بررسی لومیا 920 نوکیا

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۱
مطالعه 26 دقیقه
اگر تمایل دارید تا با بهترین تلفن ویندوز فونی دنیا آشنا شوید و از نقاط قوت و ضعف آن آگاه گردید، در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لومیا 920 تا اینجای کار، قوی‌ترین تلفن هوشمند ویندوز فونی دنیا است. نوکیا تلاش نموده تا تمام فناوری‌های تحت‌کنترل خود را در آن بکار گیرد. لومیا 920 در بسیاری از فناوری‌ها اولین به شمار می‌رود؛ صفحه لمسی آن قابلیت استفاده با دستکش را دارد؛ امکان شارژ بی‌سیم آن وجود دارد؛ دوربین آن مجهز به لرزش گیر اپتیکال است و قابلیت‌های متنوع دیگری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در این بررسی بطور کامل به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

گوشی نوکیا لومیا 920 نقطه نجات نوکیا بود؛ فنلاندی‌ها هر آنچه در اختیار داشتند را در این تلفن هوشمند بکار بردند و تلاش نمودند تا بار دیگر نظر کاربران مشکل پسند تلفن‌های هوشمند را به سمت خود جلب کنند. نوکیا که روزی روزگاری سلطان بی‌مانند گوشی‌ها به شمار می‌رفت، طی سال‌های اخیر، حال و روز خوشی نداشته و از عرش به فرش تنزل یافته است. اما همکاری فنلاندی‌ها با مایکروسافت، امیدها را بار دیگر در این کمپانی و طرفداران سینه چاک آن زنده کرد و نوکیا نیز تلاش کرد تا با این محصول، مجددا وارد دنیای تماما رقابتی تلفن‌های هوشمند گردد. لومیا 920 از طراحی ساده و آشنای نوکیا برخوردار است و سخت‌افزار آن نیز در جنبه‌های مختلف، برتری‌هایی نسبت به رقبای اندرویدی و آیفون‌ها دارد.

طراحی و سخت افزار

گوشی نوکیا لومیا 920 از طراحی ساده و شیکی بهره می‌برد و بدنه آن تماما از جنس پلی‌کربنات است. پلی‌کربنات نوعی از پلاستیک به شمار می‌رود؛ اما کیفیت آن به هیچ وجه با پلاستیک‌های نرمی که در بسیاری از تلفن‌های رایج بازار تجربه کرده‌ایم، قابل قیاس نیست. بدنه دستگاه کاملا یکپارچه و یک‌دست است و قسمت جلوی آن، مسطح و لبه‌های پشتی آن کمی انحنا دارند تا تلفن به خوبی در دست جای بگیرد.

 

زمانی که تلفن را در دست می‌گیرید، حس یک کالای با کیفیت و بادوام به شما منتقل می‌شود؛ تلفنی که استحکام بالایی دارد، شیک و ساده است و از طراحی یکنواخت و دلنشینی برخوردار است. اما قابلیت شارژ بی‌سیم، باتری بزرگ، دوربین با سنسور بزرگ، بدنه پلی‌کربنات و امکانات مختلف دیگری که نوکیا در تلفن لومیا 920 گردهم آورده، باعث شده‌اند تا این تلفن بزرگ‌تر، سنگین‌تر و ضخیم‌تر از دیگر تلفن‌های 4.5 اینچی بازار باشد.

بدنه مستحکم، مقاوم، شیک و زیبا؛ اما ضخیم و سنگین!

لومیا 920 حدود 10.7 میلی‌متر ضخامت و 185 گرم وزن دارد؛ برای مقایسه بهتر می‌توانید آن را با آیفون 5 با ضخامت 7.6 میلی‌متر و وزن 112 گرم، گلکسی اس 4 با ضخامت 7.9 میلی‌متر و وزن 130 گرم یا HTC 8x با ضخامت 10.1 میلی‌متر و وزن 130 گرم، مقایسه کنید. حاشیه دور نمایشگر نیز ضخیم‌تر از تلفن‌های برتر بازار است؛ مخصوصا در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش این حاشیه بیشتر به چشم می‌خورد. اما تنها پس از چند ساعت استفاده از تلفن، به آن عادت خواهید کرد و وزن و ابعاد آن برایتان عادی خواهد شد و قادر به استفاده از آن خواهید بود. در واقع اختلاف وزن و ضخامت دستگاه، باعث نمی‌شود تا تلفن به خوبی در دست جای نگیرد و ارگونومی مناسبی نداشته باشد. اما بدون شک اگر حداقل وزن دستگاه کمی سبک‌تر بود، استفاده از آن به مراتب لذت‌بخش تر می‌شد و همچنین حمل آن نیز ساده‌تر می‌گردید.

مشخصات فنی و قیمت لومیا 920 نوکیا

  • صفحه نمایش 4.5 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1280 در 768 پیکسل و تراکم 332 پیکسل در اینچ به همراه روکش گوریلا گلس 2 و فناوری‌های PureMotion HD و ClearBlack
  • پردازنده Snapdragon MSM8960 با دو هسته 1.5 گیگاهرتز و گرافیک Adreno 225
  • دوربین 8 مگاپیکسل به همراه لنز کارل زایس، لرزش گیر اپتیکال، فوکوس خودکار، فلش دوگانه و تکنولوژی منحصر به فرد Pureview
  • دوربین جلو 1.3 مگاپیکسل
  • حافظه ذخیره سازی 32 گیگابایت
  • حافظه رم 1 گیگابایت
  • سیستم‌عامل ویندوز فون 8
  • وزن 185 گرم
  • ابعاد 130.3 در 70.8 در 10.7 میلی‌متر
  • باتری 2000 میلی آمپر ساعت
  • موجود در رنگ‌های سیاه، خاکستری، قرمز، زرد و سفید
  • قیمت گوشی در بازار تهران حدود 1.85 میلیون تومان

در لبه بالای تلفن، دریچه مربوط به جک 3.5 میلی‌متری صدا و در لبه پایین دستگاه، درگاه میکرو USB گنجانده شده‌ است. در قسمت پایین صفحه‌نمایش و در بین حاشیه ضخیم مشکی رنگ، سه دکمه لمسی خازنی استاندارد ویندوز فون قرار داده شده‌اند. در قسمت راست لبه بالای صفحه‌نمایش نیز لوگوی نوکیا، به همراه دوربین 1.3 مگاپیکسل جلو و سنسور سنجش نور محیط قرار دارند.

Lumia 920

نسخه‌ای که ما مورد بررسی قرار دادیم به رنگ مشکی بود؛ اما این تلفن در رنگ‌های متنوع دیگری همچون زرد، سفید، قرمز و آبی نیز عرضه می‌شود. رنگ‌های مشکی و آبی تلفن، مات و رنگ‌های زرد، سفید و قرمز آن، براق هستند. نوکیا کاورهای جذاب و خلاقانه را برای این تلفن طراحی نموده که در رنگ‌های شاد و زنده تولید شده‌اند و به راحتی و با قرار دادن آن‌ها بر روی تلفن، می‌توانید رنگ آن را تغییر دهید. البته این کاورها نیز به نظر از جنس پلی‌کربنات هستند و به همین دلیل ضخامت زیادی دارند و تلفن را ضخیم‌تر می‌کنند. بدنه پلی‌کربنات لومیا 920، در برابر خط و خش و ضربات احتمالی ناشی از افتادن از ارتفاع، بسیار مقاوم است و خوشبختانه اثر انگشت بر روی آن نمایان نمی‌شود. در قسمت پشت دستگاه و در میان بدنه ساده، یک‌دست و شیک آن، یک نوار عمودی فلزی قرار دارد که دوربین Pureview و لوگوی نوکیا در میان آن جای گرفته‌اند. در سمت چپ لنز دوربین نیز فلاش LED قرار داده شده است. پیش از این در لومیا 900 و برخی از پرچم‌داران سیمبینی نوکیا نیز شاهد این طراحی در جای‌گیری دوربین بوده‌ایم.

نکته جالب توجه دیگری که لازم است در بخش طراحی لومیا 920 به آن اشاره کنیم، انحنای خاصی است که در لبه‌های شیشه محافظ گوریلا گلس این تلفن داده شده تا به خوبی در دل بدنه پلی‌کربنات جای گیرد. این نوع انحنا که تا به حال در هیچ گوشی شاهد آن نبودیم، باعث شده تا تلفن، ظاهر جذابی به خود بگیرد و از طرفی فاصله بین بدنه و صفحه نمایش نزدیک به صفر شود.

لومیا 920 مجهز به 32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی است؛ اما فاقد درگاه میکرو SD برای اتصال حافظه خارجی می‌باشد. البته مایکروسافت به خریداران این تلفن 7 گیگابایت فضای ذخیره سازی در سرویس ابری اسکای‌درایو را نیز ارائه می‌کند.

صدای خروجی لومیا 920 چنگی به دل نمی‌زند و در مقایسه با پرچم‌داران فعلی، در سطح پایین‌تری قرار دارد. حجم صدا در آن خیلی بالا نیست و وقتی صدا را کمی زیاد می‌کنید، از کیفیت آن کاسته می‌شود. اما خوشبختانه کیفیت صدای خروجی هدفون آن، قابل قبول است. لومیا 920، رادیو FM نیز ندارد.

صفحه نمایش

لومیا 920، مجهز به یک صفحه نمایش 4.5 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1280 در 768 پیکسل و تراکم 332 پیکسل در اینچ است. این صفحه‌نمایش از دو فناوری اختصاصی نوکیا با نام‌های PureMotion HD+ و ClearBlack پشتیبانی می‌کند که هر کدام دارای قابلیت‌های خاص و جذاب خود هستند.

Lumia 920

پیش از این در یک مقاله اختصاصی تحت عنوان «شرح تخصصی تکنولوژی PureMotion HD+‬ لومیا 920»، اطلاعات جامعی را در رابطه با فناوری پیورموشن نوکیا ارائه کردیم و در آنجا به نحوه چگونگی کارکرد این صفحه‌نمایش و قابلیت‌های آن پرداختیم. اما بصورت خلاصه، پیورویو موجب نمایش تصاویر زنده، شفاف و با رنگ‌های طبیعی می‌شود.

این فناوری همچنین باعث افزایش سرعت پاسخ‌دهی صفحه‌نمایش می‌گردد و به این ترتیب لومیا 920 را برای تماشای تصاویر ورزشی، بازی‌های متحرک و فیلم‌های اکشن، ایده‌آل می‌کند. صفحه‌نمایشی که مجهز به فناوری PureMotion است، سرعت پاسخ‌دهی آن 2.5 برابر سریع‌تر از صفحه‌نمایش‌های دیگر است. یکی از دلایلی که حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز فون 8 در لومیا ،920 فوق‌العاده نرم و روان احساس می‌شود نیز همین فناوری است. لومیا به کمک این فناوری و پشتیبانی ویندوز فون، قادر به نمایش تصاویر با نرخ 60 فریم در ثانیه شده است.

Lumia 920 nokia

به دلیل بکارگیری تکنولوژی ClearBlack، انعکاس نور در صفحه نمایش لومیا 920 کاهش یافته و عمق رنگ مشکی و وضوح تصویر در محیط‌های پرنور افزایش می‌یابد. تصویر صفحه‌نمایش این تلفن، حتی در نور شدید روز نیز کاملا واضح و مثال‌زدنی است و در آن رنگ‌ها به شکلی زنده و جذاب نمایش داده می‌شوند. در فناوری ClearBlack نوکیا، لایه‌های مربوط به صفحه‌نمایش به شکل خاصی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند تا نور محیط را کمتر منعکس نموده و به این ترتیب بر عمق رنگ مشکی بیفزایند. جالب اینجاست که در این فناوری، نوری که از خود نمایشگر ساتع می‌شود، به خوبی از صفحه عبور کرده و به چشم مخاطب می‌رسد. توضیحات بیشتر....

از آنجایی که این صفحه‌نمایش از نوع IPS LCD است، از زاویه دید نسبتا وسیعی برخوردار است و اگر با زاویه به صفحه‌نمایش آن نگاه کنید از کیفیت تصویر کاسته نمی‌شود. البته در زاویه‌های زیاد نسبت به نمایشگر، کمی از کنتراست تصویر کاسته می‌گردد.

یکی دیگر از قابلیت‌های خاص این صفحه نمایش نیز امکان استفاده از آن با دستکش است. لومیا 920 اولین تلفن هوشمندی بود که از این قابلیت پشتیبانی می‌کرد. البته صفحه‌های نمایش لمسی قدیمی، از نوع فشاری بودند و اگر هر جسمی را بر روی صفحه فشار می‌دادیم، دستور لمس صفحه ارسال می‌شد؛ اما صفحه‌های نمایش جدید که پاسخ دهی به مراتب سریعتری نسبت به نسل قبلی دارند، تنها با لمس دست کار می‌کنند. در فصل سرما کار کردن با صفحه لمسی تلفن‌های هوشمند مشکل می‌شود؛ چون زمانی که دست سرد باشد، این صفحه‌های نمایش به خوبی قادر به دریافت دستورات انگشتان دست نیستند و از طرفی به هیچ وجه با دستکش کار نمی‌کنند. اما لومیا 920 به راحتی با دستکش، دستورات را دریافت می‌کند.

دوربین

به یکی از مهمترین بخش‌های بررسی لومیا 920 رسیدیم. نوکیا همواره توجه ویژه‌ای به دوربین تلفن‌های رده بالای خود داشته و این تلفن نیز از این قاعده مستنثی نیست. لومیا 920 به همراه دوربین 8.7 مگاپیکسلی Pureview عرضه شده است که پیش از این در زومیت، طی مقالات مختلفی به شرح تخصصی آن پرداخته ایم.

Lumia 920

این تلفن همچنین دارای یک لنز با F/2.0 است که عکس‌برداری ماکرو را به خوبی بر عهده گرفته و علاوه بر آن از سرعت فوکوس بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. لنز این دوربین ساخت کارل زایس بوده و مهمترین توانایی برجسته آن، در عکاسی و فیلم‌برداری در محیط‌های کم نور یا تاریک است.

نوکیا در لومیا 920 از یک لرزش‌گیر اپتیکال نیز بهره برده که بازده تلفن را در فیلم و عکس‌برداری در نور کم افزایش می‌دهد. در زمان عکس‌برداری در نور کم، سرعت شاتر دوربین کاهش می‌یابد تا نور بیشتری جذب سنسور شود.

در این حالت لرزش دست، در تلفن‌های بدون لرزش گیر اپتیکال به خوبی احساس می‌شود و باعث تیره و تاری در تصاویر می‌گردد. اما در لومیا 920 این مشکل به میزان قابل ملاحظه‌ای حل شده است. از طرفی در زمان فیلم‌برداری با اکثر تلفن‌های هوشمند، حرکت دست، موجب لرزش‌های قابل ملاحظه‌ای در فیلم می‌شود؛ اما این موضوع نیز در لومیا 920 به خوبی کنترل شده است. برای مقایسه دوربین این تلفن به مقاله «مقایسه تخصصی دوربین لومیا 920 با آیفون 5، گلکسی اس 3 و One X » سر بزنید.

لرزش گیر اپتیکال و فناوری پیور ویو؛ همه آنچه برای کیفیت مطلوب  نیاز داریم

اما لومیا 920 تنها در زمینه عکس‌برداری در نور کم یا حذف لرزش دست، توانمند نیست؛ تصاویر گرفته شده در محیط‌های پرنور نیز در این دوربین زنده و قابل قبول ثبت می‌شوند. اما بازده این دوربین در محیط‌های پرنور به خوبی پرچم‌داران 13 مگاپیکسلی رایج بازار نیست؛ در این زمینه می‌توان تلفن‌هایی همچون گلکسی اس 4 یا آیفون 5 را بهتر از لومیا 920 دانست. اما در کل، پرچم‌دار ویندوز فونی نوکیا از نظر عکس و فیلم‌برداری در شرایط مختلف، مخصوصا محیط‌های کم نور، خوب عمل می‌کند. برای مقایسه بهتر دوربین لومیا 920 با پرچم‌داران پلتفرم‌های دیگر، به زودی یک مقایسه کامل را ترتیب خواهیم داد و در مقاله جداگانه، نتیجه آن را منتشر خواهیم کرد. اما فعلا تصاویری که با این دوربین گرفته‌ایم را در ادامه مشاهده کنید:

لومیا 920 دارای یک دکمه فیزیکی اختصاصی برای دسترسی سریع به دوربین دستگاه نیز می‌باشد، که با فشار دادن و پایین نگه‌داشتن آن، نرم افزار دوربین اجرا می‌شود.

نوکیا نرم افزار اختصاصی دوربین خود را بر روی ویندوز فون نصب کرده است. بر روی این نرم افزار می‌توان لنز (Lense) های مختلفی را نصب کرد. لنزها در واقع شبیه به افزونه‌ها عمل می‌کنند و با نصب آن‌ها قابلیت‌های تازه‌ای به نرم افزار دوربین لومیا اضافه می‌شود. به عنوان مثال Smart Shoot، چندین عکس پشت سر هم از یک سوژه گرفته و سپس به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین عکس را از  بین آن‌ها انتخاب نمایید. از دیگر امکانات جذابی که می‌توان به دوربین نوکیا اضافه نمود، قابلیت عکس‌برداری پانوراما است که در این تلفن به شکل بسیار خوب و ساده‌ای انجام می‌شود. لنز دیگری که ما بر روی دوربین لومیا 920 آن را تجربه کردیم، Cinemagram نام داشت. از طریق این لنز قادر خواهید بود تا فایل‌های انیمیشن gif تهیه نموده و آن را به اشتراک بگذارید. نمونه ای از این قابلیت را در این فایل 4.8 مگابایتی مشاهده کنید.

نرم افزار

ویندوز فون 8، مهم‌ترین دستاورد مایکروسافت در راستای ایجاد یکپارچگی بیشتر بین پلتفرم‌های مختلف، از جمله ویندوز 8، ویندوز فون 8 و ایکس‌باکس است. ویندوز فون 8 از همان هسته NT بهره می‌برد که در ویندوز 8 و ویندوز RT نیز از آن استفاده شده است. به این ترتیب، کار  توسعه‌دهندگان برای تولید اپلیکیشن، تحت پلتفرم‌های مختلف مایکروسافت، بسیار آسان‌تر از پیش شده و برنامه‌نویسان به سادگی قادر خواهند بود تا نرم‌افزارهای خود را برای هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ تولید کنند. رابط کاربری ویندوز‌فون شباهت‌های زیادی به ویندوز 8 دارد و در آن نیز از همان کاشی‌های زنده معروف استفاده شده است.

نکته‌ای که در زمان استفاده با این تلفن حتما متوجه آن خواهید شد، نرمی در حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و اجرای فوق‌العاده سریع اپلیکیشن‌ها در تلفن لومیا 920 است. به جرأت می‌توان گفت حتی بهترین تلفن‌های اندرویدی 4 هسته‌ای نیز تا این حد نرم و روان، سیستم‌عامل را اجرا نمی‌کنند.

پیش‌تر در مقاله «هر آنچه در مورد ویندوز فون ۸ لازم است، بدانید» و «با قابلیت‌های تازه ویندوز فون ۸ آشنا شوید: اتاق‌ها گفتگو، آپلود آنی عکس، سرویس مخصوص کودکان و صفحه قفل زنده» توضیحات کاملی را در رابطه با ویندوز فون 8 ارائه کردیم. اما نوکیا برخی از اپلیکیشن و سرویس‌های خاص خود را نیز بر روی لومیا 920 نصب نموده است که از این میان می‌توان به نقشه با قابلیت راهنمای قدم به قدم اشاره کرد. البته متأسفانه قابلیت راهنمای قدم به قدم تا مقصد، از ایران پشتیبانی نمی‌کند و وقتی قصد استفاده از آن را داشته باشید، پیغام امیدوار کننده‌ای روی صفحه، نمایش داده می‌شود که در آن اشاره شده این قابلیت بعدها برای این منطقه اضافه خواهد شد. اما با توجه به شرایط فعلی و عدم حضور رسمی نوکیا در بازار کشور، مشخص نیست که این قابلیت بعدها به سرویس نقشه نوکیا اضافه خواهد شد یا خیر. نرم‌افزار نقشه نوکیا، لیست بسیاری از رستوران‌ها و مراکز مهم تهران را نیز در خود جای داده است و به کمک آن می‌توانید، رستوران‌های اطراف خود را بر روی نقشه مشاهده کنید.

نوکیا تمام سرویس‌های نرم‌افزاری خود از جمله نقشه، دوربین، موزیک، چت و غیره را به ویندوز فون 8 اضافه نموده است.

در ویندوز فون 8 مرورگر پیش فرض، اینترنت اکسپلورر نسخه 10 است که از نظر شکل و شمایل ظاهری و بسیاری از امکانات، با نسخه رومیزی این مرورگر یکسان است. کار کردن با IE 10 در صفحه لمسی، جذاب و دوست داشتنی است و از طرفی بر اساس ادعای مایکروسافت، هر دو نسخه موبایل و کامپیوتر این مرورگر از هسته یکسانی بهره می‌برند و به این ترتیب، کاربر تجربه یکسانی را در هر دو مرورگر خواهد داشت.

رابط کاربری مدرن، کاشی‌های زنده و جذاب؛ اما کمبودهای ریز و درشت

کاشی‌های زنده جذابیت خاصی را به سیستم‌عامل ویندوز فون بخشیده‌اند و از طرفی این سیستم‌عامل را از نظر ظاهری با دیگر رقبا کاملا مجزا کرده‌اند. در ویندوز فون 8 می‌توان ابعاد کاشی‌ها را بر اساس سلیقه یا اهمیت اپلیکیشن‎‌ها، کوچک یا بزرگ کرد. این کاشی‌ها با افکت جذابی تغییر حالت می‌دهند؛ مایکروسافت با این روش سعی نموده، اطلاعات بیشتری را در فضای کوچک یک کاشی نمایش دهد. اما برخی اوقات کاشی‌ها کمی دیر بروز می‌شوند؛ این موضوع مخصوصا برای کاشی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی، بیشتر احساس می‌شود.

متأسفانه گوگل از ویندوز فون پشتیبانی نمی‌کند و تقریبا هیچ کدام از سرویس‌های نرم‌افزاری این شرکت، بر روی ویندوزفون، به خوبی اندروید یا iOS کار نمی‌کنند. پس اگر کاربر سینه چاک گوگل هستید و از سرویس‌های نقشه، جیمیل و درایو این شرکت استفاده می‌کنید، ویندوز فون انتخاب مناسبی برای شما نیست!

ویندوز فون 8 به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؛ هم امکان فارسی‌سازی منوها در آن وجود دارد و هم صفحه کلید کامل و کارآمد فارسی در آن گنجانده شده است. دلیل این سازگاری بسیار خوب نیز استفاده از همان هسته ویندوز NT است، که باعث شده این سیستم‌عامل از کلیه زبان‌های تحت پوشش ویندوز، پشتیبانی نماید.

چندی پیش در زومیت خواندید که تعداد اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه ویندوز فون از مرز 145 هزار عدد گذشته است. هر چند مایکروسافت توانسته از نظر کمیت و کیفیت سطح اپلیکیشن‌های تحت پلتفرم موبایل خود را ارتقاء بخشد، اما هنوز برخی از عناوین محبوب اندروید و iOS مانند فلیپ‌برد برای ویندوز فون عرضه نشده‌اند. اما این همه ماجرا نیست! خود سیستم‌عامل ویندوز فون 8 نیز هنوز کاستی‌های مهمی دارد. به عنوان مثال در این سیستم‌عامل، بخش اعلانیه‌ها (Notification) وجود ندارد. مایکروسافت پیش از این به کمبود این بخش اذعان داشت و گفت که زمان کافی برای ساخت این بخش را نداشته است؛ اما در تلاش است تا هر چه سریع‌تر این قابلیت را به ویندوزفون اضافه کند. از طرفی محدودیت‌های دیگر نیز وجود دارند؛ مثلا در آن امکان برقراری اتصال به شبکه VPN وجود ندارد. این قابلیت نیز قرار است در آینده به ویندوزفون اضافه شود.

یکی از دغدغده‌های اساسی کاربران ایرانی، امکان دسترسی به فروشگاه  نرم افزارهای ویندوز است؛ خوشبختانه بر خلاف گوگل در اندروید، تحریم‌های مایکروسافت برای کاربران ایرانی سفت و سخت نیست! برای دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز فون، تنها کافی است که نام کشور خود را ایران انتخاب نکنید! نیازی نیست که به VPN متصل شوید یا به شکل دیگری IP خود را تغییر دهید. مورد دیگری که شاید برای کاربران ایرانی حائز اهمیت باشد، عدم امکان استفاده از اپلیکیشن‌های غیر رایگان فروشگاه به شکل غیرقانونی است. از آنجایی که قانون کپی‌رایت در ایران وجود ندارد بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که دستگاه اپلی خود را جیلبرک نموده و از نسخه‌های غیرقانونی اپلیکیشن‌ها بهره ببرند یا در اندروید نرم افزار کرک شده مورد نظر خود را دانلود و استفاده کنند. اما تا به امروز ویندوز فون جیلبرک نشده است و اگر نخواهید هزینه کنید، باید تنها از اپلیکیشن‌های مجانی آن استفاده نمایید.

اگر کنسول بازی ایکس‌باکس را داشته باشید، لومیا 920 امکانات نرم افزاری جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و ارتباط خوبی بین ویندوزفون با این کنسول برقرار می‌شود. از طریق اپلیکیشن SmartGlass می‌توان برای کنترل ایکس‌باکس استفاده نمود.

مجموعه آفیس یکی از قابلیت‌های ارزشمند و رقابتی سیستم‌عامل‌های مایکروسافت نسبت به رقبا است و لومیا 920 با ویندوزفون نیز از این قاعده مستنثی نیست. با مجموعه آفیس به راحتی می‌توانید اسناد مختلف ورد، اکسل یا پاورپوینت را ایجاد یا ویرایش کنید. این مجموعه با سرویس ابری SkyDrive نیز عمیقا یکپارچه شده تا کاربر به راحتی قادر به دسترسی به اسناد خود از طریق ابزارهای مختلف باشد.

طول عمر باتری

لومیا 920 مجهز به یک باتری 2000 میلی‌آمپر ساعتی است و از آنجایی که بدنه دستگاه یک‌تکه است، قادر به تعویض باتری نخواهید بود. ما قادر به اجرای آزمایش همیشگی پخش ویدئوی پشت سر هم بر روی این تلفن نبودیم. اما از نظر طول عمر باتری، لومیا 920 خیلی خوب عمل نمی‌کند و به سختی می‌توان یک روز شلوغ کاری را بدون شارژ مجدد، سپری کرد. اگر اهل بازی و وب گردی زیاد باشید، حداقل دو بار در روز باید آن را شارژ کنید.

قدرت، بازده و عملکرد

از جمله موارد تاثیرگذار در حرکت نرم و روان سیستم‌عامل، می‌توان به ساختار و هسته اصلی ویندوز فون و صفحه نمایشگر PureMotion HD+ با قابلیت نمایش نرخ 60 فریم در ثانیه و زمان پاسخ‌گویی بسیار سریع آن اشاره کرد.

لومیا 920 نوکیا

لومیا 920 مجهز به یک پردازنده 2 هسته‌ای ساخت کوالکام است که از نظر قدرت، نسبت به اکثر پرچم‌داران اندرویدی ضعیف‌تر است. اما این بدین معنا نیست که بازده این تلفن نیز پایین باشد.

پردازنده 2 هسته‌ای به شکل شگفت‌انگیزی از پس اجرای سریع ویندوزفون بر می‌آید

مایکروسافت هسته ویندوزفون را به شکل خاص و شگفت‌انگیزی طراحی نموده که با پردازنده 2 هسته‌ای، به نرمی توصیف ناپذیری اجرا می‌شود. حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل، بدون هیچ گونه کندی یا تأخیری انجام می‌شود و در اجرای اپلیکیشن و حتی بازی‌های مختلف نیز با مشکل مواجه نخواهید شد. برای ویندوزفون، اپلیکیشن‌های بسیار محدودی برای بنچمارک وجود دارند و حتی AnTuTu، معروف ترین آنها در حال حاضر نسخه آزمایشی است و به خوبی اجرا نمی‌شود. از طرفی مقایسه ابزارهای تحت پلتفرم‌های مختلف، کار منطقی به نظر نمی‌رسد. مثلا تلفن‌های اندرویدی 2 هسته‌ای، هرگز به نرمی لومیا 920 سیستم‌عامل خود را اجرا نمی‌کنند و این موضوع را نمی‌توان با اعداد و ارقام بنچمارک‌ها متوجه شد.

در کل از نظر قدرت و بازده، لومیا 920 در هیچ  زمینه‌ای در پلتفرم ویندوز فون کم نمی‌آورد.

جمع بندی

بدون شک لومیا 920 تا اینجای کار بهترین تلفن ویندوز فونی دنیا است و به راحتی می‌توان آن را جزء بهترین انتخاب‌ها در تلفن‌های هوشمند نیز به شمار آورد. لومیا 920 اولین تلفن هوشمند با لرزش گیر اپتیکال، سنسور خاص پیورویو، شارژ بی‌سیم و صفحه نمایش با قابلیت استفاده با دستکش است. لومیا 920 از صفحه‌نمایش با کیفیت و بسیار جذابی برخوردار است و کیفیت عکس‌برداری آن در نور کم فوق‌العاده و در نور محیطی مناسب نیز قابل قبول است.

از نظر طراحی، این تلفن شیک، ساده و جذاب است و بدنه پلی‌کربنات که خود نوعی از پلاستیک به شمار می‌رود، مستحکم و با کیفیت به نظر می‌رسد و حس خوبی را به انسان منتقل می‌کند. اما لومیا 920 بسیار بزرگ‌تر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر از تلفن‌های 4.5 اینچی بازار است و این موضوع ممکن است برای هر کاربری خوشایند نباشد. شاید پس از مدتی استفاده، بتوان به آن عادت کرد؛ اما به هر حال اگر وزن و ابعاد آن مناسب‌تر بود، بدون شک تجربه کار با آن لذت بخش تر می‌شد.

lUMIA 920

ویندوز فون شروع خوبی داشته و توانسته نظر تولیدکنندگان نرم‌افزارها و حتی برخی از تولیدکنندگان سخت‌افزاری همچون HTC و هواوی را به خود جلب کند؛ اما هنوز از جنبه‌های مختلفی ضعف‌هایی دارد که انتظار می‌رود در بسته بروز رسانی جدید این سیستم‌عامل، بسیاری از آنها رفع شوند. از طرفی نوکیا توانسته فروش نسبتا قابل قبولی را در سری لومیا خود تجربه کند و هر چه بر تعداد کاربران این پلتفرم افزوده شود، برنامه‌سازان نیز علاقه بیشتری به ارائه محصولات خود برای ویندوز فون پیدا خواهند کرد. اما این‌ها همه مربوط به آینده هستند؛ تلفنی که امروز آن را خریدرای می‌کنید، کاستی‌های نرم‌افزاری دارد که شاید برای برخی از کاربران مشکل‌ساز شود.

متأسفانه نوکیا نماینده رسمی در ایران ندارد و قیمت محصولات آن نیز اختلاف زیادی با قیمت جهانی محصول دارد. در حال حاضر لومیا 920 با قیمت 1850 هزار تومان عرضه می‌شود که با این قیمت می‌توان انتخاب‌های خوب اندرویدی را نیز تجربه کرد. در نهایت اگر تمایل دارید تا وارد اکوسیستم مدرن و جذاب ویندوز فون شوید، بدون شک لومیا 920 بهترین گزینه است.

نقاط قوت:

  • سیستم‌عامل مدرن، متفاوت و جذاب ویندوز فون 8
  • صفحه‌نمایش با کیفیت تصویر مطلوب، مشکی عمیق، زاویه دید مناسب و زمان پاسخ‌دهی بسیار سریع
  • بدنه با کیفیت و فوق العاده مستحکم
  • دوربین با لرزش گیر اپتیکال و بازده بسیار خوب در عکس‌برداری در نور کم و بازده متوسط در عکس برداری در محیط‌های پرنور
  • ارتباط مناسب تلفن با ایکس‌باکس و ویندوز 8
  • نرم‌افزارهای کارآمد و اختصاصی نوکیا مانند نقشه، دوربین، چت و غیره

نکات منفی:

  • کمبودها و محدودیت‌های نرم‌افزاری
  • بدنه ضخیم با وزن سنگین
  • باتری نه چندان قوی

در تهیه این بررسی الیاس خاک‌پور به ما کمک کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات