ملاقات با «تری میرسن» مهم‌ترین مرد مایکروسافت

یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
مطالعه 6 دقیقه
تری میرسن مردی است که مسئولیت محصولات کلیدی مایکروسافت - یعنی ویندوز، ویندوز فون و کنسول Xbox - را بر عهده دارد. آیا او می‌تواند تمامی این واحدها را به کار مثبت وادارد و گامی بلند برای شرکت مطبوع خویش بردارد. بیایید از نزدیک به او نگاهی بیندازیم و قدری با مهم‌ترین مرد در درون شرکت میلیارد دلاری مایکروسافت آشنا شویم.
تبلیغات

در دسامبر 2008، جلسه‌ای اضطراری در مایکروسافت برگزار شد در آن جلسه مدیر جوانی به نام تری میرسن حضور داشت که باهوش و تر و فرز به نظر می‌رسید و به لباس‌هایی به سبک جزیره هاوایی علاقه وافری داشت و به‌تازگی به‌عنوان مدیر بخش موبایل شرکت انتخاب شده بود. در آن زمان وی مدیر بخشی شده بود که محصولی نچندان دلچسب ارائه می‌داد و برای نخستین بار در سال 2003 به کاربران ارائه شده بود.

صحبت درباره‌ی میرسن بخش زیادی از وقت جلسه را به خود اختصاص داده بود. و روی میز نمونه‌ای از گوشی موبایل ویندوزی آینده قرار داشت. نمونه‌ای که همه را به یاد گوشی آیفون اپل می‌انداخت، محصولی که بازار را سال پیش از آن دگرگون کرده بود. در آن زمان، گوشی ویندوزی محصولی با سبک و سیاقی قدیمی بود که قابلیت‌های لمسی آن خوب نبود. میرسن به‌دنبال این موضوع بود که آیا می‌توان بخشی از کدهای نوشته شده برای این پلتفرم را استفاده کرد. هیچ کس اتاق را ترک نکرد تا پاسخ این پرسش مشخص شد.

هفت ساعت بعد، این گروه به نتیجه‌ای رسید که ماحصل آن دور انداختن کدهای پیشین و آغازی از نو بود. این تصمیم‌گیری موجب شد تا آن‌ها سیستم‌عامل جدیدی را از نو برای گوشی‌های هوشمند بنویسند، همین عامل فرصتی به گوگل داد تا سیستم عامل اندروید خود را معرفی کند. اما ایده‌ای که در ذهن میرسن بود، یک گوشی خوش ساخت با کارآیی محدود (البته تنها در ابتدا) بود که توانست با وجود فروش ناموفق، نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند.

کمتر از دو سال بعد، میرسن به مدیریت گروه ویندوز فون گماشته شد. و به اعتقاد استیو بالمر:

وی نقشی اساسی و بسیار موفق را در این سمت ایفا کرد و توانست به درستی مهندسان را برای تولید ویندوز فون 7 و 7.5 هدایت کند. حالا ما به کمک این ویندوز فون پتانسیل‌های بالقوه‌ی فراوانی داریم.

روند صعودی میرسن در هرم قدرت مایکروسافت این هفته نیز ادامه پیدا کرد و این مرد 40 ساله توانست این هفته به مدیریت چهار بخش پردرآمد و مهم شرکت انتخاب شود؛ بخش‌هایی که لازمه‌ی آن همکاری با گروه مهندسان سیستم عامل است. اساساً، این موضوع بدان معنی است که ویندوز، سیستم عاملی که موجب شهرت و اعتبار جهانی مایکروسافت شد و برای آن‌ها پول و قدرت را به ارمغان آورد به زیر دستان میرسن برود. این سیستم‌عامل به‌طور گسترده‌ای روی رایانه‌های شخصی، گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و کنسول Xbox به کار رفته است. به عبارت دیگر، ویندوز، ستون فقرات همه‌ی بخش‌های مختلف مایکروسافت است.

انتخاب میرسن به جای جولی لارسن گرین، که پیش از آن مدیر بخش مهندسی ویندوز بود و حالا باید به گروه سخت‌افزار بپیوندد ممکن است حرف و حدیث‌هایی را در داخل شرکت در پی داشته باشد. لارسن گرین به رویکرد متعادل و دیپلماتیک در شرکت شهره است، درحالی‌که میرسن بیشتر آب زیر کاه است و چندان رابطه‌ی خوبی با مطبوعات و رسانه‌ها ندارد. حتی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران لارسن گرین حرف‌های مرتبط بسیاری ارائه داد، درحالی‌که میرسن به‌طور سربسته و با پاسخ‌های مبهم تنها همه را گیج کرد. میرسن حتی اندروید را سیستم عاملی درهم و برهم خوانده است و iOS اپل را خسته کننده تعریف کرده که در نهایت به دلزدگی کاربرانش منتهی خواهد شد.

حقیقت آن است که با وجود خوب بودن بستر ویندوز فون، این سیستم عامل نتوانسته به محبوبیت برسد. و آمار فروش آن بسیار عقب‌تر از اندروید و iOS اپل است. از سوی دیگر برنامه‌هایی که برای این محیط آماده شده است بسیار کم و تنها در حدود 160 هزار برنامه است، درحالی‌که رقبا حداقل دارای بازاری به وسعت 800 هزار برنامه کاربردی هستند. پلتفرم ویندوز فون همچنین به خاطر ارائه بسیار کند بسته‌های به‌روزرسانی مورد انتقاد قرار گرفته است. حال پس از دو سال مدیریت میرسن، ویندوز فون هنوز راه درازی برای رسیدن به پتانسل‌های بالایش در پیش دارد، موضوعی که بالمر به آن امید بسته است.

میرسن هرگز هیچ طرحی برای کار در مایکروسافت نداشته است. او پیش از مهاجرت به رشته‌ی مهندسی مکانیک، یک ترم را در کالج علمی-هنری ترینیتی، نزد دانشگاه دوک گذرانده است. در دانشگاه، او کار نیمه وقتی در رستوران و کارهای هنری برای برخی مؤسسات دولتی انجام داده است. پس از فراغت از تحصیل، شغلی در بخش گرافیکی یکی از شرکت‌های رایانه‌ای یافت و پس از آن با الگوبرداری از نمونه‌های موفق اینترنتی، شرکت خود را تأسیس کرد.

میرسن در سن 24 سالگی کمپانی خود را به قیمت 16.5 میلیون دلار فروخت

شرکتی که وی تأسیس کرد Interse نام داشت و به کار طراحی سایت‌های اینترنتی مشغول بود و بعدتر در زمینه‌ی طراحی برنامه‌های داده‌کاوی نیز اشتغال پیدا کرد. دو سال پس از تأسیس این شرکت، وی نظر مثبت بیل گیتس را جلب کرده و به این شرکت پیوست و در نهایت شرکت شخصی خود را نیز فروخت. مایکروسافت این شرکت را در سال 1997 خریداری کرد، اما هرگز جزئیات بیشتری در این باره اعلام نشد. گرچه آمارها نشان می‌دهد که میرسن 24 ساله در آن سال 16.5 میلیون دلار از سهام مایکروسافت را از آن خویش کرد.

میرسن شغلی در واحد خدمات تجاری اینترنتی واقع در داخل بخش برنامه‌های کاربردی سرورها گرفت و روی سرورهای، ابزارهای مدیریت ویندوز و BizTalk به فعالیت پرداخت. او حتی به گروه Exchange مایکروسافت نیز پیوست، و در سال 2001 در بخش برنامه‌های کاربردی ایمیل شرکتی، تماس‌ها و تقویم پیوست و هشت سالی هدایت آن را بر عهده داشت.

در سال 2009، مدیر بخش موبایل، اندی لیز، از میرسن کمک گرفت تا گروه خود را متحول کند و درمقابل خطری بالقوه به نام آیفون قد علم کنند. یکی از نخستین افرادی که وی به خدمت گرفت، جو بلفیور، مدیر ویندوز فون بود که مسئولیت زیادی در طراحی سیستم‌عامل جدید بر عهده داشت.

میرسن بدین ترتیب یک موفقیت چشمگیر در زمینه موبایل پیدا کرد؛ که زمینه را برای ترفیع وی هموار ساخت. مایکروسافت قصد داشت تا سیستم عامل بسیار خوبی برای ابزارهای موبایل ایجاد کند، اما آن‌ها هیچ گوشی تلفن برجسته‌ای دراختیار نداشتند. از این گذشته، شبکه‌های مخابراتی نیز به ترویج بیش از پیش اپل و سامسونگ کمک شایان توجهی کردند و بدین ترتیب از مایکروسافت گذشتند.

جو هارلو، مدیر شرکت نوکیا و معاون بخش ابزارهای هوشمند، نیز به دانشگاه دوک رفته بود و در آنجا بود که با میرسن دوستان نزدیکی شده بودند. همین دوستی موجب شد تا این دو شرکت بتوانند رابطه‌ی خوبی برقرار کرده و از آن پس نوکیا و مایکروسافت شرکای نزدیک تجاری شدند. به گونه‌ای که گروه‌هایی از هر دو شرکت حتی به برف بازی و اسکی در فنلاند می‌رفتند و خوش می‌گذراندند.

میرسن مرد مهمی در شرکت است، برادر کوچک‌ترش نیز در مایکروسافت خدمت می‌کند. با وجود تمام توانایی‌ها، او در زمینه روابط عمومی قوی نیست و شکست نسبی ویندوز فون او را تا حدودی عقب انداخت. برقراری اشتراک مساعی بین تمامی محصولات و اجرای ویندوز در حال حاضر یکی از کلیدی‌ترین اولویت‌های مایکروسافت است. اما در حقیقت، استفاده از محصولات جدا افتاده، خود چالشی تمام عیار برای این کمپانی است و بسیاری از توسعه‌دهندگان در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

بسیاری بر این باورند که همکاری لیز و میرسن در گروه موبایل، عاملی مهم و تأثیرگذار برای آینده است. با وجود تمامی چالش‌های پیش روی مایکروسافت، میرسن راه پر نشیب و فرازی را در پیش خواهد داشت. نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات