گوگل استاندارد ویدیویی جدید VP9 را معرفی کرد که نصف استاندارد فعلی فضا اشغال می‌کند

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
گوگل در کنفرانس Google I/O امسال از فناوری جدید فشرده سازی عکس و فیلم پرده برداری کرد که با حفظ کیفیت، سایز فایل را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. کُدک VP9 گوگل یکی از بهترین اقدامات برای صرفه جویی در پهنای باند اینترنت به شمار می‌رود که کاهش هزینه، افزایش طول عمر باتری و همچنین منابع کمتر سخت افزاری برای ذخیره فایل‌های تصویری را موجب می‌شود.
تبلیغات

در کنفرانس Google I/O امسال از کدک ویدیویی VP9 پرده برداری شد، که قرار است به زودی حداقل در یوتیوب به کار گرفته شود. این کدک تصویری حجم فایل‌های ویدیویی را تا 50 درصد نسبت به کدک تصویری رایج فعلی یعنی H.264 کاهش می‌دهد. این اقدام شگفت انگیز گوگل باعث صرفه جویی در پهنای باند کل اینترنت آن هم به میزان قابل ملاحظه‌ای خواهد شد.

مشخصات فنی VP9 تا اواخر ماه آینده نهایی خواهد شد، اما توسعه دهندگان نرم افزاری از همین امروز و از طریق مرورگر کروم به آن دسترسی خواهند داشت. گوگل این کدک را در کانال ویدویی VP9 یوتیوب برای آزمایش همگان آماده کرده است.

اما تا عمومی شدن کدک VP9 فاصله زیادی خواهیم داشت، چون هرچند مرورگرهای تحت کامپیوترهای شخصی قادر خواهند بود به سرعت از این کدک پشتیبانی کنند اما پردازنده‌ ابزارهای موبایل باید با این کدک سازگار شوند. در غیراینصورت رمزگشایی این کدک تصویری احتمالا موجب مصرف انرژی بیشتر و طول عمر باتری کمتر در تلفن های هوشمند و تبلت‌ها خواهد شد.

VP9 بر خلاف H.264 مجانی است، البته کدک HEVC/H.265 نیز به نوعی مجانی به حساب می‌آید. گوگل اعلام نموده که استفاده از VP9 برای مدارس، برنامه نویسان، استارتاپ‌ها و هر پروژه‌ای که تحت اینترنت ارائه می‌شود، بصورت مجانی خواهد بود.

گوگل برای خرید VP8 (نسل قبلی این کدک تصویری) مبلغ 123 میلیون دلار را هزینه کرده بود. اما این هزینه باعث می‌شود تا به میزان قابل ملاحظه‌ای از حجم ویدیوهای موجود در یوتیوب کاسته شده و هزینه‌های آنها از بابت پهنای باند اینترنت کاهش یابد.

مردم روزانه نزدیک به 4 میلیارد ویدیو را در یوتیوب مشاهده می‌کنند. یوتیوب هر ماه بیش از 6 میلیارد ساعت ویدیو را پخش می‌کند. حال اگر VP9 به کار گرفته شود هزینه پنهای باند مورد نیاز گوگل برای یوتیوب احتمالا تا نصف کاهش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات