آیا اتصال اینترنتی ما از سوی ارائه دهنده‌ی خدمات محدود شده است؟

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کم و بیش خاله‌زنک‌های دنیای فناوری شایعاتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه فلان شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی سرعت دسترسی کاربران خود را تا حد خاصی محدود می‌کند؛ یا اینکه اگر میزان دانلود شما زیاد باشد، برخی ISPها سرعت دسترسی را کم و کمتر می‌کنند. خب برای بررسی اینکه آیا چنین شایعاتی واقعاً روی می‌دهد یا خیر، بهتر است دست به کار شوید و به این حرف‌ها دل نبندید. پس همچون همیشه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در این مقاله ترفندهای ساده اما کاربردی برای بررسی این موضوع ارائه می‌کنیم که آیا سرعت اینترنت شما محدود و نامناسب است یا خیر؟

آیا شما قربانی شکل‌دهی ترافیکی (Traffic Shaping) شده‌اید؟

پروژه‌ی Glasnost ارائه دهنده‌ی آزمون‌های مبتنی بر وب است که می‌تواند نشان دهد آیا دسترسی‌های گوناگون به شبکه محدود شده است یا خیر. برای مثال، می‌توانید برنامه‌ی بیت‌تورنت را اجرا نمایید و Glasnost به شما نشان می‌دهد که آیا ISPتان دسترسی به این نوع داده‌ها را محدود کرده یا خیر. Glasnost همچنین آزمون‌هایی برای بررسی دیگر سرویس‌های مبتنی بر وب نظیر ویدئوهای فلش، eMule، Guntella، ایمیل، دسترسیHTTP ، SSH یا Usenet دارند. که انجام هر یک از این آزمون‌ها در حدود هشت دقیقه به درازا می‌انجامد.

glastnost-results

Glasnost قادر به ارزیابی انواع گوناگونی از ترافیک بین رایانه‌ی شما و دیگر سرورها نیز هست. اگر سرعت‌ها همگی مشابه هم باشند، احتمالاً هیچ Traffic Shapingی روی نداده است. اما اگر سرعت‌ها متفاوت باشد – و برای مثال سرعت ترافیک بر بستر بیت‌تورنت بسیار کمتر باشد – آنگاه احتمالاً Traffic Shaping صورت گرفته است.

پس از اتمام آزمون، جاوا را غیر فعال نمایید. چرا که افزونه‌های جاوا یکی از منابع اصلی بروز مشکلات امنیتی در رایانه است.

متأسفانه اجرای تمامی این آزمون‌ها نیاز به نصب افزونه‌ی جاوا بر روی سیستم شما دارد. پس اگر مایل باشید این آزمون‌ها را اجرا کنید، توصیه می‌کنیم بلافاصله پس از اتمام آزمون، جاوا را غیر فعال نمایید، چرا که افزونه‌های جاوا یکی از منابع اصلی بروز مشکلات امنیتی در رایانه است. البته مراقب باشید در حین نصب جاوا، نوار ابزار ask را نصب نکنید. از سوی دیگر عموماً استفاده از وب سایت‌هایی که نیاز به فعال‌سازی جاوا دارند را توصیه نمی‌کنیم، گرچه Glasnost استثنا است.

البته باید در نظر داشته باشید که درست مانند سایر آزمون‌های اینترنتی، نباید آن‌ها را در حین دریافت (دانلود) فایلهای سنگین انجام دهید، چرا که در این صورت نتایج قابل استناد نخواهند بود.

محدود کردن پهنای باند

آیا شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی به دلیل استفاده‌ی بیش از اندازه و دانلود زیاد سرعت دسترسی شما را کاهش داده است؟ گرچه برخی از ISPها برای حفظ کیفیت خدمات خود ناچار به انجام چنین اقدامی هستند، اما این یک روال عمومی و معمول نیست. جالب اینکه ISPهایی که خدمات اینترنتی نامحدود ارائه می‌کنند گاهی از چنین ترفندهایی بهره می‌برند.

برای بررسی این موضوع باید سرعت دسترسی به اینترنت خود را هر از گاهی بررسی و ثبت کنید. برای مثال، اگر شرکت ISP، سرعت دسترسی به اینترنت را کاهش دهد، شاید تنها این کار را تا پایان ماه و اتمام دوره‌ی جاری مصرف انجام می‌دهد؛ و پس از این مدت همه چیز به روال سابق خود بازمی‌گردد و دوباره اینترنت پرسرعت همیشگی را خواهید داشت.

در کل می‌توان گفت اغلب افراد به اندازه‌ای که پول می‌پردازند از اینترنت بهره نمی‌برند.

می‌توانید با استفاده از وب سایت SpeedTest سرعت اینترنت خود را در هر لحظه بررسی کنید. توصیه می‌کنیم در ابتدای دوره‌ی ماهانه این آزمایش را انجام دهید و در فواصل زمانی مشخص آن را تکرار کنید تا چشم انداز و مستندی از نحوه‌ی دسترسی خود به اینترنت داشته باشید و اگر مشاهده کردید که در انتهای ماه سرعت افت می‌کند، این موضوع از سوی شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات خواهد بود. برای انجام آزمون‌های منظم توصیه می‌کنیم به عضویت این سایت درآیید.

speedtest

توجه داشته باشید که عوامل متعددی بر کیفیت و سرعت دسترسی به اینترنت تأثیر می‌گذارند برای مثال، اگر شما یا کاربر دیگری در این شبکه مشغول دریافت (Download) یا ارسال (Upload) فایل است بر نتیجه‌ی نهایی تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل آزمون‌هایی که در چنین مواقعی صورت می‌گیرد از صحت و دقت بالایی برخوردار نیستند. از سوی دیگر زمانی از روز که این آزمون در آن صورت می‌گیرد نیز حائز اهمیت است برای مثال ساعاتی که کاربران کمتری در شبکه هستند سرعت دسترسی به مراتب بیشتر خواهد بود. و اگر ISP کادر تبلیغاتی نمایش دهد، آنگاه سرعت دسترسی شما دست‌خوش تغییر می‌شود. در کل می‌توان گفت اغلب افراد به اندازه‌ای که پول می‌پردازند از اینترنت بهره نمی‌برند.

دیگر ابزارها

سایت لابراتوار ارزیابی (M-Lab) ابزار دیگری برای اندازه‌گیری سرعت دسترسی به اینترنت دیتا، آزمون Traffic Shaping و پیدا کردن مشکلات شبکه است. پس اگر به دنبال ابزار دیگری برای این مهم هستید می‌توانید از این یکی بهره ببرید.

m-lab-internet-connection-testing-tools

اگر متوجه شدید دسترسی و سرعتی که شرکت ارائه دهنده در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب نیست و محدود شده است، می‌توانید با چشمی باز اقدام به مهاجرت به شرکتی دیگر کنید؛ البته در صورتی که در محل شما ارائه‌ی این خدمات به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت خاص نباشد، برای مثال در برخی از برج‌های مسکونی چنین وضع ظالمانه‌ای حکم‌فرماست! و بیش از آنچه که مصرف می‌کنید باید هزینه بپردازید!!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات