11 فناوری خارق‌العاده در فیلم‌های هالیوودی که ای کاش وجود داشتند

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۱
مطالعه 7 دقیقه
برای تفریح آخر هفته و تغییر حس و حالتان، نگاهی داریم بر فناوری‌های پیشرفته‌ای که در حال حاضر تنها محدود به فیلم‌های سینمایی است ولی ای کاش وجود خارجی داشتند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پاک کننده‌ی حافظه‌ی انسانی (نورولایزر)

mib-neuralyzer-640x425

یکی از جالب‌ترین ابزارهایی که در سه‌گانۀ مردان سیاه‌پوش وجود داشت، نورولایزر یا پاک‌کننده‌ی حافظه‌ی انسانی بود. این دستگاه بامزه که قد و قواره‌ی سیگار برگ بود، به راحتی می‌توانست حافظه‌ای افرادی که در برابر نور خیره‌کننده‌ی فلش آن قرار می‌گرفتند را تا زمان مشخصی پاک کند. مدت پاکسازی می‌توانست از چند ثانیه تا چند سال متغیر باشد و نه تنها برای پاک کردن حافظه‌ی یک شخص، بلکه تمامی افرادی که نور را می‌دیدند کفایت می‌کرد. بیایید صادق باشیم، بارها شده که خواستیم اتفاقی را از دل کسی دربیاوریم تا موضوعی را فراموش کند، از دعواهای زن و شوهری گرفته‌ها تا اشتباهات شغلی، سرکار گذاشتن مدیر مالی مجموعه (!) یا حتی سخنرانی‌های آتشینی که می‌تواند بعداً برایتان گران تمام شود!

ترجمه صوتی بلادرنگ (Babel Fish)

babelfish-640x428

در فیلم «راهنمای سواری مجانی به کهکشان» هر کسی که ابزار Babel Fish را به گوشش متصل می‌نمود، می‌توانست ترجمه بلادرنگ هر زبانی را بشنود. محبوبیت این فیلم موجب شد تا سایت یاهو! ابزار ترجمه خود را با همین نام منتشر نماید، گرچه هنوز هیچ شرکتی موفق به ساخت مترجم صوتی بلادرنگ نشده است، اما استفاده از این نام به سرویس یاهو نیز ختم نشد. امیدواریم هرگز چنین ابزاری ساخته نشود تا مترجمان بنده خدا نیز از امرار معاش بازنمانند!

نمایشگر هولوگرامی

prometheus-hologram-640x320

نمایشگرهای هولوگرامی را در بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌اید، اما سه مورد از مهم‌ترین و جالب‌توجه‌ترین آن‌ها عبارتند از نمایشگرهایی که در فیلم‌های «عملیات مریخ»، «گزارش اقلیت» و «پرومتئوس» بودند. نمایشگرهای هولوگرامی حقیقی به کاربر اجازه می‌دهد تا در فضایی مشخص، تصاویر سه بعدی را از هر زاویه‌ای مشاهده نماید. بدین ترتیب می‌توان نمونه‌ای حقیقی از مدل‌های سه بعدی را با نور لیزر مشاهده کرد. هرچند برخی از محصولات کوشیدند چنین قابلیت‌هایی داشته باشند، اما هرگز موفق نشدند تجربه‌ی نمایشگرهای هولوگرامی فیلم‌ها را بازسازی کنند.

اسکلت خارجی

iron-man-3-640x360

در سری بازی‌های Crysis، مرد آهنین و انتقام‌جویان درباره‌ی اسکلت‌های خارجی یا اگزواسکلت‌ها بسیار دیده‌ و شنیده‌ایم. که پس از پوشیدن این دست لباس‌ها، ارتباط مداومی بین مغز و بدنه‌ی خارجی برقرار می‌شود. چنین تجهیزاتی به عنوان ابزاری برای افزایش توان فرد مورد استفاده است و کمتر به عنوان ابزاری مجزا مطرح است. این لباس‌ها همچنین دارای برخی تنظیمات است که کاربر با توجه به نیاز خود آن‌ها را تنظیم می‌کند. برای نمونه در بازی‌ Crysis می‌توانید میزان قدرت خود را انتخاب نمایید.

شرکت در خواب خود یا دیگران

inception-640x265

تصور اینکه به خواب دیگران وارد شویم موضوعی است که نه تنها علمی – تخیلی بوده بلکه بیشتر جنبه روحی دارد؛ و سابقه‌ی آن در سریال‌های مناسبی رمضان تلویزیون خودمان هم کم نیست. گرچه در فیلم‌های هالیوودی، اغلب از این ابزار برای ورود به خواب دیگران و انجام کارهای مختلف و تاثیرگذاری بر فرد استفاده می‌شد. در چنین مواردی هدف خاطیان نشاندن ایده‌ای خاص در ذهن مخاطب خویش و انتقال معانی مورد نظر است.

ماشین انتقال

star-trek-640x266

جابه‌جایی و انتقال به مسیرهای دوردست یکی دیگر از آرزوهای بشر است. ابزاری که بتوان جسم یا فرد را به اجزای تشکیل دهنده و اتمی خرد کرده و اجزا را به فواصل بسیار دوری منتقل کرد و در مقصد نیز آن‌ها را سر هم کرده و دوباره ساخت. چیزی شبیه دستگاه انتقال دهنده‌ای که در فیلم پیشتازان فضا وجود داشت. جالب اینکه بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی همچنان مشغول بررسی عملی بودن چنین انتقال‌هایی هستند. تصورش را کنید، ارتشی را بتوان به این ترتیب به مواضع دشمن انتقال داد!! در واقع، کاربردهای غیر اخلاقی چنین وسیله‌ای غیر قابل باور است!

هایپر درایو

event-horizon-640x424

اگر بتوان سوار وسیله‌ای نقلیه شد که ما را در کم‌ترین زمان ممکن از نقطه‌ای از کهکشان به نقطه‌ی دیگر ببرد، فضانوردی چه کیف و حالی می‌داد!؟ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در پس اغلب این فیلم‌های علمی-تخیلی وجود دارد این است که ترکیبی که سریع‌تر از نور است، می‌تواند به طور مصنوعی حباب‌هایی ایجاد کند که در شکاف زمان و مکان حرکت می‌کند، ‌تا به مقصد مورد نظر خود برسد! گرچه علی‌رغم این نظریه و سایر نظریات متنوع علمی، هنوز هیچ ابزار کاربردی برای این منظور ساخته نشده است. البته داشت یادمان می‌رفت، بجز دستگاه مسافرت در زمانی که چندی پیش یکی از نوابغ ایرانی مدعی ساختش شده بود، دیگر هیچ نمونه‌ی عملی از چنین دستگاه‌هایی وجود ندارد.

قرص‌های غذا

the-fifth-element

در فیلم عنصر پنجم، للو چند قرص را در بشقاب و بشقاب را در مایکروویو قرار می‌دهد؛ و تنها چند ثانیه بعد با مقدار متنابهی مرغ، سبزیجات و مخلفات خوشمزه روبرو می‌شود. البته این موضوع بیشتر آرزوی خانم‌های خانه‌دار است تا از دردسرهای آشپزی خلاصی یابند و دیگر وقت با ارزش خود را در آشپزخانه حرام (!) نکنند. گرچه افرادی هم مثل من پیدا می‌شوند که از آشپز لذت برده و چنین قرص‌هایی را اصلاً قبول ندارند، خواهشمند است اصرار نفرمایید!

یادگیری بلادرنگ

the-matrix-reloaded-640x496

آیا تاکنون شده بخواهید موضوعی را بلافاصله بیاموزید، مثلاً قصد برنامه نویسی به زبانی تازه را در سر داشته و مایلید هرچه سریع‌تر به برنامه‌ی مورد علاقه خود برسید، اینجاست که آرزو می‌کنید ای کاش می‌توانستید راهنماهای آموزشی را بر روی مغز خود بارگذاری نمایید و از طی مراحل طولانی و سخت آموزش رهایی می‌یافتید. در این عکس که از فیلم سه‌گانۀ ماتریکس گرفته شده است، ترینیتی را می‌بینید که در حال انتقال چهره‌ی اصلی فیلم به جایی امن است. و پس از تعقیب و گریز، از مرکز راهنمای پریدن با موتور دوکاتی را می‌پرسد که آن‌ها نیز این اطلاعات را در اختیار او قرار می‌دهند. البته یادگیری موضوعات تئوری با کارهای عملی بسیار متفاوت است و نمی‌توان انتظار داشت تنها با دانلود راهنمای انجام کاری، بتوان آن کار را به صورت فیزیکی انجام داد!

روبات‌های درمانگر

the-island-640x266

روبات‌های کوچکی را تصور کنید که می‌توانند با ورود به بدن انسان تمامی دردها و امراض وی را تشخیص داده و دیگر نیازی به انواع و اقسام آزمایشات دردناک، خجالت‌آور و زمان‌گیر نیست. در فیلم‌های علمی تخیلی این روبات‌ها وارد بدن شده و در کم‌ترین زمان ممکن اسکن کامل و جامعی از وضعیت جسمی فرد ارائه می‌کنند.

ماشین‌های پرنده

flying-delorean

گیر کردن در ترافیک اعصاب خرد کن است، پس چرا به دنده‌ی هوایی متوسل نمی‌شوید تا با پرواز از فراز همه‌ی ماشین‌ها سریع‌تر به مقصد برسید؟ در یکی از فیلم‌های داک دیلان با نام بازگشت به آینده، ماشینی وجود داشت که قادر به گذر در زمان بود. تصور کنید تمامی ماشین‌ها قادر به حرکت در هوا بودند، آن موقع آسمان نیز جای امنی برای رانندگی نخواهد بود، موافقید؟ اما این موضوع که می‌توان بدون هیچ محدودیتی پرواز کرد، از آرزوهای دیرینه‌ی بشر است که کماکان دست نایافتنی می‌نماید.

نظر شما در مورد این فناوری‌های خارق‌العاده چیست؟ آیا به این زودی‌ها قادر خواهیم بود تا این فناوری‌ها را در عالم واقعیت ببینیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات