1200 سال بعد، شهر گم‌شده سر از جنگل‌های کامبوج در آورد

سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از باستان‌شناسان استرالیایی موفق به کشف شهری باستانی شده‌اند که برای بیش از هزار سال در زیر بقایای جنگلی سوخته در کشور کامبوج مدفون بود. این شهر 1200 ساله ماهندراپارواتا نام دارد و در منطقه‌ی کوهستانی سیم‌رپ این کشور شناسایی شده است.
تبلیغات

محققان موفق به کشف این شهر گم‌شده در بالای کوه پنوم‌کولن شدند که همه ساله هزاران زائر مراسم‌های مخصوص مذهبی خود را در آنجا برگزار می‌کنند. بنا به گزارش The Age سابقه‌ی تاریخی این شهر باید حداقل 350 سال پیش از ساخت معبد آنکور وات باشد که شکل آن را در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید.

دامیان ایوان، مدیر مرکز تحقیقات دیرین شناسی دانشگاه سیدنی در کامبوج هدایت این تحقیقات را بر عهده داشت. وی و همکارانش از ابزاری هوایی به نام لیدار (Lidar) استفاده کرده‌اند که فناوری نوینی از حسگرهای از راه دور است که در آن از لیزر برای ایجاد نقشه‌های دقیق محدوده‌ی مشخص جغرافیایی بهره برده می‌شود.

زمانی که از این فناوری در جنگل‌های پرپشت و متراکم منطقه‌ی پنوم‌کولن استفاده شد. لیدار توانست دو معبد قدیمی و باستانی را در کنار غاری پر از دیوارنوشته را برملا کند و زمانی که ایوان و گروهش در جنگل شروع به کند و کاو کردند، آن‌ها معابد دیگری نیز یافتند و شواهدی از چندین کانال و راه تازه نیز یافت شد.

وی در مصاحبه‌ای با The Age اذعان کرد که: «با استفاده از این ابزار به یکباره تصویری از شهری کامل را در پیش روی داشتیم. شهری کامل و تمام عیار که هرگز کسی حرفی از آن نزده بود را یافتیم.»

این شیوه‌ی نقشه‌برداری حتی موجب پیدا شدن بسیاری از تپه ماهور هایی شد که در سراسر شهر گسترده شده بودند. وی ابزار می‌دارد که این موارد احتمالاً به عنوان آرامگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته. هر چند این کارشناسان هنوز در تلاش برای یافتن کاربرد دقیق این تپه‌ها هستند.

گفتنی است سامانه‌ی لیدار نخستین بار در سال 2009 در منطقه‌ی بلیز و از آن پس در موقعیت‌های باستان‌شناسی مهم اروپا نظیر استون‌هنج مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری، شناسایی سایت‌های کاوشگری را از آسمان به مراتب ساده‌تر از قبل می‌کند. به خصوص اینکه در کامبوج، گروه تحقیقاتی را از صرف بیهوده‌ی وقت در جنگل‌های مین‌گذاری شده و خطرناک نجات داد.

ایوان همچنین اذعان می‌کند که هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است، چرا که سامانه‌ی لیدار تنها بخشی از منطقه‌ی ماهندراپارواتا را رونمایی کرده است، و هنوز وسعت حقیقی این منطقه نامشخص است. وی در پایان ابراز می‌دارد: «شاید آنچه که یافتیم بخش مرکزی شهر نبوده باشد، به همین روی تلاش می‌کنیم تا کلیه بخش‌های این شهر را بیابیم».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات