‫جزر و مد در اچ تی سی‬‎

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
طبق خبرهای واصله مطلع شدیم که مدیر ارشد محصولات HTC، کوجی کودرا (Kouji Kodera) هفته‌ی گذشته این شرکت را ترک نموده است. کودرا مسئول استراتژی کلی HTC بود و خروج او در گیر و دار معرفی جهانی گوشی HTC One - محصولی که ممکن است یک موفقیت یا شکست عظیم را برای شرکت به همراه داشته باشد- بسیار قابل تأمل است.
تبلیغات

موضوع فقط خروج کودرا نیست. در طی سه ماهه‌ی گذشته، اچ‌تی‌سی تعدادی از کارکنانش را با سرعتی عجیب از دست داده است. مهم‌ترین این افراد جیسون گوردون (Jason Gordon) نایب رئیس ارتباطات بین‌الملل بود. دیگر عازمین نیز شامل مدیر بازاریابی خرد جهانی- ربکا رولند (Rebecca Rowland)، مدیر بازاریابی دیجیتال- جان استارک‌ودر(John Starkweather) و مدیر استراتژی محصولات- اریک لین (Eric Lin) می‌شوند.

البته هیچ شرکتی دست به سرقت نخبگان دفتر آمریکای شمالی اچ‌تی‌سی- مستقر در شهر سیاتل- نزده است. استارک‌ودر به شرکت AT&T نقل مکان کرده است و لین و رولند هر دو به مایکروسافت ملحق شده‌اند (گوردون نیز هنوز حرکت بعدی‌اش را مشخص نکرده است). پس چرا همه‌ با سرعت به دنبال در خروج می‌گردند؟

به نقل از یک منبع:

در حال حاضر هر کسی که این شرکت را در سیاتل بشناسد، حاضر نیست برای آن‌ها کار کند. آن‌ها مانند 2 سال پیش T-Mobile هستند.

این سخنان اشاره به وضعیت بسیار نابسامان تی‌موبایل دارد که مشترکینش را به ستوه آورده بود و AT&T سعی در خرید تی‌موبایل کرد که البته موفق نیز نشد. «آن‌ها در حال سقوط آزاد هستند.»

خطاب به همه‌ی دوستانم که هنوز در اچ‌تی‌سی هستند: بیایید بیرون، همین الان. کار سختی است ولی بسیار راضی‌تر خواهید بود، قسم می‌خورم . اریک لین – 20 مه 2013

این که اچ‌تی‌سی روزهای بهتری داشته‌ است بر هیچ کس پوشیده نیست. گوشی One X در سال گذشته و گوشی One در سال جاری تلاش‌های ناموفق این شرکت برای بالا بردن درآمد شرکت در مقابل غول سامسونگ بود که بیشتر سهم بازار اندروید را تسخیر کرده است. عزیمت‌ افراد مهم اچ‌تی‌سی بر رتبه‌ی این شرکت در بازار تأثیر مستقیم گذاشت. این در حالی است که گرو‌ه‌ سخت‌افزار – به رهبری اسکات کرویل (Scott Croyle ) در سانفرانسیسکو و گروه نرم‌افزار- به رهبری درو بمفورد (Drew Bamford) در سیاتل همچنان همکاری خود را با شرکت ادامه می‌دهند. منابع مشخصاً اظهار می‌کنند که ممکن است، مدیر ارشد بازاریابی، بن هو (Ben Ho) که اواخر پارسال از شرکت مخابراتی FarEasTone به اچ‌تی‌سی وارد شد، مسبب بخشی از این انقلاب باشد زیرا که مقداری از برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌ها را از سیاتل به دفتر مرکزی اچ‌تی‌سی در تایپه انتقال داده است.

 آن‌ها در حال سقوط آزاد هستند

روحیه‌ی اچ‌تی‌سی با First، "گوشی فیس‌بوک" که مفتخرانه در همایش ماه آوریل این شبکه‌ی اجتماعی معرفی شد، حتی پایین‌تر هم آمده است. بر اساس گزارش افراد مطلع، فیس‌بوک در ابتدا قصد داشت که نسخه‌ی قابل دانلود Facebook Home را با تأخیری قابل توجه ارائه کند تا First مدتی به صورت اختصاصی در بازار فعالیت کند. اما در عوض فیس‌بوک برنامه را تغییر داد و در همان هفته‌ی معرفی First، نسخه‌ی قابل دانلود Home را در گوگل پلی ارائه کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که از آن زمان، گوشی First با فروش بسیار ضعیف، شانه‌ به شانه‌ مرگ قدم بر می‌دارد و این شایعه‌ها پس از افت قیمت آن از 99 دلار به تنها 99 سنت در قراردادها، تأیید شد. به گفته‌ی یکی از منابع، این گوشی "یک افتضاح" است.

و تازه پیتر چو (Peter Chou)- یکی از مؤسس‌ها و مدیر ارشد اجرایی سابقه‌دار شرکت- نیز هست.

بسیاری از انگشت‌ها به سمت چو – که قول داده در صورت عدم موفقیت فروش گوشی پرچم‌دار One استعفاء دهد- نشانه رفته است که در عوض برنامه‌ریزی بلندمدت، تصمیم‌های آنی می‌گیرد. گفته می‌شود که کارکنان اچ‌تی‌سی ماه‌ها پیش از معرفی One، چو را از تأخیرهای احتمالی در تولید و عرضه‌ی این گوشی آگاه کرده بودند ولی چو تصمیم به ادامه‌ی مسیر گرفت. و صد البته که One پس از آغاز فروش با مشکلات کمبود موجودی مواجه شد. این مسأله علی‌الخصوص در مورد رنگ سیاه آن که بر خلاف رنگ‌های سفید و نقره‌ای دارای پرداخت انودیزه است، مشهود بود.

HTC First

این کاستی‌ها در زمانی بحرانی پیش آمدند- زمانی که سامسونگ برگ برنده‌ی خود،گوشی Galaxy S4 را روانه‌ی بازار جهانی کرد. نکته‌ای که همه متفق‌القول به آن معتقدند، تسلط بی‌رحمانه‌ی سامسونگ بر بازار است. تولید صفحه‌ی نمایش و پردازشگر توسط خود این کمپانی عظیم به همراه زرادخانه‌ی قدرتمند بازاریابی‌اش، رقابت در بازار اندروید را بی‌نهایت دشوار کرده است. حتی این مسأله که تقریباً همه‌ی متخصصین، One زیبا را ستایش کرده و بدنه‌ی پلاستیکی و طراحی بدون خلاقیت- و حتی لوس- S4 را مورد انتقاد قرار دادند نیز بی‌تأثیر بود.

بر اساس گزارش‌ها، One شروع کندی داشت، البته تا حدی به دلیل کمبود موجودی، ولی در حال اوج گرفتن است. اما در هر صورت این روند در مقابل فروش 10 میلیون دستگاه S4 ظرف 1 ماه، ناچیز است.

اتفاق بعدی برای اچ‌تی‌سی چیست؟ شاید ادامه‌ی تحول در رده‌های بالای شرکت، که حتی ممکن است در صورت عدم موفقیت One و خلف وعده نکردن آقای چو، به بالاترین رده‌ها نیز برسد. در عین حال، شرکت از سه جهت مورد تهدید است: تمرکز مایکروسافت بر روی نوکیا؛ تمرکز فیس‌بوک بر افزایش هرچه بیشتر فروش Home؛ و تمرکز سامسونگ بر تسلط بر تمامی بازار اندروید.

اچ‌تی‌سی یکی از دوست داشتنی‌ترین کمپانی‌های دنیای موبایل است اما متاسفانه حال و روز خوشی ندارد و آینده مبهی برای آن پیش‌بینی می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟ آیا HTC مجددا می‌تواند به روزهای اوج خود باز گردد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات