گوگل با کمک سونی و یونیورسال به جنگ با Spotify می‌رود

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد گوگل دست بردار نیست و می‌خواهد در کنفرانس سالانه‌ Google I/O حسابی غوغا به پا کند. این بار بمب خبری جدیدی از غول جستجوی جهان در سراسر دنیا پخش شد که به یک قرارداد بسیار بزرگ با دو شرکت صاحب‌نام در صنعت موسیقی، سونی و یونیورسال اشاره دارد. احتمالا در کنفرانس امسال گوگل سرویس موسیقی جدیدی معرفی خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید.
تبلیغات

بنا بر اطلاعات به دست آمده گوگل قصد دارد سرویس موسیقی خود را فردا در کنفرانس سالانه Google I/O معرفی کند و از همین الان هم پیش نیازهای انجام این کار را انجام داده است. طی قراردادهای جداگانه‌ای که با دو شرکت Universal Music Group و Sony Music Entertainment که بزرگترین برندهای موسیقی در سراسر جهان به شمار می‌روند، به امضاء رسانیده و قصد دارد از خدمات این دو شرکت در سرویس‌های یوتیوب و گوگل پلی استفاده کند.

گوگل قصد دارد ارائه خدمات نشر موسیقی خود را برای سیستم عامل اندروید فراهم آورد و این قابلیت‌ها را در آن قرار دهد. در طول هفته گذشته نیز طی یک قرارداد جداگانه این شرکت گروه موسیقی وارنر که سومین برند بزرگ موسیقی جهان است را به خدمت گرفته و با این کار مجوز پخش آثار بزرگترین خوانندگان و موسیقی‌دانان جهان همچون گروه مشهور بیتلز را در اختیار دارد. گوگل با این کار می‌خواهد نقش خود را هر چه بیشتر در زمینه پخش و نشر موسیقی پر رنگ‌تر کند و با دست پر در کنار دیگر بزرگان این عرصه فعالیت نماید. به نظر می‌رسد این اقدام گوگل یک حرکت استراتژیک بود، درست زمانی که شایعه شده شرکت اپل هم قصد دارد از سرویس پخش و نشر جدید موسیقی خود پرده‌برداری کند.

این سرویس جدید گوگل دقیقا همان کاری را می‌کند که سرویس محبوب Spotify انجام می‌دهد و موسیقی را بر روی دستگاه اندرویدی کاربر بارگذاری می‌کند. اما در طرف مقابل سرویس اپل متفاوت است و درست شبیه شبکه های رادیویی عمل می‌کند، به گونه ای که کاربر می‌تواند موسیقی دلخواه خود را از این سیستم ولی به صورت تصادفی گوش کند؛ این سرویس شبیه سرویس Pandora است.

درست است که گوگل پلی هنوز جوان است و تازه به دنیای بزرگان قدم نهاده اما در کنار یوتیوب سرویسی است، کاملا جا افتاده با نرخ بازدید بیش از 800 میلیون بار در ماه که اگر سیستم جدید گوگل بر روی آن قرار گیرد، غوغایی به پا خواهد شد.

به نظر می‌رسد گوگل با این کار قصد دارد تا پای خود را یک گام جلوتر از اپل بگذارد و از آن کمپانی خوش ذوق پیشی بگیرد. بر طبق گزارشات مالی شرکت‌ها‌ی موسیقی، فروش موسیقی آن هم به شیوه دیجیتال افزایش بسیار زیادی نسبت به قبل داشته به گونه ای که اکنون مطمئنیم که خرید آلبوم موسیقی و ترانه به صورت دیجیتال نسبت به خرید آن به صورت فیزیکی سودمند‌تر است.

گوگل با این کار تاثیر مخربی بر روی سرویس‌های پخش موسیقی مانند Spotify و Rdio خواهد گذاشت به گونه‌ای که شاید آن شرکت‌ها مجبور به فروش سرویس‌های خود شوند و یا اصلا اعلام ورشکستگی نمایند.

آنچه که مسلم است این است که این سرویس جدید، قطعا رایگان نخواهد بود و این شرکت از کسانی که قصد دارند، از این سرویس استفاده کنند، مبلغی را دریافت خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که چقدر پول بابت ارائه این سرویس از کاربران دریافت خواهد شد.

نظر شما درباره این اقدام جدید گوگل چیست؟ چه آینده ای در انتظار سرویس محبوب Spotify است؟ و در پایان، علم بهتر است یا ثروت؟.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات