مقایسه ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و کامپیوترهای شخصی امروزی؛ آینده از آن کدام است؟

یک‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
مطالعه 7 دقیقه
خرید کنسول بهتر است یا کامپیوتر؟ برای خرید کامپیوتر در سطح کنسول‌های بازی چقدر باید هزینه کرد؟
تبلیغات

حالا که دیگر هم مایکروسافت و هم سونی به طور کامل هر آن‌چه که در چنته داشته‌اند را رو کرده و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار داده‌اند، دست ما هم باز است تا به بررسی و مقایسه سه قطب اصلی صنعت بازی در جهان فناوری، یعنی ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و کامپیوترهای مخصوص بازی بپردازیم. پس اگر فکر تهیه دستگاهی برای بازی را در سر می‌پرورانید ، این مقاله از زومیت را از دست ندهید.

در حالی که کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه E3 تماما، درباره‌ی بازی های کنسول ایکس ‌باکس وان 499 دلاری بود، بزرگ‌ترین شگفتی سونی معرفی خود کنسول پلی ‌استیشن 4 بود که قرار است با قیمتی کمتر و معادل 399 دلار وارد بازار شود.

شباهت مشخصات سخت افزاری  دو کنسول روی کاغذ، عده‌ای را به این نتیجه رسانده که هر دو از قدرتی برابر برخوردار خواهند بود. هر دو از کارت گرافیک سری 7000 AMD با برند Radeon HD قدرت گرفته‌اند و در هر دو رابط حافظه یکسانی استفاده شده است. که البته این تصور درستی نیست!

سخت افزار

xbox

نخست نگاهی به کنسول مایکروسافت می‌اندازیم: ایکس ‌باکس وان به پردازنده‌ی 8 هسته‌ای AMD و 8 گیگابایت حافظه رم با رابط DDR3، حافظه ذخیره سازی از نوع دیسک سخت با ظرفیت 500 گیگابایت، ورودی و خروجی USB 3.0، HDMI و درگاه گیگابیت اترنت مجهز شده است.

البته هنوز برای دانستن جزئیات کامل قطعات به کار رفته در این کنسول توانمند، باید منتظر اطلاعات موجود در منابع اطلاعاتی توسعه دهندگان بازی‌های آن باشیم که برای هر چه بهینه‌تر ساختن بازی‌های خود، مد نظر قرار داده‌اند. این توسعه دهندگان برنامه نویسی و طراحی بازی های خود را از سال گذشته آغاز کرده‌اند و باید به اطلاعات مناسبی دسترسی داشته باشند.

با استناد بر آخرین اطلاعات درز کرده، ایکس‌باکس جدید از پردازنده‌ی 8 هسته‌ای AMD مبتنی بر معماری x86 و بر بستر طراحی هسته‌های jaguar ساخته شده که با فرکانس 1.6 گیگاهرتزی کار می‌کند و واحد گرافیکی به کار گرفته شده در این کنسول نیز عملکردی بسیار نزدیک به Radeon HD 7790 خواهد داشت.

سرعت رابط انتقال داده استفاده شده برای ایجاد ارتباط میان حافظه رم، پردازنده اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی معادل 68 گیگابایت بر ثانیه بوده و داده‌های واصله را با سرعت 102 گیگابایت بر ثانیه به کش 32 مگابایتی محلی منتقل و خارج می‌سازد. داده‌های مخابره شده از دسته و کینکت و سایر تجهیزات جانبی نیز با پهنای باندی برابر با 30 گیگابات بر ثانیه انتقال خواهد یافت.

پلی‌ استیشن 4 نیز از پردازنده‌ی 8 هسته‌ای جگوار، و پردازنده‌ گرافیکی هم تراز با Radeon 7870 بهره خواهد برد که یک پله از 7790 بالاتر است. همچنین از 8 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5 استفاده خواهد کرد که به نظر می‌آید به دلیل کاربرد پیشوند G حافظه‌ای مشترک میان پردازنده‌ی گرافیکی و رم اصلی باشد.

جالب اینجاست که در اینجا هم برتری PS4 مشهود بوده و با پهنای باندی معادل 176 گیگابایت بر ثانیه، ارتباط سریع‌تری میان پردازنده و واحد گرافیکی ایجاد می‌کند. البته باید مد نظر داشت که ایکس‌باکس برای جبران این نقصان، از کشی مبتنی بر SRAM با حافظه‌ی 32 گیگابایتی استفاده می‌کند.

همه‌ی موارد اشاره شده بر روی روی یک برد از نوع APU شرکت AMD سوار خواهند شد. با وجود آن‌که در PS4 حافظه رم بیشتر و قدرتمند تری تعبیه شده، اما ایکس‌باکس هم با استفاده از فناوری HSA بر روی برد اصلی، تا حدودی ضعف خود را پوشش می‌دهد. در کل، با وجود تمامی شباهات، برآورد ما این است که PS4 قدری سریع‌تر ظاهر شود.

درگاه‌های ارتباطی

port

از سوی دیگر باید اشاره کرد که ایکس‌باکس از درگاه های بیشتر و متنوع تری برخوردار است و همین امر باعث می‌گردد تا برای استفاده های سرگرمی خانگی و به عنوان مرکز پخش محتوای چند رسانه‌ای، حوزه‌ی عملیاتی بیشتری را در اختیار داشته باشد. البته از قابلیت‌های استریم PS4 نیز نباید گذشت.

 دسته بازی و لوازم جانبی

kinect

وقتی که به مقایسه‌ی کینکت 2 مایکروسافت با PS Eye سونی می‌رسیم، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود. کینکت 2 در تشخیص حرکات، ژست‌های گوناگون و حتی ضربان قلب شما بسیار پویا تر عمل کرده و از قابلیت‌های تشخیص صدای مناسبی هم برخوردار است. در صورتی که در کنسول سونی، هنوز اتکای بیش از حد به دسته‌ی بازی حس می‌شود. حال از این بگذریم که با خرید ایکس‌باکس، یک کینکت نیز دریافت خواهید کرد، اما Eye بصورت جداگانه به فروش می‌رسد.

daste

درآخر، تنها موردی که باید میان دو کنسول بررسی گردد، دسته‌های بازی است. PS4 از یک دسته‌ DualShock 4 بهره می‌برد که واقعا هیجان انگیز و خوش دست طراحی شده است. یک ترک‌پد حساس و قابلیت ردیابی حرکات شما و هماهنگ سازی آن با Eye پلی‌استیشن نیز از ویژگی های ممتاز آن به حساب می‌آید.

در مقابل دسته‌ی ایکس‌باکس وان چیز جدید برای گفتن ندارد و تنها برخی تغییرات جزئی در شکل دکمه‌های جهت دار و برجستگی کلیدهای عملیاتی برای زیبایی بیشتر به چشم می‌خورند. البته به ادعای برخی، حس در دست گرفتن و ارگونومی این دسته‌ها بر ویژگی‌های نوآورانه دسته پلی‌استیشن غلبه خواهد کرد. در هر صورت اگر بخواهیم منصف باشیم، در این بخش برتری از آن سونی است.

مقایسه پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان با PC

resolving-the-issues

حال به سراغ مقایسه‌ی این دو  کنسول بازی با جدید ترین رایانه‌های شخصی مخصوص بازی می‌رویم. البته باید گفت که در همان ابتدای کار به مشکل بر می‌خوریم. چرا که فعلا نمونه‌ی مشابهی برای مقایسه با پردازنده‌ی 8 هسته‌ای جگوار نمی‌یابیم. اما بنابر برخی بررسی‌های صورت گرفته، می‌توان گفت که جگوار 8 هسته‌ای از توانی برابر با نصف قدرت یک CPU اینتل core i7 سری Ivy Bridge برخوردار خواهد بود.

در مورد کارت گرافیک هم که کار بسیار آسان است. Radeon HD 7790 که در مقایسه با هیولاهایی چون GTX Titan و Radeon HD 7990 شانس چندانی ندارد. قیمت آن نیز کمتر از 200 دلار است.

در کل می‌توان چنین بیان کرد که اگر بخواهیم بر اساس قدرت محاسباتی قضاوت کنیم، هر دو کنسول ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 هیچ شانسی در مقابل کامپیوترهای امروزی نخواهند داشت. حتی کینکت دو و دسته‌های بازی این دو کنسول نیز برای کامپیوترهای شخصی عرضه خواهند شد.

البته مهم‌ترین فاکتوری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مقایسه این دو کنسول با نسل پیشینشان است. چرا که این دو دستگاه به صورت کاملا اختصاصی برای بازی بهینه سازی شده و قطعات مورد استفاده از آن‌ها کاملا بازطراحی شده‌اند.

ارتباط میان قطعات و روابط استفاده شده میان واحدهای گوناگون نیز به شدت گسترش یافته و سفارشی شده‌اند تا کارایی سیستم به اوج قدرت خود برسد. پیش‌بینی می‌شود که هریک از دو کنسول ایکس‌باکس وان و PS4 تا 2 ترافلاپس قدرت داشته باشند که تا 6 برابر از نسل قبلی خود قوی‌ترند. و با توجه به این نکته که احتمالا فعلا با همان رزولوشن Full HD برخورد خواهیم داشت، شاهد کیفیت و بافت‌هایی بهتر و پویایی بسیار وسیع‌تری را در بازی‌ها شاهد باشیم.

از طرفی دیگر، این توسعه دهندگان خواهند بود که از این بستر قدرتمند و مناسب کمال استفاده را برده و نهایت قدرت قطعات به کار رفته در ساخت هر دو کنسول را به تصویر بکشند.

مطمئنا از یکپارچگی و ارتباط میان سیستم عامل نصب شده بر روی دو کنسول و قطعات بهینه شده و تعامل میان سخت افزار و نرم افزار و همچنین استفاده از معماری x86، شاهد عملکردی فراتر از حد انتظار خواهیم بود. مگر نه این‌که هر دو کنسول ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 هنوز هم بازی های این نسل و حتی نسل بعدی را  به اجرا درآورده و با قدرت تمام می‌تازند؟!

در نهایت این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که یک کامپیوتر مدرن  مخصوص بازی قیمت به مراتب بالاتری نسبت به کنسول‌های جدید خواهد داشت.

 اما برای کاربران ایرانی چطور؟

باید گفت که نیاز روزانه ایکس‌باکس به اینترنت و برخی سخت‌گیری‌های اعمال شده برای اجرای بازی‌‌ها در مناطق خاص دنیا، موجب علاقه بیشتر کاربران به سمت پلی‌استیشن 4 شده که فارغ از هر محدودیتی به کار خود ادامه می‌دهد. هرچند ممکن است که در راستای سیاست‌های جدید وزارت امور خارجه ایالات متحده، شاهد پرچیده شدن کامل محدودیت‌ها برای استفاده از خدمات مایکروسافت باشیم یا این‌که پیرو نسل قبلی، روش‌هایی برای رهایی از نامهربانی‌های کمپانی‌های امریکایی از جمله مایکروسافت کشف شود.

قیمت نیز نقشی کلیدی  ایفا می‌کند که کماکان با وجود عدم اطمینان درباره‌ی وضعیت ارز طی ماه‌های آینده، اختلافی 100 دلاری را شاهد هستیم که قابل چشم پوشی نیست.

هرچند که عرضه کینکت همراه با ایکس‌باکس را نیز نباید از یاد برد. استفاده از خدمات چند رسانه‌ای و استریم مستقیم مایکروسافت هم که به نظر نمی‌آید با توجه به زیر ساخت‌های فعلی کشور، تا چند ماه یا حتی چند ساله آینده امکان پذیر باشد. در کل، هنوز زمان مناسبی برای تصمیم گیری نیست و بهتر است تا زمان ارائه دو کنسول به بازار، اطلاع از بازخورد عمومی و راهکار های احتمالی شکیبایی پیشه کنید.

اما انتخاب شما کدامیک است؟ اگر بخواهید یکی از این دو کنسول بازی را انتخاب کنید، ایکس باکس وان را ترجیح می‌دهید یا پلی استیشن 4 را؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات