حرف‌های خودمانی

سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
در این پست تصمیم داریم کمی با شما درد و دل کنیم، حرف‌های خصوصی درون خانواده‌ای، از شما کلی تعریف و تمجید کنیم و در آخر هم کمی گلایه مختصر. از شما بخواهیم در کنار هم به فرهنگ انتقاد و نقدپذیری احترام بگذاریم و در مواجهه با سلایق متنوع از ادبیات شایسته استفاده کنیم.
تبلیغات

نزدیک به سه سال از شروع به‌کار زومیت می‌گذرد. زومیت که با هدف ارائه راهنمای خرید کالای الکترونیک و اطلاع رسانی اخبار و تکنولوژی های جدید در شهریور ماه 1389 تاسیس شد یکی از معدود سایت‌های معتبر ایرانی راهنمای خرید است که همواره در ارائه مقالات بررسی محصولات الکترونیکی پیشرو بوده است. زومیت همواره تلاش داشته است جهت بالابردن سطح علمی و اطلاع رسانی بهتر در جنبه های مختلف فناوری روز، اخبار و مقالات دست اول دنیا را به مخاطبین خود ارائه دهد. در کنار اخبار، مقالات اختصاصی، بررسی محصولات، نظرسنجی، مقایسه محصولات از دیگر مواردی بوده که به تدریج به زومیت اضافه گردید و بسیار مورد استقبال شما عزیزان قرار گرفت. ‌بسیاری از اخبار و مقالاتی که در زومیت منتشر می‌کنیم یا توسط خود نویسندگان سایت مستقیما نوشته می شوند و یا بصورت کامل از منابع خارجی ترجمه، نگارش و تهیه می گردند.

در این اندک سالیانی که در کنار شما آنلاین زندگی کردیم چه بسیار یاد ‌گرفتیم و چه زیاد دلتنگ شما ‌شدیم و چه لحظه‌هایی که از شادی و غم‌هایمان زدیم و شما را به آن ترجیح دادیم تا از شما دور نشویم. روح و قلبمان در تسخیر لذت با شما بودن و برای شما نوشتن بوده است و خواهد بود. ما تمام تلاشمان را کردیم تا همه این لحظات را پاس بداریم.

کوشش کردیم تا طیف مناسبی از نویسندگان متخصص، با تجربه و با سلایق متنوع را گرد هم جمع آوریم تا همیشه از وزنه اعتدال زومیت پاسداری کنیم. در این بین نظرات ارزشمند شما روح قلم نویسندگان ما گردید، نویسندگانی که با دلسوزی تک تک نظرات شما عزیزان را به گوش جان سپردند. تعریف و تمجید شما موتور محرک انگیزه‌اشان گردید و انتقادهایتان، موجب اصلاح و پیشرفتشان شد.

و اما اکنون به جایی رسیدیم که روزانه پذیرای نزدیک به ۳۵ هزار خواننده و گاها صاحب‌نظر عرصه علم و فناوری هستیم. ضمن قدردانی از همراهی بی‌نظیر شما، استدعا داریم که در چند سطر کوتاهی پذیرای دیدگاه‌های ما باشید.

زومیت مدت زیادی است که خود را از یک پورتال خبررسانی محدود جدا ساخته است. هم اینک در زومیت مقالات اختصاصی، بررسی‌ محصولات، راهنمای جامع خرید، تحلیل و توجیه محصولات و مقایسه محصولات، منظم و مداوم تهیه، تنظیم و نگارش می‌شود. آنچه که ما را به نوشتن این پست وادارساخت، توجیه نمودن تعدادی از کاربران نسبت به تفاوت بنیادی در ساختار این نوع مقالات است.

در ماه‌های پیش ودر پی شکل‌گیری نظرات ناشایست تعدادی معدودی از خوانندگان و در پی درخواست بسیاری از شما تصمیم گرفتیم بخش نظرات زومیت را فقط برای کاربران عضو محدود سازیم تا از این طریق بتوانیم نقش ارزشمند نظرات شما را در سازندگی و پیشرفت رو به‌جلو حفظ کنیم. اما در پی تکرار اتفاق ناخوشایندی که برای آخرین دفعه در مقاله‌ای با عنوان مقایسه‌ی سیستم‌عامل iOS 7 با اندروید در جمعه گذشته افتاد تصمیم گرفتیم برای ساختار متفاوت مقالات سایت فرهنگ سازی لازم را صورت دهیم.

مقاله یاد شده بازگو کننده رویکرد تحلیلی و سلیقه‌ای نویسنده نسبت به الگوبرداری(اقتباس) اپل از اندروید بود که با ترجمه شیرین یکی از بهترین اعضاء تیم تحریریه زومیت، حسین ملک محمدی منتشر شد. تعداد کثیری از طرفداران اندروید از این مقاله استقبال کرده و تلاش کردند نکات دیگری را نیز به آن اضافه کنند اما....

بارها در دیگر مقاله‌های تحلیلی شاهد آن بودیم که تعداد بسیار اندکی از خوانندگان که تحمل نظر مخالف برایشان قدری دشوار آمد تصمیم به استفاده از ادبیات تهاجمی، ناشایست و خارج از عرف نسبت به زومیت و نویسندگان محترم زومیت کردند. ادبیاتی که برای ما که بدون چشم‌داشت و از روی علاقه می‌نویسیم قدری گران آمد. کاش دوستان عزیزمان می‌توانستند میان ادبیات انتقادی به عنوان یک مشخصه از آزاد اندیشی و ادبیات فحاشی به‌عنوان یک مشخصه از بی‌فرهنگی تمایز بیشتری قائل شوند.

و اما توجیه

خوانندگان عزیز، ما در پست‌هایی که مرتبط با اخبار تکنولوژی، بررسی محصولات، راهنمای جامع خرید و... هست تلاش می‌کنیم تا علاوه بر آن‌که خودمان با رعایت بی‌طرفی نسبت به تهیه مطالب اقدام می‌کنیم ( مقالات تهیه شده توسط زومیت)، اخبار و مقالاتی را که نیز برای ترجمه و از منابع معتبر خارجی انتخاب می‌کنیم تا حد امکان بی‌طرفانه و اصولی به رشته تحریر در می‌آوریم.

اما در مورد مقالات تحلیلی خارجی همانگونه که خود مستحضرید سلایق نویسندگان تاثیر زیادی در نوع نوشتار دارد. حتی بسیاری از منابع معتبر خارجی بنا به دلایل متعددی به برندهای خاصی گرایش دارند.

آیا ما نباید از مقالات تحلیلی آن‌ها یا مقالات تحلیلی نویسندگان خودمان با هر گرایش خاصی استفاده کنیم؟؟ بی‌شک چه در عالم سیاست، چه در بحث اقتصاد و ورزش و چه در بحث تکنولوژی و بازاریابی محصولات تکنولوژیکی سلایق متنوع و گاها متضادی وجود دارد که جنبه رقابت را زیباتر و پرشورتر می‌سازد. اساسا در شغل خبرنگاری بی‌طرفی اساس و پایه کار می‌باشد ( هر چند که در جهان امروز به‌واقع اینچنین نیست) اما آیا در نویسندگی و تحلیل که حاصل اندیشه و سلیقه نویسنده است بی‌طرفی و خنثی بودن، حاصلی دارد؟

بی‌شک با من هم سو و هم جهت هستید که نوشته‌ای که حاصل تراوشات ذهنی نویسنده در کنار آمار و ارقام مستدل می‌باشد می‌تواند به جهت خاصی از سلایق همگرا شود. همین تضاد ها و تفاوت دیدگاه‌ها است که سازنده و پیش‌برنده خواهد بود.

بدیهی است که اگر در زومیت فقط نوشته‌ّ‌های نویسندگانی با جهت به یک برند منتشر می‌گردید، اینچنین جایگاهی بدست نمی‌آمد. در حقیقت زیباترین شکل کار آن است که نوشته‌های نویسندگان متفاوت با سلایق مختلف منتشر گردد تا خوانندگان با در نظرگرفتن آن‌ها به هدف خود نزدیک شوند و به‌همین جهت است که ما نویسندگانی با نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت گرد هم جمع کردیم تا از تمامی سلایق و گرایشات نماینده داشته باشیم.

در کل بهتر است نگاهی متفاوت به مقالات داشته باشیم و مقالات تحلیلی و اختصاصی را از اخبار و بررسی محصولات جدا کنیم. چرا که در اخبار و بررسی محصولات بی‌طرفی شرط مسلم است حال آنکه در تحلیل و توضیح، تفاوت سلایق و دیدگاه‌ها توجیه‌پذیر و سازنده جلوه می‌نماید.

ضمن تبریک فراوان به مناسبت افتخار افرینی غیورمندان ایران در زمین فوتبال و ارزوی موفقیت برای این جوانان ایرانی در جام جهانی برزیل، در پایان امیدواریم همچنان به فرهنگ نقدپذیری و تحمل نظرات مخالف احترام بگذاریم و زبان زیبای پارسی را در جهت ادبیات تشویق و انتقاد به‌کار بندیم و از توهین و بی احترامی به دیگران پرهیز کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات