در هنگام جستجو در گوگل، تنها 13 درصد نتایج واقعی هستند

جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
قلب شرکت گوگل، موتور جستجویش است. همه روزه میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان درپی یافتن جوابی برای سوالات یا مشکلات خود به آن رجوع می‌کنند. اما آیا به نتایج دلخواهشان می‌رسند یا تنها با مجموعه‌ای از موضوعات متفرقه و تبلیغات گوناگون رو به رو می‌شوند؟
تبلیغات

آرون هریس، موسس شرکت Tutorspree، در پستی در وبلاگش توضیح می‌دهد که خود به آزمایش این موضوع اقدام کرده و با جستجوی کلمه‌ی auto mechanic به نتایج جالبی رسیده که در تصویر زیر قابل مشاهده‌اند.

TutospreeBlog-Google-Screenshot

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سهم نتایج واقعی و مورد نظر کاربر تنها 13% است و مابقی را مواردی چون  تبلیغات با 29%، نوار پیمایش گوگل با 14% و نقشه و اطلاعات محلی با 7% به اشغال خود درآورده‌اند.  نتایج حاصله بر اساس اندازه صفحه نمایش 13 اینچی مک‌بوک ایر و تنها با در نظر گرفتن قسمت بالایی و اصلی صفحه تعیین شده است.

در آزمایشی دیگر و با جستجوی کلمه‌ی Italian Restaurant، تنها 7 درصد صفحه به نتایج حقیقی تعلق داشت و در مورد کلمه‌ی ItalianFood، این رقم به 0 درصد رسید؛ البته چند پیوند قابل استفاده در بخش پایینی صفحه، قسمتی که معمولا کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد به چشم می‌خورد.

سایت Mashable نیز برای آزمایش این ادعا، خود به بررسی موضوع پرداخت و با مشاهده نتایج یکسان در نمایشگرهایی با اندازه‌های رایج، صحت این قضیه را تایید کرد.

این موضوع که طراحی و نمایش محتوا در قسمت بالایی صفحه‌ی جستجوی گوگل، تا حدود زیادی مطابق خواسته‌ها و منافع این شرکت طراحی شده است، امری غیر قابل انکار است، اما باز هم شاهدیم که هنوز هم اکثریت کاربران، گوگل را به سایر موتورهای جستجو مانند یاهو یا AOL ترجیح می‌دهند و دلیل آن نمایش دقیق‌تر نتایج جستجو است. با این وجود گوگل به شکلی کاملا هوشمندانه تبلیغات گران قیمت خود را در دل نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع که اکثر خدمات گوگل کاملا رایگان هستند، این شیوه‌ی گوگل برای کسب درآمد را چگونه می‌بینید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات