محققان هاروارد کوچک‌ترین روبات پرنده‌ی جهان را ساختند

دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
ساخت انواع و اقسام ربات‌هایی که با الهام از طبیعت و جانداری خاص ساخته شده‌اند کم نیستند، اما تعداد بسیار کمی از ربات‌ها وجود دارند که به کوچکی حشره‌ی دست‌ساز محققان دانشگاه هاروارد بوده و تا این حد ظریف باشند؛ حشره‌ای که می‌توان پرواز آن را به طور کامل کنترل نمود.
تبلیغات

هر چند مدتی می‌شود که محققان امریکایی این ربات پرنده که RoboBee نام دارد را تولید کرده‌اند، اما متخصصان موسسه‌ی تحقیقاتی و بیولوژیکی ویس (Wyss) با اعمال تغییراتی توانستند پرواز این حشره دست‌ساز را به طور کامل تحت کنترل خود در آورند.

این محققان موفق شده‌اند با استفاده از مواد سازنده‌ی جدید و بهره از رویه‌های طراحی نوین نه تنها ابعاد این ربات پرنده را در حد سکه‌های معمولی کوچک نگه دارند، بلکه با استفاده از محرک‌های فیزیو الکتریکی و سامانه‌ی کنترل ظریف، پرواز آن را به طور دقیقی هدایت نمایند.

پرفسور رابرت وود، استاد دانشگاه و مهندس علوم کاربردی در موسسه‌ی چارلز ریور معتقد است که

این دقیقاً همان کاری است که در 12 سال گذشته تلاش کردم انجام دهم. حالا که این پلتفرم منحصر به فرد را داریم، می‌توانیم آزمایش‌های متعددی بر روی آن انجام دهیم، که شامل حرکات تهاجمی‌تر و مانورهای حرفه‌ای‌تر در پرواز و فرود است.

هر چند آن‌ها می‌توانند کارهای زیادی را با این روبات پرنده‌ی کوچک انجام دهند، این ماشین پرنده‌ی ظریف نیازمند ابزاری برای کنترل و قدرت‌نمایی است و محققان همچنان مشغول بررسی موشکافانه‌تر طبیعت و الگوبرداری از رفتار حشرات هستند، تا با گرته‌برداری از همان روندها بر چالش‌های کلیدی نظیر نحوه‌ی مقابله با باد یا دیگر عناصر معمول مقابله کنند.

در نهایت این گروه از محققان امیدوارند تا با جایگزینی باتری‌های سبک‌تر، از وزن سامانه‌ی RoboBee به طرز چشمگیری بکاهند و راه را برای بهره‌برداری از شاسی (بدنه) و سیستم کنترلی قوی‌تر باز کنند. البته تا اینجای کار آن‌ها خوب ظاهر شده‌اند اما این پایان ماجرا نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر به ویدئو بالا نگاهی بیاندازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات