اترنت 40 ساله شد!

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
از ابداع اترنت به وسیله‌ی «باب متکالف» 40 سالی می‌گذرد، بستری که به ایجاد شبکه‌ی جهانی اینترنت و دیگر شبکه‌های مدرن محلی و فرا محلی منجر شد. زیرساختی که می‌توان آن را پراستفاده‌ترین فناوری ارتباطی در جهان دانست. در ادامه داستان کوتاهی از چگونگی این ابداع مهم را با هم مرور خواهیم کرد.
تبلیغات

به اعتقاد نگارنده‌ی وب سایت انجمن استاندارد IEEE:

اترنت، یکی از فناوری‌های مهمی است که در سطح جهانی تأثیرگذار بوده، از شبکه‌ی دیتاسنترها گرفته تا، شبکه‌ی رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، گجت‌ها، ابزارهای پزشکی شخصی و دیگر سامانه‌هایی که به شبکه متصل می‌شوند، همگی به نحوی با این فناوری در ارتباط هستند.

40 سال پیش، باب متکالف یادداشتی حاوی توضیحات مربوط به این پروتکل شبکه را به مدیر خود در شرکت زیراکس تقدیم کرد، گرچه در ابتدا طرح وی غیر عملی قلمداد و رد شده، اما بعدها وی و همکارانش توانستند این پروتکل شبکه‌ی محلی را در شرکت‌های گوناگونی به کار گرفتند که در نهایت به بهبود کارایی شبکه‌ی گسترده‌تری همچون اینترنت منجر شد.

خبرنگار سایت CNET در ارتباطی اینترنتی با وی پیرامون تاریخچه اترنت و روند شکل‌گیری آن باب گفتگو را باز کرد؛ متکالف در این گفتگوی اینترنتی اعلام کرد:

همین بستری که از طریق آن در ارتباط هستیم، نیز به وسیله من اختراع شده است.

او در ادامه‌ی این گفتگو اذعان کرد که کابل زرد رنگ اترنت را به شدت دوست می‌دارد؛ بیل گیتس را تحسین می‌کند و ایده‌ی ساخت زیرساخت اینترنت فوق پرسرعت گوگل فایبر را می‌ستاید.

زمانی که از او پرسیده شد آیا گستره‌ی اینترنت از سطح تصوراتش فراتر رفته یا نه، وی ابراز داشت،

تاکنون، هر ساله ابزارهای تازه‌ای ساخته‌ایم، زیرساخت‌هایی که خدمات بسیار زیادی را به ما ارائه کرده‌اند و فراتر از انتظارها ظاهر شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اترنت به ویکی‌پدیا فارسی مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات