بررسی M5s پلکستور، حافظه SSD سریع 256 گیگابایتی

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۳
مطالعه 8 دقیقه
تا به امروز شاهد بررسی محصولات متنوعی از تبلت تا مانیتور، لپ تاپ، تلفن هوشمند و غیره در زومیت بودید، اما از این پس قصد داریم بررسی قطعات سخت‌افزاری را نیز انجام دهیم. برای شروع یک حافظه سریع SSD ساخت پلکستور را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که در ادامه به‌طور کامل با آن آشنا خواهید شد.
تبلیغات

درایو M5s پلکستور توسط شرکت سازگار ارقام دراختیار زومیت قرار گرفت تا مورد بررسی قرار گیرد.

پلکستور در دنیای سخت افزار شناخته شده است، اگر کاربر قدیمی دنیای کامپیوتر باشید حتماً درایوهای نوری این شرکت را به خاطر دارید، اما این شرکت در زمینه تولید حافظه به اندازه رقبای مطرح دیگر همچون OCZ یا اینتل شناخته شده نیست. البته این بدان معنا نیست که حافظه SSD پلکستور چیزی از رقبا کم داشته باشد.

روز به روز از قیمت حافظه‌های SSD کاسته می‌شود و استفاده از آن‌ها در دنیا افزایش می‌یابد. البته به دلیل افزایش نرخ ارز طی یکی دو سال اخیر و متقابلا افزایش چشمگیر قیمت سخت افزار کامپیوتر هنوز اغلب کاربران حافظه‌های HDD را به SSD ترجیح می‌دهند، اما شاید اگر بدانید حافظه SSD تا چه اندازه بر سرعت کامپیوتر تأثیر گذار است، احتمالاً سعی خواهید کرد، مبلغی را برایش کنار بگذارید یا حتی در ارتقاء سخت‌افزاری آینده، خرید آن را برنامه‌ریزی کنید.

ssd plextor m5s 01

اگر با حافظه‌های SSD و انواع آن‌ها آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «راهنمای جامع حافظه‌های SSD» را مطالعه کنید.

مشخصات فنی M5s پلکستور:

IOPS (بخوانید آی-اپس) واحد اندازه گیری بازده حافظه‌های ذخیره‌سازی از جمله SSD و HDD است که در آن تعداد عملیات ورودی/خروجی در ثانیه محاسبه می‌شود.

از نظر دوام حافظه‌های SSD پلکستور در بازار جهانی با 3 سال گارانتی تعویض ارائه می‌شوند. در کل ازآنجاکه این نوع از حافظه‌ها برخلاف دیسک‌های سخت، فاقد هرگونه قطعه مکانیکی هستند، دارای طول عمر به مراتب بالاتری هستند.

ssd plextor 5

در بسته M5s به جز خود حافظه SSD، تنها یک دفترچه راهنما وجود دارد. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان حافظه SSD در بسته این حافظه‌های فریم خاص 2.5 یا 3.5 اینچی را نیز ارائه می‌کند تا به‌راحتی بتوان از این حافظه در لپ تاپ یا کیس کامپیوترها استفاده کرد. البته برای جای دادن این حافظه در کیس کامپیوتر هیچ مشکلی نخواهید داشت، چون این نوع از حافظه‌ها در اثر حرکت و تکان‌ها وارد شده به کیس با مشکل رو‌به‌رو نمی‌شوند. برای نصب نیز تنها کافی است همچون هارد دیسک‌های معمولی یک کابل دیتای ساتا را به همراه یک کابل برق به آن وصل کنید.

وقتی به وب سایت رسمی پلکستور مراجعه کردیم یک نرم افزار به نام Plextool را در آنجا یافتیم که ازطریق آن می‌توان سلامت SSD را مورد ارزیابی قرار داد یا نرم افزار داخلی (Firmware) آن را بروز کرد:

Plextor-M5S-zoomit

M5s از کنترلر معروف 88SS9174-BLD2 ساخت مارول بهره می‌برد که نسبتاً کمی قدیمی به نظر می‌رسد و SSDهای مدرن و گران‌قیمت امروزی معمولاً به نسخه جدید از تراشه کنترلر مارول مجهز می‌شوند. اما استفاده از کنترلر مارول تضمین ارائه بروز رسانی نرم‌افزاری برای این حافظه است و اگر مشکل نرم‌افزاری در فرم‌ور آن ایجاد شود بدون شک به سرعت بسته بروز رسانی ارائه خواهد شد. تراشه‌های NAND این SSD نیز ساخت Micron است.

IMG 6854 575px

مشخصات سیستم تست زومیت

برای سیستم تست ما از یک کامپیوتر با مشخصات سخت‌افزاری زیر استفاده نمودیم و حافظه SSD پلکستور را به آن اضافه کرده، بنچمارک کردیم:

  • پردازنده: Core i5 3470
  • مادربرد: Asus P8B75-M LX
  • تراشه اصلی مادربرد: Intel B75
  • حافظه رم 4x2 گیگابایت DDR3 باس 1600Mhz ساخت Corsair
  • دیسک سخت 500 گیگابایت توشیبا
  • پاور 380 وات گیرین
  • رزولوشن مانیتور: 1920 در 1080 پیکسل

بنچمارک

ما در زومیت برای بنچمارک حافظه از نرم افزارهای رایجی همچون Iometer، AS-SSD، HD Tune Pro و ATTO Disk Benchmark استفاده کردیم.

بازده حافظه SSD در این نرم افزارها معموما به 4 روش مختلف بنچمارک می‌شود: خواندن تصادفی اطلاعات (Random Read)، نوشتن تصادفی اطلاعات ، خواندن پیوسته اطلاعات (Sequential Read) و نوشتن پیوسته اطلاعات. در خواندن و نوشتن تصادفی اطلاعات، سرعت انتقال حجم کوچکی از اطلاعات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما در آزمایش انتقال پیوسته اطلاعات، بسته‌های حجیم‌تری از اطلاعات توسط نرم افزارها انتخاب می‌شود.

آزمایش HD Tune

ازآنجاکه این اولین حافظه SSD مستقلی است که توسط زومیت مورد آزمایش قرار می‌گیرد، با آزمایش HD Tune آغاز می‌کنیم تا حداقل بتوانیم سرعت این حافظه را با SSD و HDDهای لپ‌تاپ‌هایی که پیش‌تر مورد بررسی قرار دادیم، مقایسه کنیم:

hd tun ssd plextor

همان‌طورکه در جدول مشاهده می‌کنید، براساس این آزمایش حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در SSD M5s پلکستور برابر با 195.6MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 183.9MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 165.1MB/s است. بدین‌ترتیب سرعت انتقال اطلاعات در این حافظه SSD نسبت به دیسک سخت‌های رایج بازار تقریباً 2.5 برابر بیشتر است، اما نسبت به ‌SSDهای گران‌قیمت سامسونگ که در سری 9 لپ تاپ‌های این شرکت نیز بکار رفته، سرعت پایین‌تری دارد.

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Plextor M5s 256GB

SSD

195.6MB/s

165.1Mb/s

183.9MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

86.7MB/s

8.1MB/s

70.3MB/s

TransformerBook TX 300

SSD+HDD

229.0MB/s

178.7MB/s

213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

112.3MB/s

0.9MB/s

76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

332MB/s

217MB/s

278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

87.4MB/s

33.2MB/s

66.5MB/s

Asus K53V

HDD

92Mb/s

22MB/s

75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

آزمایش AS-SSD

در این آزمایش نیز خواندن و نوشتن اطلاعات در شرایط مختلف مورد آزمایش قرار گرفت که نتیجه آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

asssd benchmark

AS-SSD معروف‌ترین نرم افزار بنچمارک SSD است، در این نرم افزار بسته‌های مختلف دیتا در سایز و شرایط مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا سرعت انتقال اطلاعات مشخص شود.

Seq

Read / Write

4K

Read / Write

4k-64 Thr

Read / Write

ACC.Time

Read / Write

Score

Plextor M5s 256GB

228.82Mbps

198.10Mbps

22.42MBps

34.99MBps

27.06MBps

51.90MBps

0.131ms

0.105ms

224

آزمایش ATTO Disk Benchmark

در آزمایش آخر نیز نتایج شبیه به دو آزمایش قبلی است. در این آزمایش می‌توانید سرعت انتقال اطلاعات را در بسته‌های مختلف دیتا مشاهده کنید:

ssd plextor atto

جمع بندی

امروزه پردازنده‌ PCها از لپ‌تاپ‌ها گرفته تا کامپیوترهای رومیزی به‌شدت قوی و سریع شده‌اند، اما سرعت پایین دیسک‌های سخت (HDD) همواره مانع افزایش بازده کلی سیستم می‌شوند. حال با ارزان‌تر شدن نسبی حافظه‌های SSD امکان خرید و استفاده از آن‌ها نیز فراهم شده است. SSDها بدون صدا کار می‌کنند، سبک هستند، طول عمر به مراتب بالاتری دارند و از همه مهم‌تر بسیار سریع‌تر از دیسک‌های سخت، اطلاعات را منتقل می‌کنند. حافظه M5s پلکستور شاید سریع‌ترین SSD دنیا نباشد، اما یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن‌ها است. این SSD با ظرفیت 256 گیگابایت و گارانتی دو ساله شرکت سازگار ارقام حدود 530 هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با دیگر رقبایی همچون OCZ، اینتل یا سامسونگ بین 50 تا 100 درصد ارزان‌تر است! بدون شک تنها معیار در انتخاب قیمت نیست، اگر کالایی دوام نداشته باشد، انتخاب آن عقلانی نیست. خوشبختانه پلکستور حافظه‌های M5s را با 3 سال گارانتی در دنیا پشتیبانی می‌کند و شرکت سازگار ارقام - نماینده رسمی SSDهای پلکستور در کشور- نیز این محصول را دو سال گارانتی کرده تا کاربر از کیفیت آن مطمئن باشد.

ssd plextor m5s 02

در نهایت اگر بدنبال حافظه‌های SSD با سرعت بسیار بالا هستند و البته هزینه آن برایتان مهم نیست باید از بین OCZ، سامسونگ یا اینتل یک محصول میلیون تومانی را انتخاب کنید، اما اگر بدنبال افزایش حداقل 3 برابری سرعت انتقال اطلاعات در کامپیوتر خود هستید و دوست ندارید تمام حساب بانکی‌تان خالی شود، می‌توانید هارد دیسک لپ‌تاپ خود را به M5s ارتقاء دهید یا در کنار دیسک سخت کامپیوتر رومیزی خود، SSD پلکستور را اضافه کرده و سیستم عامل و برنامه‌های پرکاربرد خود را روی آن نصب کرده و از سرعت بالای آن لذت ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات