کابل‌های 4K HDMI، اشیائی گران ولی بی‌مصرف

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
با پیشرفت فناوری تصویری به سمت Ultra HD 4K، تولید کنندگان کابل نیز سودای کسب سودی چشم‌گیر از طریق فروش کابل مخصوص 4K HDMI را در سر می‌پرورانند. اما آیا واقعا خرید چنین کابل گران‌قیمتی آن هم در این شرایط اقتصادی به صرفه است؟ پاسخ، در یک کلمه خلاصه می‌شود، خیر. واقعا نیازی به خرید کابل 4K HDMI نیست، زیرا کابل‌های معمولی HDMI احتمالا می‌توانند کیفیت 4K را برای شما به ارمغان بیاورند.
تبلیغات

اما چگونه امکان دارد که یک کابل معمولی HDMI بتواند از کیفیت 4K پشتیبانی نماید؟

ابتدا سعی می‌کنیم انواع کابل‌های HDMI را بررسی نماییم. در بازار، تنها چهار نوع کابل HDMI وجود دارد:

  • پرسرعت همراه با اترنت
  • پرسرعت بدون اترنت
  • سرعت استاندارد همراه با اترنت
  • سرعت استاندارد بدون اترنت

هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که هنوز هم بخواهیم کابل‌های با سرعت استاندارد تهیه کنیم، زیرا به دلیل پیشرفت فناوری، اکنون، اختلاف قیمت این کابل‌ها با کابل‌های پرسرعت بسیار ناچیز است.

یک کابل HDMI پرسرعت، توانایی انتقال 3820 در 2160 پیکسل با نرخ 30 فریم در هر ثانیه ( و 4096 در 2160 پیکسل با نرخ 24 فریم در هر ثانیه) را داراست.

این بدان معناست که حتی ارزان‌قیمت‌ترین کابل‌های HDMI پرسرعت، توانایی انتقال بالاترین رزولوشن ممکن که اکنون متعلق به تلویزیون‌های HD 4K می‌باشد را دارا هستند.

این یک بررسی تئوری نیست و تنها، صحبت از اعداد و ارقام مطرح نیست. «دیوید کاتزمایر» در بررسی یکی از تلویزیون‌های 4K موجود در بازار، از یک کابل HDMI پرسرعت که تنها 2.5 دلار قیمت داشت، برای انتقال داده از منبع پخش ویدئو به تلویزیون استفاده نموده است. اما نتیجه کار کاملا حیرت انگیز به نظر می‌رسد، زیرا تصویری که با استفاده از این کابل معمولی به تلویزیون انتقال داده می‌شد دارای کیفیت HD 4K بود.

از آنجایی که حداکثر حجم انتقال داده در فناوری HDMI، معادل 3840 در 2160 پیکسل با نرخ 30 فریم در ثانیه می‌باشد، بنابراین چنانچه شما کابلی با قدرت انتقال داده ده برابر کابل‌های HDMI معمولی نیز داشته باشید، باز هم راه به جایی نخواهید برد.

چیپ‌های ارسال‌ و دریافت کننده تصویر در منبع ارسال کننده داده و تلویزیون، توانایی پردازش حداکثر 3840 در 2160 پیکسل با نرخ 30 فریم در هر ثانیه را دارا هستند. بنابراین چنانچه رزولوشن صفحه نمایش کامپیوتر خود را بر روی 10,000 در 10,000 پیکسل نیز تنظیم نمایید، باز هم تغییری در کیفیت تصویر مشاهده نخواهید کرد. حتی اگر کابل‌های انتقال دهنده داده نیز توانایی پشتیبانی از یک چنین حجمی از اطلاعات را داشتند، باز هم چیپ مخصوص خروجی HDMI در کارت گرافیک کامپیوتر و چیپ مخصوص ورودی HDMI در تلویزیون شما نیز توانایی ارسال و دریافت این حجم از اطلاعات را ندارند.

به عبارت دیگر، تمامی عناصر موجود در این مجموعه شبیه حلقه‌های یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند.

اکنون با این اوصاف، کابل‌های پرسرعت HDMI، توانایی انتقال داده با حداکثر حجم و با کیفیت Ultra HD را دارا می‌باشند و می‌توانید با خیال راحت و بدون صرف هزینه‌های زیاد برای خرید یک کابل HD 4K، به تماشای تلویزیون آن‌هم با کسفیت HD 4K بپردازید.

یک توصیه احتیاطی:

همه کابل‌هایی که بر روی آن‌ها نام پرسرعت درج شده است، توانایی انتقال این حجم از داده را ندارند، زیرا بسیاری از شرکت‌های سازنده کابل‌های HDMI ارزان قیمت، تنها به نوشتن کلمه پرسرعت بر روی کابل‌های تولیدی خود اکتفا می‌کنند. این بدان معناست که بسیاری از همین کابل‌های ارزان‌قیمت به اصطلاح پرسرعت، در اصل پرسرعت نیستند. برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی، پیشنهاد می‌کنیم کابل‌های تولیدی یک شرکت معتبر را خریداری نمایید.

آینده این فناوری:

به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک، نسخه دوم HDMI عرضه خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، به زودی شاهد نرخ فریم‌های بالاتر به همراه رزولوشن و عمق رنگ بیشتری خواهیم بود.

ممکن است کابل‌های HD 4K از نسخه دوم HDMI پشتیبانی نمایند، اما هنوز هیچ قطعیتی در این زمینه وجود ندارد. آن‌چه مشخص است این است که در حال حاضر، همین کابل‌های HDMI پرسرعت معمولی توانایی انتقال تصاویر با کیفیت HD 4K را دارا هستند و نیازی نیست تا برای تماشای تصاویر باکیفیت، متحمل هزینه‌های گزاف شویم.

نظر شما در مورد فناوری HD 4K چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات