نگاه نزدیک زومیت به شاهکار ایسوس، مادربرد Sabertooth Z87

یک‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۷
مطالعه 6 دقیقه
نسل جدید پردازنده‌ای اینتل، آرام آرام روانه بازار می‌شوند و همانطور که در پوشش خبری زومیت از نمایشگاه کامپیوتکس تایپه مشاهده نمودید، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، ابزارهای هیبریدی و البته کامپیوترهای شخصی به این نسل از پردازنده‌های اینتل تجهیز شده‌اند. ایسوس نیز از جمله شرکت‌های برجسته در نمایشگاه کامپیوتکس 2013 به شمار می‌رفت که از محصولات متنوعی پرده برداشت. در همین راستا دفتر ایسوس ایران مادربرد Sabertooth Z87 را در اختیار زومیت قرار داد تا نگاهی نزدیک به آن داشته باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
تبلیغات

Z87 تراشه جدید اینتل است که در بسیاری از مادربردهای جدید بکار گرفته خواهد شد. این پردازنده از نسل چهارم پردازنده‌های اینتل (Haswell) شامل Core i7/i5/i3 و همچنین Pentium و Celeron پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این ایسوس بسیاری از فناوری‌های اختصاصی خود را نیز در آن جای داده است. مادربرد Sabertooth Z87 از سری TUF ایسوس است. TUF مخفف The Ultimate Force بوده و مادربردهای این سری از طراحی خاص و قطعات فوق العاده با کیفیت ساخته می‌شوند. به همین دلیل ایسوس به دوام و کیفیت محصولات این سری اعتماد کامل داشته و به راحتی گارانتی 5 ساله را برای این مادربردها در نظر گرفته تا خیال کاربر نیز راحت باشد. زمانی که مادربرد را از جعبه خارج کردیم بالافاصله متوجه تفاوت آن با مادربردهای رایج و معمولی شدیم. این مادربرد هم از طراحی جذابی برخوردار است و همه درگاه‌های ورودی و خروجی و سیستم خنک کننده و لوازم همراه آن کامل و جالب به نظر می‌رسند.

 

مادربردهای سری TUF برای استقامت و دوام فوق العاده بالا طراحی شده‌اند و به همین دلیل ایسوس تمام سعی خود را نموده تا از بهترین قطعات الکترونیکی شامل خازن‌های ژاپنی بهره برده است. ایسوس در قسمت پشت و جلوی برد اصلی لایه پلاستیکی مستحکمی را کشیده که از آن با عنوان TUF Fortifier یاد می‌شود. این لایه وظیفه محافظت از مادربرد و المان‌های نصب شده بر روی آن را دارد تا در اثر ضربه‌های احتمالی دچار آسیب نشود. احتمالا شما هم حدس زده‌‍اید که کسی که چنین مادربردی را خریداری می‌کند احتمالا  از یک پردازنده قدرتمند به همراه سیستم خنک کننده سنگین و همچینین یک کارت گرافیک بزرگ و سنگین بهره خواهد برد که همگی اینها وزن و فشار زیادی را به برد اصلی وارد خواهند کرد. ایسوس از Fortifier برای بالا بردن استقامت مادربرد در برابر این فشار بهره برده است. از طرفی این لایه محافظ باعث می‌شود تا دمای VRM و دیگر قطعات مادربرد به شکل هدایت شده‌ای خارج شده و دمای آنها کنترل شود.

از آنجایی که هنوز پردازنده‌های Haswell روانه بازار نشده‌اند، امکان بررسی قدرت و بازده مادربرد را نداشتیم اما وقت کافی برای نگاهی دقیق به بخش‌های مختلف آن پیدا کردیم و قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم.

مادربرد ایسوس

در جعبه مادربرد دو فن بصورت مستقل قرار داده شده است که برروی دو بخش مادربرد نصب می‌شوند و به تهویه دمای گرم مادربرد و خنک نگاه داشتن قطعات کمک می‌کنند. اما این تمام ماجرا نیست و ایسوس در بخش‌های از مادربرد حفره‌هایی را تعبیه نموده تا انتقال هوا در مادربرد انجام شود.

ایسوس برای کنترل و گزارش دمای داخل مادربرد و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دلیل بالا رفتن بیش از حد دما، چندین سنسور مختلف را بر روی مادربرد نصب نموده تا همواره قادر به مانیتور نمودن میزان گرمای بخش‌های مختلف مادربرد و مخصوصا قطعات کلیدی سیستم باشید. کاربر قادر خواهد بود تا سرعت چرخش فن‌های موجود را نیز براساس نیاز خود سفارشی کند. همه این موارد از طریق نرم افزار مخصوصی که به همراه Sabertooth Z87 ارائه می‌شود در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

گرد و غبار یکی از بزرگترین دشمنان ابزارهای الکترونیکی و مخصوصا کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها است. گرد و غبار باعث اختلال در سیستم خنک کننده و همچنین ایجاد مشکلات ارتباطی بین المان‌ها می‌شود. ایسوس به خوبی به این موضوع دقت کرده؛ طراحی مادربردهای TUF به شکلی است که گرد و غبار راهی به قطعات اصلی مادربرد ندارند و اسلات‌های رم و پورت‌های ورودی و خروجی تا جای ممکن در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم شده‌اند.

Asus Z87

ایسوس در سری ماردبردهای TUF از خازن‌های متالیک ژاپنی، چوک‌ها و ماسفت‌های با کیفیت و با دوام استفاده نموده تا در دراز مدت و در شرایط محیطی مختلف برای آنها مشکلی پیش نیاد. براساس تجربه چندین ساله‌ای که با مادربردهای مختلف بازار داشته‌ایم، یکی از مشکلات رایج در آنها مربوط به نشط خازن‌ها و از کار افتادن آنها به دلیل گرم شدن، کارکرد طولانی مدت و موارد اینچنینی بوده‌ است، ایسوس نیز با عنایت به این موضوع از خازن‌های ژاپنی و قطعات بادام و مناسبی استفاده نموده تا کارکرد طولانی مدت محصول خود را تضمین کند.

از زمان معرفی ویندوز 8 نسل جدید بایوس‌های UEFI نیز محبوب شده‌اند و در ابزارهای مبتنی بر ویندوز 8 بکار گرفته شدند. مادربرد Sabertooth Z87 نیز از این نوع از بایوس استفاده نموده تا بوت چند ثانیه‌ای سیستم را موجب شود. علاوه بر این رابط کاربری ستاپ بایوس نیز تغییر کرده و با پشتیبانی از ماوس، کار کردن در آن ساده‌تر شده است. ایسوس یک نرم افزار خاص را نیز تحت نام Asus EZ Mode به بایوس اضافه نموده که از طریق آن قادر خواهید بود تا به اطلاعات سیستمی شامل تنظیمات مربوط به بازده دسترسی داشته باشید. ایسوس ادعا کرده که اگر از پردازنده مناسبی بر روی این مادربرد استفاده کنیم، سرعت بوت سیستم تا 2 ثانیه کاهش می‌یابد. این بدین معناست که تنها 2 ثانیه پس از فشار دادن دکمه پاور کامپیوتر با صفحه لاگین ویندوز 8 روبرو خواهید شد.

Power keyu

 ایسوس یک دکمه به نام DirectKey را برروی مادربرد اضافه نموده که راه رسیدن به تنظیمات بایوس را ساده‌تر می‌کند، اگر سیستم عامل در حالت استندبای باشد و آن را فشار دهید، بلافاصله وارد بخش تنظیمات مادربرد خواهید شد. اما برای دسترسی به آن باید حتما درب کیس را باز کنید و شاید بهتر باشد از طریق تنظیمات ویندوز گزینه بوت به بایوس را برگزینید.

از نظر درگاه‌های ورودی و خروجی مادربرد Sabertooth Z87 بسیار خوب عمل نموده و چهار درگاه USB 3.0، یک DisplayPort، یک HDMI، دو eSata، یک اترنت گیگابیت، دو درگاه USB 2.0، یک S/SPDIF، شش ورودی و خروجی صدا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته از طریق درگاه‌های داخلی مادربرد نیز می‌توان بر تعداد آنها افزود.

در آخر هم به مهترین بخش مادربرد یعنی سوکت LGA1150 آن می‌رسیم که از کلیه پردازنده‌های Core i و Pentium و Celeron نسل چهارم اینتل پشتیبانی می‌کند. تراشه اصلی مادربرد نیز Z87 است که از همه نظر از قابلبت‌های پردازنده‌ Haswell پشتیبانی می‌کند.

Sabertooth Z87

ایسوس وعده داده که به زودی مادربردهای جدید خود از جمله Sabertooth Z87 را وارد بازار کشور کند، اما هنوز اطلاعی از قیمت آن نداریم. البته نمی‌توان انتظار قیمت ارزانی را برای این مادربرد قدرتمند و کارآمد داشت. نظر شما در رابطه با Sabertooth Z87 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات