اپل، وظیفه ساخت چیپ پردازشی 14 نانومتری A9 را در قالب امضای یک قرارداد به سامسونگ محول نمود

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
روزنامه Korean Economic گزارش نموده است که دو کمپانی اپل و سامسونگ، امروز، رسما قرارداد مشترکی را به امضاء رسانده اند که طی آن، کار ساخت چیپ A9 اپل که قرار است از سال 2015 به بعد در محصولات مبتنی بر iOS این شرکت مورد استفاده قرار گیرد، به طور کامل به شرکت کره‌ای سامسونگ واگذار شده است. این خبر، درست یک هفته بعد از آن منتشر می‌شود که اپل یک قرارداد همکاری با کمپانی تایوانی TSMC مبنی بر ساخت تراشه‌های سری A اپل از سال 2014 را امضاء کرده است.
تبلیغات

کمپانی سامسونگ الکترونیکز، از سال 2007 وظیفه ساخت پردازنده‌های سری A اپل را بر عهده داشته است. اما سال گذشته در پی شدت گرفتن اختلافات دو شرکت بر سر نقض پتنت‌ها، اپل تصمیم گرفته است تا وظیفه ساخت پردازنده 20 نانومتری A8 را به کمپانی تایوانی TSMC واگذار نماید. حال کمپانی سامسونگ با گسترش فناوری ساخت چیپ‌های پردازشی 14 نانومتری وظیفه تامین قطعات مورد نیاز اپل را تا زمانی که TSMC بتواند حجم تولید محصولات خود را افزایش دهد، بر عهده دارد.

طبق قرارداد منعقد شده بین دو کمپانی اپل و TSMC، کمپانی تایوانی موظف شده تا علاوه بر تراشه A8، تراشه‌های A9 و A9X را طی مدت سه سال تولید نماید. به گزارش وال استریت ژورنال، تاکید می‌کند تا زمانی که TSMC بتواند به حجم تولید مورد نظر اپل برسد، سامسونگ، تامین کننده اصلی تراشه‌های مورد نیاز اپل باقی خواهد ماند.

با امضای قرارداد دوطرفه بین اپل و سامسونگ که امروز بین این دو شرکت منعقد شد، این ابهام به وجود می‌آید که آیا سامسونگ قرار است به صورت موقت با اپل همکاری کند و یا اینکه این، یک قرارداد همکاری بلند مدت بین این دو شرکت رقیب می‌باشد. همچنین فعلا مشخص نیست که تراشه A9 قرار است همزمان توسط سامسونگ و TSMC ساخته شود و یا انحصارا توسط سامسونگ ساخته خواهد شد.

آنچه که در ظاهر مشخص است این است که اپل و سامسونگ دشمنان قسم خورده یکدیگرند، اما اگر کمی با دقت به روابط بین این دو کمپانی دقت کنیم، درمی‌یابیم که در چندین حوزه کاری مختلف با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای دارند. توانایی و قدرت سامسونگ در تولید قطعات الکترونیکی بر هیچ کس پوشیده نیست. این شرکت با در اختیار داشتن جدیدترین فناوری‌های روز دنیا می‌تواند حجم گسترده‌ای از قطعات مورد نیاز اپل را در اسرع وقت و با قیمت مناسب تولید نماید.

عقد قرارداد میان اپل و TSMC یک ضربه اساسی بر پیکره سامسونگ وارد کرد. اما در ادامه شاهد آن بودیم که این بار نیز سامسونگ به بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری ساخت تراشه همچون فناوری لیتوگرافی 14 نانومتری، توانست دوباره نظر اپل را به خود جلب نماید.

به هر حال گذشت زمان به طور کامل نشخص خواهد کرد که کدام شرکت می‌تواند قطعات مورد نیاز اپل را تامین نماید. اما آن‌چه که بسیارمهم است این است که در دنیای تجارت، این پول است که تعیین کننده دوستی‌ها و دشمنی‌هاست؛ اپل و سامسونگ هم از این قاعده مستثنی نیستند. در دنیای حرفه‌ای‌ها، دوستی و دشمنی، گذرا و موقت هستند زیرا هر لحظه امکان تغییر شرایط وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات