چین، امریکا را پشت سر گذاشت و صاحب سریعترین سوپرکامپیوتر دنیا شد

سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
روز گذشته چین از سریعترین ابررایانه دنیا پرده برداشت و به این ترتیب رتبه اول در سرعت پردازش را از امریکا ربود و آن را به جایگاه دوم انداخت. سوپر کامپیوتر چینی Tianhe-2 که توسط دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین توسعه داده شده، قادر به پردازش 33.86 پتافلاپ در ثانیه است.
تبلیغات

براساس تازه‌ترین بنچمارک انجام شده، سوپر کامپیوتر Tianhe-2 قادر به پردازش 33.86 پتافلاپ یا 1000 تریلیون محاسبه در ثانیه است. به این ترتیب Tianhe-2 توانسته از بین 500 سوپر کامپیوتر دنیا، رتبه یک را از آن خود کند.

نکته جالب‌تر در این است که اختلاف قدرت و بازده سوپرکامپیوتر چینی با نزدیک‌ترین رقیبش از امریکا، بسیار زیاد است. ابررایانه امریکایی قادر به پردازش 17.59 پتافلاپ در ثانیه است.

در حال حاضر از بین 10 سوپرکامپیوتر برتر دنیا، 5 عدد در امریکا، دو عدد در چین، دو تا در آلمان و یکی در ژاپن فعال هستند.

Tianhe-2 به معنای راه شیری 2 است و این سوپرکامپیوتر باعث شده تا رتبه یک دنیای پردازش مجددا از آن چشم بادامی‌ها شود. چینی‌ها در سال 2010 نیز با عرضه Tianhe-1، جایگاه اول دنیا را از امریکایی‌ها گرفتند.

به جز پردازنده اصلی این ابررایانه که توسط اینتل طراحی شده، باقی قطعات آن محصول طراحی چینی‌ها است. چینی‌ها خود نسبت به توسعه سیستم‌عامل، قطعات داخلی و نرم‌افزارهای مورد نیز Tianhe-2 اقدام نموده‌اند.

اما امریکا هنوز از نظر رتبه کلی در دنیای ابررایانه‌ها به لطف 252 ابررایانه در بین 500 تای اول دنیا در صدر جدول قرار داد. از این بین اروپا نیز 112 و آسیا 119 سوپرکامپیوتر دارد.

اما سوپرکامپیوترها در چه زمینه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و چه کاری در دنیا وجود دارد که نیازمند این پردازش سنگین است؟ سوپرکامپیوترها برای محاسابات سنگین و پیچیده از قبیل پیش بینی وضع هوا، شبیه سازی حرکت ستاره‌ و سیارات، آزمایش تاثیر داروهای جدید، بررسی حرکت مولکول‌های در بدن انسان، تحقیقات نظامی و موارد تحقیقاتی دیگر بکار گرفته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات