آینده دنیای اینترنت و ابزارهای متصل، به کجا ختم می‌شود

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
تا سال 2015، شش میلیارد ابزار به اینترنت متصل خواهند شد. شاید تصورش برایتان دشوار باشد و بیشتر شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی هالیوودی به نظر برسد، اما این شش میلیارد «وسیله» می‌توانند نه تنها با یکدیگر در ارتباط باشند، بلکه رفتار کاربران را رصد کرده و یاد بگیرند!
تبلیغات

گستره‌ی اینترنت مدتی است که از رایانه‌های صرف فراتر رفته و به سایر ابزارها نیز تصری پیدا کرده است؛ و بدین ترتیب در خواهیم یافت که چطور «ابزار»های روزمره و بی‌جان با اتصال به این شبکه، روحی در وجودشان دمیده شده و زنده می‌شوند. این تصور دیرزمانی نیست که شکل گرفته، در سال 1999 عبارتی با این مضمون برای نخستین مرتبه به کار گرفته شد، ولی حالا می‌توانیم معنای حقیقی آن را دریابیم؛ پس این موضوع دیگر مطلبی علمی-تخیلی نیست بلکه واقعیتی انکارناپذیر است. برای نمونه اگر دست‌بند تناسب اندام Nike داشته باشید، آنگاه شما نیز «ابزاری» دارید که به اینترنت متصل می‌شود.

حتی فناوری‌هایی که روزی تنها برای استفاده‌های محدود و خارج از شبکه ابداع شده بودند نیز در حال حاضر خود را در اینترنت می‌بینند. برای نمونه برچسب (تگ)‌های RFID که روزگاری تنها برای انبارگردانی بهتر و کنترل ساده‌تر انبار به کار گرفته می‌شدند، از قبل فناوری‌هایی نظیر Arduini خود را در سطح عملیاتی بالاتری می‌بینند. حال که از این شبکه‌ی «ابزارها» به شگفت آمده‌اید لازم است نحوه‌ی کارکردشان را نیز بررسی کنیم.

برقراری ارتباط با اشیاء

شبکه‌ی به هم تنیده‌ی «ابزارها» ارتباط مستقیمی با بستر اینترنت و قابلیت‌های ارتباطی ابزارها با یکدیگر دارد؛ و زمانی که اطلاعات از سوی شما به ابزار منتقل می‌شود، در واقع ساده‌ترین شکل ممکن ارتباطی بین ما و آن‌ها محقق شده و این اشیاء می‌توانند از چنین زیرساختی بهره بایسته و شایسته را ببرند.

برای نمونه سامانه‌ی کنترل گرمایش ساختمانی Nest را در نظر بگیرید. این ابزار نه تنها می‌تواند به طور خودکار دمای خانه را در زمان‌هایی که شما نیستید کم کرده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای نماید، بلکه اگر از طریق شبکه‌ی اینترنت دستوراتی را برایش ارسال کنید که برفرض امشب جایی میهمان هستید و نیازی به گرمایش ساختمان نیست، این سامانه حرف شما را گوش خواهد کرد. بدین ترتیب این «ابزار» از شما می‌آموزد که چطور بهترین خدمات ممکن را ارائه نماید.

همچنین این «ابزار»ها به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که می‌توانند نسبت به رفتارهای خودکار از خود واکنش نشان دهند. پس می‌توانند در گذر زمان و بدون نیاز به مراقبت شما موارد مورد نیاز را بیاموزند. برای نمونه به تازگی توئیتر قابلیت تازه‌ای به نام «توئیت‌های کنترل شده» را ارائه نموده است که بیش از آنکه بتوان رفتارهای آن را مبتنی بر دستورات از پیش تعیین شده دانست، می‌توان ابراز داشت که کارکرد آن درست مانند همین ابزارهایی که هوش مصنوعی دارند و با توجه به موقعیت تصمیم گیری‌های متفاوتی انجام می‌دهند.

ابزارهایی که با هم در ارتباط هستند

موضوعی که به تدریج همه‌گیر می‌شود آن است که ابزارها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و دیگر منتظر ما نمی‌مانند تا دستورات را از طریق شبکه به آن‌ها اعلام نماییم. برای نمونه، برنامه‌ی هوشمندانه‌ای در این ارتباط Good Night Lamp است؛ که شبکه‌ای از لامپ‌های به هم تنیده می‌باشد پس زمانی که لامپ اصلی را خاموش می‌کنید، تمامی آن‌ها نیز یک به یک خاموش می‌شوند. چنین ابزاری برای پدر و مادرهایی که آخر شب خسته و کوفته بیهوش می‌شوند بسیار خوب است، چرا که می‌توان از حجم کار اضافی آن‌ها کاسته و در عین حال صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بالطبع کاهش هزینه‌های خانوار را در پی داشته باشد.

goodnight-lamp

بر فراز ابرها

گرچه پیش‌تر نیاز به شبکه‌های فیزیکی بود، امروزه سرویس‌های ابری (کلاد) چنین ملزومه‌ای را کان‌لم‌یکن کرده و سهولت استفاده و ارتباطی بی‌دردسرتر را برای آدمی و «ابزار»های داستان ما به همراه داشته‌اند. و امروزه تولیدکنندگان سنتی از این مهم برای تسریع در خدمات رسانی بهره می‌برند. برای نمونه شرکت صنعتی بوش، موفق به طراحی و تولید دوربین امنیتی مبتنی بر آی‌پی شده است که می‌توان در خانه و محل کار استفاده کرد، و از هر کجا تنها به وسیله‌ی برنامه مخصوص گوشی آیفون و شبکه اینترنت به سامانه‌ی امنیتی خود متصل شده و آن را کنترل نمود.

شرکت بوش تنها تولید کننده‌ای نیست که از اینترنت «ابزار» بهره می‌برد. به تازگی شرکت بلکین نیز ابزارهایی برای کنترل مصرف آب و برق خانگی و صنعتی ابداع کرده است.

bsch

دستگاه کنترل مصرف آب بلکین را می‌توان به سادگی در زیر سینک آشپزخانه کار گذاشت، سپس این سامانه به کمک لرزش‌های خفیفی که در لوله‌ی آب به وجود می‌آید شما را به کمک اتصالات ابری، از مصرف این ماده‌ی حیاتی با خبر می‌کند. در حقیقت الگوریتم‌هایی برای ارزیابی داده‌ها و انتقال پیام در این سامانه تعبیه شده است. سامانه‌ی دیگر این شرکت نیز می‌تواند با ره‌گیری ارتعاشات مصرف برق، تصویر کاملی از میزان مصرف کاربر را ارائه نماید.

بدنه‌ی شبکه‌ی اینترنت «ابزارها»

علاوه بر کاربردهای گوناگونی که ابزارهای متصل به اینترنت دارند، امروزه شاهد هستیم که این گجت‌ها به سمت و سوی ما در حرکت هستند. برای نمونه همین گجت‌های تناسب اندام یا انواع دست بند و ساعت‌های مدرن، که در همه حال مراقب شما هستند و رفتارهای‌تان را ره‌گیری می‌کنند؛ تنها کافی است آن را به دستتان وصل کنید تا مجموعه‌ی کاملی از اطلاعات شخصی در اختیارتان قرار گیرد. حال، شرکت Nike به دنبال عرضه‌ی دستبند‌های جدیدی است که دارای اتصالات بلوتوث 4.0 بوده و هوشمندتر شده اند. بدین ترتیب برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از API مربوطه، برنامه‌ها و بازی‌هایی را برای این دستگاه بنویسند.

شاید بتوان گفت که به تدریج بدن ما به یک API حقیقی بدل شده است و کد نویسان می‌توانند با استفاده از ابزارهایی، روند ورزشی و سلامت ما را ره‌گیری و بررسی کنند. پس می‌توان گفت که به هم پیوستگی ابزارها، ما را و تجهیزات متصل به ما را در اینترنت قرارداد است و آن‌ها می‌توانند به طور خودکار حرکات جسمی ما را رصد کنند. شاید به زودی این ابزارها بتوانند علائم حیاتی ما را نیز بررسی کرده و در مواقع بروز مخاطرات، با اورژانس تماس خودکاری بگیرند یا پزشک معالج را از ماجرا با خبر کنند.

حالا که به شبکه‌ی اینترنت «ابزارها» خو گرفته‌اید، خود را برای شبکه‌ی اینترنتی ابزارهای داخلی بدن نیز آماده نمایید. نیمه‌هادی‌هایی که در زیر پوست یا در بدن قرار می‌گیرند از این دسته‌اند. شاید هم روزی داستان 1984 به واقعیت بدل شود و برادر بزرگ‌تری که همه‌ی جنبه‌های زندگی ما را نظاره‌گر است، همیشه ناظر ما باشد و حتی خواب و رویا و تفکرات ما را نیز از دوردست‌ها بخواند و ببیند و به ما نهیب بزند، «مراقب رفتارت باش»!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات