بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۳
مطالعه 18 دقیقه
اپتیموس جی، جاده را برای پیشرفت ال‌جی در دنیای تلفن‌های هوشمند هموار کرد. این کمپانی کره‌ای، تمام تلاش خود را بکار گرفت، تا محصولی در خور توجه را ارائه کند و ماحصل آن نیز Optimus G است.
تبلیغات

اپتیموس جی (Optimus G) که به تازگی وارد بازار کشور شده و ما قصد داریم آن را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم. این تلفن مجهز به سخت‌افزار بروز و قدرتمندی است و از نرم‌افزارهای جدید و اختصاصی ال‌جی نیز بهره می‌برد. پس اگر مشتاق هستید تا با تلفن خوش ساخت ال‌جی بیشتر آشنا شده و از نقاط قوت و ضعف آن آگاه شوید، در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.

ال‌جی پس از همکاری با گوگل و ارائه تلفن نکسوس 4 که پیش‌تر بررسی آن را در زومیت خواندید، توانست حضور قدرتمندتری را در دنیای تلفن‌های هوشمند تجربه کند و خود را به‌عنوان یکی از برند‌های برتر اندرویدی مطرح کند. نکسوس 4 یک تجربه کاملاً موفق برای ال‌جی به شمار می‌رود که موجب کسب درآمد قابل قبولی برای کره‌‌ای‌ها شد و به نوعی چرخ کارخانه‌های تولید تلفن هوشمند این شرکت را به راه انداخت. تلفن Optimus G نیز از نظر طراحی کلی، شبیه به نکسوس 4 است. این دو محصول از جنبه‌های مختلف سخت‌افزاری، شباهت‌هایی به یکدیگر دارند که در ادامه با آن‌ها نیز بیشتر آشنا خواهید شد.

اپتیموس جی اولین تلفن دنیا بود که به پردازنده سریع و بهینه Snapdragon S4 Pro کوالکام تجهیز شد؛ پردازنده 4 هسته‌ای Krait که با گرافیک Adreno 320 یکپارچه شده تا از نظر قدرت و بازده، خیال مصرف‌کننده را راحت کند. اما ال‌جی برای بخش‌های دیگر سخت‌افزاری نیز کم نگذاشته است و از یک صفحه‌نمایش با کیفیت و از نوع IPS LCD و دوربین 13 مگاپیکسل در این تلفن بهره برده است.

طراحی و ظاهر

طراحی زیبا، بدنه شیشه‌ای بادوام و ارگونومی مناسب

اپتیموس جی از طراحی نسبتاً مسطح با لبه‌های نیمه منحنی برخوردار است؛ طراحی که پیش‌تر در 4X HD این شرکت نیز شاهد آن بوده‌ایم. از نظر ظاهری، این تلفن ساده و بسیار شیک است و بدنه یکپارچه، براق و تماما شیشه‌ای آن، به جذابیت بیشتر این تلفن افزوده است. در قسمت پشت دستگاه، یک الگو نقطه نقطه خاص وجود دارد که پیش‌تر در نکسوس 4 نیز شاهد آن بوده‌ایم. این طرح در زوایای مختلف متفاوت به‌نظر می‌رسد و باعث شده علاوه بر ایجاد جذابیت بیشتر در دستگاه، از یکنواختی بدنه آن نیز کاسته شود. استفاده از بدنه شیشه‌ای که ابتدا توسط اپل و در آیفون 4 آغاز شد، علاوه بر افزایش مقاومت و دوام دستگاه، باعث القاء حس خوب در کاربر می‌شود . دو نوار فلزی براق به رنگ روشن نیز در لبه بالایی دور تا دور تلفن و یکی نیز در میانه لبه دستگاه اضافه شده تا تلفن از حالت مشکی یک دست خارج شود و جلوه زیباتری به خود بگیرد. وقتی اپتیموس جی را در دست می‌گیرید، حس یک کالای بادوام و رده‌بالا به انسان منتقل می‌شود.

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی
بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

قسمت جلوی دستگاه به‌طور کامل با صفحه شیشه‌ای گوریلا گلکس 2 پوشیده شده و هیچ‌گونه دکمه فیزیکی در این قسمت مشاهده نمی‌شود. در بالای نمایشگر و زیر پوشش گوریلا گلاس، لوگوی ال‌جی به رنگ طوسی و در سمت راست آن سنسورها، دوربین جلو و یک چراغ LED چشمک زن وجود دارد که وظیفه اطلاع‌رسانی کاربر از موارد مختلف، از جمله پیامک خوانده نشده، تماس از دست رفته، شارژ کم باتری و غیره را برعهده دارد. در پایین صفحه‌نمایش نیز سه دکمه لمسی پیش‌فرض اندروید قرار دارند. این دکمه‌ها درواقع بخشی از صفحه‌نمایش به حساب نمی‌آیند و مستقل از صفحه هستند؛ اما ازآنجاکه به‌همراه صفحه‌نمایش، زیر پوشش محافظ قرار گرفته‌اند، طراحی ظاهری تلفن را حفظ کرده‌اند.

صفحه‌نمایش در حالت خاموش، به رنگ مشکی است تا باعث شود حتی در این حالت نیز یکپارچگی و جلوه ظاهری تلفن حفظ شود. صفحه شیشه‌ای استفاده شده در پشت و قسمت جلوی دستگاه به شکلی است که برخلاف اکسپریا Z سونی، اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند و گرد و غبار را نیز به خود جذب نمی‌کند تا لازم نباشد، مدام در حال تمیز کردن گوشی خود باشید. تنها بخشی از دستگاه که باعث بهم زدن یکپارچگی بدنه شده، لنز دوربین 13 مگاپیکسلی است که به دلیل ضخامت بیشتر از بدنه 8.5 میلی‌متری کمی از آن به بیرون زده است. این روشی است که تقریباً اکثر تلفن‌های باریک امروزی از آن استفاده می‌کنند تا حسگر بزرگ را در دل بدنه باریک جای دهند. لنز دوربین در قسمت پشت دستگاه و به شکل مربع شکل طراحی شده تا با بدنه چهار گوش تلفن همخوانی داشته باشد. در زیر آن نیز فلش LED جای داده شده است. لوگوی ال‌جی نیز در میانه پشت دستگاه هک شده و در گوشه راست نیز دریچه اسپیکر تلفن قرار داده شده است.

مشخصات فنی و قیمت اپتیموس جی ال‌جی

  • صفحه‌نمایش: 4.7 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 768 در 1280، تراکم 318 پیکسل در اینچ به‌همراه محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس 2
  • پردازنده: کوالکام MDM9615/APQ8064 با 4 هسته 1.5 گیگاهرتز از نوع Krait به‌همراه گرافیک Adreno 320
  • دوربین: 13 مگاپیکسل با فلش LED، فوکوس خودکار، HDR، پانوراما، تشخیص دهنده چهره، قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و با نرخ 30 فریم در ثانیه
  • دوربین جلو: 1.3 مگاپیکسل
  • حافظه رم 2 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی 32 گیگابایت
  • سیستم‌عامل: اندروید 4.1.2 به‌همراه رابط کاربری Optimus UI 3.0
  • باتری: 2100 میلی‌آمپر ساعت
  • ابعاد: 131.9 در 68.9 در 8.5 میلی‌متر
  • وزن: 145 گرم
  • قیمت: در بازار تهران 1,780,000 تومان به‌همراه گارانتی 2 ساله ال‌جی

در لبه راست و بالای تلفن، دکمه پاور، در لبه چپ، دکمه یک تکه کم و زیاد کردن حجم صدا و درگاه میکرو سیم‌کارت، در لبه بالا، جک 3.5 میلی‌متری خروجی صدا و در لبه پایین نیز درگاه مشترک micro-USB و MHL قرار دارد.

اپتیموس جی، 8.5 میلی‌متر ضخامت و 145 گرم وزن دارد. بدنه یکپارچه دستگاه باعث شده تا باتری تلفن قابل تعویض نباشد و از طرفی این دستگاه، فاقد درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره است. البته خوشبختانه تلفن اپتیموس جی از یک حافظه مناسب 32 گیگابایتی برخوردار است که نیاز اغلب کاربران را پوشش می‌دهد.

آخرین نکته جالب دیگری که قصد داریم به آن اشاره کنیم، مخفی بودن حسگرهای جلوی دستگاه است. این سنسورها درکنار دروبین جلو قرار دارند؛ ولی اگر مستقیم به تلفن نگاه کنید، قابل تشخیص نخواهند بود؛ اما اگر با زاویه و به دقت به آن نگاه کنید، وجود آن‌ها را متوجه خواهید شد.

صفحه‌نمایش

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

ال‌جی از یک صفحه‌نمایش با کیفیت از نوع IPS LCD در این تلفن استفاده کرده که توسط LG Display تولید شده است. پیش از پرداختن به بررسی صفحه‌نمایش، جالب است بدانید که ال‌جی از فناوری خاصی به‌نام Zerogap Touch در قرار دادن صفحه لمسی روی صفحه‌نمایش این تلفن بهره برده که باعث افزایش سرعت در دریافت دستورها لمسی و همچنین کاهش ضخامت آن شده است. بدون شک این فناوری یکی از دلایل کاهش ضخامت دستگاه بوده است.

صفحه‌نمایش IPS LCD به‌معنای زاویه دید وسیع است؛ تقریباً از هر زاویه‌ای که به صفحه‌نمایش Optimus G نگاه کنید، از کیفیت تصویر آن کاسته نمی‌شود و تنها شدت روشنایی آن کمی کاهش می‌یابد.

به‌نظر می‌رسد ال‌جی از بهترین صفحه‌نمایش LCD خود در این تلفن بهره برده، چراکه عمق رنگ مشکی، دقت نمایش رنگ‌های اصلی و همچنین شدت روشنایی آن بسیار خوب است. شاید رزولوشن 720p آن به اندازه صفحه‌های نمایش 1080p پرچم‌دارانی همچون One اچ‌تی‌سی یا S4 سامسونگ نرسد، اما حقیقا تمیز دادن پیکسل‌ها در یک صفحه‌نمایش 4 یا 5 اینچی با رزولوشن 720p یا 1080p توسط چشم غیر مسلح، تقریباً محال است. ما برای رسیدن به این موضوع تصاویر یکسان بسیاری را در سه تلفن وان، اپتیموس جی و گلکسی اس 4 نمایش دادیم و تشخیص تفاوت رزولوشن در این سه تلفن با چشم غیرمسلح را غیرممکن یافتیم.

تجربه تماشای فیلم و عکس و همچنین اجرای بازی‌های ویدئویی در این تلفن شگفت‌انگیز است.

شدت روشنایی صفحه‌نمایش اپتیموس جی، کمی کمتر از گلکسی اس 4 و وان اچ‌تی‌سی است؛ اما همان‌طور که در تصاویر گرفته شده در نور شدید روز مشاهده می‌کنید، روشنایی آن به اندازه کافی مناسب است تا بتوان تصاویر روشن و واضحی را حتی در نور شدید روز در آن تجربه کرد.

در کل، صفحه‌نمایش اپتیموس جی ال‌جی، یکی از بهترین‌ها در دنیای تلفن‌های هوشمند به شمار می‌رود و با ارائه رنگ‌های زنده و طبیعی، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دوربین

اپتیموس جی مجهز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار است که قادر به ضبط ویدئو 1080p با نرخ 30 فریم در ثانیه است. دوربین این تلفن در ضبط دقیق رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند و به‌همین‌دلیل، تصاویر را به شکل طبیعی ضبط می‌کند. سرعت شاتر آن نیز در حالت عکس‌برداری پشت سر هم، قابل قبول است.

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

برای مقایسه بهتر دوربین این تلفن با پرچم‌داران مطرح بازار، همچون گلکسی اس 4، وان، آیفون 5 و لومیا 920 ،یک مقاله اختصاصی را ترتیب داده‌ایم، که با مراجعه به آن قادر خواهید بود دید بهتری نسبت به توانایی دوربین Optimus G در عکس‌برداری در شرایط مختلف بدست آورید. اما علاوه بر آن، دیدن عکس‌های نمونه این تلفن که در شرایط مختلف گرفته‌ شده‌اند، خالی از لطف نیست:

در کل کیفیت دوربین به جز زمانیکه نور محیطی بسیار کم باشد، قابل قبول است و رنگ‌ها به درستی ضبط شده و جزئیات تصویر نیز به خوبی حفظ می‌شوند؛ اما ازآنجاکه این تلفن برخلاف HTC One یا لومیا 920، فاقد لرزش‌گیر اپتیکال است، لرزش دست مخصوصا در عکس‌برداری در نور کم، تأثیر منفی روی تصاویر می‌گذارند. مورد مشکل‌ساز دیگر در این تلفن، عدم امکان غیرفعال کردن فوکوس خودکار است. وقتی بخشی از تصویر را در نرم‌افزار دوربین لمسی می‌کنید تا فوکوس روی آن بخش انجام شود، اگر همان زمان عکس نگیرید، چند لحظه بعد فوکوس به‌صورت خودکار روی وسط صفحه انجام می‌شود. اگر ال‌جی در بروز رسانی بعدی این امکان، غیرفعال کردن فوکوس خودکار را میسر کند، علاقمندان به عکاسی را خوشحال خواهد کرد.

رابط کاربری دوربین این تلفن تقریباً استاندارد و مشابه رابط کاربری اکثر تلفن‌های اندرویدی است. دو نوار در دو طرف صفحه قرار گرفته تا دسترسی به تنظیمات مختلف میسر شود. دکمه شاتر، دکمه سوییچ کردن بین دوربین جلو و پشت و همچنین دکمه تغییر حالت بین فیلم و عکس‌برداری در این اپلیکیشن وجود دارد. از امکانات نرم‌افزار دوربین اپتیموس جی، می‌توان به وضعیت‌های مختلف عکس‌برداری شامل پرتره، طبیعت، ورزشی و عکاسی در نور روز اشاره کرد. این دوربین همچنین امکان عکس‌برداری HDR، پانوراما و پشت سر هم را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

نکته جالب توجه و دوست داشتنی که در نرم‌افزار دوربین اپتیموس جی وجود دارد، امکان عکس‌برداری ازطریق به زبان آوردن کلمات از پیش تعریف شده‌ای همچون Cheez، ال‌جی و چند کلمه دیگر است. اگر اپلیکیشن دوربین در حال اجرا باشد، بلافاصه پس از به زبان آوردن این کلمات، عکس گرفته می‌شود. این قابلیت باعث لرزش کمتر در مقایسه با فشار دادن دکمه شاتر می‌شود و علاوه بر آن اگر قصد داشته باشید دوربین را در مکانی دورتر از خود قرار داده و از خود عکس بگیرید، بسیار کارآمد خواهد بود. البته این قابلیت به شرطی درست کار می‌کند که صدای شما به خوبی و بدون نویز محیطی اضافی، به گوش تلفن برسد!

اقدام جالب دیگر ال‌جی در عکس‌برداری در این تلفن، امکان عکس‌برداری با دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا است. زمانی‌که اپلیکیشن دوربین اجرا باشد، با فشار دادن این دکمه‌ها، عکس گرفته می‌شود و بدین‌ترتیب کار کردن با دوربین ساده‌تر می‌شود.

نرم‌افزار

تلفن Optimus G ال‌جی به‌همراه اندروید 4.1 یا آبنبات پاستیلی عرضه می‌شود. ال‌جی رابط کاربری اختصاصی خود با نام Optimus UI را نیز روی اندروید نصب کرده تا امکانات اختصاصی خود را به کاربران ارائه کند. پیش‌تر ال‌جی در زمینه ارائه بروز رسانی نرم‌افزاری برای ابزارهای اندرویدی خود، خیلی خوب عمل نمی‌کرد؛ اما ظاهراً این رویه تغییر کرده است. به‌عنوان مثال این تلفن ابتدا با اندروید 4 روانه بازار جهانی شد و کمی بعد بروز رسانی اندروید 4.1 برای آن ارائه گردید. در زمان بررسی این محصول که نزدیک به 2 هفته طول کشید، 2 بسته بروز رسانی 6 و 10 مگابایتی برای Optimus G ارائه شد که در بسته دوم به میزان قابل ملاحظه‌ای از حافظه رم اشغالی توسط نرم‌افزارهای سیستمی کاسته شد.

نکته جالب و دوست‌داشتنی که در زمینه نرم‌افزار این گوشی باید به آن اشاره کنیم، نرم، سبک و روان بودن آن است. ما در زومیت تجربه رام‌های مختلف از جمله بهترین‌ آن‌ها از خانواده سایوژن و غیره را داشته ایم؛ اما رام ال‌جی تقریباً از تمام آن‌ها سبک‌تر و روان‌تر است؛ و این در حالی است که ال‌جی چندین و چند قابلیت مختلف را به اندروید اضافه کرده و بخش‌های مختلف آن را تغییر داده است.

اپتیموس جی به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و صفحه‌کلید آن نیز به همان خوبی نسخه انگلیسی است. ال‌جی در کنفرانس خبری ورود این تلفن به بازار کشور، از تعداد زیادی نرم‌افزار بومی فارسی برای بازار کشور خبر داد که در بین آن‌ها کاروئکه نیز وجود خواهد داشت.

در اپتیموس جی به تمام امکانات اندروید آبنبات پاستیلی شامل دستیار صوتی Google Now، پروژه کره و حرکت نرم بین صفحات، طراحی مدرن اعلانات (Notification)، تغییر سایز ویجت‌ها و غیره دسترسی خواهید داشت. پیش از این در مقالات مختلفی به معرفی این امکانات پرداخته‌ایم؛ اما رابط کاربری اختصاصی ال‌جی امکانات جدیدی را ارائه می‌کند که بهتر است در این مقاله به معرفی آن‌ها بپردازیم:

ویدئو پلیر اختصاصی ال‌جی فراتر از یک اپلیکیشن ساده است. علاوه بر امکانات متنوع مانند مرتب کردن وید‌ئوها براساس حروف الفبا، نمایش پیش‌نمایش ویدئوها در حالت بندانگشتی، بزرگنمایی 0.5 تا 2 برابر در ویدئو در حال پخش، یک قابلیت بسیار مهم و جالب نیز دارد. در رابط کاربری Optimus UI قادر خواهید بود تا ویدئو در حال پخش را به‌صورت نیمه شفاف روی صفحه به نمایش درآورید و در همین حالت به وب‌گردی یا اجرای دیگر اپلیکیشن‌ها بپردازید. این قابلیت که Q-Slide نامیده می‌شود به پخش ویدئو محدود نمی‌شود و مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های سازگار با این قابلیت مانند یادداشت‌برداری، ماشین‌حساب، تقویم و غیره نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. Q-Slide در برخی از شرایط کاربردی است. نرم‌افزارهای سازگار با این فناوری در نوار اعلانیه (Notification) قرار دارند و به‌همین‌دلیل، همیشه و به‌سادگی دردسترس هستند.

این اپلیکیشن‌های کوچک روی دیگر اپلیکیشن‌ها و در ابعاد کوچک‌تر از صفحه اجرا می‌شوند و از آن مهم‌تر اینکه، می‌توان از آن‌ها به‌صورت نیمه‌شفاف استفاده کرد. بدین‌ترتیب به خوبی می‌توان هم‌زمان از اطلاعات موجود روی صفحه یا داده‌های موجود در اپلیکیشن‌های در حال اجرا، هم‌زمان برای استفاده در اپلیکیشن‌های سازگار در Q-Slide نیز استفاده کرد. مثلا می‌توان به سرعت یک شماره را در اپلیکیشن یادداشت برداری ذخیره کرد یا عملیات ریاضی را در ماشین حساب انجام داد، یک صفحه را روی مرورگر کوچک باز کرد یا نگاهی به قرار ملاقات‌ها در تقویم انداخت.

قابلیت دیگر که Quick Memo نام دارد و به‌راحتی و ازطریق نوار اعلانیه دردسترس قرار می‌گیرد، به شما این امکان را می‌دهد تا روی هر صفحه‌ای که هستید، امکان یادداشت برداری با لمس صفحه را داشته باشید. مثلا اگر قصد دارید روی صفحه اصلی یا صفحه مربوط به پیغام‌ها، دست‌نوشته خود را اضافه کنید، می‌توانید از Quick Memo استفاده کنید. یادداشت شما نیز به‌سادگی در یک فایل تصویری ذخیره خواهد شد. این نرم‌افزار شباهت زیادی به S Memo تاچ ویز سامسونگ دارد.

برای نیمه شفاف کردن پنجره‌های سازگار با Q-Slide یک دکمه کشویی در نظر گرفته شده است که ابعاد آن مناسب نیست و برای تنظیم صحیح آن باید چند باری آن را لمس کرد. شاید بهتر بود از یک ژست لمسی برای تغییر میزان شفافیت این پنجره‌ها استفاده می‌شد.

در قسمت نوار اعلانیه‌ها نیز آیتم‌های بسیاری برای دسترسی سریع به امکانات مختلف سیستم‌عامل وجود دارد که در تصویر پایین همه آن‌ها را یکجا مشاهده خواهید کرد. ازطریق دکمه Edit نیز به‌راحتی می‌توان تعداد آن‌ها را کم و زیاد نمود:

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

اپتیموس جی مجهز به NFC است و می‌توان از آن برای ارتباط نزدیک و امن بین ابزارهای مختلف و البته تگ‌های NFC بهره برد.

ال‌جی از نرم‌افزار گالری اختصاصی خود در این تلفن استفاده کرده که نسبت به نرم‌افزار پیش‌فرض اندروید، قابلیت‌های اختصاصی و جذابی دارد. مهم نیست تصاویر و ویدئوهای شما کجای حافظه دستگاه قرار داده شده باشند؛ این نرم‌افزار همه آن‌ها را برایتان لیست می‌کند. گالری اشتراک‌گذاری تصاویر نیز نسبت به نرم‌افزار پیش‌فرض ارتقا یافته و به‌سادگی قادر به اشتراک‌گذاشتن آن‌ها به طرق مختلف خواهید بود. این نرم‌افزار همچنین چند امکان جالب و ساده برای ویرایش و افکت‌گذاری روی تصاویر نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند بخشی از تصویر را برش داده یا قرمزی چشم‌ها را در تصاویر بهبود بخشد یا افکت‌های مشابه اینستاگرم را به تصاویر اضافه کند.

متأسفانه نرم‌افزار موزیک پلیر ال‌جی، امکانات بسیار کمی دارد و درواقع امکان بیشتری نسبت به نرم‌افزار پیش‌فرض اندروید برای پخش موسیقی ارائه نمی‌کند.

قابلیت نرم‌افزار جالب دیگری که در اپتیموس جی وجود دارد، صفحه قفل آن است. در قسمت پایین صفحه قفل، چهار آیکون قابل تغییر وجود دارد که با کشیدن انگشت روی آن‌ها پس از باز شدن قفل گوشی، به سرعت به نرم‌افزار مدنظر خود دسترسی خواهید داشت. افکت باز شدن قفل گوشی نیز بسیار زیبا است.

از دیگر امکانات نرم‌افزاری اپتیموس جی، می‌توان به Saftety Care اشاره کرد؛ این ویژگی قادر است در مواقع اضطراری، موقعیت جغرافیایی شما را به شماره تلفنی که قبلا مشخص کرده‌اید، به‌صورت پیام کوتاه ارسال کند. این عملکرد به هنگام عدم استفاده از گوشی در مدت زمان مشخص یا گذشت زمان از قطع مکالمه با فرد مدنظر، ‌صورت می پذیرد.

رابط کاربری فوق‌العاده سریع به‌همراه امکانات نرم‌افزاری متنوع

ال‌جی تغییرات بسیار مثبتی را در بخش نمایش اپلیکیشن‌ها اعمال کرده است. در گوشه بالای این صفحه، یک آیکون چرخ‌دنده وجود دارد که با فشار دادن آن به حالت ویرایش وارد می‌شوید. در اینجا به‌راحتی می‌توانید جایگاه اپلیکیشن‌ها را تغییر داده یا با لمس نشانه ضربدر، اپلیکیشن مدنظر خود را حذف کنید.

ال‌جی دو قابلیت نرم‌افزاری جذاب دیگر را نیز در این تلفن ارائه کرده است که به ترجمه لغات به زبان‌های مختلف کمک می‌کند. اولی نرم‌افزار Dictionary است که امکان اضافه شدن زبان فارسی را نیز دارد و از زبان‌های مختلف دنیا پشتیبانی می‌کند و دومی نرم‌افزار جالب Quick Translator است که به کمک دوربین، کلمات موجود روی تابلوهای شهر یا یک کتاب را اسکن کرده و سپس آن را تشخیص داده و ترجمه آن را نمایش می‌دهد. درواقع در این اپلیکیشن، نیازی نیست تا کلمه ای که مشاهده نمودید را در دیکشنری وارد کنید و تنها کافی است توسط دوربین آن را اسکن کنید. البته بعضی اوقات وارد کردن کلمه، زمان کمتری نسبت به اسکن کردن آن توسط این نرم‌افزار کاربردی و سرگرم‌کننده خواهد داشت.

تنها ایرادی که می‌توان به بخش نرم‌افزار Optimus G وارد کرد، ظاهر غیر جذاب آیکون‌ها در رابط کاربری و همچنین طراحی کارتونی شکل آن است که امیدواریم ال‌جی در نسخه بعدی آن‌ها را اصلاح کرده و ظاهر آن را نیز مدرن‌تر و جذاب‌تر کند.

اسپیکر و هدفون

اپتیموس جی مجهز به یک اسپیکر تک کاناله مونو است که پیش از آزمایش صدای خروجی آن، انتظار یک صدای معمولی و رایج را از آن داشتیم. اما هر چند صدای خروجی این تلفن به خوبی تلفن وان HD‌سی با اسپیکرهای دوکاناله نیست، اما حجم صدای خروجی و کیفیت آن را خوب ارزیابی کردیم و به‌نظر ما کیفیت به مراتب بهتری نسبت به بسیاری از پرچم‌داران رقبا ارائه می‌کند.

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

به‌همراه این تلفن یک هندزفری نیز عرضه می‌شود که برای گوش دادن به موسیقی یا استفاده در زمان تماشای فیلم، کیفیت خوبی را ارائه می‌کند. از دکمه‌ای که درکنار هدفون آن تعیبه شده، می‌توان برای پاسخ دادن به تماس تلفنی استفاده کرد و با دو بار فشار دادن آن می‌توان به موزیک بعدی گوش داد.

قدرت و بازده

اپتیموس جی بسیار سریع است

استفاده از پردازنده S4 Pro خیال هر کاربری را حداقل از نظر قدرت و بازده راحت می‌کند. این پردازنده 4 هسته‌ای که با فرکانس 1.5 گیگاهرتز کار می‌کند، اجرای سریع و بی‌نقص تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی را میسر می‌کند. رابط کاربری ال‌جی نیز هرچند از نظر طراحی ظاهری هنوز جای بهتر شدن را دارد، اما به شکل بی‌نظیری روی این تلفن اجرا می‌شود. در هنگام استفاده از این تلفن هرگز با کندی یا تأخیر مواجه نخواهید شد. حتی در زمان استفاده از Q-Side و اجرای همزان چند نرم‌افزار نیز همه چیز به نرمی صورت می‌‌پذیرد.

برای مقایسه بهتر می‌توانید در ادامه نتایج بنچمارک‌های انجام شده با این تلفن را درکنار محصولات دیگری که توسط زومیت بررسی شده‌اند، مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Vellamo

CF Bench

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

59.9

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

3,870

56.8

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

56.0

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

61.2

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

5,810

60.0

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

N/A

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

56.0

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

N/A

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

14,022

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

15,760

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

بدون شک تلفن‌های مجهز به پردازنده جدیدتر، بازده بهتری نسبت به اپتیموس جی ارائه می‌کنند. اما هیچ برنامه یا بازی در مارکت اندروید وجود ندارد که S4 Pro کوالکام نتواند از پس آن برآید.

طول عمر باتری

سیستم-روی-یک-چیپ S4 Pro کوالکام، یکی از بهینه‌ترین‌های دنیای موبایل است. مخصوصا اگر تجربه کار با 3G را در موبایل داشته باشید، حتماً می‌دانید که مصرف انرژی در این حالت بسیار بالا است. اما کوالکام در یکپارچگی پردازنده با مودم 3G در سیستم-روی-یک-چیپ خود، شگفت‌انگیز عمل کرده و این تلفن نیز در آزمایشاتی که با اپراتور نسل سوم روی آن انجام دادیم، خوب عمل کرد. باتری 2100 میلی‌آمپر ساعتی Optimus G حتی در حالت اتصال به شبکه 3G نیز یک روز عادی کاری شامل وب‌گردی، بررسی ایمیل، استفاده از مسنجرها و کمی هم بازی را بدون نیاز به شارژ، دوام می‌آورد. اما در آزمایش رایج طول عمر باتری زومیت، ویدئو استاندارد خود را در رزولوشن 720p، به‌صورت پشت سر هم در آن پخش کردیم و این تلفن توانست در این حالت 8:48 ساعت دوام بیاورد که زمان نسبتاً خوبی به شمار می‌رود.

جمع بندی

بررسی تلفن Optimus G ال‌جی

اپتیموس جی دیر وارد بازار شد، اما ارزش صبر کردن را داشت. این تلفن از نظر طراحی ظاهری و کیفیت و دوام در سطح خوبی قرار دارد و قدرت و بازده آن نیز قابل قبول است. صفحه‌نمایش Optimus G، کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند و آن را برای انجام امور مختلف از جمله تماشای فیلم یا اجرای بازی به ابزاری مناسب بدل می‌کند. ال‌جی امکانات نرم‌افزاری متنوعی را روی پوسته اختصاصی خود نصب کرده است؛ اما بااین‌حال رابط کاربری آن به نرمی هرچه تمام‌تر اجرا می‌شود و این قابلیت‌ها باعث کندی در گوشی نشده‌اند. البته ال‌جی باید روی ظاهر رابط کاربری خود بیشتر کار کند و جلوه‌های بصری آن را بهبود بخشد. رابط کاربری فعلی آنطور که باید و شاید مدرن نیست. دوربین این تلفن هر چند کیفیت مطلوبی دارد، اما نرم‌افزار آن در مقایسه با پرچم‌داران دیگر برندها، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد و قابلیت فوکوس خودکار آن بعضی اوقات آزاردهنده می‌شود. در نهایت وقتی قیمت 1,780,000 تومانی آن را در نظر بگیریم، Optimus G به یک انتخاب ایدئال بدل می‌شود.

نکات مثبت:

  • طراحی شیک، ارگونومی مناسب و بدنه خوش ساخت و با دوام
  • پردازنده قوی به‌همراه بازده بسیار خوب
  • امکانات نرم‌افزاری متنوع و رابط کاربری سبک و چالاک
  • طول عمر باتری مناسب
  • صفحه‌نمایش با کیفیت

نکات منفی:

  • ظاهر پوسته نه چندان زیبا
  • نرم‌افزار قدیمی دوربین
  • عدم وجود درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات