بررسی ترنسفورمربوک (Transformer Book) ایسوس

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
مطالعه 16 دقیقه
ایسوس در ساخت ابزارهای تبدیل شدنی یا به عبارتی ابزارهای هیبریدی همواره پیشرو بوده است. تبلت‌های ترنسفورمر یا پدفون از جمله معروف‌ترین ابزارهای تبدیل شدنی این کمپانی تایوانی به شمار می‌روند، اما محصولی که در این مقاله بررسی تخصصی آن را مطالعه خواهید کرد، در نوع خود کم‌نظیر است. یک تبلت 13.3 اینچ فول‌اچ‌دی با پردازنده Core i5 یا Core i7 که به کمک داک کی‌برد به یک اولترابوک تمام عیار بدل می‌شود. محصول جذابی که هر کاربری را وسوسه به خرید آن می‌کند. اگر شما هم قصد دارید تا با این محصول جذاب از ایسوس آشنا شده و از نقاط قوت و ضعف آن مطلع گردید در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ترنسفورمربوک محصول خلاقانه دیگری از ایسوس است که کار تبلت و لپ تاپ را برای کاربر انجام می‌دهد. شاید نتوان ترنسفورمربوک را جزو خانواده تبلت‌ها به شمار آورد، چون هم از تبلت‌های عادی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است و هم طول عمر باتری کمتری دارد. اما در عوض مجهز به پردازنده پرقدرت نسل سوم اینتل بوده و قادر به اجرای کلیه نرم افزارهای تحت ویندوز است. برخی از اموری که با ترنسفورمربوک قادر به انجام آنها خواهید بود، با تبلت‌های اندرویدی و آیپد امکان پذیر نیستند.  سخت افزار این ابزار آنقدر قوی است که مشکلی با اجرای نرم افزارهای مختلف در آن نخواهید داشت. در واقع ترنسفورمربوک، یک اولترابوک لمسی است که صفحه نمایش آن از بخش صفحه کلید جدا شده و به صورت مستقل کار می‌کند. ایسوس از دو باتری و دو حافظه ذخیره سازی در این ابزار بهره برده است تا با اتصال بخش تبلت به صفحه کلید به طول عمر باتری و حافظه ذخیره سازی دستگاه افزوده شود. اما ترنسفورمربوک با وجود جذابیت‌های بسیار، بی نقص نیست. در ادامه با بررسی زومیت همراه باشید تا بخش‌های مختلف این ابزار را موشکافی کنیم.

ترنسفورمربوک به زودی توسط شرکت آوات -نماینده رسمی لپ‌تاپ‌های ایسوس در ایران- وارد بازار کشور خواهد شد.

طراحی و سخت افزار

ترنسفورمربوک همانطور که از نامش پیدا است، یک ابزار تبدیل شدنی است. یک اولترابوک که صفحه نمایش آن از بدنه جدا شده و مانند یک تبلت، بصورت مستقل کار می‌کند. تا قبل از جدا کردن صفحه نمایش از صفحه کلید، با یک اولترابوک روبرو هستید که البته کمی سنگین‌تر و ضخیم‌تر از اولترابوک‌های رایج بازار است، اما از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار بوده و از همه مهتر قادر است به تبلت تبدیل شود. ترنسفورمربوک مجهز به یک صفحه نمایش 13.3 اینچ فول اچ‌دی است، یعنی وقتی صفحه نمایش را از بدنه جدا می‌کنیم با یک تبلت 13.3 اینچی فوق‌العاده روبرو هستیم؛ تبلتی که از پردازنده قوی Core i5 یا i7 بهره می‌برد تا بازده بالای دستگاه در آن تضمین شود. بدنه کل این دستگاه چه در بخش تبلت و چه دربخش صفحه کلید از جنس آلومینیوم است؛ تقریبا همان جنسی که در تبلت‌های سری Infinity این شرکت نیز شاهد آن بوده‌ایم. رنگ بدنه ترنسفورمربوک، خاکستری مات بوده که به نظر کمی رنگ آبی نیز در آن ترکیب شده باشد. در پشت دستگاه همان طرح حلقه حلقه شکل که ایسوس آن را Zen می‌نامد، قابل مشاهده است. حلقه‌ها دور تا دور لوگوی ایسوس شکل گرفته‌ تا ظاهر دستگاه جذاب‌تر شود.

 

داک صفحه کلید، همچون داک تبلت‌های معمولی بازار دارای دریچه خاصی است که صفحه نمایش یا همان تبلت در آن جای می‌گیرد. ایسوس تمام تلاش خود را در طراحی این داک بکار گرفته تا موجب بهم ریختگی در طراحی کلی دستگاه نشود. اما به هر حال به دلیل برجستگی آن، وقتی تبلت به داک متصل می‌شود، قسمت پشتی دستگاه به خوبی اولترابوک‌های ظریف و یکپارچه به نظر نمی‌رسد. از طرفی لولای درب دستگاه پایدار عمل نمی‌کند و مخصوصا زمانی که در حالت لپ‌تاپ از ترنسفورمربوک استفاده می‌کنید، با لمس صفحه، قسمت نمایشگر به جلو و عقب حرکت می‌کند. همچنین به همین دلیل تنظیم زاویه مورد نظر شما برای نمایشگر نیز زمان بیشتری نسبت به لپ تاپ‌های رایج بازار، نیاز دارد. البته این موارد مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کنند و شاید برای یک ابزار هیبریدی 13.3 اینچی اهمیت نداشته باشند، اما این موارد در لپ‌تاپ‌های سری Zenbook یا دیگر اولترابوک‌های مطرح بازار وجود ندارند.

بخش مهم سخت افزار ترنسفورمربوک در تبلت جای داده شده‌ است. برد اصلی، پردازنده i5 یا i7، حافظه رم 4 گیگابایتی و حافظه ذخیره سازی SSD با ظرفیت 128 گیگابایت همگی در داخل تبلت قرار دارند. به این ترتیب بخش صفحه نمایش قادر است به صورت مستقل و به عنوان یک تبلت کار کند؛ اما بکارگیری سخت افزار قدرتمند در کنار صفحه نمایش 13.3 اینچی، باعث شده‌ تا وزن بخش تبلت ترنسفورمر به 950 گرم و ضخامت آن به 11 میلی‌متر برسد. قطعا ترنسفورمربوک به خوبی آیپد یا تبلت‌های اندرویدی قابل حمل نیست، اما هیچ کدام از این تبلت‌ها نیز به اندازه ترنسفورمربوک کارآمد و قدرتمند نیستند. از طرفی اگر بخواهیم بخش تبلت ترنسفورمربوک را با تبلت 10.6 اینچی سرفیس پرو مایکروسافت که حدود 907 گرم وزن دارد، مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که ایسوس در زمینه کاهش وزن تبلت قدرتمند خود، فوق‌العاده عمل کرده است. در حقیقت ترنسفورمربوک می‌تواند نقش یک اولترابوک و تبلت ویندوزی غول پیکری را به خوبی ایفا کند.

TransformerBook Asus

کل مجموعه ترنسفورمربوک، یعنی وقتی که داک صفحه کلید به نمایشگر متصل است وزنی در حدود 1.9 کیلوگرم دارد که نزدیک به 300 گرم از اولترابوک‌های سبک بازار سنگین‌تر است. اما به این نکته دقت کنید که علاوه بر SSD با ظرفیت 128 گیگابایت و باتری 38 وات ساعتی که در داخل تبلت قرار دارند، یک دیسک سخت 512 گیگابایت و یک باتری 23 وات ساعتی نیز در داخل داک صفحه کلید جای داده شده‌ است. همه این‌ها باعث شده تا ضخامت کل دستگاه به 2.3 سانتی‌متر و ضخامت بخش تبلت به 1 سانتی متر برسد.

مشخصات فنی ترنسفورمربوک ایسوس (Transformer Book TX300)

  • صفحه نمایش: 13.3 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080p یا 1920 در 1080 پیکسل، حداکثر شدت روشنایی 350 نیت
  • تراشه اصلی مادربرد: HM77 اینتل
  • پردازنده: Core i5 یا Core i7 از خانواده Ivy Bridge اینتل
  • گرافیک: Intel HD 4000 یکپارچه شده با پردازنده اصلی
  • حافظه رم: 4 گیگابایت از نوع DDR3 باس 1600MHz، دو کاناله
  • حافظه ذخیره سازی: SSD با ظرفیت 128 گیگابایت + دیسک سخت 512گیگابایت
  • باتری: 38Wh در داخل تبلت و 23Wh در داخل داک کی‌برد
  • ابعاد تبلت: 340 در 213 در 11 میلی‌متر
  • وزن کل: 1.9 کیلوگرم (950 گرم تبلت، 950 گرم داک کی‌برد)
  • درگاه‌های ورودی و خروجی تبلت: جک هدفون، میکرو HDMI، شارژر، کارت خوان microSD
  • درگاه‌های ورودی و خروجی داک صفحه کلید: miniDisplayPort، کارت خوان SD، شارژر، شبکه گیگابیت اترنت، USB 3.0
  • قیمت: هنوز وارد بازار کشور نشده است.

راستش را بخواهید بخش هیجان انگیز ترنسفورمر، تبلت آن است. تجربه کار با یک تبلت 13.3 اینچ فول اچ‌دی ویندوز 8 شگفت انگیز است. این تبلت 950 گرم وزن دارد که در مقایسه با آیپد 680 گرمی، سنگین است؛ اما در عوض مجهز به سخت افزار کم نظیر در دنیای تبلت و همچنین توانایی‌های بسیار است. با این تبلت همه کار می‌توان انجام داد از اجرای نرم افزار فوتوشاپ تا اجرای بازی‌های سازگار با محیط مترو و رابط کاربری لمسی ویندوز 8 تا بازی‌های تحت ویندوز مانند Call of Duty!

ترنسفورمربوک

از آنجایی که پردازنده این دستگاه از سری U یا اولترابوک است با دمای کم و بدون فن خنک کننده کار می‌کند و به همین دلیل بسیار بی‌صدا و آرام است.

ترنسفورمربوک دو خروجی اسپیکر در دو لبه بخش تبلت و دو اسپیکر نیز در قسمت پایین داک صفحه کلید دارد. به این ترتیب چه در زمان استفاده در حالت تبلت و چه در زمان استفاده در حالت لپ تاپ به خوبی می‌توان از آن برای پخش موسیقی یا گوش دادن به صدای فیلم بهره برد.

در قسمت داک کی‌برد به یک درگاه کامل اترنت (شبکه با سیم)، یک درگاه SD Card، دو درگاه USB، یک مینی VGA و یک DisplayPort دسترسی خواهید داشت.

در لبه بالای تبلت دکمه پاور و در لبه چپ، دکمه یک تکه کم و زیاد کردن حجم صدا، جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا و درگاه خروجی mini-HDMI وجود دارد. در لبه پایین نیز علاوه بر حفره‌های مربوط به اتصال داک، درگاه میکرو SD و ورودی آداپتور قابل مشاهده است.

ترنسفورمر بوکی که به دست ما رسید نمونه اولیه با صفحه کلید تایوانی است ولی نسخه نهایی که به زودی وارد بازار کشور خواهد شد از صفحه کلید فارسی بهره خواهد برد. در جعبه ترنسفورمربوک یک مبدل USB به شبکه برای استفاده در تبلت و یک مبدل mini-VGA به VGA برای انتقال تصویر به ویدیوپروژکتور و نمایشگرهای خارجی قرار داده خواهد شد.

صفحه نمایش یا تبلت

ترنسفورمربوک مجهز به یک صفحه نمایش 13.3 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080p است که بر روی آن صفحه شیشه‌ای گوریلا گلس کشیده شده تا در برابر خط و خش و ضربات احتمالی مقاوم بوده و علاوه بر آن به جلوه بیشتر صفحه این تبلت کمک کند. این صفحه نمایش تصاویر را روشن، شارپ و رنگ‌ها را زنده نمایش می‌دهد. زاویه دید آن نیز به دلیل استفاده از پنل IPS قابل قبول است و ما مشکلی را در آن احساس نکردیم.

ترنسفورمربوک ایسوس

این صفحه نمایش لمسی از لمس همزمان 10 انگشت بصورت پشتیبانی می‌کند. استفاده از ژست‌های حرکتی ویندوز 8 در این صفحه نمایش به خوبی انجام می‌شود و دستورات لمسی در آن با دقت و سرعت قابل قبولی دریافت می‌شوند.

برخی اعلام نموده بودند که این تبلت به همراه فناوری دیجیتایزر (Digitizer) برای پشتیبانی از قلم‌های دیجیتال عرضه خواهد شد، اما ترنسفورمربوک فاقد این فناوری است و اگر تمایل به طراحی و نقاشی با قلم باشید باید از قلم‌های خازنی رایج بازار که بر روی تمام تبلت‌ها کار می‌کنند، استفاده نمایید. تبلت سرفیس Pro مایکروسافت که همچون ترنسفورمر مجهز به پردازنده Core i اینتل است از فناوری دیجیتایزر پشتیبانی می‌کند و آن را برای افرادی که به نقاشی و طراحی علاقه دارند، به گزینه مناسب‌تری تبدیل می‌نماید.

در کل صفحه نمایش ترنسفورمر کیفیت مطلوبی دارد و تصاویر را با کیفیت و رنگ‌ها را زنده و جذاب نمایش می‌دهد. این صفحه نمایش زاویه دید مناسبی داشته و شدت روشنایی 350 نیت آن نیز حتی برای استفاده در نور شدید روز کاملا مناسب است. رزولوشن بالای آن، باعث می‌شود تا لذت تماشای فیلم، اجرای برنامه‌های چندرسانه‌ای و همچنین وب گردی و امور مختلف، دو چندان شود.

صفحه کلید و ترک‌پد

فاصله کلیدهای صفحه کلید ترنسفورمربوک مناسب است و از آنجایی که ضخامت این دستگاه کمی بیشتر از اولترابوک‌های رایج بازار است، ارتفاع کلیدهای آن نیز کمی بیشتر از آنها است و همین عامل باعث می‌شود تا تجربه تایپ کردن با TX300 بهتر از اولترابوک‌های دیگر باشد. البته باز هم تایپ کردن با ترنسفورمربوک با آنچه در لپ‌تاپ‌های معمولی تجربه کرده‌ایم متفاوت است و به راحتی آنها نیست. البته پس از چند روز کار کردن با آن، متوجه شدیم که پس از مدت کوتاهی می‌توان به آن عادت کرد.

Asus TranformerBook Keyboard

خوشبختانه صفحه کلید این محصول، دارای نور پس زمینه است و به همین دلیل به خوبی می‌توان از آن در محیط‌های تاریک استفاده کرد. از طریق کلیدهای ترکیبی Fn با F3 و F4 نیز می‌توان شدت روشنایی نور پس زمینه کلیدهای صفحه کلید را کم و زیاد کرد. علاوه بر این، از طریق کلیدهای ترکیبی Fn و Fها می‌توان شبکه بی‌سیم را روشن و خاموش کرد یا قابلیت‌های دیگر مانند تنظیم شدت حجم صدا یا نور پس زمینه نمایشگر را کنترل کرد. با فشار دادن دکمه Fn و Space نیز نرم افزار Power4Gear Hybrid اجرا می‌شود که از طریق آن قادر به انتخاب پروفایل‌های مختلف مصرف خواهید بود.

ایسوس یک دکمه خاص و اختصاصی را در گوشه راست صفحه کلید اضافه نموده که وظیفه اجرای نرم افزار اختصاصی ترنسفورمر را برعهده دارد. از طریق این نرم افزار دسترسی سریع به برخی از امکانات دستگاه و همچنین ابزارهای اختصاصی ایسوس میسر می‌شود.

scr transformerbook2

از طریق کلید C نیز به داشبورد مربوط به نرم افزار Asus Splendid وارد می‌شوید که به کمک آن می‌توان پروفایل‌های مربوط به تنظیمات نمایشگر را روی حالت‌های مختلف از جمله حالت Theater برای تماشای فیلم یا حالت Vivid برای پخش رنگ‌های زنده تنظیم کرد.

scr transformerbook

در قسمت پایین صفحه کلید این لپ‌تاپ یک ترک‌پد یک تکه وجود دارد. ابعاد ترک‌پد شبیه به Zenbookهای ایسوس و اغلب اولترابوک‌های بازار است که نه به اندازه ترک‌پد محصولات اپل خیلی بزرگ است و نه به کوچکی، ترک‌پد برخی از لپ‌تاپ‌های معمولی است. دکمه‌های راست و چپ ترک‌پد با سطح کلی آن یکپارچه شده‌اند و در ظاهر هیچ دکمه فیزیکی مشاهده نمی‌شود. بکار گیری دکمه‌ها به این شکل، به جلوه ظاهری دستگاه کمک می‌کند اما کار کردن با آنها کمی مشکل می‌شود.

TransformerBook TX300

نکته جالب توجه در ترک‌پد ترنسفورمربوک پشتیبانی کامل از دستوارت چندلمسی برای هدایت بهتر سیستم عامل است. مثلا اگر با دو انگشت خود بصورت عمودی یا افقی بر روی ترک‌پد بکشید، اسکورل افقی یا عمودی بر روی صفحه ایجاد می‌شود یا مثلا اگر از لبه راست یا چپ آن انگشت دست را به داخل صفحه بکشید به نوار چارم‌بار ویندوز 8 دسترسی پیدا کرده یا بین اپلیکیشن‌های در حال اجرا سویچ می‌کنید.

قدرت، بازده و عملکرد

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم ترنسفورمربوک در واقع یک اولترابوک است که به پردازنده نسل سوم اینتل (Ivy Bridge) مجهز شده است. سیستم‌عامل آن نیز ویندوز 8 بوده و به همین دلیل سرعت بوت دستگاه و تغییر وضعیت از حالت استندبای به حالت فعال در آن فوق‌العاده سریع است. ترنسفورمربوک در کمتر 17 ثانیه، بوت می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد. پردازنده Core i5، چهار گیگابایت حافظه رم، حافظه ذخیره سازی SSD در کنار HDD همگی باعث شده‌اند تا نرم افزارها به شکلی مطلوب و دوست داشتنی اجرا شوند و اجرای همزمان اپلیکیشن‌های مختلف نیز در آن به خوبی میسر گردند. به عنوان مثال ما در ترنسفورمربوک به راحتی قادر به اجرای فوتوشاپ CS5 در کنار آفیس و پخش موزیک بودیم. حتی برای آزمایش قدرت گرافیک HD 4000 این دستگاه که با پردازنده Ivy Bridge آن یکپارچه شده، بازی Call of Duty: Black Ops و همچنین Starcraft II را با جزئیات کم و در آن اجرا کردیم. اما در کل این ابزار برای اجرای بازی‌های سنگین تحت ویندوز و یا ویرایش فیلم و امور سنگینی از این دست ساخته نشده و تمرکز اصلی آن بر انجام امور روزمره و افزایش طول عمر باتری بوده است.

TransformerBook Asus

مدلی که دفتر ایسوس ایران در اختیار ما قرار داد، مجهز به پردازنده Core i5-3317U بود. این پردازنده دارای 2 هسته 1.7 گیگاهرتزی است که به کمک فناوری Turbo Boost اینتل و بصورت موقت و خودکار در صورت لزوم تا 2.6 گیگاهرتز اورکلاک می‌شود. حداکثر مصرف این پردازنده 22 نانومتری 17 وات است.

بنچمارک‌های مربوط به ترنسفورمربوک را در ادامه مشاهده و با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مقایسه کنید:

لپ تاپ

3D Mark 2006

PC Mark Vantage

PC Mark 2007

3D Mark 2011

TransformerBook TX 300 - i5

 2,081

 N/A

2,450

550

Samsung 550P5C-S02

13,038

N/A

2,239

2,359

Samsung 900X3C-A02

5,520

12,384

3,630

 543

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

10,991

3,246

Samsung 530U3C-A02

 3,815

 4,424

 1,288

Samsung 300E5Z-A01

6,073

6,636

1,788

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

ترنسفورمربوک از یک حافظه ذخیره سازی SSD با ظرفیت 128 گیگابایت و HDD با ظرفیت 512 گیگابایت در کنار هم بهره می‌برد. به این ترتیب کاربر می‌تواند از سرعت بالای حافظه SSD که در داخل تبلت قرار دارد به همراه ظرفیت بالای دیسک سخت 512 گیگابایتی که در داک فیزیکی صفحه کلید گنجانده شده بصورت همزمان استفاده نماید. بلافاصله پس از اتصال تبلت به داک صفحه کلید، داریوهای مربوط به دیسک سخت 512 گیگابایتی به MyComputer دستگاه شما اضافه شده و حافظه در دسترس قرار می‌گیرد.

بازده حافظه‌های ذخیره سازی

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات برروی حافظه HDD و SSD از نرم افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کند. براساس این آزمایشات حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در SSD ترنسفورمربوک TX300 برابر با 229.0MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 178.7MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 213.3MB/s می‌باشد. این آمار و ارقام برای دیسک سخت 512 گیگابایتی ترنسفورمربوک به ترتیب برای حداکثر، حداقل و میانگین سرعت انتقال اطلاعات عبارتند از: 113.8، 57.3 و 90.1 مگابایت در ثانیه

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

 TransformerBook TX 300

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

 177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

 332MB/s

 217MB/s

 278.4MB/s

Samsung 350U2A

 87.4MB/s

 33.2MB/s

 66.5MB/s

Asus K53V

 92Mb/s

 22MB/s

 75MB/s

Samsung 300E5Z

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

طول عمر باتری و اسپیکرها

ترنسفورمربوک دارای دو باتری یکی در داخل تبلت و یکی نیز در داک فیزیکی کی‌برد است. باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تبلت در آزمایش روتین پخش پشت سر هم ویدیو با رزولوشن 720p، توانست 3:48 ساعت دوام بیاورد. اگر تبلت به داک متصل باشد یک باتری 3120 میلی آمپر ساعتی دیگر نیز در اختیار خواهید داشت که طول عمر باتری دستگاه را در آزمایش پخش ویدیو پشت سر هم به نزدیک 6 ساعت افزایش می‌یابد. این مدت زمان برای یک اولترابوک بسیار خوب است اما برای تبلت خیلی مناسب نیست. البته در نظر داشته باشید که طول عمر باتری تبلت سرفیس Pro مایکروسافت نیز حدود 4 ساعت است.

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

 TransformerBook TX300

 3:15+1:42

 3:48+2:10

 8:00

Samsung 550P5C-S02

2:05

2:45

3:30

Samsung 900X3C-A02

 3:38

 4:19

 7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

 3:32

 4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

در دنیای واقعی و استفاده روزمره شامل وب گردی، اجرای اپلیکیشن‌های اداری مانند آفیس مایکروسافت، گوش دادن به موسیقی و از این دست موارد، ترنسفورمربوک حدود 8 ساعت دوام می‌آورد.

ترنسفورمر بوک دارای دو جفت اسپیکر در لبه‌های تبلت و دو جفت نیز در داک فیزیکی صفحه کلید است. ترکیب این اسپیکرها صدای خروجی نسبتا حجیم و واضحی را ارائه می‌کند که تقریبا در هیچ اولترابوکی تجربه نخواهید کرد.

جمع بندی

ترنسفورمربوک یکی از جذاب‌ترین ابزارهای هیبریدی بازار است. کار کردن با یک تبلت 13.3 اینچ ویندوزی حقیقتا جذاب و دوست داشتنی است، اما با وجود بکار گیری پردازنده سری U اینتل هنوز طول عمر باتری آن به عنوان یک تبلت قابل قبول نیست. البته به زودی اینتل پردازنده‌های Haswell خود را با طول عمر باتری به مراتب بالاتر وارد بازار خواهد کرد و احتمالا ایسوس نیز ترنسفورمربوک خود را به آن بروز خواهد کرد. احتمالا نسل آینده لپ‌تاپ‌ها به سمت طراحی این محصول حرکت خواهند کرد، چون با خرید این ابزار در واقع یک اولترابوک کارآمد در اختیار خواهیم داشت که هر زمان که تمایل داشته باشیم به یک تبلت دوست داشتنی بزرگ تبدیل می‌شود.

TransformerBook TX 300 جمع بندی

در نهایت ایسوس در عرضه ترنسفورمربوک تاخیر نسبتا طولانی داشت و این محصول را درست در زمانی وارد بازار جهانی کرد که فاصله زیادی تا ورود ابزارهای مبتنی بر نسل بعدی پردازنده‌های اینتل نداریم. به این ترتیب در شرایط فعلی اگر ترنسفورمربوک بخواهد فروش خوبی را تجربه کند، باید قیمت گذاری مناسبی داشته باشد. این محصول به زودی توسط شرکت آوات وارد بازار خواهد شد و پس از ورود آن قیمت این محصول را به بررسی اضافه خواهیم کرد.

نقاط قوت

  • طراحی خلاقانه و ارائه تبلت و اولترابوک در یک بسته
  • بدنه با کیفیت، خوش ساخت و از جنس آلومینیوم
  • صفحه نمایش لمسی 13.3 اینچ بسیار خوب
  • صفحه کلید راحت با ترک‌پد قابل قبول
  • باتری ثانویه در داک صفحه کلید
  • قدرت و بازده قابل قبول با سرعت بوت فوق‌العاده سریع

نقاط ضعف

  • ورود دیر هنگام با توجه به عرضه نسل بعدی پردازنده‌های اینتل (Haswell)
  • لولای اتصال تبلت به داک صفحه کلید پایدار نیست
  • وزن کلی دستگاه از اولترابوک‌های رایج بازار سنگین‌تر است
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات