کینکت در ایکس باکس وان به حریم شخصی شما احترام می‌گذارد

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
همان‌طور که می‌دانید دیشب کنسول بازی جدید مایکروسافت رونمایی شد که ایکس باکس وان نام دارد. کینکت، حسگر محبوب مایکروسافت نیز بخش لاینفک این کنسول جدید است. مایکروسافت ایکس باکس وان را طوری برنامه‌ریزی کرده تا دائما محیط اطراف را تحت نظر داشته باشد؛ چه صوتی و چه تصویری و این کار توسط کینکت انجام می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که این عمل، حریم شخصی کاربر را نقض نمی‌کند؟ آیا گوش فرا دادن به تمامی مکالمات و ضبط لحظه لحظه تصاویر در اتاق نشیمن به نوعی جاسوسی تلقی نمی‌شود؟ اما گویا کینکت جدید قابلیتی دارد که هر‌گاه خواستید آن در جریان تمامی اوضاع نباشد، بلافاصله خاموشش کنید و از دسترس خارجش کنید. با زومیت در ادامه همراه باشید.
تبلیغات

ایکس باکس وان همیشه به شما گوش می‌دهد. فقط کافی‌است بگویید XBOX On تا دستگاه روشن شده و آماده به کار شود. اما این عمل ممکن است برای بسیاری از کاربران غیر قابل قبول باشد و اینگونه تصور شود که این دستگاه جذاب در حال جاسوسی اطلاعات است و به نوعی حریم خصوصی کاربر را می‌شکند زیرا با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که ایکس باکس وان دائما در حال شنیدن است و تمامی مکالمات ما را شنود می‌کند اما مایکروسافت در اقدامی تازه خیال بازی خورهای خواهان حفظ حریم خصوصی را راحت کرده و بیان داشته که:

کینکت یک جاسوس نیست و در هر زمان و هر حالتی سعی ندارد تا این عمل را انجام دهد.

مایکروسافت تضمین کرده که حالتی را در کینکت قرار داده تا بتوان ازطریق آن به‌طور کامل کینکت را خاموش کرد و کینکت هم در این شرایط تحت هیچ حالتی کار نمی‌کند؛ حتی به‌صورت مخفیانه. همان‌طور که می‌دانید بعضی از سرویس‌های مشابه شرکت‌های رقیب در همه حالات کلیه اعمال شما را تحت نظر دارند؛ حتی اگر شما آن‌ها را غیرفعال کرده باشید و از این طریق اطلاعات ارزشمند شما را به تاراج می‌برند اما ایکس باکس وان اینگونه نیست.

kinect-skeletal-580x374

آنگونه که مطرح شد قرار است کینکت به‌صورت یک استاندارد در داخل پلتفرم ایکس باکس وان قرار بگیرد و به‌صورت یکپارچه با آن کار کند. این حسگر جالب می‌تواند تمامی حرکات شما را ازطریق حسگر مادون قرمز و سیستم دوربین استریو با دقت بالا تشخیص داده اما انگار نسخه جدید از کینکت ویژگی‌های بیشتری دارد که کاربر را مجذوب خود می‌کند. تشخیص حرکت و رفتار در این نسخه قوی‌تر شده و به‌نظر می‌رسد که دیگر هیچ حرکتی نیست که کینکت نتواند آن‌را تشخیص دهد. مایکروسافت پا را از این فراتر گذاشته و با استفاده از حسگر مادون قرمز موجود در کینکت می‌تواند ضربان قلب کاربر را نیز به خوبی تشخیص دهد و این عمل را بدون نیاز به هیچ قطعه فیزیکی اضافه انجام می‌دهد.

«Jeff Henshaw» مدیر برنامه‌های گروه سازنده ایکس باکس در مایکروسافت می‌گوید:

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که کینکت را جزو جدا نشدنی از حرکات و تمرینات ورزشی در میان خانواده می‌کند؛ اما ما نیز می‌دانیم که همه انسان‌ها در بعضی از مواقع در شرایطی قرار می‌گیرند که شاید دوست نداشته باشند کسی کار‌ها و صحبت‌های آنان را زیر نظر بگیرد و ما به خوبی این موضوع را درک کرده‌ایم و به حریم خصوصی کاربران احترام میگذاریم.

چیزی که در مورد ایکس باکس وان مطرح است این است که این کنسول جدید دیگر تنها یک کنسول بازی نیست و مایکروسافت سعی کرده آن را بخشی از خانواده ما بکند و علاوه بر کارایی بالا سعی دارد با استفاده از کینکت، این موجود را هوشمندتر نیز بکند. موجودی که گوش به فرمان شما است و تمام تلاش خود را به خدمت می‌گیرد تا شما راحت باشید و با آن احساس راحتی بکنید.

نظر شما راجع به این اقدام مایکروسافت چیست؟ آیا کینکت واقعا خاموش می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات