دیسکی با ظرفیت ذخیره‌سازی 360 ترابایت اطلاعات و ماندگاری یک میلیون سال؛ از رویا تا واقعیت

یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
در آینده‌ای نه چندان دور احتمالا قادر خواهیم بود تا تمام خاطرات و اتفاقات زندگی خود را بر روی یک حافظه شیشه‌ای که می‌تواند برای مدت زمان مافوق تصور بشر سالم بماند، ثبت و ضبط نماییم. این حافظه مشخصاتی دارد که هر انسانی را مجذوب خود می‌سازد. برای مثال می‌توان 360 ترابایت اطلاعات را بر روی آن ذخیره کرد. همچنین این دیسک می‌تواند در دمای حداکثر 1000 درجه سانتی‌گراد نیز به خوبی کار کند.
تبلیغات

دانشمندان با بهره‌گیری از قدرت لیزر‌های فوق‌سریع با عملکردی در واحد زمانی فمتوثانیه، توانستند 300 کیلوبایت اطلاعات را بر روی یک رسانه که متشکل از نانوذرات یکپارچه شده در کوارتز ذوب شده است، ذخیره و بازیابی نمایند.

این اتفاق درست شبیه اتفاقی است که در سری فیلم‌های سوپر من رخ داده است، یعنی ذخیره و بازیابی اطلاعات بر روی یک قطعه از جنس کریستال.

به طور شگفت‌انگیزی، لیزر فمتوثانیه با ساطع کردن پالس‌های کوتاه ولی پرقدرت از جنس نور، می‌تواند داده را بر روی سه لایه متشکل از نانوذرات یکپارچه که بر روی شیشه‌هایی به ضخامت 5 میکرومتر قرار گرفته‌اند ذخیره کند.

تیمی تحقیقاتی از مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک دانشگاه ساوت‌همپتون به همراه محققان دانشگاه صنعتی آیندهوون توانسته‌اند بخشی از فرآیند ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی این دیسک‌ها را پیاده سازی نمایند. سرپرستی تیم‌های تحقیقاتی این پروژه بر عهده «جینگیو ژانگ» می‌باشد.

پروفسور «پیتر کازانسکی» از مرکز تحقیقات اپتوالکترونیک دانشگاه ساوت‌همپتون می‌گوید:

این موضوع بسیار مهیج است که ما توانسته‌ایم اولین گام در انجام چنین کاری را برداریم. این فناوری می‌تواند از آخرین نشانه‌های حیات در این جهان، محافظت نماید. هر آن‌چه که بشر در طول هزاران سال آموخته، از یاد نخواهد رفت و این موضوع برای ما ارزشمند است.

ژانگ و تیم‌اش در حال انجام رایزنی برای تجاری‌سازی طرح خود هستند تا بتوانند این فناوری را به طور گسترده وارد بازار نمایند.

اگر دوست‌دارید بدانید که این گروه دقیقا چه کاری را انجام می‌دهند، می‌توانید این مقاله علمی که در کنفرانس الکترو-اپتیک که در سن‌خوزه کالیفرنیا برگزار شده است را مطالعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات