ابزارهایی برای یافتن رنگ‌بندی‌های مناسب در طراحی

سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در ادامه با سه ابزار کاربردی آشنا خواهیم شد که به ما در یافتن رنگ‌بندی‌ها مناسب کمک می‌کنند.
تبلیغات

یکی از ابتدایی‌ترین فاکتورها در طراحی رنگ است. در‌واقع رنگ‌ها احساس را منتقل می‌کنند. به کمک رنگ‌ها می‌توان خطر، عشق، آرامش یا سایر حس‌ها را با یک زبان جهانی و بدون نیاز به ترجمه به نمایش گذاشت. اگر در زمینه طراحی فعالیت می‌کنید. احتمالاً همیشه به دنبال طرح‌های (Scheme) رنگ مناسب با پروژه خود بوده‌اید.

خوشبختانه اغلب ابزارهای رنگ‌بندی، به طور رایگان و آنلاین در دسترس علاقمندان قرار گرفته‌اند. در کنار ابزارهایی مثل Adobe Kuler ابزارهای دیگری نیز هستند که کار شما را راحت‌تر می‌کنند.

COLOURlovers

Colour Lover به انجمن در حال رشدی تبدیل شده که در آن طراحان رنگ‌ها، پالت‌ها و الگوهای (Pattern) خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

color

از آنجا که بحث این مقاله درباره طرح و پالت‌های رنگی است، کافی است به بخش Palettes‌ در این وب‌سایت نگاهی بیاندازید تا با ۲.۸ میلیون (!) طرح ایجاد شده توسط کاربران مواجه شوید. Colour Lovers درباره ساخت هر نوع طرح رنگی قابل تصور است. اما مشکل اصلی, یافتن طرح‌های مناسب برای پروژه است. اینجا است که پای فیلتر‌های داخلی وب‌سایت به مسأله باز می‌شود. به کمک این فیلترها می‌توانید طرح‌های جدید، محبوب، پربازدید و ... را از بقیه جدا کرده و مشاهده کنید. علاوه بر این می‌توانید بر اساس نوع پروژه (چاپ، وب‌سایت و...) پالت‌های رنگی مناسب را ببینید.

color3

یکی دیگر از ابزارهای فیلتر در این وب‌سایت، جستجو به کمک کلمات کلیدی است. مثلاً با جستجوی عبارت «Springtime»، طرح‌های دوست‌داشتنی زیر نمایش داده شدند. حالا کافی است بر روی طرح مورد نظرتان کلیک کنید تا به صفحه آن هدایت شده و جزئیات بیشتری از طرح و رنگ را مشاهده نمایید.

color5

یکی از امکانات فوق‌العاده COLOURlovers این است که به طراحان اجازه می‌دهد عرض رنگ‌ها را در هنگام ساخت پالت تغییر دهند. این ویژگی به طراحان امکان می‌دهد که با تغییر عرض رنگ‌ها به رنگ‌هایی که باید به عنوان پایه انتخاب شوند اشاره کنند. برای مثال به این نمونه توجه کنید.

color7

رنگ‌هایی که عرض بیشتری دارند بهتر است به عنوان رنگ زمینه انتخاب شوند.

Color.Hailpixel

Color.Hailpixel، برای ساخت طرح‌های رنگی خلاقانه مکان مناسبی محسوب می‌شود. یک انتخابگر رنگ (Color Picker) بدون وجود انتخابگر قابل مشاهده!

color16

هنگامی که برای نخستین بار وب‌سایت را باز می‌کنید، چیزی جزء یک صفحه‌ سیاه خالی نمی‌بینید. حالا اشاره‌گر ماوس را در جهت‌ها افقی و عمودی حرکت دهید تا نحوه کارکرد Color.Hailpixel را ببینید. حرکت افقی باعث تغییر رنگ (Hue) و حرکت عمودی باعث تغییر روشنایی خواهد شد. حالا برای ذخیره کردن رنگ دلخواه خود، بر روی صفحه کلیک کنید. با انجام این کار یک نوار عمودی با رنگ انتخابی شما در سمت چپ صفحه قرار خواهد گرفت.

color13

Color.Hailpixel ابزاری ساده، کارآمد و بامزه است. حتماً آن را امتحان کنید.

Colourco.de

Colourco.de بیشتر شبیه سرویس Color.Hailpixel است. اگر تمایل دارید، رنگ‌بندی‌های دلخواه خود را به صورت پویا بسازید Colourco.de گزینه خوبی است که البته با Color.Hailpixel فرق‌هایی نیز دارد.

Colourco.de دو حالت متفاوت را برای ساخت پالت رنگ پیشنهاد می‌کند: کد (Code) و طرح (Scheme). کد، در‌واقع کد رنگ‌ها محسوب می‌شود که برای ساخت رنگ‌های دلخواه استفاده می‌شود. Colourco.de در نمایش اطلاعات رنگ‌ها بهتر از Color.Hailpixel عمل می‌کند و کد رنگ‌ را در حالت‌های hex ،RGB ،HSL و Lab نمایش می‌دهد. در پایان هم می‌توانید رنگ‌بندی خود را ذخیره کنید.

color18

حالت Scheme برای ایجاد رنگ‌بندی‌ به کمک ماوس کاربرد دارد. یکی از حالت‌های دسته Color Harmony، مانند Mono یا Mono-d و... را انتخاب کرده و اشاره‌گر ماوس خود را تا رسیدن به طرح‌ و رنگ‌ دلخواه حرکت دهید، در پایان کافی است بر روی رنگ، کلیک کنید.

نیاز نیست که حالت‌های مختلف Color Harmony را بشناسید. برای آشنایی با آن‌ها و شناخت تفاوت‌هایشان بر روی تک‌تک آن‌ها کلیک کنید. مطمئن باشید هر شخصی از پس انجام این کار برخواهد آمد. با کمی دقت و حوصله می‌توانید به خوبی با تمام امکانات Colourco.de آشنا شوید.

به کمک ابزارهای ساخت رنگ‌بندی می‌توانید در انجام پروژ‌ه‌های خود حرفه‌ای‌تر عمل کنید. تجربه کاربری خود را در این زمینه با دوستانتان به اشتراک بگذارید. آیا ابزارهای دیگری می‌شناسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات