داستان نقشه‌ گوگل

پنج‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
مطالعه 4 دقیقه
از سال 2005 تاکنون که گوگل بیش از 28 میلیون فایل جاده را در 194 کشور جهان به تصویر کشیده است، متخصصان این شرکت از تلاش باز نایستاده‌اند تا اینکه نقشه کل جهان را تهیه کرده‌اند. تام چیورز در این مقاله نگاه جامع و کاملی به سرویس نقشه‌ی گوگل دارد، بیایید با او همراه شویم.
تبلیغات

آیا قصد دارید آخر هفته به کره‌ی شمالی یا هر جای ناشناخته‌ی دیگر بروید؟ خب با وجود نقشه‌ی گوگل که از تمامی بخش‌های جهان امروز تهیه شده است، می‌توانید مسیر رفت و برگشت خود را بین دو نقطه‌ی نا آشنا راحت‌تر کنید. تمامی این کارها به کمک تصاویر ماهواره‌ای مسیر است. البته، ممکن است در اتصال اینترنت بر بستر تلفن همراه با مشکل مواجه شوید، حتی این مشکل نیز امروزه حل شده است و کاربر می‌تواند نقشه‌های مورد نیاز خود را از پیش بر روی گوشی خود ذخیره نمایید.

دن سیبرگ، یکی از مدیران اجرایی گوگل که خود را یکی از پیروان واقعی سرویس نقشه گوگل می‌داند معتقد است که «هدف ما ایجاد آینه‌ای دیجیتال از کره‌ی زمین است». تهیه‌ی این «آینه‌ی دیجیتالی» دنیا، مشکلات فراوانی را در پی داشته است، و منازعات طولانی مدتی نظیر اختلافات 60 ساله‌ی بین کره‌ی شمالی و جنوبی نیز از تهیه‌ی چنین نقشه‌ی جامعی ممانعت نکرده است.

googleMaps3

کاربرد نقشه‌ی گوگل آنچنان گسترده است که در زندگی بسیاری از ما به عنوان عنصری جدایی ناپذیر مطرح شده به گونه‌ای که تصور عدم وجودش تا پیش از سال 2005 سخت و غیر ممکن است. در کنار سرویس‌های متعدد و اختاپوسی گوگل که در زندگی ما رخنه کرده است، سرویس نقشه گوگل و برنامه گوگل ارث توانسته است زندگی روزمره‌ی اغلب ما را دست خوش تغییر کند.

سایبرگ معتقد است، «تهیه نقشه از آن مواردی است که دیگر نمی‌توان بدون آن زندگی کرد. ابزاری که به جزئی اساسی از ادراک ما، پیرامون شهری جدید، رفتن سریع به قرارهای کاری یا رفتن به مسافرت بدل شده است.» هر یک از ما که اکنون قصد ملاقات فرد دیگری را دارد و نسبت به مسیر حرکت آشنایی کافی با محیط ندارد، می‌تواند از این ابزار بهره‌مند شود.

همانقدر که ابداع گوشی‌های هوشمند ما را از نگرانی پیرامون قرار و مدار، رهایی بخشید (و در زمان مشخص تمامی برنامه را به ما یادآور می‌شود)، ظهور نقشه‌ها بر روی این ابزارهای همراه، دیگر نگرانی ما پیرامون مسیر حرکت و مناطق نا آشنا را مرتفع کرد – به گونه‌ای که در کسری از دقیقه – فرد را به مقصد رهنمون می‌سازد.

اعداد و ارقام درگیر در این موضوع دائماً در حال افزایش است. در حدود یک میلیارد نفر هر ماه از سرویس نقشه گوگل استفاده می‌کنند و تقریباً یک میلیارد جستجو‌ی روزانه را رقم می‌زنند. 194 کشور تا حدود زیادی نقشه برداری شده‌اند و بیش از 28 میلیون مایل جاده ثبت شده است. پیش‌بینی‌های روزانه گوگل و وضعیت ترافیکی این راه‌ها می‌تواند از اتلاف بیش از 2 سال زمان در راه‌بندان جلوگیری کند. البته این سرویس در حال حاضر تنها در 600 شهر ارائه می‌شود. همچنین قابلیت نمایش از زاویه‌ی خیابان (Street view)، به فرد اجازه‌ی مشاهده‌ی نقشه از این زاویه دید را ارائه می‌کند.

googleMaps2

و به نظر می‌رسد این روند رو به رشد گوگل برای ارائه‌ی خدمات بیشتر در این زمینه متوقف نشود و همچنان شاهد شتابی رو به جلو باشد. اخیراً آنها متوجه شده‌اند که استفاده از خودروهای الکتریکی بدون رانده نیازمند نقشه‌ای جامع از راه‌هاست. به همین روی نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند. از سوی دیگر آنها حتی نقشه‌ جامعی از بسیاری از امکان عمومی را نیز تهیه کرده‌اند. و حتی محیط‌های درون ساختمان آن را نیز به طور کامل مشخص نموده‌اند، از فرودگاه، موزه‌، ایستگاه‌های راه‌آهن گرفته تا مراکز خرید و بازارها در انگلستان را می‌توان برای نمونه اشاره کرد. از این قابلیت برای یافتن مسیر درست حرکت در درون محوطه‌ی فرودگاه یا مراکز خرید استفاده می‌شود. حتی نقشه‌ی کاملی از محوطه‌ی داخلی شرکت گوگل در نیویورک نیز تهیه شده است؛ به این ترتیب هیچ یک از کارکنان شرکت در راهروها گم نخواهد شد یا به جلسات با تاخیر نخواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات