شاتر: شگفت‌انگیزترین ورزشگاه‌های دنیا

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
مطالعه 5 دقیقه
استادیوم‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین ابنیه در اقصی نقاط جهان هستند، ساختمان‌هایی که دارای ظرافت و زیبایی‌های خاص خود و ماحصل تلاش جمعی طراحان و مهندسان بسیار می‌باشند. در این مقاله شما را با 10 مورد از شگفت‌انگیزترین ورزشگاه‌های جهان آشنا می‌کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

10- ورزشگاه ملی پکن

Beijing-National-Stadium

لانه‌ی پرنده، نام مستعاری است که بر روی این بنا گذاشته شده است و برای برگزاری المپیک تابستانی 2008 پکن ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت. این استادیوم چینی تبار که دارای ظاهری بسیار خاص و زیباست، عموماً از قطعات فولادی ساخته شده و شباهتی به دیگر ورزشگاه‌های جهان ندارد. لانه‌ی پرنده توانست افتخاری برای مقامات چینی باشد و میلیون‌ها نفر در خلال برگزاری مراسم افتتاحیه‌ی المپیک از زیبایی‌های آن حیرت زده شدند.

9 - ورزشگاه نو مستلا (Nou Mestalla)

09 Nou-Mestalla

گرچه هنوز مراحل ساخت این ورزشگاه به پایان نرسیده است، اما این استادیوم 75 هزار نفره‌ی تیم فوتبال والنسیا، در اسپانیا، یکی از زیباترین‌ها در جهان خواهد بود. بدنه‌ی خارجی این بنا از انبوهی از قطعات آلومینیومی شکل گرفته و در داخل نیز از چوب به شکل استادانه‌ای استفاده می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، نو مستلا یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین استادیوم‌های ورزشی در قاره‌ی سبز اروپا خواهد بود. در حالی که هنوز مشخص نیست، اما احتمالا زمین چمن این ورزشگاه از چمن مصنوعی شرکت گریت‌گرس باشد، بسیاری از باشگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند تا زمین‌های چمن طبیعی خود را تغییر دهند!

8 - ورزشگاه چی‌زونگ

08 Qi-Zhong-Stadium

این استادیوم چینی ‌تبار شباهت زیادی به گلی دارد که از بالا به آن نگاه کنیم. جالب اینکه گلبرگ‌های این گل، دارای قابلیت جابه‌جایی شدن را دارند و می‌تواند تنها در مدت 8 دقیقه به داخل جمع شده و سقف تمام عیاری برای این ورزشگاه ایجاد کنند. ورزشگاه چی‌زونگ نه تنها بسیار زیبا و کاربردی است، بلکه شگفت‌انگیز هم هست!

7 - ورزشگاه اویتا

07 Oita-Stadium

ورزشگاه چندمنظوره اویتا یک ساختمان خمیده با گنجایش 43 هزار نفر است. این استادیوم دارای سقفی قابل جمع شدن بوده و از ظاهر ساده اما کاربردی بهره می‌برد.

6 - ورزشگاه المپیک شهر کبک

06 Olympic-Stadium-Quebec

استادیوم المپیک شهر کبک کانادا از روشی منحصر به فرد برای جمع و نصب سقف بهره می‌برد؛ یک برج 175 متری وظیفه‌ی باز و بسته کردن سقف ورزشگاه را بر عهده دارد.

5 - ورزشگاه المپیک شهر مونیخ

05 The-Olympiastadion-Munich

استادیوم المپیک شهر مونیخ، ورزشگاه سابق تیم فوتبال بایر مونیخ است. که دارای ظاهری زیبا، ساده و جذاب بوده و به راحتی می‌تواند 80 هزار تماشاچی را در خود جای دهد.

4 - ورزشگاه ملی یویوگی

04 Yoyogi-National-Gymnasium

این ورزشگاه که به سقف عجیب و غریبش معروف است، در پارکی در شهر توکیو قرار گرفته است. در حالی که این ورزشگاه یکی از کوچک‌ترین‌ها در این فهرست است و تنها گنجایش 13 هزار نفر را دارا می‌باشد، به همین خاطر بیشتر برای ورزش‌هایی نظیر بیس‌بال و هاکی روی یخ از آن استفاده می‌شود.

3 - مرکز ملی آبزیان پکن

03 Beijing-National-Aquatics-Center

این بنا نیز برای میزبانی مسابقات المپیک 2008 پکن طراحی و ساخته شده بود، که دارای ظاهری بسیار ساده و مکعبی شکل است. و بیشتر به خاطر ظاهر رنگارنگ حباب‌هایی که در زیر لایه‌ی خارجی طراحی شده و در شب جلوه‌ای زیبا به آن می‌دهد، در این فهرست آمده است.

2 - یاس‌مارینای دوبی

تنها پیست اتومبیل‌رانی که در این فهرست جای گرفته، یاس‌مارینای دوبی است. این بنا به گونه‌ای طراحی شده که هیچ بخش از مسابقه دور از دید تماشاچیان نیست. با توجه به کاربرد و حوزه‌ی دید تماشاچیان، این بنا از نظر ظاهری با سایر نمونه‌های مشابه بسیار متفاوت است.

1 - آلیانز آرنا

01 Allianz-Arena

ورزشگاه فعلی تیم فوتبال بایر مونیخ بی شک یکی از زیباترین استادیوم‌ها در جهان است. این ورزشگاه نخستین نمونه‌ای است که قابلیت تغییر رنگ صد درصدی بدنه‌ی خارجی خود را دارا می‌باشد، به همین خاطر در زمان میزبانی تیم‌های ورزشی مختلف می‌تواند به رنگ میزبان نیز درآید. قرمز برای بایر مونیخ، آبی برای مونیخ 1860 و زمانی هم که تیم ملی فوتبال آلمان در آن بازی دارد، ورزشگاه به رنگ سفید در می‌آید. از این گذشته حتی می‌توان ترکیبی از رنگ‌های گوناگون را در آن به نمایش گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات