سیر تکامل دسته‌های بازی تا به امروز - زومیت

سیر تکامل دسته‌های بازی تا به امروز

بالاخره پس از هیاهوی بسیار، شرکت‌های سونی و مایکروسافت در کنار معرفی نسل جدید کنسول‌های بازی خود از دسته‌های  بازی جدید نیز پرده برداشتند. دسته‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 زیبا و خوش دست بوده و با توجه به اصول ارگونومی طراحی شده‌اند. در بیش از سه دهه‌ی گذشته دسته‌های بازی رشد بسیاری کرده‌اند به گونه‌ای که تازه‌های هر نسل، برتر از نسل پیشین خود بوده تا نظر مثبت کاربران و گیمرها جلب شود. از دسته بازی بسیار ساده‌ی آتاری 2600 گرفته تا کنترلر نینتندو N64 یا دسته بازی بسیار متفاوت نینتندو وی. این رشد و دگرگونی موجب شد تا شاهد افزایش زیبایی، دقت عمل و کارای بهتر دسته‌های بازی در نسل‌های متمادی شویم. در این مقاله می‌کوشیم مهم‌ترین دسته‌های بازی را در طول این مدت 36 ساله بررسی کنیم. با ما همراه باشید...

در بیش از سه دهه‌ی گذشته کنسول‌های بازی متعددی به بازار عرضه شده‌اند که هر یک دارای دسته بازی مخصوص خود بودند. البته تمامی این دسته‌های بازی متفاوت و خاص نبودند، به همین خاطر قصد داریم در این مقاله تنها به 13 مدل برتر موجود بپردازیم و نحوه‌ی تکامل آن‌ها را از نگاهی تازه بررسی کنیم. اما اگر تمایل دارید کل دسته های بازی تاریخ را یکجا مشاهده کنید به این اینفوگرافیک از زومیت مراجعه نمایید.

دسته بازی آتاری 2600 سال 1977

Atari-Joystick

در حالی که محصولات پیش از آتاری شاهد دسته‌های بازی ساده بودیم، در آتاری این وضع تغییر شگرفی کرد و با استفاده از دسته بازی استاندارد، توجه همگان به این ابزار معطوف گردید. سادگی دسته بازی و انعطاف‌پذیری آن موجب شد تا کاربری و هدایت بازی‌های ویدئویی ساده‌تر از قبل گردد و جا برای بازی‌های بیشتری باز شود.

دسته بازی میکرو  سال 1983

NES-Controller

اوضاع بر همین منوال بود تا اینکه شرکت نینتندو با عرضه‌ی این دسته بازی که در ایران به میکرو شهرت پیدا کرد، نوع نگرش به دسته‌های بازی را تغییر داد. این دسته‌ها دارای کلید ویژه‌ای برای کنترل شخصیت و چند کلید برای صدور فرامین و دستورات بودند. بدین ترتیب زیرساخت لازم برای انجام بازی‌های پیچیده و دشوارتری نظیر «شورش» (Street Fighter IV) محیا گردید. شما این بازی را به خاطر دارید؟

دسته بازی سه‌گا سال 1988

Genesis-Controller

پنج سال بعد از محبوبیت فراوان میکرو در اقصی نقاط جهان و از جمله کشور خودمان، شرکت سه‌گا کنسول جالب توجه خود را عرضه کرد که هم از نظر سخت‌افزاری و هم نوع دسته بازی به کار گرفته شده، مزیت‌های فراوانی داشت. این محصول نیز تا سال‌ها محبوبیت بسیاری بین گیمرها پیدا کرد به گونه‌ای که بسیاری از گیک‌های جوان امروزی در کودکی با آن ساعت‌ها بازی کرده‌اند. این دسته بازی دارای بدنه‌ای منحنی شکل بود که به خوبی در دست گیمر جای می‌گرفت و آن را می‌توان سرآغاز حرکت به سوی طراحی ارگونومی در دسته‌های بازی دانست. محبوبیت این دسته آنچنان بالا بود که حتی امروزه در بسیاری از کنترلرهای جدید نیز اصول طراحی آن لحاظ شده است.

دسته بازی جدید میکرو سال 1990

SNES-Controller

پس از محبوبیت دو دهه پیش نینتندو در کنسول بازی میکرو، آن‌ها در سال 1990 کنسول جدید خود را عرضه کردند که از دسته بازی با ظاهری جدید اما اصول اولیه‌ی طراحی پیشین بهره می‌برد. در این کنترلر نیز انگشتان دست وظیفه‌ی اصلی هدایت شخصیت بازی را بر عهده داشتند و انجام بازی‌های پیچیده را میسر می‌ساختند. این دسته بازی نسبت به قبل دارای دکمه‌های فرمان بیشتری بود.

دسته‌ بازی N64 سال 1996

 N64

دسته بازی N64 دارای ظاهری عجیب و غریب و شاید فضایی و سه دسته برای نگهداری بود. گرچه این کنترلر را نمی‌توان نمونه‌ای عالی از طراحی صنعتی به شمار آورد، اما دارای قابلیت‌های نوآورانه‌ای بود که این صنعت تا به امروز از آن‌ها استفاده می‌کند. به خصوص استفاده از انگشت شصت برای هدایت حرکات شخصیت در بازی‌های سه بعدی جنبه‌ی مثبت این دسته بود؛ قابلیتی که هنوز نمونه‌های پیشرفته‌تر آن را دارند.

دسته‌ بازی پلی استیشن آنالوگ  سال 1997

Better-Dual-Analog

دسته بازی پلی استیشن نیز فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است، زمانی که آن‌ها نخستین بار در سال 1994 دسته بازی خود را رونمایی کردند، این دسته فاقد دکمه‌ی هدایت راحت شخصیت و شک بود. تا اینکه در سال 97 این قابلیت‌ها نیز به این دسته بازی اضافه گردید و سونی به عنوان یکی از شرکت‌های مطرح در صنعت بازی‌های ویدئویی مطرح گردید. جالب است بدانید، امروزه اغلب دسته‌های بازی دارای قابلیت شوک هستند.

دسته بازی دریم‌کست و VMU  سال 1998

Dreamcast-Controller

دریم‌کست نیز در مدت کوتاه سه ساله‌ای که در صنعت بازی‌های ویدئویی حضور داشت، توانست قابلیت‌های فراوانی از خود نشان دهد. یکی از مهم‌ترین این موارد، واحد حافظه‌ی تصویری یا (VMU) بود که یک ابزار جانبی برای تمامی دسته‌های بازی به شمار می‌رفت و قابلیتی فراتر از ذخیره‌ی صرف روند بازی را بر عهده داشت. به گونه‌ای که کاربر از آن می‌توانست به عنوان یک ابزار بازی همراه استفاده نماید. یعنی سال‌ها پیش از محبوبیت روزافزون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، نینتندو قابلیتی مشابه را پیش بینی و عملیاتی کرده بود. امروزه، مایکروسافت و نینتندو از قابلیتی با عنوان اسمارت گلس استفاده می‌کنند که می‌توان آن را برداشتی از همین کنسول دانست.

دسته بازی Gamecube Wavebird سال 2002

Wavebird-Controller

گرچه این دسته بازی از نظر فیزیک ظاهری، چنگی به دل نمی‌زد و نتوانست مدت زیادی در بازار دوام آورد، اما حداقل دارای یک قابلیت فنی بسیار مهم بود. این دسته بازی نیازی به کابل اتصال به کنسول نداشت و گیمر می‌توانست به طور بی‌سیم بازی‌های ویدئویی را انجام دهد. این قابلیت که امروزه به یکی از ویژگی‌های عادی دسته‌های بازی بدل شده، پیش از دسته بازی Gamecube Wavebird وجود نداشت.

دسته‌ بازی Xbox 360  سال 2005

Xbox-360-Controller

مایکروسافت در ایکس باکس 360 و دسته‌ی آن توانست موفق ظاهر شود و یکی از برترین کنترلرها را تا به آن روز تولید نماید. دسته بازی Xbox 360 دارای قابلیت‌های متعددی بود اما دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از دکمه راهنما و بی‌سیم بودن دسته. با استفاده از لوگوی کنسول که در وسط دسته بازی قرار داشت، کاربران می‌توانستند به منوی کاملی از قابلیت‌های سیستمی دسترسی داشته باشند و حضور آن‌ها در بخش‌های گوناگون بازی تفاوتی نداشت. از آن پس بود که شرکت‌های سونی و نینتندو نیز همین رویه را در پیش گرفتند و قابلیت مشابهی را در سیستم‌های خود تعبیه کردند. گرچه دسته بازی Gamecube Wavebird نخستین نمونه‌ی بی‌سیم بود، اما گستره‌ی بالای فروش Xbox 360 موجب شد تا کاربران آن را نخستین نمونه‌ی بی‌سیم تلقی کنند.

دسته‌ بازی Wii Remote  سال 2006

Wii-Remote1

شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات و کنسول‌های بازی هنوز نتوانسته بودند آن طور که باید و شاید حرکات را به بازی و گیمر تزریق کنند. اما با عرضه‌ی دسته‌ بازی Wii Remote که مجهز به حسگر مادون قرمز و شتاب سنج بود، این کنترلر توانست قابلیت‌های جدید و فراوانی به دنیای بازی‌های ویدئویی هدیه نماید و توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب نماید. البته این کنسول نیز دارای معایب خود بود، از آن جمله می‌توان به فقدان بازی‌هایی با کیفیت بالای گرافیکی و بازی آنلاین اشاره نمود؛ اما همین ویژگی بازی بی‌سیم و خصوصیات فنی جدید موجب شد تا بیش از 100 میلیون دستگاه از آن به فروش رسد. از این مهم‌تر، این قابلیت نوین سایر تولیدکنندگان – یعنی مایکروسافت و سونی – را واداشت تا در نسل‌های آتی، این امکان را به کاربران خود هدیه دهند.

دسته‌ بازی Wii U سال 2012

Wii-U-Controller

نوآوری‌های نینتندو به همین‌جا ختم نشد و آن‌ها با عرضه‌ی کنسول جدید و دسته‌ بازی نوآورانه‌ی آن یک گام دیگر در صنعت بازی‌های ویدئویی به پیش رفتند. این دسته بازی مدرن علی رغم ظاهر پیشرفته از اصول سنتی پیروی کرده است. از قابلیت‌های نوین این دسته بازی می‌توان به استفاده از NFC، صفحه لمسی، دوربین، میکروفون و ظاهر زیبا اشاره کرد. علی‌رغم تمامی این خصوصیات، دستگاه نتوانست فروش خوبی داشته باشد.

دسته‌ بازی پیشرفته پلی‌استیشن 4 سال 2013

PS4-Controller

سونی پیش‌تر دسته‌ بازی با قابلیت شوک حرکتی را ارائه کرده بود. این کمپانی روند تولید دسته‌ بازی‌های خود را بدون کم و کاست از 1997 ادامه داد. با این وجود، سونی بالاخره تغییرات اساسی را در این دسته انجام داد و دکمه‌های «شروع» و «انتخاب» را بعد از مدت‌ها حذف و دکمه‌های «اشتراک» و «تنظیمات» را جایگزین کرد. حتی یک صفحه‌ی لمسی در وسط دسته تعبیه شد و چراغ LEDکوچکی برای ره‌گیری موقعیت دوربین کنسول کارگذاشته شد. این دسته همچنین دارای دکمه مخصوص صدایت با انگشت شصت و دکمه‌های اضافی دیگری است.

دسته‌ بازی کنسول Xbox One 2013

XO-Controller1

دسته بازی که مایکروسافت برای کنسول جدید خود تعبیه کرده با نسل پیشین محصولات خود تفاوت چندانی ندارد؛ و تنها قابلیت‌های آن از جنبه‌های گوناگون بهبود یافته است. دیگر خبری از دکمه‌های «شروع» و «بازگشت» نیست و آن‌ها با دکمه‌های بدون نامی جایگزین شده‌اند. از این گذشته یک چراغ LED برای ره‌گیری قابلیت‌های مادون قرمز اضافه شده است و همگام‌سازی دسته با حسگر کینکت را ساده‌تر می‌نماید. البته مایکروسافت مدعی است این دسته بازی بسیار دقیق است و از نظر اصول طراحی (ارگونومی) بهتر از دیگر دسته‌هاست. باید منتظر بود و دید این دسته در عمل چگونه ظاهر خواهد شد.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید