شیوه‌‍‌ی جدید در تبلیغات با آنالیز حالات صورت

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
امروزه، نقش تبلیغات از هر زمان دیگری کلیدی‌تر شده است. اگر نتوان آن را از تولید محصول اساسی‌تر و راه گشاتر دانست، قطعا با هم برابر خواهند بود. شرکت های بزرگ فناوری همچون اپل و سامسونگ، پیش از دیگران به این اصل مهم پی بردند و اکنون در حال بهره‌برداری از تدابیر خردمندانه خود هستند. استارت‌آپ های ریز و درشت دره‌ی سیلیکون نیز با روی آوردن به هر روشی، تمام تلاش خود را برای ربودن گوی رقابت از حریفان به کار می‌بندند. طبیعی است که هریک بکوشند تا با بکار گیری شیوه های مدرن‌تر، ره صد ساله را به یکباره  بپیمایند. در این مطلب با جدیدترین و احتمالا موثرترین راهکار ممکن آشنا خواهید شد.
تبلیغات

رانا اِل کالیوبی از شرکت Affectiva  به همراه روزالین پیکارد از موسسه تحقیقات ماساچوست (MIT)، شرکایی هستند که به تازگی موفق به توسعه نوعی فناوری شده‌اند که به وسیله آن می‌توان اعمال و حرکات صورت را آنالیز کرده و از این طریق به احساسات، تمایلات یا حتی افکار اشخاص پی‌برد. تصور کنید که با دسترسی به چنین اطلاعات مهمی، آن هم به طور کاملا خودکار و هوشمند، نمایش تبلیغات چقدر می‌تواند موثرتر و هدفمندتر صورت گیرد.

نرم افزار ویژه‌ی این کار به نام Affdex،  پیش از این نیز در تبلیغات شرکت های بزرگی چون کوکاکولا و یونی‌لور مورد استفاده قرار گرفته بود. البته مشکل عمده‌ی نسخه قدیمی این نرم افزار آن بود که تنها عمل بررسی و آنالیز نهایی را انجام می‌داد و اشخاص مجبور بودند خودشان در مورد عقیده و احساسشان راجع به تبلیغ مذکور اظهار نظر کنند.  اما Affdex اکنون بسیار بهتر و کامل‌تر شده و تک‌تک حرکات عضلات صورت را که ارتباط مستقیم با افکار شخص دارد، ثبت کرده و با به کارگیری یک الگوریتم بسیار پیچیده که بیش از 283 میلیون حرکت را در بر می‌گیرد، به بررسی افکار اشخاص در هر لحظه خاص از نمایش تبلیغ می‌پردازد. با استفاده از اطلاعات حاصله، شرکت ها می‌توانند نکات منفی تبلیغات خود را شناخته و نسبت به اصلاح آن ها اقدام کنند.

همچنین با بررسی میمیک‌های صورت افراد در حال مشاهده یک کلیپ تصویری در یوتیوب یا هر شبکه‌ی دیگری، می‌توان تمایلات آن شخص را بررسی و مشخص کرد. در این صورت می‌توان به معنای واقعی کلمه، امر نمایش تبلیغات به صورت کاملا هدفمند را تحقق بخشید.

کالیوبی درباره چالش های این پروژه می‌گوید:

به دلیل تفاوت های فرهنگی و اجتماعی یا بعضا تفاوت محصولات موجود در بازار هر کشور، نیاز بود تا منابع اطلاعاتی بسیاری را به الگوریتم Affectiva بیافزاییم. پس ما اطلاعات مربوط به 35 کشور مختلف را در منبع برنامه گنجاندیم و به نظرمان نتیجه کار کاملا بر طبق پیش‌بینی‌ها جلو می‌رود.

نکته جالب درباره این  پروژه آن است که رسالت اصلی آن در ابتدای کار، چیزی کاملا متفاوت و دور از آن چه که اکنون هست بوده. زمانی که برای اولین بار اِل کالیوبی یعنی سرپرست محققان افکتیوا و پیکارد، یکی اساتید برجسته موسسه فناوری ماساچوست(MIT) ، شروع به راه‌اندازی این پروژه کردند، تنها هدف آنان کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم بود تا بتوانند بهتر با دوستان و اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. اما آن‌ها دریافتند که با استفاده از این روش، می‌توان تحولی در فناوری و صنعت تبلیغات ایجاد کرد. پس این پروژه از آزمایش گاه های ام‌آی‌تی جدا شده و دیوید برمن، یعنی همان مدیر کل سابق WebEx، به عنوان مدیر کل اجرایی به آن‌ها پیوست.

حالا Affdex، پروژه ای در حال رشد به شمار می‌رود و حتی تا کنون پیشنهادهایی هم از شرکت‌های مطرحی چون میلوارد براون و اینسایت اکسپرس دریافت کرده است و اکنون با ارزشی معادل 21 میلیون دلار، پروژه‌ی نسبتا کلانی به حساب می‌آید.

به گفته برمن، از این فناوری می‌توان مانند دکمه لایک در فیس‌بوک، در جهت اندازه گیری میزان محبوبیت وب سایت ها بهره گرفت یا حتی آن را وارد تلویزیون های هوشمند کرد.

شما این روش را چگونه می‌بینید؟ آیا واقعا تاثیر گذار خواهد بود؟ و آیا نمی‌توان آن را به نوعی تعدی فناوری از مرز هایش دانست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات