راه مبارزه با بدافزاری که تبلیغات وب سایت‌ها را به دلخواه خود تعویض می‌کند

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
طی هفته‌های اخیر برخی از کاربران زومیت و جواب 24 از ما این سوال را می‌پرسیدند که چرا تبلیغات بعضا عجیبی را در سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنند. پس از تحقیق بر روی کامپیوتر یکی از کاربران عزیز سایت متوجه شدیم که این مشکل به دلیل استفاده از بعضی از افزونه‌های کروم ایجاد می‌شود. پس اگر شما هم با چنینی مشکلی روبرو هستید و تبلیغات وب سایت‌ها در مرورگر شما تغییر می‌کند، این راهنما را مهمان زومیت باشید.
تبلیغات

به تازگی بدافزارهایی در قالب افزونه به مروگر کروم اضافه شده‌اند که وظیفه آنها تغییر آدرس بنرهای تبلیغاتی، فایل‌های فلش و فریم‌های صفحات وب با موارد دلخواه آنها است. برخی از این بدافزارها، تبلیغات مبتذلی نیز در دل وب سایت‌ها نمایش می‌دهند. حتی برخی از کاربران به ما اعتراض می‌کردند که چرا فلان تبلیغ را پخش می‌کنیم در صورتی که اصلا آن تبلیغ در سایت وجود نداشت! اگر شما هم با چنین مواردی روبرو شدید، بدانید که حداقل یک افزونه آلوده بر روی مرورگر کروم یا فایرفاکس شما نصب شده است.

با جستجو در وب متوجه شدم که تعداد این افزونه‌ها اصلا کم نیستند و متاسفانه حتی برخی از آنها از فیلتر گوگل نیز عبور کرده و در فروشگاه آنلاین افزونه‌های کروم قرار گرفته‌اند. در ادامه لیست برخی از معروف‌ترین افزونه‌هایی که بنرهای تبلیغاتی وب سایت ها را تحت کنترل گرفته و حتی بعضا لینک دانلود فایل‌های مورد نظر کاربر را تغییر می‌دهند، مشاهده خواهید کرد:

  • Inkognito Tab Switch 2.2
  • Incognito Switcher
  • Join Tabs
  • Web RSS Subscriber

برای رها شدن از این بدافزارها، در گام نخست بر روی دکمه مربوط به منو کروم در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک نموده و سپس وارد Tools و پس از آن Extension شوید. در این مکان لیست کامل افزونه‌های نصب شده در مرورگر را مشاهده خواهید کرد. به لیست با دقت توجه نموده و اگر عناوین بالا را در آن مشاهده کردید، با فشار دادن دکمه سطل زباله در سمت راست آن، از شرش رها شوید.

اما اگر این افزونه‌ها در لیست افزونه‌های نصب شده در کروم شما وجود ندارند، دو راه پیش رو دارید یا بطور کامل کروم و افزونه‌های آن را حذف (Uninstall) نموده و آن را از نو نصب کنید و این بار در انتخاب افزونه‌های مورد نظر خودت دقت بیشتری داشته باشید و یا افزونه‌های نصب شده را به ترتیب حذف نموده و شرایط را بررسی کنید تا افزونه مخرب را بیابید.

چنین افزونه‌هایی برای مرورگر فایرفاکس و اینترنت اکسپلور نیز وجود دارد. در این مرورگرها نیز باید به بخش مربوط به Add-Ons مراجعه نموده و افزونه مخرب را یافته و آن را حذف کنید.

اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو شده‌اید، تجربیات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات