پلی استیشن 4 در E3: هر آنچه در مورد کنسول جدید سونی لازم است بدانید

سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
مطالعه 7 دقیقه
سونی امروز ساعت 5 صبح به وقت تهران، کنفرانس اختصاصی خود را در نمایشگاه E3 برگزار کرد و جزئیات کاملی را در مورد پلی استیشن 4 ارائه کرد. سونی این بار تصمیم گرفت تا اشتباهات خود در قیمت گزاری پلی استیشن 3 را تکرار نکند و نسل چهارم کنسول بازی خود را 100 دلار ارزان‌تر از رقیبت تعیین کند، تا یک نبرد تمام عیار در دنیای کنسول‌های بازی به راه بیافتد. در ادامه مطلب چکیده‌ای از کنفرانس امروز سونی را برایتان گردآوری کرده‌ایم، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مایکروسافت قیمت 499 دلار را برای کنسول بازی ایکس باکس وان به‌همراه حسگر کینکت و قابلیت اسمارت گلس اعلام کرد و سونی با وجود اینکه کنسول بازی پلی استیشن 4 از نظر قدرت و بازده کمی قوی‌تر از وان مایکروسافت است، اما قیمت پایین‌تر 399 دلاری را برای آن در نظر گرفته است. به ترتیب بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که این بار سونی پیروز میدان خواهد شد و به انتخاب اول گیمرها بدل خواهد شد.

سونی اولین‌بار در یک کنفرانس مقدماتی که در ماه فوریه برگزار شد، جزئیاتی در مورد پلی استیشن 4 ارائه کرد و حتی نمونه اولیه از دسته بازی یا گیم‌پد آن را نیز به نمایش گذاشت، اما خود کنسول را مخفی نگاه داشت تا امروز صبح در E3 همه را با کنسول باریک و زیبای خود که سخت‌افزاری قدرتمندی را در خود جای داده، هیجان زده کند.

شاید از نظر سرگرمی خانگی و امکانات جانبی پلی استیشن 4 به خوبی ایکس باکس وان نباشد، اما قیمت 399 دلاری آن تعیین کننده خواهد بود. قیمتی که برای یک کنسول قدرتمند، زیبا و باریک که به‌همراه عناوین اختصاصی بسیاری عرضه خواهد شد، جذاب به‌نظر می‌رسد.

اطلاعات اولیه

شکل ظاهری پلی استیشن 4

پلی استیشن 4 باریک و زیبا به‌نظر می‌رسد و با وجود اینکه گفته می‌شود نسبت به ایکس باکس وان از سخت‌افزاری قوی‌تری برخوردار است، اما در قاب باریکتری جای شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این دستاوردی بزرگ برای سونی به شمار می‌رود که توانسته کنسول قدرتمند خود را در قابلی باریک جا دهد.

قیمت 399 دلار عرضه فصل خرید پایان سال 2013

سونی قیمت 399 دلاری پلی استیشن 4 را درست 6 ساعت پس از برگزاری کنفرانس مایکروسافت و اعلام قیمت 499 دلاری وان، فاش کرد. 100 دلار قیمت ارزان‌تر باعث ایجاد هیجان در طرفداران دو آتشه سونی شد و همه از این بابت خوشحال به‌نظر می‌رسیدند. سونی تاریخ دقیق عرضه پلی استیشن 4 را اعلام نکرد، اما گفت که پیش از پایان سال 2013 و برای فصل تعطیلات این محصول عرضه خواهد شد. این در حالی است که میکروسافت ماه نوامبر را برای ایکس باکس وان در نظر گرفته و به این ترتیب پلی استیشن حدود یک ماه دیرتر از وان عرضه خواهد شد.

پلی استیشن محدودیتی برای بازی‌های دست دوم و دسترسی مداوم به اینتنرت ندارد

سونی مستقیما مایکروسافت را هدف قرار داد و صراحتا اعلام کرد که کاربران نیازی به اتصال به اینترنت ندارند و تنها در صورتی که قصد بازی آنلاین را داشته باشند به شبکه جهانی نیاز خواهند داشت. این بدین معنا است که سونی برخلاف مایکروسافت برای کنترل بازی‌های اصل و کپی نشده، از اینترنت استفاده نمی‌کند. مایکروسافت اقدام امنیتی جدیدی را در ایکس باکس وان اضافه کرده که در آن هر 24 ساعت یک بار بازی به‌صورت آنلاین کنترل می‌شود و اگر این ارتباط به هر دلیلی برقرار نشود، کاربر قادر به اجرای بازی مدنظر خود نخواهد بود.

علاوه بر این کاربران پلی استیشن 4 قادر خواهند بود، بازی‌های استفاده شده خود را به دیگری واگذار کرده یا آن‌ها را به فروش برسانند.

سرویس ابری استریم بازی سونی با نام پلی استیشن گایکی در سال 2014 راه اندازی می‌شود

سونی سرویس استریم آنلاین بازی خود را تحت برند Gaikai در سال 2014 و تحت کنسول بازی پلی استیشن 4 راه اندازی خواهد کرد. ازطریق این سرویس قادر خواهید بود تا هر بازی پلی استیشن 4 یا ویتا را در کنسول خود و ازطریق سرویس ابری اجرا کنید حتی امکان اجرای بازی‌های قدیمی پلی استیشن 3 نیز ازطریق این سرویس ابری میسر می‌شود. احتمالا سونی بابت استفاده از این سرویس کاربران را به‌صورت ماهیانه شارژ خواهد کرد. از این طریق کاربران قادر خواهند بود تا بخشی از بازی‌های محبوب نسل قبلی پلی استیشن را در PS4 اجرا کنند.

سخت‌افزار

PlayStation 4

پلی استیشن 4 دارای سخت‌افزار قدرتمندتری نسبت به ایکس باکس وان مایکروسافت و Wii U نینتندو است. این کنسول از درایو اپتیکال بلو-ری، حافظه رم 8 گیگابایت از نوع GGDDR5، پردازنده جگوار AMD با 8 هسته مستقل، دیسک سخت 500 گیگابایت، USB 3.0، شبکه وای فای، بلوتوث 2.1 و HDMI است. هنوز دقیقا مشخص نیست که کارت گرافیک پلی استیشن 4 از چه نوعی خواهد بود. البته اطلاعات غیررسمی منتشر شده که به بازده 50 درصد بیشتری کارت گرافیک پلی استیشن 4 نسبت به وان اشاره دارند.

حسگر PlayStation 4 Eye

کاربران پلی استیشن 4 قادر خواهند بود با پرداخت 59 دلار به حسگر Eye دسترسی داشته باشند. این حسگر دارای لنز دوگانه و میکروفون 4 کاناله است. دوربین این حسگر قادر است تصویر با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل را با نرخ 60 فریم در ثانیه یا تصویر با رزولوشن 320 در 192 پیکسل را با نرخ 240 فریم در ثانیه دریافت کند. این حسگر زاویه دید 85 درجه را پوشش می‌دهد و قادر است همچون کینکت دستورها حرکتی کاربر را دریافت کند.

بازی‌ها

LB 5960

Destiny: سونی اولین گیم‌پلی از بازی خاص Destiny، محصول شرکت Bungie را به نمایش گذاشت، یک بازی چندنفره عظیم از نوع اول شخص که از جلوه‌های ویژه خاصی در آن استفاده شده است. سونی در کنفرانس اولیه معرفی پلی استیشن 4 نیز دموی Destiny را پخش کرده بود. اما در E3 گیم پلی آن را به نمایش گذاشت. این بازی شباهت‌های به دیگر بازی‌های FPS مانند Halo دارد ولی از گرافیک فوق‌العاده جذابی برخوردار است.

Final Fantasy XV و Kingdom Hearts III: سونی از چند محصول محبوب و برجسته دیگر همچون نسخه جدید Final Fantasy XV و Kingdom Hearts III نیز پرده برداشت. این بازی‌ها که از قدرت نسل جدید پلی استیشن به خوبی بهره برده‌اند از گرافیک خارق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

The Dark Sorcerer: سونی قدرت انیمیشن و چهره پردازی سه‌بعدی را در بازی The Dark Sorcerer به نمایش گذاشت. گرافیک این بازی آنقدر طبیعی طراحی شده که باور کردن آن مشکل است. سونی اعلام کرد که تصویر این بازی به‌صورت زنده و توسط پردازنده گرافیکی پلی استیشن 4 پردازش می‌شود.

از دیگر بازی‌های معرفی شده برای پلی استیشن 4 می‌توان به بازی علمی تخیلی THE ORDER 1866 اشاره کرد. سازندگان مستقل Indie Games نیز از چند عنوان اختصاصی برای پلی استیشن 4 پرده برداشت: Ray's the Dead | Secret Ponchos | Octodad: Dadliest Catch | Mercenary Kings | Don't Starve | The Witness | Oddworld: Abe's Oddysee | Galak-Z

هرچند سونی و مایکروسافت بیشتر روی بازی‌های اختصاصی خود تمرکز ویژه داشتند، اما تعداد بازی‌های مشترک بین این دو کنسول کم نیستند و توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند تا محصولات خود را برای هر دو کنسول ارائه کنند. البته برخی از بازی‌ها که برای هر دو کنسول ارائه خواهند شد، امکانات خاصی را برای پلی استیشن 4 ارائه خواهند کرد، مثلا بازی Watchdogs چند ساعت گیم پلی بیشتر را برای کاربران پلی استیشن 4 ارائه می‌کند و در بازی Elder Scroll Online نیز، نسخه آزمایشی فقط برای پلی استیشن 4 ارائه می‌شود.

سونی در کنفرانس امروز صبح خود به ویتا نیز توجه ویژه داشت و اعلام کرد امسال 85 عنوان جدید برای ویتا عرضه خواهد شد. از جمله بازی‌های برجسته ویتا می‌توان به: Batman Arkham Origins, Destiny of Spirits, Doki-Doki Universe, Killzone Mercenary, و Tearaway اشاره کرد.

چند عناون اختصاصی نیز برای پلی استیشن 3 معرفی شد

سونی از چند عناون بازی که پیش از این برای پلی استیشن 3 معرفی شده بود، خبر داد و به بازی‌های Last of Us, Rain, Beyond: Two Souls و Gran Turismo 6 اشاره کرد. همچنین برخی از بازی‌های مشترک دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان برای پلی استیشن 3 نیز منتشر خواهد شد که از آن جمله می‌توان به Batman Arkham اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات