ایده‌ی ساخت آیپد چگونه به ذهن استیو جابز رسید؟

سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
آیپد، وسیله‌ای که دنیای گجت های همراه را از نو تعریف کرده و مفهومی تازه از وسیله‌ای به نام تبلت را بر سر زبان ها انداخت، بدون تفکر و ایده پردازی های جاه‌طلبانه‌ی استیو جابز، رهبر فقید اپل ممکن نبود. اما او چگونه چنین پتانسیل بالایی را در این وسیله پیش‌بینی کرده بود و نخستین بذر این ایده‌، کی و چگونه در ذهن وی کاشته شد؟
تبلیغات

از همان لحظه‌ای که جابز بر روی صحنه قدم گذاشت و دستانش را بالابرد تا آن لوح جادویی را به همه نشان دهد، فروش فوق‌العاده و اقبال باورنکردنی آیپد رقم خورد. از همان ابتدا معلوم بود که با آن ویژگی‌های نرم افزاری نوین‌پردازانه و طراحی ارگونومیک، دل های زیادی مشغول آن خواهند شد. اما چگونه شد که از میان آن همه PDA و پست‌پی‌سی قدیمی، چنین محصول ظریفی سربرآورد؟

اگر شما هم مشتاق دانستن پاسخ این پرسش هستید، بگذارید با هم به سراغ دوست او و نویسنده‌ی  زندگی‌نامه‌اش یعنی والتر آیزاکسون رفته و از زبان او حقیقت ماجرا را بشنویم:

یکی از دوستان همسر جابز، لاورنس پاول، در پروژه‌ی ساخت تبلت های مایکروسافت مشغول به کاربود. در واقع، همه چیز از روزی که او از جابز و خانم پاول برای جشن تولد پنجاه سالگیش دعوت کرد شروع شد. در مهمانی بحث به موضوع پیشبرد و وضعیت فعلی پروژه‌ی ساخت تبلت های مایکروسافت می‌رسد و آن مرد در اقدامی بس سرنوشت‌ساز، شروع به تعریف و تمجید از کار های خود و محصول آینده‌ی شرکت می‌کند. البته لازم به ذکر نیست که سخنرانی او به هیچ‌وجه به مذاق جابز خوش نیامد.

حال بگذارید بقیه‌ی ماجرا را از زبان خود جابز دنبال کنیم:

صحبت های این مرد مرا به تعجب واداشت که چگونه قرار است مایکروسافت با چنین محصولی بازار کامپیوتر را دگرگون کرده و نوت‌بوک ها را ریشه کن کند؟ و اگر این اتفاق بیافتد، چه بلایی برسر اپل دوست‌ داشتنی‌ام خواهد آمد؟ در همین حال بودم که چشمم به قلم دستگاه افتاد.همان موقع بود که سوزشی را در ذهنم احساس کردم. در واقع قانون اول خودم را به یادآوردم که می‌گوید: (اگر دنبال استفاده از قلم هستی، بدون که کارت تمومه!). اما ازبخت بد من، اون آقا در تمام طول شب و به خصوص در حین صرف شام،  مبالغه برای محصول مکانیکی‌اش! را کنار نگذاشت و واقعا حوصله‌ام را سربرد. تا آن جا که وقتی به خانه رسیدم با خودم گفتم: لعنت!، باید هرطور که شده به او و هم‌ قطاری‌هایش نشان دهم تبلت واقعی چیست و چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

همان طور که احتمالا شما هم می‌توانید حدس بزنید، جابز فردای آن روز به دفترش رفت، همه را جمع کرد و دستور ساخت یک تبلت چند لمسی بدون هیچ‌گونه قلم یا کیبورد را رسما صادر کرد. اما جالب است بدانید که این اقدام جابز، در ابتدا به جای یک تبلت، به ساخت اولین آیفون اپل منجر شد و مدت ها بعد تبلت اصلی ساخته و رونمایی شد.

این بود از آن چه در پس پرده‌ی ساخت آیپد پنهان بود. داستای دیگر از خلاقیت های بدون مرز استیو. نظرشما در باره‌ی ایده های دیوانه وار جابز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات