اولترابوک‌های 2013 فرمان صوتی، صفحه‌ی لمسی و عمر باتری بیشتر خواهند داشت

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
حال که پردازنده‌های Haswell شرکت اینتل در حال روانه شدن به بازار هستند، به زودی لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و دیگر وسایل به این پردازنده‌ها مجهز خواهند شد. بسیاری از این وسایل لپ‌تاپ‌های باریک و قابل حمل و تبلت‌های چند منظوره هستند که اینتل دوست دارد آن‌ها را اولترابوک صدا کند.
تبلیغات

طبق گفته‌ی اینتل، مدل‌های امسال دارای عمر باتری بیشتر، بیدار شدن سریع‌تر از حالت خواب و روش‌های جدید ورود اطلاعات هستند و چون کلمه‌ی "اولترابوک" را نیز اینتل خلق کرده، خودش تصمیم می‌گیرد این دستگاه‌ها باید چه خصوصیت‌هایی داشته باشند.

در زیر فهرستی است از خصوصیت‌هایی که یک اولترابوک باید داشته باشد:

صفحه‌ی لمسی و فرمان صوتی

نسل جدید اولترابوک‌ها باید دارای صفحات لمسی و فرمان صوتی باشند. این شرط چه در مورد یک کامپیوتر با شکل سنتی لپ‌تاپ و چه در مورد مدل‌هایی که صفحه‌شان جدا شده و تبدیل به تبلت می‌شوند، صدق می‌کند.

اندازه

از آن‌‌جایی که اینتل اصرار زیادی بر همه‌گیری مدل‌های جداشونده دارد، مدل‌های امسال اندکی از مدل‌های پارسال ضخیم‌تر هستند. تا همین اواخر هر مدلی که بیشتر از 21 میلی‌متر ضخامت داشت، اولترابوک محسوب نمی‌شد. اکنون اینتل به سازندگان اجازه داده اولترابوک‌هایی تا 23 میلی‌متر بسازند- البته در صورتی که این مدل‌ها قابل تبدیل باشند و بتوان با جدا کردن با چرخاندن صفحه از آن به عنوان تبلت استفاده کرد.

جالب است که اینتل هیچ محدودیتی در زمینه وزن اعمال نکرده است. با وجودی که اولترابوک‌ها از لپ‌تاپ‌های قدیمی باریک‌تر هستند، مدل‌هایی دیده‌ شده که از 1 تا 2.7 کیلوگرم وزن دارند.

طول عمر باتری

اولترابوک‌های نسل آینده از پردازنده‌های Haswell اینتل استفاده می‌کنند که نسبت به تراشه‌های Core i فعلی، انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند. بنابراین تولیدکنندگان در ساختن مدل‌های با عمر باتری بیشتر مشکلی نخواهند داشت. اما اینتل می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اولترابوک‌ها دارای عمر باتری خیلی بیشتری هستند بنابراین خط‌مشی سخت‌گیرانه‌تری ارائه نموده است:

  • 9 ساعت یا بیشتر زمان استراحت (idle) در ویندوز 8
  • 6 ساعت یا بیشتر پخش فیلم‌های اچ‌دی
  • 7 روز یا بیشتر در حالت انتظار (standby)

تا کنون در بنچ‌مارک موبایل مارک 2007 (MobileMark 2007)، اینتل از تولیدکنندگان کامپیوتر می‌خواست تا سیستم هایی ارائه کنند که تا 5 ساعت عمر باتری داشته باشد.

عملکرد

به نسبت تراشه‌های Ivy Bridge، تراشه‌های Haswell عملکرد کلی سیستم را بهبود می‌دهند و عملکرد گرافیکی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهند. بنابراین شرکت شرط خاصی در این زمینه ندارد زیرا تأکید می‌کند که اولترابوک‌های جدید با تراشه‌های نسل چهارم Core با مصرف حدود 25 درصد کم‌تر انرژی، دارای حدود 40 درصد عملکرد گرافیکی بهتر و حدود 11 درصد عملکرد کلی بالاتر هستند.

اما اکنون شرکت اصرار می‌کند که اولترابوک‌ها اکنون باید به جای 7 ثانیه‌‌ی مدل‌های قدیمی، ظرف 3 ثانیه از حالت استراحت بیرون بیایند.

2013-ultrabook 02

دیگر خصایص

اینتل پیشنهاد می‌کند مواردی مانند تشخیص چهره (که امکان ورود به سیستم را با نگاه کردن به یک دوربین میسر می‌کند) و تبلت/ نوت‌بوک تبدیل‌شونده نیز به این طراحی‌ها اضافه شوند.

در نهایت، اولترابوک تصویر اینتل از یک لپ‌تاپ درجه‌ی اول در سال 2013 است؛ یعنی یک لپ‌تاپ باریک با عمر باتری زیاد، عملکرد سریع، هارد SSD، و قابلیت ورود اطلاعات به دستگاه به روش‌هایی مازاد بر صفحه‌ی لمسی و صفحه کلید.

احتمالاً کامپیوترهای زیادی با مشخصات تقریبی اولترابوک‌ها ساخته خواهند شد که فقط به خاطر نداشتن چند مورد از مشخصات بالا مانند صفحه‌ی لمسی، فرمان صوتی، SSD، و یا حتی پردازنده‌ی اینتل نام اولترابوک را نخواهند گرفت. ظاهراً با تراشه‌های AMD (و حتی پردازنده‌های ARM) نیز می‌توان نوت‌بوک قابل‌حمل ساخت.

اما اینتل با خط‌مشی اولترابوک و تراشه‌های Haswell اش، به نوعی مسیری را که باور دارد بازار کامپیوتر در سال جاری خواهد پیمود، ترسیم نموده است و بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوتر نیز این راه دنبال خواهند نمود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات