فهرستی از بهترین و بدترین خریدهای یاهو!

پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
اواسط هفته شرکت یاهو اعلام کرد قصد دارد، 1.1 میلیارد دلار را برای خریداری سرویس میکرو بلاگ تامبلر هزینه کند، تا نه تنها با حفظ کاربران سنتی، بتواند کاربران جدیدی را به سوی خود جذب کند. برخی از منتقدین یاهو را سرزنش می‌کنند که هزینه‌ی زیادی را برای خریدهایی که به زعم آن‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته مصروف داشته است. در ادامه به بررسی بهترین و بدترین خریدهای یاهو! در مدت ریاست مریسا مایر خواهیم پرداخت.
تبلیغات

تحت مدیریت مریسا مایر، در این چند ماه گذشته، استارتاپ‌ها (شرکت‌های تازه‌کار) متعددی خریداری شده و به جمع سرویس‌های این سایت پر سابقه پیوسته‌اند. هدف آن‌ها ارائه سرویس‌های تازه و ایده‌های جدید به نسل تازه‌ای از کاربران اینترنتی است، تا بدین وسیله رونق یاهو! را حفظ کرده و فرصتی طلایی برای ارائه خدمات و تبلیغات اینترنتی این شرکت را فراهم آورد. بیایید به بررسی این خریدها بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را از نظر بگذرانیم:

Geocities

آن سال‌ها که ما گیک‌های جوانی بودیم، Geocities یکی از معدود سرویس‌های ارائه دهنده‌ی فضای اینترنتی رایگان بود. یاهو در سال 1999 میلادی این سرویس را خریداری و آن را ضمیمه‌ی خود کرد. مجموعه‌ای که بیشترین ترافیک سایت‌های شخص را در اینترنت آن دوران به خود اختصاص داده بود و ارزشی معادل 4 میلیارد دلار را برای یاهو به ارمغان آورد. گرچه آن‌ها در سال 2009 این سرویس را برای همیشه بستند و یکی از نوستالژی‌های دنیای اینترنت را از بین بردند.

Broadcast.com

قدری پیش از ترکیدن حباب دات کام، یاهو در سال 1999 میلادی بیش از 5 میلیارد دلار برای خریداری شرکت رادیوی اینترنتی پرداخت کرد. در حالی که این خرید برای کارآفرینی چون مارک کوبان و شرکت Broadcast. موفقی بی چون و چرایی محسوب می‌شد، منتقدین، این معامله‌ی پرهزینه را از آنجا که نتوانست سرمایه‌گذاری اولیه‌ی خود را بازگرداند، شکست بزرگی به حساب آوردند.

Flickr

شبکه‌ی اشتراک‌گذاری عکس فلیکر، در سال 2005 به مجموعه‌های اقماری یاهو پیوست. مایر از چند ماه پیش تاکنون با هوشمندی به ارتقای کیفی این سرویس همت گمارد و همان‌طور که چند روز پیش در زومیت خواندید، فلیکر با ارائه یک ترا بایت گنجایش، انقلابی در این حوزه ایجاد کرد. گفتنی است علی‌رغم عدم افشای جزئیات اولیه خرید فلیکر، متخصصان در آن زمان پیش‌بینی کرده بودند که این سرویس با هزینه‌ای بالغ بر 35 میلیون دلار به یاهو پیوسته است.

Alibaba Group

یاهو در سال 2005، با پرداخت هزینه‌ای یک میلیارد دلاری، 10 درصد از گروه سایت‌های علی بابا، یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های تجارت الکترونیکی چین را خریداری کرد. علی بابا یکی از پرسودترین خریدهای یاهو به شمار می‌رود. یاهو در حال حاضر 24 درصد از این کمپانی را در اختیار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند این خرید می‌تواند تا 100 میلیارد دلار ارزشمند باشد.

Right Media

این سایت تبادل آگهی در سال 2007 به مجموعه‌ی دارایی‌های یاهو پیوست. تحلیلگران معتقدند یاهو به دنبال فروش این سایت به ارزش 850 میلیون دلار است؛ گرچه مایر ظاهراً اعلام کرده Right Media فروشی نیست!

Summly, Jybe, OnTheAir و دیگران

در ماه مارس، یاهو شرکت Summly را که در زمینه‌ی ارائه اخبار بر بستر تلفن‌های همراه کار می‌کرد خریداری کرد. این شرکت توسط کارآفرینی 17 ساله در سال 2011 تاسیس شده بود و ابزارهای موبایلی را ارائه می‌نمود. توجه بیش از اندازه‌ی رسانه‌ها بر این خرید و انتقادات آن‌ها موجب شد تا ارزشمندی این خرید بارها مورد تشکیک واقع شود. گرچه جزئیات این خریداری هرگز منتشر نشد، اما یکی از وبلاگ‌های فناوری گزارش کرد که یاهو در حدود 30 میلیون دلار در این فقره هزینه کرده است. حالا، برنامه‌ی موبایلی یاهو قابلیت‌های مهمی از جمله ارائه آخرین اخبار را دارد.

امسال، یاهو سرویس ویدئویی آن‌لاین OnTheAir رانیز خریداری کرد که پیش‌تر توسط یکی از کارکنان گوگل و اپل نوشته شده بود. آن‌ها همچنین Jybe که یک سرویس پیشنهادات موبایلی بود را نیز از آن خود کردند.

Dailymotion

در اوایل ماه مه، یاهو کوشید 75 درصد از سهام سرویس اشتراک‌گذاری ویدئویی Dailymotion را که مالک آن شرکت Télécom فرانسه است خریداری نماید؛ که البته مورد مخالفت مقامات فرانسوی قرار گرفت و آن‌ها ابراز داشتند مایلند این سرویس را تماماً فرانسوی نگه دارند.

Tumblr

یاهو در تازه‌ترین خرید خود، سرویس تامبلر را که از محبوب‌ترین محافل اینترنتی برای تولید نسل دوم محتوای اجتماعی است را به قیمت 1.1 میلیارد دلار خریداری نموده تا بتواند در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی نیز حضور یابد و از منافع بلند مدت آن بهره ببرد.

نظر شما درباره‌ی این خریدها چیست؟ موارد مثبت و منفی این فهرست از منظر شما کدام است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات