رقابتی سه نفره: حالا ایمجینیشن تکنالوجیز هم مثل آرم و اینتل، هسته‌های پردازشی اصلی طراحی می‌کند

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شاید شما هم در سال‌های اخیر هنگام خرید گوشی یا تبلت با کمپانی ARM آشنا شده باشید. یک کمپانی انگلستانی که هسته‌های Cotex A7 و A9 و A15 و مانند آن را طراحی کرده و با فروش لایسنس، کسب درآمد می‌کند. ایمجینیشن تکنالوجیز هم یک کمپانی طراحی است و اخیراً برای کسب سود بیشتر، وارد گود شده تا هسته‌های پردازشی خود را طراحی کرده و بفروشد. در ادامه فعالیت این طراح جدید را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.
تبلیغات

سازندگان و طراحان بزرگ تراشه مثل کوآلکام، سامسونگ و اپل با خرید لایسنس از کمپانی ARM Holdings، تراشه‌های خود را طراحی یا تولید می‌کنند. هسته‌های پردازنده‌ای که آرم طراحی کرده در خانواده‌ی کامپیوترهای RICS یا Reduced Instruction Set Computer قرار می‌گیرند. کامپیوترهایی با دستورها ساده که مصرف کم، بازدهی بالا و اندازه‌ی کوچک دارند و به‌همین‌دلیل، در دنیای وسایل همراه کاملاً شناخته شده و متداول هستند.

کمپانی آرم علاوه بر طراحی هسته‌های پردازنده‌ی اصلی، پردازنده‌ی گرافیکی نیز طراحی می‌کند. شاید نام Mali را شنیده باشید، Mali 400، Mali 450، Mali T604 و مانند آن، هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی این کمپانی هستند که در برخی تراشه‌های ساخت سامسونگ و دیگر سازندگان به کار می‌روند.

کوآلکام، تگزاس اینسترومنت و حتی انویدیا و اپل نیز اساس کار خود را بر استفاده از طرح‌های آرم استوار کرده‌اند ولیکن چند کمپانی بزرگ و کوچک دیگر نیز در طراحی پردازنده و معماری آن، فعالیت زیادی داشته‌اند. یکی از این کمپانی‌ها، ایمجینیشن تکنالوجیز است که به خاطر طراحی پردازنده‌های گرافیک خود یعنی خانواده‌ی PowerVR مشهور شده است. پردازنده‌ی گرافیکی آیفون‌ها و آیپدها و حتی گلکسی اس ۴ از جمله طرح‌های این کمپانی است. اینتل هم در برخی SoCهای اتم به استفاده از این هسته‌ها روی آورده است اما در آینده می‌خواهد از معماری پردازنده‌های گرافیک خود استفاده کند.

اما خبر جالب این است که ایمجینیشن تکنالوجیز بالاخره از اولین هسته‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی پردازنده‌ی اصلی خود پرده برداشته است. ایمجینیشن در نوامبر سال گذشته (آذر ۱۳۹۱) کمپانی MIPS Technology را خرید و حالا بعد از ۸ ماه فعالیت، هسته‌های MIPS جدیدی عرضه می‌کند. هدف, بازار وسایل همراه است. بازاری که آرم و تا حدودی اینتل در آن فرمانروایی می‌کنند. بنابراین مسابقه‌ی ۲ نفری اینتل و آرم حالا یک بازیکن سوم هم دارد، بازیکنی که برخلاف دو رقیب خود از طراحی هسته‌های پردازنده‌های گرافیکی شروع کرده و حالا هسته‌های پردازنده‌ی اصلی هم طراحی می‌کند.

سری جدید هسته‌های پردازنده‌ی اصلی MIPS یا سری ۵، به نام Warrior یا جنگجــو برخی ویژگی‌های خاص دارند. اولین ویژگی پشتیبانی از واسط برنامه‌نویسی چند داده‌ای تک دستوری یا SIMD است، چیزی شبیه به OpenCL و CUDA که توسط انویدیا عرضه شده است.

دومین ویژگی امکانات امنیتی داخلی است، امکاناتی مثل واحدهای پردازشی که برای شتاب‌دهی به محافظت محتوا، پروتکل‌های ایجاد شبکه‌ی امن یا سرویس‌های پرداخت طراحی شده‌اند.

MIPS-1

در نهایت برای پشتیبانی از مجازی‌سازی نیز امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این هسته‌ها پیش‌بینی شده است.

ایمجینیشن می‌گوید محدوده‌ی وسیعی از کاربردها و بازارها را مدنظر قرار داده است، کاربردهایی مثل موبایل و شبکه تا مایکروکنترلرها و تراشه‌های جاسازی شده، همگی از اهداف این کمپانی هستند.

بنابراین به‌زودی برخی از سازندگان محصولات اندرویدی با استفاده از هسته‌های Warrior این کمپانی به طراحی گوشی‌ها و تبلت‌هایی می‌پردازند و کارایی پردازنده‌های جدید را بررسی می‌کنند.

MIPS-02

ایمجینیشن در مورد زمان عرضه‌ی محصولاتی با قلب تپنده‌ی MIPS چیز نگفته است، علاوه بر آن هسته‌های گرافیکی سری ۶ یا Rouge که برای اولین بار از اکستنشن‌های OpenGL 3.0 پشتیبانی می‌کنند نیز هنوز عرضه نشده‌اند.

جالب است بدانید که آرم در فصل اول سال ۲۰۱۳ مبلغی در حدود ۱۳۶ میلیون درآمد داشته که حدود ۵۰.۵ درصد آن سود بوده است. ایمجینیشن هم به‌دنبال چنین سودی است و تمام تلاش خود را خواهد کرد.

به نظر شما هسته‌های MIPS از پس هسته‌های Cortex آرم، Krait کوآلکام و رقبای اینتلی خود برمی‌آیند؟ سازندگان تراشه چه استقبالی از این هسته‌ها خواهند کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات