهتری در محیط‌های سرد از خود نشان داده است؛ و چراغ قوه می‌تواند با استفاده از انرژی گرمایی بدن به خوبی در حدود ۲۰ دقیقه‌ای کار کند.

هزینه‌ی ساخت این چراغ قوه در حدود ۲۶ دلار بوده، که  به نسبت خوب برای وسیله‌ای فارغ از باتری است. این دختر نوجوان معتقد است در تولید انبوه هزینه‌ها، به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. وی امیدوار است با کسب جایزه نخست در ماه سپتامبر، سرمایه‌ی لازم برای تولید انبوه این چراغ قوه‌ی جادویی را به دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات