هشت تغییری که دوست داریم در iOS 7 وجود داشته باشد

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC)، هفته آینده برگزار خواهد شد. در حالیکه اپل به طور قابل پیش‌بینی در مورد آنچه می‌خواهد در کنفرانس معرفی کند، کم حرف می‌زند؛ اما همه مطمئن هستند که نسخه هفتم iOS، شامل بروز رسانی‌های مختلفی خواهد بود. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این تغییرات، کاربران را به سمت اپل و iOS خواهد کشید یا خیر؟ به عقیده ما وجود بعضی تغییرات و اصلاحات در جذابیت بیش از پیش iOS مؤثر خواهد بود. برای آشنایی با این تغییرات، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

احتمالاً بزرگترین شایعه‌ای که در مورد iOS منتشر شده است، به طراحی تخت رابط‌کاربری (UI) و المان‌های آن باز می‌گردد. سبکی که فاصله زیادی با طراحی اسکومورفیک موجود در اپلیکیشن‌های فعلی iOS دارد. اما با توجه به نوآوری‌های دنباله‌داری که به گوشی‌های اندروید و ویندوزفون وارد می‌شوند، اپل برای باقی ماندن در رقابت، به چیزی بیش از یک بازطراحی UI نیازمند است.

آنچه که اپل نیاز دارد، آشنایی با بهترین ویژگی‌های تلفن‌های ویندوزفونی و اندرویدی و آوردن امکانات جدید به iOS هفتم است. تا به این ترتیب کاربران دستگاه‌های اپلی بتوانند بهتر و راحت‌تر با نرم‌افزارهای خود کار کنند.

نمی‌توان مطمئن بود اپل برای WWDC، چه در آستین دارد اما در ادامه با ویژگی‌هایی آشنا خواهیم شد که معرفی آن‌ها در iOS 7، به اپل در کسب محبوبیت بیشتر در میان کاربران و علاقمندان کمک خواهد کرد.

یک رابط‌کاربری جذاب به تنهایی کافی نیست

از آنجا که صفحه‌اصلی iOS، از سال ۲۰۰۷ تاکنون تغییرات زیادی نداشته است، ایجاد تغییر در آن، ایده‌ بسیار خوبی محسوب می‌شود.

iOS-7-Flat

علاوه بر طراحی تخت و مدرن‌تر، iOS 7 باید به کاربران خود آزادی عمل بیشتری بدهد. وجود ویژگی‌هایی با قابلیت شخصی‌سازی یا امکان انتخاب تم‌های گوناگون، نکته‌ای هوشمندانه محسوب می‌شود. تصور کنید که بتوانید رنگ تم خود را عوض کنید؛ در این صورت رنگ صفحه‌نمایش آیفون شما با دوستتان متفاوت خواهد بود. با اینکه مسأله ظاهر جدید, جای صحبت زیادی دارد؛ اما اگر قرار باشد مهمترین خبر کنفرانس هفته آینده محسوب شود، مطمئناً خیلی از کاربران از اپل نا امید خواهند شد.

پنجره تنظیمات مهم در صفحه‌اصلی

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین کارها در iOS، انجام تنظیمات روتین و معمولی مانند خاموش و روشن کردن بلوتوث یا وای‌فای و تنظیم روشنایی‌ صفحه است.کاربر برای انجام این تغییرات مجبور است یک مسیر غیرضروری و نسبتا طولانی را طی کند.

یکی از راهکارهای مناسب برای حل این مشکل، وجود یک پنجره تنظیمات دم‌دستی در صفحه اصلی است که بتوان مثلاً با یک Swipe ساده به آن دسترسی داشت. با این روش دسترسی به بلوتوث، وای‌فای، تنظیمات روشنایی و... به سرعت امکانپذیر خواهد بود. این ویژگی در حال حاضر در بعضی از تلفن‌های اندرویدی هم وجود دارد.

AirDrop یا امکانی تازه برای به اشتراک‌گذاری محلی

اغلب ما، تبلیغ معروف سامسونگ را دیده‌ایم که در آن دو کاربر گالکسی اس ۳ با زدن گوشی‌ها به یکدیگر، فایل‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. این ویژگی شاید آنگونه که در این تبلیغ نمایش داده شده است مهم و کلیدی نباشد اما وجود یک کلید به اشتراک‌گذاری محلی در iOS 7 مفید و کاربردی خواهد بود.

AirDrop

در حالت ایده‌آل، تصور کنید با قرار گرفتن یک کاربر iOS در نزدیکی شما دستگاه ضمن شناسایی وی، برای اضافه کردن او به لیست کاربران از شما اجازه بخواهد. پس از اینکه هر دو طرف این تأییدیه را برای iOS صادر کردید، قادر به تبادل اطلاعات با یکدیگر خواهید بود. در حال حاضر AirDrop با قابلیتی مشابه آنچه شرح داده شد در Mac OS X وجود دارد اما باید به صورت کاربردی‌تر به iOS هم آورده شود. خوشبختانه درباره وجود این ویژگی در iOS 7 حرف‌هایی شنیده شده است. بیایید امیدوارم باشیم این شایعه به حقیقت می‌پیوندد.

اپلیکیشن Notes با قدرتی بیشتر

اپلیکیشن زرد رنگ Notes یکی از آن چیزهایی است که به نظر ما در iOS جدید، دچار تغییرات زیادی خواهد شد. Notes باید قابلیت درج ویدئو، تصویر، صدا و هاپیرلینک نیز داشته باشد. باید بتوان نام فایل‌های Notes را به صورت دلخواه تغییر داد. با توجه به توانایی‌های فعلی، در حال حاضر این اپلیکیشن محل ذخیره چیزهای جزئی است ولی می‌تواند کاربردی‌تر نیز بشود. امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های Notes هم ایده فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود که البته امید زیادی به وجود آن در iOS 7 نیست.

قصه‌ای قدیمی؛ نقشه اپل نیازمند کارهای بیشتری است

نقشه اپل نسبت به روزهای اول خود بهتر شده و به مرور زمان بهبودهای بیشتری نیز خواهد داشت. اما چیزی که بیشتر مورد انتظار است، بروز رسانی‌های اساسی، مهم و البته دنباله‌دار در نقشه است. اگر iOS 7 با اصلاحات و بروز رسانی‌های جدیدی مثل، افزایش دقت اپلیکیشن، نمایش جزئی‌تر نقشه‌ها و... در اپلیکیشن Map ارائه شود مسلماً آینده این اپلیکیشن بهتر از گذشته خواهد بود و کاربران با اطمینان بیشتری از آن استفاده خواهند کرد.

Maps-Flyover

مورد بعدی معرفی یک ویژگی شبیه Street View است. این ویژگی یکی از جذابیت‌های گوگل‌مپز محسوب می‌شود. ویژگی Flyover که هم‌اکنون در اپلیکیشن نقشه اپل استفاده می‌شود، چیزی نیست که بتوان آن را به عنوان رقیب Street View شناخت. در‌واقع نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که همین ویژگی را برای علاقمندان ارائه می‌کنند. نقشه اپل برای بی‌نظیر بودن نیازمند چیزی بیش از ویژگی Flyover است.

ویجت‌‌؛ چیزی که باید در یک iOS خوب وجود داشته باشد

یکی از مواردی که کاربران اندروید، بر اساس آن iOS را نقد می‌کنند، نبود ویجت‌های کاربردی در این سیستم‌عامل است. بعضی‌ها با ارائه ویجت‌ها در سیستم‌عامل موافق نیستند، اما به مرور زمان و به شرط معرفی امکانات خوب، ویجت‌ها فوق‌العاده کاربردی خواهند بود.

iOS-7-Widgets

تصویر کنید به راست یا چپ کشیدن منوی کشویی نوتیفیکیشن، محل نمایش، شخصی‌سازی یا مرتب‌کردن ویجت مورد علاقه کاربر باشد. حالا کافی است منوی نوتیفیکیشن را به پایین کشیده و سپس به راست یا چپ بروید تا نتیجه بازی تیم محبوبتان را مشاهده کنید. ما متخصص طراحی رابط‌کاربری نیستیم ولی اگر اپل می‌تواند به کمک یک طراحی فوق‌العاده، ویجت‌های متنوعی را در iOS بعدی پیاده کند، بسیار ممنون خواهیم بود.

لاک‌اسکرین شخصی

لاک‌اسکرین iOS از زمان عرضه آیفون تقریباً بدون تغییر مانده است. تنها تغییر صورت گرفته در لاک‌اسکرین، امکان مشاهده تاریخ و ساعت و استفاده از دوربین بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه است. امکان درج اطلاعات مورد نیاز کاربر بر روی لاک‌اسکرین فکر جالبی به نظر می‌رسد. با اینکه این امکان شبیه ویجت‌ها است ولی تصور کنید در این قسمت اطلاعاتی به شما نشان داده می‌شود که برای مشاهده آن‌ها، بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه، تنها لازم است صفحه تلفن‌همراه خود را روشن کنید. امیدواریم اپل به کمک تیم طراحی بی‌نظیرش این ویژگی را بدون شلوغ شدن لاک‌اسکرین به این صفحه بیاورد.

آیا iOS 7 می‌تواند کاربران هیجانزده و راضی کند؟

هر چند خبرهایی درباره آیفون‌های رنگارنگ و ارزان‌قیمت به گوش می‌رسد، اما با توجه به اینکه ما در مرحله ارائه یک آیفون جدید با پسوند «S» هستیم، احتمالاً اپل نمی‌تواند ما را از نظر سخت‌افزاری هیجانزده کند. از این‌رو امیدواریم از نظر نرم‌افزاری قدم‌های قابل‌توجهی برداشته شود. در حالیکه رقیبان اپل به طور مرتب امکانات جدیدی معرفی می‌کنند، تغییرات رابط‌کاربری iOS 7 یک شروع خوب است که باید با چندین ویژگی و نوآوری تازه ادامه بیابد تا بتواند کاربران را هیجانزده و خوشحال کند.

ios 6 7 0

 مشخص نیست کدام از این ویژگی‌ها در iOS 7 ارائه خواهند شد. باید تا روز برگزاری WWDC منتظر ماند و دید اپل برای حضور قدرتمندانه‌تر در میدان رقابت، چه چیزهایی در آستین دارد.

شما چه فکر می‌کنید؟ اپل در iOS 7 چه ویژگی جدیدی را معرفی می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات