پلتفرمی جدید: چطور ایکس باکس وان، مایکروسافت را زیر و رو خواهد کرد؟

پنج‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
مطالعه 5 دقیقه
کنسول جدیدی که یاران بیل گیتس به‌تازگی در آیین ویژه‌ای رونمایی کرده‌اند، بیش از یک ابزار برای بازی‌های ویدئویی است؛ آن را می‌توان دستگاهی کلیدی برای هر خانه‌ای دانست. حالا با گذشت چند روزی از رونمایی و آرامش نسبی در اخبار این حوزه، می‌کوشیم نگاهی جامع و کامل بر این کنسول داشته باشیم. چطور می‌توان از بازی‌های قدیمی در آن استفاده کرد؟ چطور در بستر آن‌لاین بازی کنیم؟ و آینده‌ی بازی‌های پر هیجان چگونه رقم خواهد خورد؟
تبلیغات

مایکروسافت هنوز جزئیاتی پیرامون موضوعات مرتبط با بازی‌ها را ارائه نکرده است. در عوض، دیدگاه خود را پیرامون آینده‌ی تلویزیون و صنعت سرگرمی اعلام کرده و قصد دارد این حوزه‌ها را با تغییرات شگرفی همراه کند. درواقع آن‌ها کنسول بازی خود را به مثابه یک ابزار صرف سرگرمی تلقی نکرده و آن را پلتفرم، بست یا چهارچوبی برای تمام اعضای خانواده می‌دانند.

ایکس باکس یک اکوسیستم است؟

کارشناسان امر معتقدند اگر مایکروسافت امکان مشارکت توسعه‌دهندگان ثالث را فراهم آورد، قابلیت‌های ایکس باکس وان می‌تواند فراتر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنیم. مایکروسافتی‌ها هنوز جزئیاتی در این باره منتشر نکرده‌اند، اما وعده‌ داده‌اند در نشستی که در ماه ژوئن برگزار خواهند کرد، حرف‌های بسیاری برای توسعه‌دهندگان داشته باشند. اما در صورت تحقق این موضوع می‌توانید از دستگاه ایکس باکس خود حتی فراتر از یک ابزار سرگرمی بهره برده و تنها با یک کنترل، دما یا میزان نور اتاق را نیز تنظیم کنید؛ درواقع این کنسول می‌تواند زمینه‌ی تحقق اتوماسیون‌های خانگی را فراهم خواهد کرد. مارک ویتمن، معاون بخش ایکس باکس لایو در شرکت مایکروسافت در مصاحبه‌ای با سایت فناوری دورج اذعان می‌کند، «در صورتی که بسیاری از مواردی که برای ایکس باکس در نظر گرفته‌ایم تحقق یابد، این زیرساخت می‌تواند اتاق نشیمن شما را متحول کند و آن را به محفلی هوشمند بدل ساخته و تجربیات تازه‌ای که هرگز آن‌ها را لمس نکرده‌ایم را تحقق خواهد بخشید.» این زیرساخت و محیط توسعه‌ی آن، با مجموعه‌ای از محیط‌های مجازی و هسته‌ی مرکزی ویندوز تکمیل شده و زمینه‌ی لازم را برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون فراهم می‌آورد.

0521-tall-box-v1

از این گذشته، این کنسول دارای معماری دوگانه و هیبریدی است، که از پشتیبانی کامل حسگر کینکت نیز بهره می‌برد. و آنچنان توسعه یافته که می‌تواند به تک تک فرامین صوتی کاربر گوش کند و از آن برای بیدار کردن دستگاه یا کنترل آن بهره برد، یا اینکه به ره‌گیری حالات چهره، دست‌ها و ضربان قلب شما بپردازد. برخی ممکن است آن را اقدامی عجیب تصور کنند، اما حسگر کینکت به‌همراه هر دستگاه ایکس باکس وان عرضه خواهد شد، و شما باید آن را به کنسول خود متصل کنید. ویتمن در این باره می‌گوید، «در 360، موفقیتی که بدست آوردیم به دلیل استفاده از حسگر کینکت بود». ماهیت این ابزار جانبی کاربردهای فراوانی دارد، اما توسعه‌دهندگان آن را به میزان فراوانی نادیده گرفته‌اند، به گونه‌ای که تمامی کاربران 360 از این حسگر بهره نمی‌برند.

مایکروسافت امیدوار است این تغییرات در کنسول جدید صورت گیرد تا این کنسول به‌عنوان یک دستگاه همه کاره برای سرگرمی خانگی تبدیل شود و بتواند حتی بستری برای بهره از تلویزیون کابلی نیز باشد. البته در این بین مشکلی وجود دارد: استفاده از تلویزیون بدین شکل مستلزم آن است که سیگنال‌های دریافتی در دستگاه گیرندۀ تلویزیون از داخل کنسول عبور کرده و به تلویزیون برسد. که این عدم انعطاف‌پذیری تلویزیون مشکلی حاد در نوع خود است. به همین خاطر مایکروسافت می‌داند درحال‌حاضر نمی‌تواند کنسول خود را جایگزین دستگاه گیرنده کند، اما می‌تواند قابلیت‌های کنترل از راه دور آن را افزایش داده و برای نمونه فرامین صوتی یا حرکات دست و صورت را به آن بیفزاید. ویتمن در این باره می‌گوید: «در عوض برداشتن ریموت کنترل، ممکن است روزی بخواهید از فرامین صوتی ایکس باکس استفاده کنید و تغییر کانال را به‌صورت صوتی دستور دهید». علاوه بر این می‌توانید یک تلویزیون تعاملی برای خود ساخته و از شر کنترل‌ها رهایی یابید.

برنامه‌ها و سرویس‌ها کلیدی هستند

فراتر از سرویس تلویزیون و قابلیت‌های کنسول بازی ایکس باکس، اگر قرار باشد مایکروسافت همان شیوه‌ی بسته‌ای که با توسعه‌دهندگان ویندوز 8 و ویندوز فون 8 داشت را در این برهه نیز ادامه دهد، مسلماً آینده‌ی روشنی برای پلتفرم خود نمی‌تواند متصور باشد. و باتوجه‌به علاقه‌مندی شرکت اپل و مدیرعامل آن تیم کوک، آن‌ها این بستر را حوزه‌ای بسیار جذاب برای حضور خود می‌دانند. بی شک هر دوی این شرکت‌ها بدشان نمی‌آید در زمینه‌ی سرگرمی‌های خانگی ابتکار عمل و بازار را به دست بگیرند.

gamepad

البته باید توجه داشته باشیم افزایش قابلیت‌های کنسول ایکس باکس مانند یک رایانه‌ی رومیزی، می‌تواند بستر لازم برای استفاده از ابزارهای اضافی را برای آن در آینده محیا کند. آناند شیمپی، یکی از متخصصان سخت‌افزار که سایت AndroidTech را مدیریت می‌کند معتقد است، پیش‌بینی جالبی از آینده دارد، جایی که مایکروسافت ترکیب خدمات و قابلیت‌های خود را به حوزه‌ی رایانه‌های شخصی خواهد آورد. وی می‌گوید: «تصور کنید در آینده قابلیت‌های تبلت سرفیس با کنسول بازی ایکس باکس مجتمع گردد. و این کنسول دستگاهی فراتر از ابزار بازی گردد، آن روز است که گوگل و اپل با رقیب سرسخت‌تری نسبت به قبل مواجه هستند».

برند بعدی ویندوز؟

اگر مایکروسافت نسبت به ابزارها، خدمات و یکپارچه‌سازی آن‌ها در تمامی محصولات خود مصمم باشد، آیا می‌توان این موقعیت را یک استراتژی چالشی برای آن‌ها دانست که باید به خوبی از پس انجامش برآیند؟ با وجودی که بستر ویندوز را می‌توان در هسته‌ی مرکزی کنسول ایکس باکس وان یافت، اغلب خریداران این موضوع را نخواهند فهمید؛ چرا که هیچ نام و نشانی از ویندوز روی دستگاه حک نشده است. در دنیای تجهیزات همراه که رابط‌های لمسی دارای اهمیت بالایی هستند، مردم به‌دنبال همین سازوکار در محصولات جدید خواهند بود. و روزهای پیچیدگی بیش‌ازپیش دستگاه‌ها گذشته است: چرا که آینده از آن سیستم‌های خودکار و ساده است. ایکس باکس وان دارای قدرت نهفته‌ی بسیار بالایی است، که برای به ثمر نشستن آن نیاز به بهره‌برداری خوب مایکروسافت و یارانش است. آینده‌ای که دیگر نیازی نیست برای ترغیب کاربران از برند ویندوز استفاده شود. بی شک آینده از آن ایکس باکس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات