نگاه نزدیک به اکسپریا Z Ultra، فبلت خارق العاده سونی

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 22 دقیقه
اگر برای شما هم جالب است تا در رابطه با این محصول جذاب سونی بیشتر بدانید با نگاه نزدیک زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همان‌طورکه شب گذشته در زومیت خواندید، سونی طی مراسم ویژه‌ای که در کشور امارات برگزار شد، از گوشی اکسپریا Z Ultra با صفحه‌نمایش ۶.۴۴ اینچ پرده برداشت. ما هم در زومیت شانس کار کردن با این فبلت را یافتیم و توانستیم آن را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی کلی قرار دهیم. اکسپریا Z Ultra دارای بدنه‌ای فوق‌العاده باریک، اما مستحکم بوده و از سریع‌ترین پردازنده حال حاضر دنیای موبایل بهره می‌برد.

گوشی سونی اکسپریا Z Ultra از همان زبان و سبک طراحی اکسپریا Z بهره می‌برد، با این تفاوت که سونی از تجربیات کسب کرده در Z به خوبی در Z Ultra بهره برده و بهبودهای جذابی را در آن اعمال کرده است. فبلت ۶.۴۴ اینچی سونی تنها ۶.۵ میلی‌متر ضخامت دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. در مراسم سونی دو نسخه سفید و مشکی این تلفن به نمایش درآمد که بدنه هر دو آن‌ها از جنس شیشه مستحکم ساخته شده بود.

طراحی سونی برای Z Ultra به شکلی است که تلفن به‌طور کاملاً یکپارچه، مسطح و یک دست به نظر می‌رسد. اگر بخاطر داشته باشید در بررسی اکسپریا Z به این نکته اشاره کردیم که لبه‌های تیز تلفن باعث شده‌اند تا کمی از ارگونومی آن کاسته شود، اما سونی در اکسپریا Z Ultra این موضوع را در نظر گرفته و لبه‌ها را به شکلی بسیار ظریف، خمیده طراحی کرده تا تلفن به خوبی در دست جای بگیرد. اکسپریا Z Ultra حقیقتا بزرگ است و آن را می‌توان بین گلکسی نوت ۲ و نکسوس ۷ به شمار آورد. ابعاد بزرگ این تلفن باعث می‌شود که مکالمه تلفنی با آن کمی مشکل باشد، اما خوشبختانه سونی یک هدست بلوتوث بسیار کارآمد و خوش‌ساخت با نام SBH52 را نیز به‌عنوان لوازم جانبی اکسپریا Z Ultra عرضه می‌کند که این مشکل را حل خواهد کرد. جالب‌تر اینکه اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهند، این هدست حداقل برای مشتریان اول اکسپریا Z Ultra بصورت رایگان عرضه خواهد شد. برای آشنایی با هدست SBH52 سونی به این مقاله مراجعه کنید.

مشخصات فنی اکسپریا Z Ultra:

  • پردازنده Snapdragon 800 با ۴ هسته‌ Krain 400 و فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز
  • ابعاد: ۱۷۹.۴ در ۹۲.۲ در ۶.۵ میلی‌متر
  • وزن: ۲۱۲ گرم
  • صفحه‌نمایش: ۶.۴۴ اینچ از نوع TFT LCD با رزولوشن 1080p، تراکم ۳۴۴ پیکسل در اینچ و پشتیبانی از فناوری‌های Triluminous و X-Reality و OptiContrast
  • طراحی فوق‌العاده باریک و مقاوم دربرابر نفوذ مایعات تا عمق یک متری
  • حافظه رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی داخلی: ۱۶ گیگابایت به همراه درگاه microSD جهت افزایش حافظه ذخیره‌سازی
  • دوربین پشت ۸ مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری 1080p و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه، پشتیبانی از فیلم‌برداری HDR
  • دوربین جلو ۲ مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری 1080p
  • پشتیبانی از وای-فای a/b/g/n، بلوتوث ۴، میکرو USB با MHL ،GPS ،A-GPS و NFC

به جز لبه‎‌های تلفن که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده‌اند، تمام قسمت‌های دستگاه از جمله پوشش پشت و جلوی آن کاملاً از جنس شیشه است. بدنه شیشه‌ای این محصول، به ضخامت ۶.۵ میلی‌متر و طراحی صاف و مسطح آن باعث شده که وقتی اکسپریا Z Ultra را در دست می‌گیرید، حس بسیار خوبی به شما منتقل شود، حس یک کالای با کیفیت و خوش ساخت که امروزه در انتخاب و جذب کاربران تأثیر بسیاری دارد.

Xperia Z Ultra

اکسپریا Z Ultra همچون برادر کوچک‌ترش اکسپریا Z، ضد آب و ضد گرد و غبار است. از این تلفن می‌توانید در زیر آب یا حتی در مناطقی که رطوبت هوا زیاد است، استفاده کنید. اما مشکلی که در هنگام آزمایش این تلفن متوجه شدیم آن است که چون تلفن فاقد دکمه فیزیکی برای عکس یا فیلم‌برداری بوده و در زیر آب ‌هم صفحات لمسی به خوبی کار نمی‌کند، عکس برداری با آن در آب، کمی مشکل می‌شود، مگر آنکه دکمه شاتر برای فیلم‌برداری را، قبل از وارد کردن تلفن به داخل آب فشار دهید. البته راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد، مثلا برخی از اپلیکیشن‌ها دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا را به شاتر دوربین تبدیل می‌کنند، شاید سونی نیز این قابلیت را در نسخه نهایی نرم افزار دوربین اکسپریا Z Ultra اضافه کند.

سونی مکان قرارگیری دکمه پاور و دکمه یک تکه کم و زیاد کردن حجم صدا را به خوبی در نظر گرفته تا کاربر به‌راحتی بتواند آن‌ها را در این تلفن بزرگ و زمانی که تلفن را با یک دست گرفته، فشار دهد. به‌عنوان مثال دکمه پاور در نیمه میانی لبه راست قرار داده شده است. این تلفن همچنین دارای پورت خاصی در لبه چپ دستگاه است که برای اتصال به داک جدید سونی در نظر گرفته شده است. وقتی تلفن روی این داک قرار می‌گیرد، می‌توان برای تماشای ویدئو، شارژ کردن دستگاه یا تبادل اطلاعات با کامپیوتر از آن بهره برد.

اکسپریا Z Ultra

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم هر دو نسخه سفید و مشکلی اکسپریا Z Ultra با شیشه پوشیده شده‌اند. در نسخه مشکی اثر انگشت به‌شدت برجای می‌ماند، اما نسخه سفید دقیقاً برعکس آن است و به دلیل رنگ روشن آن، اثر انگشت روی آن قابل مشاهده نیست.

صفحه‌نمایش

یکی از ایراداتی که به تلفن اکسپریا Z وارد می‌شد، صفحه‌نمایش آن و مخصوصا مشکل زاویه دیدش بود. خوشبختانه سونی در انتخاب صفحه‌نمایش اکسپریا Z Ultra دقت بیشتری را به خرج داده و از یک صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۴۴ اینچی با رزولوشن 1080p و با کیفیت مطلوبی بهره برده است. این صفحه‌نمایش از رو‌به‌رو کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند، اما هنوز در زوایای مختلف از کیفیت تصویر و کنتراست آن کمی کاسته می‌شود، البته این موضوع برخلاف اکسپریا Z، اصلا آزاردهنده نیست. سونی در این تلفن از دو فناوری ارتقاء تصویر با نام‌های X Reality و Trilluminos استفاده کرده که موجب نمایش رنگ‌های زنده و طبیعی در صفحه‌نمایش می‌شوند.

Xperia Z Ultra

صفحه‌نمایش ۶.۴۴ اینچی به همراه رزولوشن بالای ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی اکسپریا Z Ultra باعث می‌شود، تا وب گردی، بررسی ایمیل، اجرای بازی‌های اندرویدی HD و حتی کار کردن با نرم افزارهای آفیس و اسناد اداری در این تلفن بسیار جذاب شود.

یکی از نکات با اهمیت در فبلت‌ها، پشتیبانی از قلم و امکان یادداشت‌برداری در آن‌ها است. اکسپریا Z Ultra آنقدر باریک است که جایی برای قلم ندارد، اما سونی به خوبی این نیاز کاربران را در نظر گرفته و فناوری خاصی را در صفحه‌نمایش اکسپریا Z Ultra بکار برده تا بتوان در آن از خودکار و مدادهای معمولی در کنار خودکارهای خازنی برای یادداشت‌برداری بهره ببرد. لازم است بدانید که صفحه لمسی تلفن‌های هوشمند تنها با انگشت انسان کار می‌کنند، البته برخی از تلفن‌های هوشمند مدرن مانند گلکسی اس ۴ و لومیا ۹۲۰ از دست‌کش نیز پشتیبانی می‌کنند و کاربر می‌تواند حتی زمانی که دستکش به دست دارد از آن‌ها استفاده کند. حال سونی یک گام فراتر نهاده و پشتیبانی از خودکار و قلم‌های معمولی را نیز اضافه کرده است. یعنی در اکسپریا Z Ultra نه‌تنها قادر خواهید بود از قلم‌های خازنی رایج در بازار که روی ابزارهای مجهز به صفحات لمسی خازنی کار می‌کند، استفاده کنید، بلکه می‌توانید از خودکار و قلم‌های معمولی نیز برای نوشتن بهره ببرید.

Xperia Z Ultra

در آزمایشاتی که ما انجام دادیم نوشتن با خودکار معمولی روی صفحه‌نمایش این تلفن امکان‌پذیر است، اما مطلوب نیست و بعضا نوشته به صورت منقطع ثبت می‌شود، البته این موضوع در خودکارهای مختلف، متفاوت بود و در برخی کمتر و در برخی بیشتر اتفاق می‌افتاد. اما یادداشت‌برداری با مداد قابل قبول بوده و بسیار جذاب به نظر می‌رسید. این قابلیت باعث می‌شود تا به‌راحتی بتوان از اکسپریا Z Ultra برای یادداشت‌برداری و حتی نقاشی و طراحی بهره برد.

نرم افزار

از نظر نرم‌افزاری، اکسپریا Z Ultra مجهز به سیستم‌عامل اندروید ۴.۲.۲ است، که سونی رابط کاربری Xperia UI را نیز روی آن نصب کرده است. متأسفانه رابط‌ کاربری سونی نسبت به قبل تفاوت چندانی نکرده و از این بابت کمی مأیوس‌کننده به نظر می‌رسد. طرفداران سونی مدت‌ها است که منتظر تغییرات اساسی در رابط کاربری سونی هستند. اما خبر خوب اینکه سونی، برای نرم و روان اجرا شدن رابط‌ کاربری، تغییرات مثبتی را در آن اعمال کرده و تأخیری در حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل مشاهده نمی‌شود.

Xperia Z Ultra

از جمله تغییرات مثبتی که سونی در رابط کاربری و نرم‌افزار اکسپریا Z Ultra اعمال کرده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • حالتی خاص برای پشتیبانی از کار کردن با یک دست، که در آن رابط کاربری کوچک‌تر و به سمت راست صفحه منتقل می‌شود تا زمانی که تلفن را با یک دست گرفته‌اید قادر به شماره گیری یا ارسال پیامک و تایپ کردن با صفحه‌کلید باشید.
  • اضافه شدن نرم افزار مربوط به نوت‌برداری و نقاشی با قابلیت تغییر رنگ، سایز قلم و ابزارهای ابتدایی یادداشت‌برداری
  • اضافه شدن منوی جدید که با کشیدن دست از سمت چپ به راست صفحه فعال می‌شود و یک لیست قابل سفارشی شدن از اپلیکیشن‌های ضروری را نمایش می‌دهد.

باتری

اکسپریا Z Ultra مجهز به یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است، باتریی که باید انرژی مورد نیاز صفحه‌نمایش ۶.۴۴ اینچی و پردازنده قدرتمند چهار هسته‌ای Snapdragon 800 را پوشش دهد. ما امکانات لازم برای انجام آزمایش‌های رایج در بررسی‌های زومیت را برای این تلفن نداشتیم، اما در مراسم معرفی Xperia Z Ultra نزدیک به ۲ ساعت را با Z Ultra سپری کردیم.

z ultra 02

در این دو ساعت ما مدام یا در حال فیلم‌برداری و عکس برداری با تلفن بودیم یا در حال وب گردی و جستجو در باره امکانات جدید آن. ازآنجاکه بیشتر زمان را نیز در فضای خارجی و در زیر نور آفتاب تابان خلیج فارس به استفاده از آن پرداختیم، مجبور بودیم شدت روشنایی صفحه‌نمایش را روی ۱۰۰ درصد تنظیم کنیم (بخاطر داشته باشید که در آزمایش‌ها طول عمر باتری زومیت، شدت روشنایی را نصف این مقدار در نظر می‌گیریم.) در این شرایط پس از ۲ ساعت استفاده مداوم باتری اکسپریا Z Ultra به ۸۲ درصد شارژ خود رسید، یعنی حدود ۱۸ درصد از آن استفاده شد، که به نظر فوق‌العاده می‌رسد. با این تفاسیر انتظار می‌رود، اکسپریا Z Ultra به لطف پردازنده بهینه آن یک روز کامل کاری را بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورد. اما برای رسیدن به زمان دقیق طول عمر، باید تا بررسی تخصصی زومیت از فبلت سونی منتظر بمانیم.

قدرت و کارایی

ما فرصت اجرای بنچمارک‌های مختلف را روی این گجت نداشتیم. اما همان‌طورکه می‌دانید Snapdragon 800 در حال حاضر سریع‌ترین سیستم-روی-یک-چیپ جهان است و فعلا هیچ پردازنده‌ای قادر به رقابت با این چهار هسته‌ای کوالکام نیست. به گفته مدیران سونی، هنوز نرم افزار این تلفن نهایی نشده، با این وجود در زمان کار کردن با آن، ما هرگز متوجه کندی یا تأخیر در حرکت بین منوها یا اجرای برنامه‌ها نشدیم. حتی تلفن نیز پس از فیلم‌برداری پشت سرهم یا مرور صفحات وب داغ نشد و همه چیز به شکل کاملاً نرم و روان اجرا ‌می‌شد.

برای آشنایی بیشتر با پردازنده Snapdaragon 800 به مقاله «بررسی عمیق یک شگفت‌انگیز: اسنپدراگون 800» مراجعه کنید.

جمع بندی

Xperia Z Ultra

شاید افرادی که به آیفون یا تلفن‌های هوشمند ۴ اینچی عادت کرده‌اند، اکسپریا Z Ultra را یک تلفن غول‌پیکر بدون استفاده قلمداد کنند. اما روز به روز بر تعداد علاقمندان تلفن‌های بزرگ افزوده می‌شود و استقبال از دو نسل گلکسی نوت سامسونگ نیز به خوبی گواهی بر این موضوع است. وب گردی، تماشای ویدئو، اجرای بازی‌های مختلف و انجام امور مرتبط با محتوا در اکسپریا Z Ultra فوق‌العاده جذاب و دوست داشتنی است و اگر قرار باشد از هدست بی‌سیم برای مکالمه با آن استفاده کنید، مشکل مربوط به مکالمه تلفنی نیز تا حدودی رفع خواهد شد. اکسپریا Z Ultra دارای طراحی بسیار باریک و زیبایی است و بدنه شیشه‌ای آن، حس یک کالای مرغوب و با کیفیت را به انسان القاء می‌کند. و در نهایت از نظر قدرت و بازدهی، استفاده از پردازنده قدرتمند و شاخص Snapdragon 800 خیال هر مصرف‌کننده‌ای را راحت می‌کند.

دفتر سونی در ایران به زومیت وعده داده تا به‌زودی محصول نهایی را دراختیار ما قرار دهد، تا به‌طور کامل آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

نظر شما در رابطه با فبلت جدید سونی چیست؟ آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات