بررسی گلکسی اس 4 (Galaxy S4) سامسونگ

پنج‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
مطالعه 37 دقیقه
سامسونگ سری گلکسی اس را به محبوب‌ترین در دنیای تلفن‌‍‌های اندرویدی بدل کرده است. اما آیا گلکسی اس ۴ بهترین انتخاب طرفداران اندروید است؟
تبلیغات

هر بار رکورد جدیدی در فروش از این تلفن رقم خورده است. نسل چهارم تلفن Galaxy S سامسونگ مجموعه‌ای کم نظیری از قابلیت‌های متنوع و جالب است که همراه‌با سخت‌افزار توانمند و قالبی آشنا ارائه شده است. بسیاری بر این باورند که امسال نیز گلکسی اس 4 پرفروش‌ترین تلفن اندرویدی و شاید هم پرفروش‌ترین تلفن هوشمند دنیا می‌شود.

اگر شما هم برای خرید این تلفن خیز برداشته‌اید و منتظر بررسی تخصصی زومیت از آن هستید، گلکسی اس 4 جدیدترین محصول ابر کمپانی کره‌ای دنیای موبایل است، محصول بزرگ‌ترین تولید کننده تلفن در دنیا که در کمتر از یک ماه از عرضه آن بیش از 10 میلیون دستگاه فروش داشته است. گلکسی اس 4 از سخت‌افزار به روز و قدرتمندی بهره می‌برد.

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۴ به جدیدترین صفحه‌نمایش AMOLED با رزولوشن 1080p، پردازنده قدرتمند Exynos 5 Octa و همچنین جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایل گوگل یعنی اندروید 4.2 تجهیز شده است. گلکسی اس 4 همچنین از یکی از بهترین دوربین‌های 13 مگاپیکسلی حال حاضر بهره می‌برد، تا علاقمندان به عکاسی نیز جذب این کهکشانی شوند.

گلکسی اس 4 سامسونگ در دو نسخه متفاوت عرضه می‌شود که یکی مجهز به پردازنده Snapdragon 600 ساخت کوالکام بوده و دیگری نیز مجهز به پردازنده Exynos 5 Octa است که براساس معماری خاص big.LITTLE آرم طراحی شده و از دو جفت پردازنده 4 هسته‌‌ای بهره می‌برد. ازآنجاکه سامسونگ نسخه اکتا را وارد بازار کشور کرده ما نیز در این مقاله همین نسخه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید.

طراحی و سخت‌افزار

طراحی یک محصول صنعتی یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیز ترین بخش از فرایند نهایی سازی آن به‌‌شمار می‌رود. بخشی که چه بسا محصولات ارزشمندی به خاطر در نظرنگرفتن اهمیت آن به زباله‌دان تاریخ پیوستند. در دنیای مدگرای امروز طراحی یک محصول اولین فاکتور در جذب مشتری خواهد بود، به‌شکلی که فارغ از ویژگی‌های سخت‌افزاری دیگر، می‌تواند فروش موفق یک محصول را تضمین کند.

سامسونگ بعد از طراحی‌های بحث‌برانگیز گلکسی S و گلکسی S2 ، زبان طراحی خاص خود را برای محصول موفق S3 به‌کار گرفت. S3 هرچند جزو بهترین‌های زمان خود در طراحی و کیفیت ساخت نبود، اما تمایز زیادی میان خود و دیگر پرچمداران ایجاد کرد. سامسونگ با به‌کارگیری همان زبان طراحی، اما با دقت و ظرافت بیشتر نسل چهارم کهکشانی‌ خود را برای رقابت به سوی بازار روانه کرد.

هرچند از نظر شکل و شمایل کلی، S4 شبیه به S3 است، اما سامسونگ در طراحی و ساخت این گوشی ریزه‌کاری‌های ارزشمندی را به‌کار بسته که قدمی رو به‌جلو برای تیم طراحی و ساخت این شرکت قلمداد می‌شود. در نگاه اول شباهت S4 به S3 قابل انکار نیست. به‌خصوص در رنگ سفید این شباهت به اوج خود می‌رسد. در رنگ مشکی به دلیل مشخص بودن الگوی جدید (الگوی نقطه نقطه) تفاوت‌های میان این دو نسل بیشتر نمایان می‌گردد. بدنه گوشی تمام و کمال از پلاستیک ساخته شده است. حتی نوار نقره‌ای رنگ اطراف گوشی که شباهت زیادی به آلومینیوم دارد نیز از جنس پلاستیک است. طراحان سامسونگ شروع این نوار فلزی رنگ را کمی بالاتر از شیشه محافظ نمایشگر آغاز کردند تا آن را نسبت به ضربات مستقیم به نمایشگر نیز بیش از گذشته مقاوم سازند. خوشبختانه این نوار نقره‌ای رنگ از نظر ظاهری جلوه زیباتری نسبت به نوار نقره‌ای رنگ S3‌ پیدا کرده است.

مشخصات فنی گلکسی اس 4 سامسونگ GT-I9500

  • پردازنده Exynos 5 Octa 5410 با 4 هسته 1.6 گیگاهرتز Cortex-A15 و 4 هسته 1.2 گیگاهرتز Cortex-A7 و گرافیک PowerVR SGX 544MP3
  • صفحه‌نمایش 5 اینچ Super AMOLED Plus با رزولوشن 1080p و تراکم 441 پیکسل در اینچ به‌همراه صفحه محافظ گوریلا گلس 3
  • دوربین 13 مگاپیکسل به‌همراه فلش LED، قابلیت فیلم‌بردای 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه
  • سیستم‌عامل اندروید 4.2 به‌همراه رابط کاربری TouchWiz UX
  • حافظه داخلی 16 یا 32 یا 64 گیگابایت
  • بلوتوث 4، NFC و وای-فای 802.11a/b/g/n/ac
  • باتری 2600 میلی‌آمپر ساعت
  • ابعاد 136.6 در 69.8 در 7.9
  • وزن 130 گرم

قسمت جلوی دستگاه به‌طور کامل با شیشه محافظ گوریلا گلس نسل سوم پوشیده شده است. این شیشه علاوه بر ضخامت کمتر نسبت به نسل‌های قبلی، مقاومت بیشتری داشته و همچنین نور کمتری را منعکس می‌کند.

در پشت گوشی نیز در باتری از پلاستیک براق و منعطف و با الگوی نسبتا زیبای نقطه‌ای ساخته شده است. کلید‌های سخت‌افزاری در بهترین جای ممکن در اطراف گوشی قرار داده شده‌اند و از نظر زیبایی و کارکرد به مراتب از کلیدهای S3 بهتر عمل می‌کنند. دکمه فیزیکی پایین دستگاه نسبت به نسل قبل برجسته تر و بزرگ‌تر شده است تا فشار دادن آن به مراتب ساده‌تر از دکمه گلکسی اس 3 باشد. دو دکمه لمسی نمایش منو و بازگشت به عقب نیز در دو طرف دکمه فیزیکی قرار دارند که تنها در زمان لمس، روشن می‌شوند. در لبه بالای تلفن علاوه بر دوربین جلو 2.1 مگاپیکسلی، حسگرهای مختلف دستگاه قابل مشاهده هستند. برای آشنایی بیشتر با حسگرهای مختلف گلکسی اس 4 به اینفوگرافی که پیش‌تر در زومیت منتشر نمودیم مراجعه کنید.

گلکسی اس 4 سامسونگ

طراحی و شکل ظاهری تلفن یک امر کاملا سلیقه‌ای است. برخلاف پشت دستگاه که طراحی جذابی ندارد، قسمت جلوی دستگاه که با شیشه گوریلا گلس پوشیده شده، دوست داشتنی به‌نظر می‌رسد. از دیگر تغییرات مثبتی که سامسونگ در طراحی S4 نسبت به S3 اعمال کرده، کاهش فضای خالی بین لبه‌های نمایشگر با لبه نقره‌ای رنگ است که در نسل‌های قبلی گلکسی باعث جمع شدن گرد و غبار در این فضا می‌شد، خوشبختانه در S4 این فضا تقریبا به صفر کاهش یافته است.

اما اعجاز سامسونگ در این بخش به ابعاد و وزن این هوشمند دوست‌داشتنی باز می‌گردد. جایی که سامسونگ یک نمایشگر ۵ اینچی را در ابعادی تقریبا مشابه با S3 با نمایشگر ۴.۸ اینچی جای داده است. سامسونگ موفقیت خود در این زمینه را با کم کردن ضخامت گوشی ( حدود ۰.۷ میلی‌متر)، باریک‌تر کردن حاشیه دور نمایشگر و سبک‌کردن آن ( ۳گرم) نسبت به S3 کامل کرده است.

شاید بتوان S4 را خوش‌دست ترین هوشمند ۵ اینچی دنیا نامید. حتی این هوشمند ۵ اینچی به جز پهنا، در بقیه موارد کوچک‌تر و سبک‌تر از پرچم‌دار HTC یعنی HTC One است. سامسونگ با کاستن از لوکس بودن گوشی در عوض ابعاد و ضخامت بسیار خوبی را به آن بخشیده است.

در نگاه کلی S4 زیباتر، شیک‌تر و مدرن‌تر از S3 به‌نظر می‌رسد و با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر هنوز یکی از خوش‌دست ترین هوشمندهای بازار به‌شمار می‌رود. تنها نکته آزاردهنده و به‌قولی پاشنه آشیل آن، کیفیت مواد به‌کارگرفته شده در ساخت محصول است که همچنان این محصول دوست داشتنی را نسبت به دیگر رقبا در حالت تدافعی قرار می‌دهد. هرچند استفاده از پلاستیک منجر به سبکی بیشتر و ضخامت کمتر گوشی گردیده است و حتی تولید انبوه آن را سرعت بخشیده، اما کیفیت پلاستیک به‌کار گرفته شده در آن مطلوب نیست.

Galaxy S4

وقتی قاب پشت دستگاه را باز می‌کنیم به درگاه میکرو SD برای اتصال حافظه خارجی، درگاه میکرو سیم و همچنین باتری جدا شدنی 2600 میلی‌آمپر ساعتی روبر می‎‌شویم. در گلکسی اس 4 نرم‌افزارهای نصب شده و سیستم‌عامل اندروید نزدیک به 8 گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی داخلی را اشغال کرده‌اند، اما خوشبختانه حتی اگر نسخه 16 گیگابایت آن را تهیه کنید به‌راحتی ازطریق حافظه خارجی قادر به افزایش حافظه دستگاه خواهید بود. حتی اگر سریع‌ترین حافظه ذخیره‌سازی SD را نیز تهیه کنید بازهم هزینه آن کمتر از خرید نسخه 32 گیگابایت خواهد بود. اما مشکل اصلی که در این بین باعث نارضایتی کاربران شده، آن است که برای نصب اپلیکیشن‌ها در رابط کاربری سامسونگ تنها می‌توان از حافظه داخلی استفاده کرد که آن هم در نسخه 16 گیگابایت تنها حدود 8 گیگابایت است.

در قسمت پشت دستگاه یک دوربین 13 مگاپیکسلی به‌همراه فلش LED و دریچه مربوط به اسپیکر تک کاناله وجود دارد.

گلکسی اس 4 سامسونگ

در لبه بالای دستگاه خروجی 3.5 میلی‌متر هدفون، میکروفن ثانویه و همچنین دریچه مربوط به فرستنده اینفرارد برای کنترل ابزارهای صوتی و تصویری همچون تلویزیون و پلیرها قرار داده شده است. در لبه پایین تلفن نیز درگاه میکرو USB قابل مشاهده است. نکته آخری که لازم می‌دانیم در بخش طراحی به آن اشاره کنیم وجود دریچه‌های بسیار زیاد مربوط به سنسورها، دوربین جلو، هدفون‌های ثانویه و فرستنده اینفرارد و غیره است. این دریچه‌ها باعث بی‌نظمی در طراحی کلی دستگاه شده‌اند. به‌عنوان مثال ال‌جی تمام این سنسورها را به شکل خاصی مخفی کرده که تا به مکان مربوط به آن‌ها با دقت نگاه نکنید، متوجه آن‌ها نخواهید شد یا اچ‌تی‌سی در این زمینه خلاقانه عمل کرده و فرستنده اینفرارد را با دکمه پاور یکپارچه کرده است.

صفحه‌نمایش

سامسونگ با معرفی گلکسی اس 4 ثابت کرد که توان افزایش تراکم پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش AMOLED را دارد. این تلفن مجهز به صفحه‌نمایش 5 اینچ از نوع Super AMOLED با تراکم 441 پیکسل در اینچ است. کره‌ای‌ها برای رسیدن به این تراکم بالا از چیدمان جدیدی برای ساب-پیکسل‌ها بهره بردند که پیش‌تر در یک مقاله اختصاصی با عنوان « پیکسل های الماسی: بررسی چیدمان خاص ساب-پیکسل ها در گلکسی S4 » به بررسی آن پرداختیم.

صفحه نمایش گلکسی اس 4

وضوح تصویر و عمق رنگ مشکی در این صفحه‌نمایش فوق‌العاده است. از طرفی OLEDها همواره زاویه دید بسیار وسیعی را ارائه می‌دهند و صفحه‌نمایش اس 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست و از هر جهت که به آن نگاه کنید، افتی در کیفیت تصویر مشاهده نخواهید کرد. یکی از مشکلات همیشگی صفحه‌های نمایش AMOLED دقت پایین آن‌ها در نمایش رنگ سفید است که در گلکسی اس 4 این مشکل به‌طور خارق‌العاده‌ای حل شده است و صفحه‌نمایش آن به خوبی قادر به نمایش رنگ سفید است.

OLEDها رنگ‌ها را به‌صورت اشباع شده نمایش می‌دهند، بسیاری از مردم از جمله برخی از افراد تیم زومیت رنگ‌های OLEDها را دوست دارند. اما صفحه‌های نمایش LCD رنگ‌ها را طبیعی‌تر از OLEDها نمایش می‌دهند. در کل صفحه‌نمایش S4 یکی از بهترین‌های بازار است و لذت استفاده از تلفن را دو چندان می‌کند.

به لطف سفید واقعی و مشکی عمیق، کنتراست تصویر این صفحه‌نمایش فوق‌العاده است و تماشای فیلم و بازی‌های مختلف در آن را لذت بخش می‌کند.

سامسونگ از نسل سوم محافظ شیشه گوریلا گلس در S4 بهره برده که به دلیل ضخامت کمتر نسبت به نسل قبل، نور را کمتر منعکس کرده و تصاویر را شارپ‌تر نمایش می‌دهد. صفحه لمسی خازنی پیشرفته بکار گرفته شده در S4 ساخت شرکت Synaptics است. این صفحه لمسی قادر است حرکت انگشت از فاصله 2 سانتی‌متری نسبت به تلفن را تشخیص دهد. سامسونگ نیز قابلیت نرم‌افزاری خاصی را تحت عنوان AirView و Air Gesture در S4 اضافه کرده تا بتوان از این امکان برای پیش‌نمایش بخش‌های مختلف سیستم‌عامل بهره برد. علاوه بر این در گلکسی اس 4 می‌توان همچون لومیا 920 با دستکش از صفحه‌نمایش لمسی استفاده کرد. البته برای استفاده در هوای سرد و با دستکش باید ابتدا به بخش تنظیمات تلفن مراجعه کرده و گزینه Extra Sensitivity Mode را فعال کنید.

دوربین

گلکسی اس 4 سامسونگ مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با فلش LED و لنز با F2.2 است. پیش از این در یک مقاله مفصل به مقایسه دوربین‌ پرچمداران مختلف از جمله گلکسی اس 4، وان، اپتیموس جی، لومیا 920 و آیفون 5 پرداختیم و کاربران زومیت در اغلب شرایط کیفیت تصاویر گرفته شده با اس 4 را در سطح بالاتری نسبت با باقی تلفن‌ها دانستند. اغلب تلفن‌های هوشمند امروزی مجهز به حسگر 13 مگاپیکسلی هستند، اما بخشی که کیفیت عکس‌های گرفته شده با S4 را نسبت به باقی تلفن‌ها متمایز می‌کند، الگوریتم‌های پیچیده پردازش تصویر است که سامسونگ به خوبی توانسته از پس آن‌ها برآید. دوربین S4 رنگ‌ها را دقیق و طبیعی ذخیره می‌کند و به لطف رزولوشن بالای آن جزئیات تصویر به خوبی حفظ می‌شوند.

گلکسی اس 4

درست زمانی‌که اچ‌تی‌سی به سمت مگاپیکسل‌های پایین‌تر و پیکسل‌های درشت‌تر گرایش پیدا کرده و سعی در جا انداختن فناوری اولتراپیکسل دارد، سامسونگ در خلاف جهت حرکت می‌کند و با افزایش پیکسل‌ها سعی در بهبود کیفیت تصویر دارد. ما این دو تلفن را در شرایط مختلف مورد مقایسه قرار دادیم و نتیجه مقایسه نیز در اکثر شرایط به سود S4 به پایان رسید.

تنها جایی که دوربین وان کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد در محیط‌های کم نور و تاریک است. در محیط‌های تاریک کیفیت عکس‌های گرفته شده با S4 حتی زمانی‌که دوربین در حالت Night Mode تنظیم می‌شود، پایین است و عکس‌های گرفته شده دارای نویز بسیار زیادی هستند. درحال‌حاضر بهترین‌ تلفن‌ها در عکس و فیلم‌برداری در نور کم، لومیا 920 و اچ تی سی وان هستند، اما هیچ کدام از این دو دوربین در عکس برداری در نور معمولی قادر به رقابت با S4 نمی‌باشند.

نمونه عکس‌های گلکسی اس 4 سامسونگ:

به‌زودی کلیه تصاویر گرفته شده با S4 را با رزولوشن واقعی در شبکه فلیکر آپلود خواهیم کرد.

البته این همه ماجرا نیست و سامسونگ تنها به کیفیت عکس برداری بسنده نکرده است. این کمپانی کره‌ای نرم‌افزار دوربین را نیز به‌طور کامل متحول کرده و در نرم‌افزار جدید دوربین علاوه بر تغییرات مربوط به رابط کاربری قابلیت‌های تازه‌ای اضافه کرده است. سامسونگ تمام تلاش خود را بکار گرفته تا تمام قابلیت‌هایی را که تا به حال در پرچمداران مختلف مشاهده کرده‌ایم، یکجا جمع کند. در گلکسی اس 4 به‌راحتی قادر خواهید بود تا عکس گرفته شده را به اشکال مختلف تغییر داده، ویرایش کنید یا عکس‌های ترکیبی جالبی خلق کنید.

سامسونگ حالت‌های مختلفی را در نرم‌افزار دوربین S4 اضافه کرده تا کاربر با استفاده از آن‌ها بتواند در شرایط گوناگون تصاویر بهتری را ذخیره کند. مثلا حالت Night Mode برای عکاسی در نور کم و افزایش وضوح و روشنایی تصاویر، حالت Sports برای عکس برداری با حداکثر سرعت شاتر برای عکس برداری از سوژه های سریع و مسابقات ورزشی ، حالت پانوراما، حالت Beauty Face برای عکس برداری پرتره، حالت Best Photo که چندین عکس پشت سرهم از یک سوژه گرفته می‌شود و بهترین آن‌ها پیشنهاد می‌گردد یا عکس برداری HDR که همگی با کارکرد آن آشنا هستید. این قابلیت ها تقریبا در دیگر تلفن‌های هوشمند نیز وجود دارند، اما در S4، چند قابلیت جذاب دیگر نیز گنجانده شده است:

best shot

به‌عنوان مثال با قابلیت Dual-Shot می‌توانید هم‌زمان از هر دو دوربین جلو و عقب دستگاه استفاده کنید. حتی می‌توانید هم‌زمان با فیلم‌برداری با دوربین پشت از دوربین جلو برای عکس برداری نیز استفاده کنید. بدین‌ترتیب، می‌توان عکس دوربین جلو و عقب را با یکدیگر ترکیب کنید. برای DualShot یک دکمه اختصاصی در نظر گرفته شده که درکنار دکمه سویچ کردن بین دوربین جلو و عقب قرار دارد. جالب اینجا است که می‌توان اندازه کادر مربوط به دوربین ثانویه را با کشیدن دست روی آن بزرگ و کوچک کرد یا جای آن را جابه‌جا کرد. حتی می‌توان کادر مربوطه را از حالت مربع مستطیل به شکل قلب، استمپ یا ابر و غیره تغییر داد.

به کمک قابلیت Animated Photo قادر خواهید بود تا کلیپ‌های چند ثانیه‌ای gif تهیه کرده و به‌راحتی آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. این قابلیت که درست شبیه به معادل آن در لومیا 920 نوکیا است، به شما این امکان را می‌دهد که بخش‌های متحرک و قسمت‌هایی که قصد دارید انیمیشن آن‌ها ایجاد شود را انتخاب کنید. در نهایت نیز می‌توانید با ایجاد خلاقیت انتها و ابتدای انیمیشن را به یکدیگر متصل کرده و ویدئو را مانند یک حلقه، پشت سر هم و یکپارچه پخش کنید.

قابلیت جالب دیگر گلکسی اس 4 که با نام Earser شناخته می‌شود، تعداد نامشخصی عکس را در طول 5 ثانیه گرفته و سپس به شما این امکان را می‌دهد تا اشیاء متحرک را از عکس حذف کنید. تصور کنید در یک مکان شلوغ در حال عکاسی از دوست خود هستید، اما افرادی زیادی از پشت سر سوژه عکاسی شما در حال حرکت هستند با این قابلیت قادر خواهید بود تا تصاویر متحرک را از عکس حذف کرده و پس‌زمینه را از وجود آن‌ها خالی کنید.

به کمک قابلیت جدید Sound and Shot می‌توانید به‌همراه عکس حدود 8 یا 9 ثانیه از صدای محیط را نیز ضبط کنید و هر زمان که به تصویر گرفته شده در گالری مراجعه کنید، صدای ضبط شده نیز پخش شود. راستش را بخواهید خیلی مطمئن نیستیم که این قابلیت کاربردی باشد. شاید بهتر باشد که به‌جای عکس با کمی صدای بریده، قطعه فیلمی کوچک بگیریم. اما به هر حال این قابلیت نیز در S4 وجود دارد.

Drama Shot

حال نوبت به قابلیت جذاب و جدید سامسونگ با نام Drama Shot می‌رسد. در این قابلیت تصاویر پشت سر همی از یک سوژه گرفته می‌شود و سپس با ترکیب آن‌ها یک تصویر با پس‌زمینه یکسان اما تکرار سوژه در موقعیت‌های مختلف گرفته می‌شود. این قابلیتی است که از سال‌ها پیش برای تصاویر ورزشی کاربرد داشت و حتی تصاویر خاصی همچون آثار عکاس آلمانی که کلیه وقایع یک مسابقه را در یک عکس به تصویر می‌کشید در خود زومیت منتشر گردید.

ایده پشت دراما شات واقعا جذاب و دوست داشتنی است، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چند باری تلاش کنید تا تصویر نهایی قابل قبول باشد. اگر به تعداد اشیاء متحرک بیش از یک مورد باشند یا حرکت شی مدنظر خیلی سریع باشد، نتیجه قابل قبولی بدست نخواهد آمد.

نرم‌افزار

گلکسی اس 4 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید 4.2.2 است و سامسونگ نیز طبق روال همیشه رابط کاربری تاچ ویز و همچنین نرم‌افزارهای متنوع خود را روی آن نصب کرده است. این گوشی آنقدر امکانات نرم‌افزاری مختلف دارد که برای معرفی همه آن‌ها می‌توان چندین صفحه نوشت.

اجازه دهید از صفحه قفل گوشی شروع کنیم. در نسخه جدید تاچ ویز، امکان چندین صفحه‌ای کردن لاک‌اسکرین وجود دارد و کاربر می‌تواند حتی ویجت‌های مختلفی را نیز در این صفحه اضافه کند. سامسونگ یک افکت بسیار زیبا را برای بازکردن قفل گوشی در نظر گرفته که در آن نور جالبی با لمس و حرکت انگشت روی صفحه حرکت می‌کند. در صفحه قفل گوشی امکان اضافه کردن آیکون نرم‌افزارهای مختلف و آنهایی که بیشتر مورد استفاده کاربر هستند، نیز وجود دارد.

صفحه‌کلید گلکسی اس 4 نسبت به قبل کمی تغییر کرده و در ردیف اول آن کلیدهای اعداد اضافه شده است تا بدون نیاز به مراجعه به صفحه بعدی کلیدها، قادر به وارد کردن اعداد باشید. طبق روال همیشه و برخلاف تلفن‌های HTC در ایران، صفحه‌کلید سامسونگ به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ بخش مربوط به اعلانیه‌ها را نیز دستخوش تغییرات جدی کرده و دسترسی سریع به امکانات کلیدی تلفن را ازطریق آن میسر کرده است. اگر با یک انگشت نوار بالا را باز کنید، لیست شورکات‌ها به‌صورت تک ردیفه و اگر با دو انگشت باز کنید، کل صفحه پر از آیکون‌های میانبر می‌شود تا به‌راحتی قادر به فعال یا غیرفعال کردن قابلیت‌های مختلف گوشی شوید.

از دیگر قابلیت‌های این گوشی که در اس 3 نیز وجود داشت، Multi-Window است. وقتی آن را ازطریق همان بخش اعلانیه‌ها فعال کنید یک برآمدگی درکنار صفحه، نمایان می‌شود که ازطریق آن به اپلیکیشن‌های سازگار به این قابلیت دسترسی خواهید داشت. به کمک مولتی-ویندو قادر خواهید بود تا دو برنامه را به‌صورت هم‌زمان و نصف صفحه مشاهده کنید.

مثلا می‌توانید نیمه بالایی صفحه را به مرورگر و نیمه پایینی را به نرم‌افزار ایمیل یا یادداشت برداری اختصاص دهیم. ازآنجاکه گلکسی اس 4 از یک صفحه‌نمایش 5 اینچ بزرگ بهره می‌برد چنین قابلیتی می‌تواند برای بسیاری، کارآمد باشد.

سامسونگ منوی تنظیمات اندروید را تغییر داده و تنظیمات مختلف را به چهار بخش تقسیم کرده است. دسترسی به هر بخش ازطریق تب مربوط به آن امکان‌پذیر است.

یکی از مشکلاتی که همواره با تاچ وایز همراه بوده تأخیر در نمایش SMSها و لیست تماس ها است. این تأخیر هرچند به لطف پردازنده سریع اکتا مرتفع شده اما هنوز هم بعضی اوقات نزدیک به 2 یا 3 ثانیه طول می‌کشد تا لیست تماس‌ها نمایش داده شود و اگر برای اولین‌بار پس از روشن کردن تلفن به یکی از آن‌ها مراجعه کنید اسکرول بین لیست افراد نیز با کمی کندی همراه خواهد بود.

AirView

همان‌طور که در بخش صفحه‌نمایش اشاره کردیم تلفن گلکسی اس 4 از فناوری خاصی بهره می‌برد که امکان تشخیص حرکت دست از فاصله 2 سانتی‌متری از سطح صفحه و بدون نیاز به لمس صفحه را میسر می‌کند. بدین‌ترتیب، در گلکسی اس 4 شما به قابلیت‌ AirView که اولین‌بار در گلکسی نوت و به کمک قلم دیجیتال S-Pen معرفی شد، دسترسی خواهید داشت.

متاسفانه این قابلیت در تعداد کمی از نرم‌افزارها قابل استفاده است و مثلا در جیمیل نمی‌توان از آن بهره برد. اما از ایرویو می‌توان برای مشاهده پیش‌نمایش فریم‌های مدنظر در ویدئو در حال پخش یا پیشنمایش ایمیل‌ها شامل چند خط اول از نامه دریافتی در اپلیکیشن ایمیل استفاده کرد.

البته سامسونگ این قابلیت را در نرم‌افزار محبوب خبرخوان فلیپ بورد نیز اضافه کرده و با قرار دادن دست با فاصله نسبت به تصویر مربوط به خبر، می‌توان چند خط ابتدایی از متن آن خبر را مشاهده کرد. از AirView می‌توان در بخش شماره گیری نیز بهره برد و مثلا اگر انگشت خود را با فاصله 2 سانتی نسبت به شماره ها نگاه دارید، شخصی که Speed Dial برای او اختصاص داده شده، نمایش داده می‌شود.

سامسونگ قابلیت دیگری به‌نام Air Gesture را در گلکسی اس 4 اضافه کرده که اگر آن را فعال کنید با انجام ژست‌های حرکتی درمقابل صفحه‌نمایش قادر به انجام برخی از دستورها خواهید بود.

Quick Glance یکی از قابلیت‌های جذاب گلکسی اس 4 است که پیش از این در گلکسی نوت 2 نیز شاهد آن بوده ایم. در این قابلیت از حسگر مجاورت برای روشن شدن خودکار تلفن و نمایش اطلاعات ضروری استفاده می‌شود. در این حالت یک صفحه نسبتا زیبا حاوی ساعت، تعداد تماس های از دست رفته یا پیامک های خوانده نشده، ایمیل های دریافت شده و میزان شارژ باتری نمایش داده می‌شوند. اگر قابلیت Air Gesture فعال باشد با حرکت دادن دست خود روی صفحه‌نمایش در زمانی‌که تلفن در حالت استندبای است، صفحه مربوط به Quick Glance نمایش داده می‌شود. سامسونگ امکان انجام امور دیگر را نیز با استفاده از حرکت دست فراهم کرده است که عملا کاربردی نیستند. مثلا شما می‌توانید به‌جای لمس صفحه برای اسکرول در صفحات وب یا رفتن به عکس بعدی در گالری، با فعال کردن Air Gesture آن‌ها را با حرکت دست درمقابل صفحه‌نمایش و بدون نیاز به لمس آن انجام دهید. انجام این امور با لمس صفحه به مراتب ساده‌تر و کارآمدتر است.

قابلیت نسبتا جذاب و نوآورنه دیگر سامسونگ Smart Scroll نام دارد که متاسفانه درست کار نمی‌کند. این قابلیت قرار است به شما این امکان را بدهد که بدون نیاز به لمس صفحه یا حرکت دست درمقابل صفحه و تنها با حرکت سر خود اسکرول بین صفحات مختلف را فراهم کند. تصور کنید زمانی‌که در حال مطالعه یک نوشته در زومیت یا یک کتاب هستید، با حرکت سر به سمت بالا یا پایین، به‌صورت خودکار، متن اسکرول شود. این یک ایده جالب و جذاب است، اما متاسفانه نمی‌توان کنترل خوبی روی آن داشت و گاهی صفحه بدون توجه به حرکت سر کاربر به سمت بالا و پایین اسکرول می‌شود.

اما سامسونگ یک قابلیت دیگر را نیز به‌نام Smart Pause در S4 معرفی کرده که وقتی فعال باشد و شما در حال تماشای یک ویدئو باشید، دوربین جلو حرکت سر شما را دنبال می‌کند و هر زمان که چشم از تماشای ویدئو بردارید یا از تلفن خود فاصله بگیرید، به‌صورت خودکار پخش ویدئو را متوقف می‌کند.

سامسونگ در رابطه کاربری خود دو نوع قالب را در نظر گرفته است. یکی قالب استاندارد که برای عموم کاربران در نظر گرفته شده و دیگری نیز رابط کاربری ساده (Easy Mode) که کاربران مبتدی را هدف قرار داده است. وقتی رابط کاربری ساده را فعال می‌کنید، همه چیز ساده می‌شود و امکانات سیستم خلاصه می‌گردند تا کاربران تازه کار به‌سادگی قادر به استفاده از تلفن باشند.

سامسونگ در زمان معرفی گلکسی اس 4 هیاهوی بسیاری برای نرم‌افزار جدیدش که ورزشکاران را هدف قرار داده، برپا کرد. S Health اپلیکیشن جدید سامسونگ است که به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های ورزشی خود را تحت کنترل بگیرید. این اپلیکیشن ظاهر جذابی دارد و قادر است قدم هایی که بر می‌دارید را دنبال کرده و میزان کالری که متناسب با ورزش انتخاب شده، می‌سوزانید را اطلاع‌رسانی کند. اما حقیقتا از نظر کارایی و امکانات پیش از این نیز نرم‌افزارهای بسیار خوبی از جمله Endomondo برای اندروید وجود داشتند که هر کاربری قادر به استفاده از آن‌ها است. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که گلکسی اس 4 دارای دو حسگر رطوبت سنج و دما سنج نیز است که به S Health کمک می‌کنند تا اطلاعات خوبی را دراختیار کاربر قرار دهد.

گلکسی اس 4 دارای فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی و تصویری است. سامسونگ یک نرم‌افزار ریموت کنترل با نام Watch On را نیز روی این تلفن نصب کرده تا ازطریق آن بتوانید هر تلویزیون، سینمای خانواده یا ریسور و غیره را کنترل کنید. این قابلیت جذابی است که در تلفن وان اچ تی سی نیز شاهد آن بودیم و ازطریق آن می‌توان هم از شر چندین کنترل از راه دور راحت شد و هم در اماکن عمومی کمی تفریح کرد!

نرم‌افزار جالب دیگر S4 اپتیکال ریدر نام دارد. مشابه این نرم‌افزار را پیش از این در اپتیموس جی ال‌جی شاهد بودیم. ازطریق این نرم‌افزار می‌توان یک کلمه را توسط دوربین اسکن و ترجمه آن را روی صفجه مشاهده کرد. مهم نیست که این کلمه روی تابلو شهر ناآشنایی که به آن سفر کرده‌اید قرار داشته باشد یا در کتاب لاتینی که در حال مطالعه آن هستید. این نرم‌افزار قادر به خواندن کدهای QR و بارکدهای مختلف نیز است.

در مجموع سامسونگ امکانات نرم‌افزاری متنوع و بسیاری را در این تلفن جای داده که برخی از آن‌ها بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند، اما همه آن‌ها آنطور که باید و شاید خوب عمل نمی‌کنند و ارتباط بین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف نیز به خوبی برقرار نشده است. مثلا به جز یک مورد از قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای ژست‌های حرکتی، باقی به‌نظر آنچنان کارآمد نمی‌رسند، یا ایده جذاب اسکرول صفحه با حرکت سر، درست کار نمی‌کند.

هدفون و اسپیکر

Headphone Galaxy S4

گلکسی اس 4 مجهز به یک اسپیکر مونو است. هر چند این اسپیکر از نظر حجم صدا در سطح اسپیکر دو کاناله HTC One نیست، اما صدای خروجی آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و به خوبی می‌توان از آن در فضاهای داخلی و حتی محیط‌های خارجی نه چندان شلوغ استفاده کرد. سامسونگ یک هدفون با کیفیت را نیز به‌همراه گلکسی اس 4 ارائه کرده که از آن می‌توان برای گوش دادن به موسیقی، مکالمه تلفنی یا دستورها صوتی استفاده کرد. ازطریق این هندزفری می‌توان صدای موزیک را کم و زیاد کرد یا ازطریق دو بار فشار کلید تکی به موزیک بعدی رفت یا با فشاردادن و نگاه داشتن آن، دستیار صوتی S Voice سامسونگ را اجرا نمود.

طول عمر باتری

به بخش بحث برانگیز بررسی گلکسی اس 4 می‌رسیم. سامسونگ از یک باتری پرظرفیت 2600 میلی‌آمپر ساعتی در تلفن پرچم‌دار خود استفاده کرده تا درمقابل باتری 2300 میلی آمپرساعتی HTC One یا 1440 میلی آمپرساعتی آیفون 5، طول عمر بالاتری را به کاربر ارائه کند. از طرفی نسخه اکتا که در بازار ایران نیز عرضه شده از معماری خاص big.LITTLE بهره می‌برد که تمام تمرکز آن روی طول عمر باتری درکنار قدرت و بازده است. اما آیا سامسونگ توانسته به هدف اصلی معماری big.LITTLE آرم دست یابد؟

Galaxy S4 Samsun

حقیقت آن است که رفتار گلکسی اس 4 اکتا در مصرف باتری عجیب و پیچیده است. در آزمایش استاندارد ویدئو زومیت که در آن یک فیلم 720p به‌صورت پشت سر هم در شرایطی پخش می‌گردد که شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی 50 درصد تنظیم شده و دسترسی به شبکه‌های بی‌سیم قطع می‌گردد، گلکسی اس 4 سامسونگ توانست زمان بسیار خوب 9:12 ساعت را دوام بیاورد. اما در دنیای واقعی و استفاده روزمره شرایط به چه شکل است؟

تقریبا در این موضوع شک نداریم که یک جای کار گلکسی اس 4 اکتا، لنگ می‌زند؛ طول عمر باتری این تلفن در استفاده روزمره قابل قبول نیست. یا یک مشکل نرم‌افزاری در میان است، یا اینکه پردازنده اکتا سامسونگ قادر به مدیریت صحیح دستورها نیست. برخی معتقدند که به‌زودی سامسونگ بسته بروز رسانی خاصی را عرضه خواهد کرد و مشکلات مصرف انرژی و طول عمر باتری در نسخه اکتا را مرتفع خواهد کرد. لازم است بدانید که حدود 3 هفته پیش این کمپانی کره‌ای یک بسته بروز رسانی را برای نسخه Snapdragon 600 این تلفن ارائه کرد که تا حد قابل‌توجه‌ای بر طول عمر باتری آن افزود. اما هنوز نسخه اکتا پذیرای چنین بروز رسانی نبوده است.

به هر حال اگر گلکسی اس 4 فعلی را مد نظر قرار دهیم، طول عمر باتری آن در استفاده روزمره نسبت به نسخه اسنپ دراگون کمتر است‎. در وب گردی ازطریق اتصال به شبکه وای-فای یا 3G، باتری تلفن در کمتر از 5:00 ساعت به شارژ 3 درصد می‌رسد. تلفن وان با باتری ضعیف‌تر نزدیک به 8 دوام می‌آورد. برخی معتقدند که پردازنده اکتا سامسونگ درست مدیریت نمی‌شود و همواره از هسته‌های پرقدرت Cortex a15 برای پردازش امور استفاده می‌کند و دلیل اصلی مصرف بالای آن نیز در همین مورد است. ما شانس کار کردن با نسخه Snapdragon 600 گلکسی اس 4 که به سختی در بازار کشور یافت می‌شود را داشتیم و خوشبختانه این نسخه از تلفن دارای طول عمر باتری قابل قبول حدود 8 ساعت در وب گردی بود.

به هر حال باید چشم امید به بسته بروز رسانی سامسونگ برای نسخه اکتا داشت.

قدرت، بازده و عملکرد

گلکسی اس 4 سامسونگ در دو نسخه متفاوت برای مناطق مختلف دنیا عرضه می‌شود. یک نسخه که با نام مدل GT-I9500 شناخته می‌شود و مجهز به پردازنده Exynos 5 Octa 5410 بوده و وارد بازار کشور نیز شده است و نسخه دیگر با نام مدل I9505 که بیشتر در اروپا، امریکا و کشورهایی که نسل چهارم شبکه‌های مخابراتی در آن‌ها رایج است، توزیع شده است. ما در این مقاله به بررسی نسخه اکتا پرداخته‌ایم ولی اگر تمایل دارید تا با تفاوت‌های این دو نسخه به‌طور کامل آشنا شوید مقاله «نگاهی عمیق به تفاوت‌ها و شباهت‌های گلکسی اس 4 با تراشه‌ی 8 هسته‌ای Octa و 4 هسته‌ای Snapdragon 600» را از دست ندهید.

Galaxy S4

پردازنده Exynos 5 Octa از معماری خاص big.LITTLE آرم بهره می‌برد که در آن از دو جفت پردازنده 4 هسته‌ای استفاده شده تا مصرف حداقلی انرژی به‌همراه بازده حداکثری میسر شود. بدین‌ترتیب، اکتا از یک جفت پردازنده 4 هسته‌ای پرقدرت و البته پر مصرف Cortex A15 و یک جفت پردازنده 4 هسته‌ای کم مصرف Cortex A7 بهره می‌برد. اگر علاقمند هستید تا با معماری big.LITTLE آرم و نحوه کارکرد پردازنده اکتا سامسونگ بیشتر آشنا شوید، مقاله اختصاصی زومیت با عنوان «بررسی عمیق هسته‌های ریز و درشت Exynos 5 Octa سامسونگ بر بستر معماری big.LITTLE آرم‬» را مطالعه کنید.

بعد از پردازنده‌ی اصلی نوبت به پردازنده‌ی گرافیکی می‌رسد که برای یک گوشی با رزولوشن Full HD، بسیار مهم است. در Snapdragon 600 کوآلکام از گرافیک Adreno 320 با سرعت 450 مگاهرتز استفاده شده، اما در تراشه‌ی اگزینوس 5 اکتا، سه هسته‌ی 533 مگاهرتز PowerVR SGX544، به کار رفته است. پردازنده گرافیکی نسخه اکتا بازده نسبتا بالاتری را ارائه می‌کند و به‌همین‌دلیل، اگر خوره بازی هستید گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

اجازه دهید نگاهی به نتایج بنچمارک‌های بدست آمده از گلکسی اس 4 اکتا بیندازیم:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

59.8

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

59.9

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

3,870

56.8

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

56.0

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

61.2

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

5,810

60.0

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

14,022

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

15,760

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

از نظر تئوری و با مشاهده نتایج بنچمارک‌ها متوجه می‌شویم که اکتا بسیار پر قدرت است. در دنیای واقعی نیز در اجرای بازی‌های مختلف هرگز تأخیر یا کندی را شاهد نخواهید بود و همه چیز سریع اجرا می‌شود.

اما همان‌طور که در بخش طول عمر باتری اشاره کردیم مشکلاتی نیز وجود دارد. مثلا بعضی اوقات وقتی در حال مکالمه هستید، دستگاه به شکل غیر عادی داغ می‌شود. این مشکل زمانی‌که در نرم‌افزار گالری در حال حرکت بین تصاویر مختلف هستید نیز حس می‌شود. اینها مواردی هستند که هسته‌های Cortex A-7 به‌راحتی از پس پردازش آن‌ها بر خواهند آمد و نباید در زمان اجرای آن‌ها به دستگاه فشاری وارد شود. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که وقتی قابلیت‌های نرم‌افزار سامسونگ مانند AirView و Air Gesture و غیره را خاموش کردیم از میزان گرمای دستگاه در مکالمه تلفنی کاسته شد، اما وضعیت در گالری تغییری نکرد. بعضی اوقات حتی حرکت بین صفحه‌های مختلف ویجت‌ها با کندی و تأخیر انجام می‌شود. همه اینها به‌معنی مشکلات نرم‌افزاری است که بدون شک سامسونگی‌ها در تلاش برای رفع آن‌ها هستند.

جمع بندی

کهکشانی چهارم برای تداوم بخشی به ادامه موفقیت‌های خیره کننده سری گکسی‌ اس، رقبای سرسخت‌تری را پیشاروی خود می‌بیند. سابقا سامسونگ تنها رقیب خود را از جزیره دشمن یعنی اپل می‌دید و تمام تلاش خود را معطوف رقابت با آیفون ساخته بود. اما با ورود مقتدرانه اکسپریا Z سونی و ONE شرکت اچ‌تی‌سی، سامسونگ در ابتدا باید در جزیره خودی‌ها (اندرویدی‌ها) به پیروزی برسد و سپس سودای مبارزه با آیفون نسل بعد را در سر بپروراند.

گلکسی S4 سامسونگ

‌با اینکه زیبایی یک گوشی با سلیقه افراد رابطه تنگاتنگ دارد اما گلکسی S4 در مجموع کلاسیک و شیک به‌نظر می‌رسد، اما از این جنبه نسبت به دو رقیب اندرویدی خود، وان و اکسپریا Z حرف زیادی برای گفتن ندارد. در زمینه کیفیت ساخت اوضاع به‌شدت برای پرچم‌دار سامسونگ تیره و تاریک شده است چراکه سونی و اچ تی سی از بهترین مواد ممکن برای ساخت پرچمداران خود استفاده کرده‌اند. با وجود وارد بودن ایرادات اساسی به کیفیت ساخت این محصول، ابعاد مناسب و ضخامت کم آن حاکی از توانایی بالای سامسونگ بوده است که با نمایشگر ۵ اینچی یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های بازار را آماده کرده است.

سخت‌افزار پیشرفته S4 جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. با اینکه چیپ ۴+۴ هسته‌ای اکتا تا رسیدن به بازدهی مطلوب کار زیادی می‌طلبد اما بااین‌حال در زمینه عملکرد یکی از بهترین‌های بازار به‌شمار می‌رود. حسگرهای متنوع، نمایشگر جادویی و باتری پر قدرت، S4 را در زمینه سخت‌افزار نسبت به دیگر رقبای اندرویدی خود تا حدی متمایز ساخته است.

کره‌ای‌ها به‌شدت تلاش کرده‌اند تا انواع و اقسام امکانات نرم‌افزاری را در این ۵ اینچی محبوب بگنجانند. در یک نگاه منصفانه، خلاقیت، هوشمندی و جاه طلبی کره‌ای‌ها به وضوح در جای جای رابط کاربری و اپلیکیشن‌های این محصول مشاهده می‌شود. بااین‌حال، بسیاری از این امکانات نرم‌افزاری به توسعه بیشتر برای رسیدن به سطح مطلوب نیاز دارند که با عنایت به قدرت پشتیبانی نرم‌افزاری سامسونگ احتمالا به‌زودی شاهد ارایه به‌روزرسانی‌های کارآمد خواهیم بود.

گارانتی معتبر محصولات سامسونگ در ایران درکنار پشتیبانی و خدمات پس‌ازفروش مطلوب از این محصولات، باعث شده است که خریداران زیادی برای رهایی از نگرانی‌های بعد از خرید محصول به سمت گوشی‌های هوشمند این شرکت کشیده شوند. به‌لطف واردکننده‌های قانونی و معتبر، S4 در بدو ورود و به سرعت به قیمت واقعی خود نزدیک شد و بدین ترتیب دست دلالان از به جیب زدن سود‌های کلان و نادرست کوتاه ماند. هم‌اکنون S4 نزدیک به 600 هزار تومان از HTC ONE در ایران ارزان‌تر است که یک فاکتور مهم برای برتری به‌شمار می‌رود.

GS4

در یک جمع‌بندی کلی، نمایشگر فوق‌العاده، دوربین عالی، چیپ پرقدرت، نرم‌افزارهای متنوع و ابعاد مناسب گلکسی S4 توجه زومیت را بیش از دیگر موارد به خود جلب کرد. در عین حالی که رفتارهای عجیب و غریب چیپ پردازشی از نظر مصرف باتری و کیفیت ساخت این محصول همچنان به‌عنوان نکات منفی در ذهن ما نسبت به S4 نقش بسته است.

انتخاب میان S4 و HTC One برای یک کاربر فارغ از تعصب نسبت به یک برند، سخت و چالش برانگیز خواهد بود. اگر عنصر زیبایی و کیفیت ساخت در اولویت باشد بی‌شک HTC One و حتی اکسپریا Z گزینه مناسب‌تری به‌نظر می‌رسند. رابط کاربری کارآمد و منعطف، امکانات متنوع نرم‌افزاری، ابزارهای جانبی باکیفیت، قابلیت تعویض باتری، امکان اضافه کردن کارت حافظه، پشتیبانی قوی نرم‌افزاری، قیمت مناسب و نمایشگر با کیفیت، جزو المان‌های اصلی در انتخاب S4 به شمار می‌روند.

نکات مثبت:

  • نمایشگر ۵ اینچی Full HD با کنتراست و زاویه دید عالی و پوشش محافظ گوریلا گلس ۳
  • ابعاد مناسب، ضخامت کم، وزن پایین درکنار خوش دستی محصول
  • دوربین کارآمد با کیفیت مطلوب در عکس برداری
  • پردازنده قدرتمند
  • امکانات متنوع نرم‌افزاری درکنار رابط کاربری ساده و بهینه
  • درگاه کارت حافظه و باتری قابل تعویض
  • پشتیبانی مناسب از زبان پارسی
  • قیمت گوشی کاملا رقابتی نسبت به دیگر پرچمداران حتی در بدو ورود به ایران

نکات منفی:

  • کیفیت ساخت بحث‌برانگیز
  • عملکرد نه‌چندان مطلوب نسخه اگزینوس ۵ اکتا در مصرف باتری و تبادل حرارت
  • باگ‌های مختلف نرم‌افزاری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات