نسل چهارم پردازنده‌های اینتل HD 5000, Iris و Iris Pro: تا 3 برابر سریعتر از نسل قبل

پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
امروز اینتل جزئیات مربوط به قسمت گرافیکی نسل آینده پردازنده‌های خود را منتشر کرد تا همه را شگفت زده کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بخش برجسته نسل چهارم پردازنده‌های اینتل، قدرت گرافیکی آنها است. اینتل هرچند از نظر قدرت پردازنده اصلی در دنیای PC بی‌رقیب است، اما همواره به دلیل قدرت و بازده پایین گرافیک‌های Intel HD مورد نقد کارشناسان قرار می‌گیرد. اما در نسل جدید این پردازنده‌ها جریان به کلی فرق کرده است.
تبلیغات

اینتل اعلام کرد که  نسل چهارم پردازنده‌های این شرکت که با نام Haswell شناخته می‌شوند، از پردازنده گرافیکی Iris بهره خواهند برد که بین 2 تا 3 برابر بهتر از Intel HD 4000 که در حال حاضر با پردازنده‌های Ivy Bridge یکپارچه شده‌اند، پردازش خواهد کرد. ارتقاء قدرت و بازده نسل‌های قبلی Intel HD نسبت به قبل، زیر 100 درصد بود و این موضوع نشان از پیشرفت خارق‌العاده اینتل در بخش پردازش گرافیکی دارد.

اما این بدین معنا نیست که تمام پردازنده‌های Hawell با این یک پردازنده گرافیکی یکسان، یکپارچه خواهند شد. در واقع اینتل از 5 سطح مختلف گرافیکی در پردازنده‌های سال 2013 خود بهره خواهد برد که عبارتند از:

  • Intel HD
  • Intel HD 4600
  • Intel HD 5000
  • Intel Iris 5100
  • Intel Iris Pro 5200
0004

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تنها لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده 28W TDP مجهز به گرافیک با بازده دو برابری خواهند شد. دلیل این موضوع نیز نیاز این پردازنده‌ها به سیستم خنک کننده قوی‌تر است که احتمالا در اولترابوک‌های سبک امکان پذیر نیست.

در حال حاضر اولترابوک‌های مجهز به پردازنده Ivy Bridge دارای توان مصرفی 17W TDP هستند که احتمالا این توان به 15W TDP در Haswell کاهش خواهد یافت. پس به این ترتیب اولترابوک‌های مجهز به پردازنده Hawell، از پردازنده گرافیک Intel HD 5000 بهره خواهند برد که نسبت به نسل قبل خود از نظر قدرت و بازده گرافیکی ارتقاء یافته است؛ اما این افزایش محسوس و اساسی نیست. این بدین معناست که اولترابوک‌های نسل آینده از نظر قدرت گرافیکی ارتقاء چندانی نسبت به نسل فعلی نخواهند یافت. اما در عوض اینتل در اولترابوک‌های Haswell روی طول عمر باتری تمرکز نموده و تلاش می‌کند تا این لپ‌تاپ‌ها، یک روز کاری را بدون نیاز به شارژ، کار کنند.

intel haswell- 2

اما جریان در کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ‌های معمولی که امکان استفاده از سیستم خنک کننده در آنها وجود دارد، به‌کلی فرق می‌کند. به عنوان مثال در پردازنده 65W TDP واحد گرافیک Core i7-4770R امتیاز 3 برابر بهتر در 3DMark 11 و پردازنده Core i7-4960 با توان 47W TDP، نزدیک به 2.5 برابر نسبت به نسل قبل ارتقاء یافته است.

از آنجایی که هنوز اطلاعات مربوط به نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی موبایل انویدیا یا AMD منتشر نشده است، نمی‌توان در مورد Iris اظهار نظر قطعی کرد؛ اما پیشرفت اینتل از نظر قدرت پردازش گرافیکی در نسل جدید پردازنده‌های این شرکت فوق‌العاده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات