نیم نگاهی به ویندوز RT 8.1: تمامی انتظارات پاسخ داده شده اما خبری از حذف محیط رومیزی نیست

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
در طول نطق چهارشنبه شب مایکروسافت به ویندوز RT بیش از همه کم لطفی شد؛ به هر روی یاران بالمر نسخه‌ای نمایشی از ویندوز 8.1 RT را ارائه کرده‌اند که در ادامه نیم نگاهی به آن خواهیم انداخت. هدف از ارائه‌ی این به‌روز رسانی، ایجاد بستری مشابه ویندوز 8.1 روی تجهیزات همراه و تبلت‌های مجهز به تراشه‌های ARM است؛ هر چند تفاوت‌های اندکی بین این دو همچنان وجود دارد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا نقطه نظرات کارشناسان را از کار با این سیستم عامل روی تبلت سرفیس با هم بررسی کنیم.
تبلیغات

نخست باید گفت که همچنان حالت رومیزی در این سیستم عامل وجود دارد و مایکروسافت این بخش را از سیستم عاملش حذف نکرده است. جالب اینجا است که کاربر نمی‌تواند برنامه‌های سنتی رومیزی را در این حالت نصب یا راه‌اندازی کنید، و تنها دکمه‌ی شروع (استارت) در آن قرار دارد که ویندوز RT را شبیه همتای x86 خود کرده است. البته جای تعجب نیست که مایکروسافت در حال توسعه‌ی هر دوی این سیستم‌ها در کنار هم است و چشم به مخاطبان آن‌ها دوخته.

یکی از نقاط ضعف ویندوز RT، کارایی دستگاه است. به‌خصوص در هنگام بررسی تبلت سرفیس برای تهیه‌ی این مطلب دریافتیم که سرعت بارگذاری برنامه‌ها کند است و گاهی لنگ می‌زند. هر چند مایکروسافت در هفت ماه گذشته تمام تلاش خود را برای رفع این نقیصه بکار گرفته. آن‌ها با ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های ماهانه، کارایی سرفیس RT را به مراتب سریع‌تر از قبل کرده‌اند؛ گرچه نسخه‌ی 8.1 به نظر تغییراتی چندانی در این باره نداشته است.

البته از حق نباید گذشت، چراکه ویندوز 8.1 RT در برخی زمینه‌ها روان‌تر از قبل کار می‌کند؛ گرچه بارگذاری برنامه‌ها آن طور که باید و شاید سریع نیست و همچنان کند به نظر می‌رسد. به‌خصوص اجرای برنامه‌ی Xbox Music آنقدر دشوار است که کاربر بهتر است از خیرش بگذرد.

در سیستم عامل ویندوز 8.1 RT می‌توانید دو برنامه را در کنار هم اجرا کنید؛ یا از به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در زمینه‌ی کاشی‌های زنده (Live Tiles) یا ظاهر گرافیکی بهره‌ی بایسته و شایسته را ببرید. در دستگاهی که مورد بررسی قراردادیم خبری از بسته‌ی آفیس نبود؛ اما مایکروسافت اطمینان داده که در به‌روزرسانی‌ها، کاربر خواهد توانست به بسته‌ی آفیس به صورت برنامه‌ای رومیزی دسترسی پیدا کند.

از سوی دیگر سیستم عامل ویندوز 8.1 RT همراه با برنامه‌ی کاربردی Outlook RT عرضه می‌شود، هر چند نتوانستیم آن را نیز آزمایش کنیم. مایکروسافت همچنین اعلام کرده که قصد دارد تا پایان سال، نسخه‌ی متروی بسته آفیس را برای این خانواده از تبلت‌ها ارائه کند؛ که خبر خوبی برای علاقه‌مندان خواهد بود.

در کل، ویندوز 8.1 RT شباهت بسیار زیادی به همتای x86 خود دارد. خوشبختانه مایکروسافت تلاش بسیاری برای ارتقای تنظیمات مربوط به بخش رومیزی در ویندوز 8.1 RT کرده است، تا کاربران بدون نیاز به سوئیچ به حالت رومیزی، تنظیمات خود را اعمال نمایند. می‌توان به‌روزرسانی نسخه‌ی لمسی سیستم عامل ویندوز را برای ابزارهای مبتنی بر تراشه‌ی ARM گامی مثبت تلقی کرد. اما این موضوع که حالت رومیزی در این سیستم عامل همچنان بدون کاربردی خاص باقی مانده، جای پرسش دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات