مذاکره‌ی رئسای جمهور امریکا و چین بر سر موضوع هک سایت‌های حساس اینترنتی

پنج‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از مطرح شدن ادعاهایی پیرامون هک شدن تعدادی از سایت‌های حساس و سامانه‌های نظامی و حملات اینترنتی علیه موقعیت‌های حساس دولت امریکا، باراک اوباما و شی جین پینگ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و جمهوری خلق چین، قرار است هفته‌ی آینده پیرامون این مسائل نشست و گفتگویی مشترک داشته باشند.
تبلیغات

درحالی‌که مقامات چینی همچنان ادعای مطرح شده از سوی مقامات امریکایی مبنی بر دست داشتن دولت پکن، در حملات اینترنتی به مراکز حساس و نظامی ایالات متحده را رد می‌کنند، باراک اوباما قصد دارد هفته‌ی آینده در خلال نشست مشترکی با شی جین پینگ، همتای چینی خود موضوع را به‌طور مستقیم مطرح کند.

این هفته گزارشی برای وزارت دفاع ایالات متحده آماده شد که مدعی بود هکرهایی که مقر آن‌ها در چین قرار دارد، نقشه‌های اولیه‌ی مربوط به هواپیمای جنگنده‌ی امریکایی، تراشه‌های حساس و سیستم دفاع موشکی را به سرقت برده‌اند. در گزارش گاردین چنین آمده است: «دسترسی به این طرح‌ها به چینی‌ها اجازه خواهد داد سال‌ها توسعه‌ی نظامی را به سرقت برده و از آن کمال استفاده را ببرند و میلیون‌ها دلار در هزینه‌های تحقیق و توسعه صرفه‌جویی نمایند. از این گذشته آن‌ها خواهند توانست به سرعت دست به توسعه‌ی تسلیحات تدافعی دربرابر جنگ‌افزارهای نظامی امریکایی زده و با آن مقابله کنند».

حال قرار است دو رؤسای جمهور در ویلای خصوصی در جنوب کالیفرنیا با هم دیدار کنند، که نه‌تنها نخستین دیدار این دو پس از انتصاب شی جین پینگ از سوی حزب کمونیست چین به این سمت است، بلکه اوباما نیز پس از انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری امریکا نخستین بار است که با همتای چینی خود از نزدیک دیدار می‌کند.

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که هم‌اکنون در پکن حضور دارد با مقامات چینی در این رابطه دیدار و گفتگو می‌کند و آن‌ها را به این نشست دعوت کرده است. وی به همتای چینی خود تأکید کرده چنین اقداماتی می‌تواند روابط و منافع مشترک را به خطر بیندازد.

از سوی دیگر دن چنگ، یکی از کارشناسان شاغل در بنیاد حفاظت از میراث در واشنگتن معتقد است این نشست «فرصتی خوب برای مقامات پکن است که به عمق مخاطرات چنین اقداماتی پی ببرند. پرسش اینجا است که آیا هیئت حاکمه امریکا و بالاخص تیم اوباما از این فرصت کمال استفاده را خواهند برد، یا خیر».

نظر شما پیرامون جرائم اینترنتی و حمله به منافع حساس کشورها در بستر اینترنت چیست؟ آیا چنین اقداماتی می‌تواند به بروز نبرد اینترنتی یا حتی جنگ‌های حقیقی و سخت‌افزاری منجر شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات