چرا علی‌رغم رکود در بازار رایانه‌های رومیزی، سهام مایکروسافت در اوج است؟

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اگر خیلی اخبار فناوری را دنبال می‌کنید، در وهله‌ی نخست به نظر می‌رسد که اوضاع و احوال مایکروسافت بر وفق مراد نیست. اما گول اخبار مقطعی را نخورید چرا که علی‌رغم رکود فزاینده در بازار رایانه‌های شخصی و افت ۱۴ درصدی آن در سه ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی، که بدترین افول در این بازار تاکنون است، سهام غول بزرگی چون مایکروسافت همچون لقمه‌ی کره و مربا‌ی آلبالوی تازه، چرب و شیرین و خواستنی است! اما به نظر شما کاسه‌ی زیر نیم‌کاسه‌ی ماجرا کجاست!؟
تبلیغات

بنا به تازه‌ترین اظهار نظر موسسه‌ی تحقیقاتی IDC، سیستم‌عامل جدید ویندوز 8 مایکروسافت, حتی موجب شده تا ترس نهفته در دل کاربران بیدار شود و کاخ موریانه‌زده‌ی رایانه‌های رومیزی روز به روز به انهدام تاریخی خود نزدیک‌تر شود! کارشناسان این موسسه معتقدند که رابط مبتنی بر کاشی ویندوز 8 موجب شده کاربران بترسند؛ مایکروسافت نیز در تلاش برای رفع این موضوع برآمده است. اما حتی اگر آن‌ها این نقیصه را نیز رفع کنند، دیگر دیر شده است چرا که مدت‌هاست از نقطه‌ی بدون بازگشت گذر کرده‌ایم!

در سوی دیگر میدان، مهم‌ترین رقبای مایکروسافت، یعنی گوگل و اپل موفق شده‌اند کنترل تمام عیاری بر نسل آتی از دستگاه‌های محاسباتی و گجت‌ها داشته باشند. در حالی که اپل سهم بزرگ‌تر از دنیای تبلت‌ها و گوشی‌های همراه را به نام خود و سهامدارانش زده است، گوگل تعداد بیشتری از گوشی‌های هوشمند را با خود همراه کرده است.

حال، مایکروسافت می‌کوشد تا جایی برای خود در این آشفته‌بازار بدست آورد اما از سویی با تفاوت‌های بنیادین در ذائقه و تمایلات مشتریان مواجه است و از سوی دیگر نمی‌داند با سهم ۳.۲ درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند و ۳.۷ درصدی از بازار تبلت چه گُلی یا چه گِلی به سر خود بزند!

حال با تمام این مفروضات شاهدیم که ارزش سهام مایکروسافت علی‌رغم تصور اغلب افراد جهشی ۲۶ درصدی داشته و توانسته به بالاترین سطح خود در پنج ساله‌ی اخیر برسد! اینجاست که مغز آدمیزاد سوت معناداری می‌کشد! در حال حاضر ارزش سهام مایکروسافت قدری بیشتر از ۳۴ دلار است.

اما این به چه معنی است؟

تا مدت‌ها ابرهای بارانی نابودی ویندوز دست از سر مایکروسافت بر نمی‌داشت و هر جا که آن‌ها پا می‌گذاشتند این ابرهای بارانی و طوفانی نیز همان جا بودند. اما ظاهراً روزهای سختی گذشته و سهامداران به سهام مایکروسافت اعتماد راسخی پیدا کرده‌اند.

در سه ماهه‌ی گذشته، گزارش مالی مایکروسافت حاکی از آن بود که درآمد آن‌ها معادل ۱۸.۸ میلیارد دلار بوده است، و نسبت به سال پیش از آن رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد. این گزارش حاکی از آن بود که درآمد بخش ویندوز تنها ۴.۶ میلیارد دلار بوده است و فاقد درآمدهای حاصل از به روزرسانی ویندوز می‌باشد. این آمار و ارقام نسبت به سال پیش از آن افتی را نشان نمی‌دهد.

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت علی‌رغم تمامی تلاطم‌های بازار، کسب و کار مایکروسافت نسبت به سال قبل هیچ افتی از نظر مالی نداشته است؛ که این موفقیت را مدیون تبلت سرفیس و خریداران وفاداری است که ویندوز 8 را تهیه کرده‌اند. از طرف دیگر بازار ویندوز مایکروسافت همچنان خریداران بزرگی در سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و عمومی دارد که خریدهای چند ساله انجام می‌دهند، به همین خاطر از افت و خیز ناشی از تغییر ذائقه‌ی خریداران نهایی در امان مانده است.

Surface

تعداد بازارهای هدف دلیل اصلی این است که هنوز درآمد کلی مایکروسافت با رشد همراه است. در حالی که استیو بالمر، مدیرعامل شرکت، بارها بر بازارهای گوناگون تاکید داشته اکنون مشخص می‌شود. حقیقت آن است که بخش‌هایی نظیر سرورها و ابزارها و بخش تجاری آفیس هم اکنون به ترتیب با ۱۱ و ۸ درصد از درآمد، چراغ حجره‌ی مایکروسافت را روشن نگه داشته‌اند.

در اوایل سال جاری، پس از آنکه ValueAct اعلام کرد که سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در مایکروسافت صورت خواهد داد، ارزش سهام این شرکت افزایش مناسبی پیدا کرد. جفری اوبن، مدیرعامل ValueAct در همین رابطه سرمایه‌گذاری شرکت مطبوعش در مایکروسافت را اعلام کرد:

در سه تا پنج سال آینده، که افق پیش روی ماست، دیگر درباره‌ی چرخه‌ی رایانه‌های رومیزی صحبتی نخواهیم کرد و در عوض از مایکروسافت به عنوان بزرگ‌ترین سازمان ذخیره‌سازی ابری در جهان صحبت خواهیم کرد.

البته در گذشته نیز سرمایه‌گذاران متعددی پول‌های خود را در مایکروسافت به هدر داده بودند، و کم و بیش همین احتمال برای ValueAct نیز متصور است شاید هم این طور نشود و آن‌ها سود سرشاری از این قبل بدست آورند. کسی چه می‌داند دنیای فناوری پر از عجایب و غرایب است.

اما هر چه باشد، نگاه‌ها به مایکروسافت در حال تغییر است و این شرکت توانسته خود را به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه‌ی سازمانی بدل کند و نه تنها از منافع مالی سرشار این حوزه منتفع شود که از تلاطم‌های آتلانتیک‌وار دنیای فناوری قدری دورتر شود.

شاید تمامی این مشکلاتی که مایکروسافت تاکنون با آن دست و پنجه نرم‌کرده زیاد هم بد نشده باشد چرا که در نهایت نتیجه‌ی خوبی را برای آن‌ها در پی داشت و دارد. نظر شما در این رابطه چیست؟ آینده‌ی دنیای فناوری از آن کیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات