دانشمندان به کمک اشعه مادون قرمز موفق به کشف باکتری خطرناک شدند

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
محققان در یکی از مؤسسات تحقیقاتی شهر وین موفق به توسعه تکنیک ویژه‌ای برای تشخیص سریع سویه‌هایی از باکتری‌های عفونت استاف شده‌اند که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مزمن شود. بدین ترتیب می‌توان کیت‌های تشخیصی ساده‌ای ایجاد کرد که روند شناسایی و پیشگیری را تسریع نماید.
تبلیغات

باکتری‌های مزاحم استافیلوکوکوس اوردوس (یا به طور خلاصه استافیلوکوکوس اورئوس) یکی از عوامل بروز بیماری‌های استاف نظیر MRSA است، که دارای اشکال گوناگونی است. در حقیقت، تحقیقات اخیر نشان داده است که استافیلوکوکوس اورئوس موجب بروز تکامل ذره‌بینی شده است که می‌تواند خود را با میزبان وفق دهد، به گونه‌ای که می‌تواند از سیستم ایمنی بدن و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها فرار کند.

محققان در دانشکده‌ی علوم پزشکی و دامپزشکی وین موفق شده‌اند به کمک نور مادون قرمز می‌توانند در بین استافیلوکوکوس اورئوس‌ها موارد بیماری‌زا را که عامل بروز امراض مزمن است را کشف کنند. گزارش این دستاورد در تازه‌ترین شماره از ژورنال میکروب‌شناسی بالینی منتشر شده است.

استافیلوکوکوس اورئوس می‌تواند در پوست و در اندام‌های فوقانی تنفسی گسترش پیدا کند و بالاخص برای افرادی که دارای سیستم ایمنی تضعیف شده هستند، خطرناک است. حتی این مورد می‌تواند در گاوها موجب سوزش پستان حیوان شود. استافیلوکوکوس اورئوس‌های گوناگونی از باکتری‌ها وجود دارد، که از حالت بسیار تهاجمی گرفته تا گونه‌های بسیار سریع را شکل می‌دهد. البته وضعیت این سلول‌ها به گونه‌ای است که تشخیص آن در سیستم ایمنی میزبان تا حد زیادی دشوار است.

این محققان ابراز داشته‌اند که رویکرد مورد استفاده آن‌ها با استفاده از فرایند FTIR (طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه) بوده است. در این فرایند نه تنها از نور مادون قرمز استفاده می‌شود، بلکه از هوش مصنوعی نیز برای تحلیل طیف داده‌های بدست آمده کمک گرفته می‌شود تا نوع کپسول باکتریایی کشف شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

تام گرونرت یکی از محققان این گروه است، وی اعلام می‌دارد:

با استفاده از این روش جدید می‌توانیم به صورت روتین نمونه‌های مربوط به بیماران را مورد آزمایش قرار دهیم و با دقت 99 درصد بیماری احتمالی آن‌ها را تشخیص دهیم.

این محققان امیدوارند تشخیص نوع واگیری و مقاوم باکتری‌ها به دانشمندان در تولید روش‌های درمانی بهتر و کاراتر کمک کند تا در نهایت به طرز بهتری بتوانند با بیماری‌ها مقابله نمایند. آرزوی قلبی تمام بر و بچه‌های زومیت، سلامتی و بهروزی شما دوستان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات