خیز بلند فناوری کوانتوم دات به سوی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها

پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
درست زمانی که تصور می‌کنیم دیگر هیچ فناوری تازه‌ و بهتری برای نمایشگرها وجود ندارد، کوانتوم دات از راه می‌رسد، و نه تنها صفحات نمایش را با رنگ‌های قابل نمایش بیشتری الوان می‌کند، بلکه با مصرف بهینه‌ی انرژی، مشتریان را به مهاجرت به فناوری کم مصرف جدید ترغیب خواهد کرد. در این مقاله شما را با گام بعدی در تولید نمایشگرهایی بهینه آشنا خواهیم کرد؛ همچون همیشه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

البته فکر نکنید که این فناوری در حد تصورات اولیه یا طرح‌های روی کاغذ است، چرا که شرکت‌هایی نظیر Nanosys و 3M از مراحل آزمایشی اولیه گذر کرده‌اند و با ساخت نمونه‌های اولیه، خود را برای ارائه‌ی آن بر بستر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها آماده کرده‌اند.

این دو شرکت در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود ابراز کرده‌اند که تا پایان سه ماهه‌ی دوم سال جاری نمونه‌هایی از ابزارهایی با این فناوری تولید خواهند کرد. بدین ترتیب شرکت‌های علاقه‌مند به استفاده از فناوری کوانتوم دات، می‌توانند تا چند هفته‌ی آینده با اعلام آمادگی، خود را برای بهره از این قابلیت نمایشی فوق‌العاده محیا کنند.

اما کوانتوم دات به چه معنی است؟ این فناوری از نانو ذرات انتقال دهنده‌ برای جابه‌جایی نور بهره می‌برد. این ذرات آنقدر کوچک هستند که قطر هر یک از این نانو ذرات تنها 2 تا 10 نانومتر ارزیابی می‌شود؛ که معادل با حضور 50 اتم در کنار هم یا ده هزار مرتبه نازک‌تر از یک رشته موی انسان است.

یکی دیگر از خصوصیات عجیب و غریب این ذرات کوچک و ظریف، آن است که می‌توان حرکات آن‌ها را با دقت بسیار بالایی کنترل نمود، و همان‌طور که ابعاد و اندازه‌شان تغییر می‌کند، طول موج ساتع شده از آن‌ها نیز متغیر خواهد بود. این موضوع بدان معنی است که پیکسل‌های تشکیل‌دهنده‌ی تصویر باز هم کوچک‌تر از قبل شده و تصاویر با کیفیت‌تر و رنگارنگ‌تری را ارائه می‌نماید.

شرکت 3M در این باره ابراز می‌دارد که چنین صفحات نمایش جدیدی می‌توانند به کاهش هر چه بیشتر انرژی مصرفی و وزن دستگاه منجر شده و در عین حال وضوح بالاتری را ارائه می‌نمایند. در واقع میلیاردها ذره‌ی بسیار ریز را می‌توان در فیلم (نوار) مخصوصی سوار کرده و در زمینه‌ی صفحات نمایش LCD کار گذاشت، تا نتیجه‌ی کار محصولی بهینه‌تر و با کیفیت‌تر از LEDهای امروزی باشد.

از همه جالب‌تر اینکه، به دلیل قرارگیری این فیلم در پشت صفحه‌ی LCD، می‌توان بدون نیاز به تغییر فناوری‌های تولید، محصولات جدید را بهینه‌تر از قبل کرد. به نظر شما روند پیشرفت و تکوین فناوری‌های نمایش به کجا خواهد رسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات