دختر نوجوان وسیله‌ای اختراع کرد که تلفن را در کم‌تر از 1 دقیقه شارژ می‌کند

پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
ایشا کاره (Eesha Khare) دانش‌آموز دبیرستان لینبروک در کالیفرنیا برای اختراع بسیار جالب توجه خود جایزه‌ی دانشمندان جوان را در نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی اینتل دریافت کرد. این دختر 18 ساله یک ابرخازن برای تلفن همراه اختراع کرده است و دلیل این همه سروصدا نیز، هدفگیری یکی از مشکلات جهانی است - شارژ باتری تلفن همراه.
تبلیغات

اختراع این دختر یک وسیله‌ی ذخیره‌ی انرژی بسیار کوچک است که به راحتی داخل یک تلفن همراه جا می‌گیرد و می‌تواند در ظرف کم‌تر از 1 دقیقه باتری را کاملاً شارژ کند و این کار را بدون تأثیر مخرب بر طول عمر باتری انجام می‌دهد. در واقع طبق گفته‌ی این مخترع جوان، طول عمر باتری افزایش نیز می‌یابد.

چرخه عمر باتری‌های کنونی حدود 1،000 مرتبه پر و خالی شدن است، ولی با اختراع خانم کاره، این چرخه به 10،000 مرتبه افزایش می‌یابد. اگر تا به حال باتری گوشی شما باد کرده و از قابش بیرون زده و یا به هیچ وجه شارژ نگه نمی‌دارد، این برایتان خبر خوبی محسوب می‌شود زیرا دیگر نیازی به خرید باتری جایگزین نیست. این اختراع نه تنها جیب شما را خالی نمی‌کند، بلکه منابع طبیعت را نیز کم‌تر به هدر می‌دهد زیرا طول عمر بیشتر باتری به معنای زباله‌ی سمی کم‌تر است.

اما بیشترین سر وصدا مربوط به سرعت این اختراع است. این دستگاه ظرف 20 الی 30 ثانیه باتری را کاملاً شارژ می‌کند.

چه چیزی او را به سمت این شاخه از فناوری کشاند؟ برای این مخترع جوان، پاسخ در کشف راه‌حلی عملی بود. او به خبرنگاه ما گفت:

شارژ باتری گوشی من همیشه زود تمام می‌شود.

کاره برای اختراعش 50،000 دلار دریافت کرد. جایزه‌ی اول این مسابقه –The Gordon Moore Award - نصیب نوجوان 19 ساله‌ای به نام یونات بودیستیانو (Ionut Budisteanu) اهل کشور رومانی برای خلق خودروی کم‌هزینه‌ی بدون راننده شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات