مرور تاریخچه دوربین در گوشی‌های برجسته نوکیا

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
این هفته و با ارائه نمونه‌ای از گوشی لومیا 1020 در شهر نیویورک که مجهز به دوربین 41 مگا پیکسلی است. شرکت نوکیا در حوزه‌ی دوربین گوشی‌های تلفن همراه آتشی به پا کرده است. این گوشی هوشمند که مجهز به سیستم عامل ویندوز فون 8 است، دارای اپتیکی به استعداد 6 لنز از نوع کارل زایس است که به یک فلش عکاسی تجهیز شده است و دارای ده‌ها قابلیت منحصر به فرد در حین عکاسی است. از آن جمله می‌توان به مقابله با لرزش دست و تنظیمات دستی عکس‌برداری اشاره کرد. علی رغم تمامی مزایایی که لومیا 1020 دارد و دوربین 41 مگا پیکسلی، این گوشی را نمی‌توان نخستین محصول این کمپانی در زمینه‌ی تولید تلفن‌های همراهی دانست که از دوربین پرقدرت بهره می‌برند. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین محصولات نوکیا آشنا می‌کنیم که در 10 سال گذشته مجهز به دوربین‌های عکاسی قدرتمندی بوده و این حوزه‌ی فناوری را به پیش برده‌اند.
تبلیغات

نوکیا 7650

Nokia 7650

هیچ به خاطر دارید؟ گوشی 7650 نوکیا نخستین محصولی بود که این تولیدکننده‌ی فنلاندی به دوربین توکار تجهیز کرد. جالب اینکه پیش از آن تهیه تجهیزان دوربین عکاسی برای گوشی‌های تلفن همراه به صورت مجزا و آپشن ارائه می‌شد که کاربر می‌توانست آن را به صورت جدا تهیه کرده و ماژول مربوطه را بر روی گوشی خود سوار کند. البته وضوح تصویری این دوربین در حد VGA (یا 480×640 پیکسل) بود به گونه‌ای که گنجایش 4 مگا بایت حافظه بسیار کافی بود.

زمان معرفی: 2002

نوکیا 7610

پس از نوکیا 7650، عرضه گوشی‌هایی با دوربین VGA آغاز شد تا اینکه کمپانی فنلاندی نوکیا با ارائه‌ی دوربین 1 مگا پیکسلی بر روی گوشی 7610 این حوزه را بار دیگر متحول کرد. قابلیت‌های ویرایشی، نازکی نسبی گوشی نسبت به سایر نمونه‌ها و استانداردهای روز از دیگر قابلیت‌های این گوشی بود. از سوی دیگر نوکیا 7610 که دارای صفحه کلید کاملی بود را می‌توان یکی از محصولات «دوران صفحه کلیدهای عجیب» نوکیا دانست.

زمان معرفی: 2004

N90

یک سال بعد نوکیا گوشی N90 خود را معرفی کرد که دارای برخی قابلیت‌ها برای نخستین بار بود. این گوشی برای اولین بار از لنز 2 مگا پیکسلی بهره می‌برد و موفقیت چشمگیر آن موجب ارائه‌ی سری N گوشی‌های نوکیا شد. از این گذشته N90 نخستین ابزار نوکیا بود که از لنز کارل زایس بهره می‌برد.

زمان معرفی: 2005

N95

یک سال بعد، گوشی N95 با دوربین 5 مگا پیکسلی معرفی شد. کیفیت تصاویر این گوشی آنچنان بالا بود که فراتر از سایر محصولات مشابه یا گوشی‌های هوشمند آینده عکاسی می‌کرد. در این گوشی از لنز کارل زایس سری Vario-Tessar استفاده شده بود که دارای قابلیتی ویژه برای رفع قرمزی چشم نیز بود. از سوی دیگر مجموعه‌ی کامل قابلیت‌هایی که این گوشی ارائه می‌کرد به خوبی مخاطب خود را راضی نگه می‌داشت. جالب است بدانید در سال 2008 نوکیا بار دیگر این گوشی را با دوربین 8 مگا پیکسلی عرضه نمود.

زمان معرفی: 2006

N82

N82

گوشی N82 یکی دیگر از اعضای سری گوشی‌های N نوکیا بود که با دوربین 5 مگا پیکسلی عرضه می‌شد. از این پس بود که فلش زنون در این ابزارهای همراه استفاده گردید و در خانواده گوشی‌های نوکیا جایگاه خاصی را به خود اختصاص داد. این گوشی نیز مجهز به تجهیزات اپتیکی کارل زایس بود و از بزرگنمایی 10X بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به کیفیت بسیار بالای تصاویر و قابلیت‌های ویرایشی بسیار بیشتر اشاره کرد.

زمان معرفی: 2007

N86

N86

زمانی که نوکیا گوشی N82 خود را در سال 2009 در کنفرانس جهانی موبایل معرفی کرد، اذعان کرد که این گوش مجهز به دوربین 8 مگا پیکسلی جایگزین دوربین‌هایی خواهد بود که دارای قابلیت پیشرفته عکاسی هستند. هر چند این ادعا عملیاتی نشد، اما دوربین این سری از گوشی‌ها دارای کیفیت فوق‌العاده‌ای بودند که از آن جمله می‌توان به حالت عکس‌برداری پانوراما، روزنه‌های گوناگون (F4.8, F3.2, F2.4) اشاره کرد و از آن گذشته لنزهایی با زاویه‌ی عریض 28 میلی‌متری.

زمان معرفی: 2009

N8

N86

اگر تصور می‌کنید 8 مگا پیکسل کفایت دوربین عکاسی یک گوشی هوشمند را می‌کند، اشتباه می‌کنید. چرا که مهندسان نوکیا مدتی بعد در همان سال گوشی N8 را با دوربین 12 مگا پیکسلی عرضه کردند. این گوشی از لنز کارل زایس، فلش زنون و قابلیت عکس‌برداری در شرایط گوناگون را داشت (محیط‌های درونی، بیرونی و حالت حرکت متحرک). اما آنچه فراتر از قبل بود، اینکه این گوشی نخستین تلفن هوشمندی بود که از سیستم عامل سیمبیان 3 بهره می‌برد.

زمان معرفی: 2009

808 PureView

Pureview 808

پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، نوکیا با گوشی 808 PureView که در سال 2012 و در خلال برگزاری کنفرانس جهانی موبایل معرفی شده، نشان داد که توان بسیار بالایی در ساخت تجهیزاتی این‌چنینی دارد. این گوشی هوشمند که مجهز به دوربین 41 مگا پیکسلی بود (درست مانند لنزی که در لومیا 1020 کار گذاشته شده است) این دوربین قادر به بهره از قابلیت Image OverSampling بود تا به کمک آن کیفیت برتری از تصاویر را ارائه دهد. علاوه بر ارتقای چشمگیر کیفیت عکس‌برداری، قابلیت‌های ویرایشی موجود در سیستم عامل سیمبیان از دیگر مزیت‌های این گوشی است.

زمان معرفی: 2012

لومیا 920

Lumia 920

نوکیا در سر گوشی‌های لومیا توجه ویژه‌ای به دوربین دستگاه دارد. به گونه‌ای که در گوشی لومیا 920 از دوربین 8.7 مگا پیکسلی استفاده شده بود. علاوه بر قابلیت‌هایی برای رفع لرزش دست، این دوربین از الگوریتم‌های 808 PureView بهره می‌برد و می‌توانست حتی در محیط‌های کم نور نیز کارایی قابل قبولی از خود نشان دهد.

زمان معرفی: 2012

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات