اپل به اتهام توطئه در افزایش عمدی قیمت کتاب‌های الکترونیکی مجرم شناخته شد

چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
قضات آمریکایی معتقدند که کمپانی اپل به طور عمدی قیمت کتاب‌های الکترونیکی را بیش از حد مجاز افزایش داده است. این اقدام اپل به دلیل افزایش روزافزون مطالعه کتاب‌های الکترونیکی صورت گرفته است. اپل، آشکارا قوانین ضد انحصارطلبی را نقض کرده است. این کمپانی به جرم افزایش قیمت‌ کتاب‌های الکترونیکی آن هم به صورت عمدی در دادگاهی در بخش جنوبی ایالت نیویورک آمریکا مجرم شناخته شده است.
تبلیغات

«دنیس کوت»، قاضی دادگاه این پرونده می‌گوید:

بدون حمایت و هدایت مستقیم اپل، این طرح قطعا اجرایی نمی‌شد.

به گفته کوت، با استناد به این حکم ابتدایی دادگاه، اغلب ناشران معتبر آمریکا با شرکت در این توطئه سعی بر افزایش عمدی قیمت کتاب‌های الکترونیکی داشته اند. این اقدام از آن جهت صورت گرفته است تا اپل و ناشران بتوانند سود بیشتری از فروش این نوع کتاب‌ها به دست آورند.

مقاله‌های مرتبط:

    اما این کار چه نفعی برای اپل دارد؟ پاسخ، بسیار ساده است. برای تهیه چنین کتاب‌هایی، مردم باید به فروشگاه‌های الکترونیکی همچون فروشگاه iBooks اپل مراجعه نمایند. با این کار به ازای فروش هر نسخه از کتاب الکترونیکی، درصدی از مبلغ فروش به جیب اپل می‌رود.

    «تام نومایر» سخنگوی اپل گفته است که کمپانی‌اش به این حکم اعتراض دارد و درخواست برگزاری دادگاه تجدید نظر خواهد داد.

    به گفته نومایر:

    اپل هیچ کار غلطی انجام نداده است و به جنگیدن با این اتهامات نادرست ادامه می‌دهد.

    فروشگاه کتاب اپل از سال 2010 که به طور رسمی افتتاح شده، همواره نظر کاربران بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب نموده است. به گفته نومایر:

    با تاسیس این فروشگاه، رقابت در بازار کتاب‌های الکترونیکی بیش از پیش بیشتر شده و از تسلط بی چون و چرای آمازون بر صنت نشر، تا حد زیادی کاسته شده است.

    «بیل بائر»، معاون دادستان آمریکا در بخش قوانین ضدتراست، این حکم را یک پیروزی با ارزش برای میلیونها نفری که کتاب‌ها را به صورت الکترونیکی مطالعه می‌کنند، خواند.

    وی همچنین گفته است:

    رای این دادگاه، یک قدم اساسی در از بین بردن اقدامات غیر قانونی کمپانی اپل می‌باشد.

    در این دادگاه، کمپانی اپل به تنهایی مجرم شناخته شده است. البته باید در نظر داشت که این حکم، یک حکم اولیه است و تعیین میزان جریمه نیز حدودا دو ماه دیگر، توسط همین دادگاه صورت می‌گیرد.

    برخی از ناشران نامی آمریکا، مانند: Hachette Book Group، HarperCollins، Holtzbrinck، Penguin Group و Simon & Schuster اقدام به اعتراض به این حکم نموده‌اند. زیرا با تایید این حکم، پای بسیاری از ناشران مشهور آمریکا نیز به دادگاه‌های ضد انحصارطلبی باز خواهد شد.

    به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا، که یکی از عوامل موثر در متهم کردن اپل در این پرونده بوده است، این اقدامات از آن جهت صورت پذیرفته است تا قیمت کتاب‌های الکترونیکی به صورت عمدی افزایش بیابد و رقابت در بازار خرده فروشی، که در راس آن آمازون قرار دارد، سخت‌تر از گذشته شود.

    در طی تحقیقات اولیه، «ادی کیو» معاون ارشد اپل در بخش نرم‌افزار و سرویس‌های اینترنتی این کمپانی، به طور تلویحی تایید نموده است که تعامل اپل با ناشران در ایجاد چنین روندی تاثیرگذار بوده است.

    به هر حال چیزی که مشخص است این است که اپل در این دادگاه مجرم شناخته شده و می‌بایست پاسخگو باشد. نکته دیگر در این مورد این است که احتمالا در آینده‌ای نزدیک، شاهد کاهش قیمت کتاب‌های الکترونیکی خواهیم بود.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات